راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسن‌تکنو چه برنامه‌ای برای افزایش عمق تولید داخلی در صنعت بانکی و پرداخت دارد؟

۲۱ بهمن‌ماه بود که شرکت توسن‌تکنو در مراسمی از افزایش عمق تولید داخلی پایانه‌های پرداخت این شرکت از ۳۴ به ۵۳ درصد خبر داد. در بازدید از سایت تولید توسن‌تکنو در شهرک صنعتی کاسپین، جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین و سعید نبیل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین حضور داشتند. همچنین محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و حمیدرضا خانپور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین از خط تولید توسن‌تکنو بازدید کردند. اشتغال‌زایی توسن‌تکنو در خط تولید شهرک صنعتی کاسپین به‌طور مستقیم و در تولید سخت‌افزار ۱۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم ۳۵۰ نفر بوده است.

تمام این تفاسیر در حالی است که همه به خوبی می‌دانیم وضعیت تولید و اقتصاد در کشور با مسائل متعددی مواجه است و صنعت پرداخت در این زمینه مستثنی نیست. حمید همتی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو در این گفت‌وگو از فعالیت‌های توسن‌تکنو در راستای افزایش عمق تولید داخلی محصولات سخت‌افزاری این شرکت و تلاش‌هایشان در این راه گفت.

او توضیح داد: «در ابتدای راه‌اندازی خطوط تولید برنامه‌ریزی کرده بودیم که باید عمق تولید داخلی کارت‌خوان را در 3 فاز افزایش دهیم. فاز اول این بود که عمق تولید داخلی را با روش SKD به بالای 30 درصد برسانیم و در فاز دوم نیز این عدد به بالای 50 درصد برسد. در فاز بعدی تلاش ما این است که با داخلی‌سازی تولید برد در سطح SMT این داخلی‌سازی را به 80 درصد برسانیم. اواخر آذرماه موفق شدیم فاز دوم عمق تولید داخلی را در کارت‌خوان‌های پرتیراژ که محصولات موبایلی و رومیزی ما هستند، افزایش دهیم.

از سوی دیگر هدف ما این بود که این عملکرد ارزشمند را طی آیینی جشن بگیریم. این موضوع برای ما خیلی ارزشمند بود، چراکه هم سطح توانمندی مهندسین داخلی را محک زده بودیم، هم شرکت‌های تامین‌کننده در این زنجیره تامین با ما همکاری کردند و این تلاش‌های آنها قابل ستایش بود و از همه مهم‌تر اینکه هرچقدر عمق ساخت داخل را بالا ببریم و اجازه ندهیم ارزبری داشته باشیم، به اعتقاد ما کار بزرگی کرده‌ایم. خیلی خوشحال شدیم که توانستیم این مراسم را با حضور بزرگوارانی در بدنه هیئت دولت و مدیران مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت جشن بگیریم.»



او در پاسخ به این سوال که افزایش عمق تولید کارت‌خوان‌های توسن‌تکنو چه مزیتی برای مشتریان حوزه پرداخت این شرکت دارد، گفت: «داخلی‌سازی باعث می‌شود نوسانات ارز، تاثیر کنترل‌شده بر بهای تمام‌شده کالایی که به دست شرکت‌های پرداخت می‌رسد، نداشته باشد. تولید داخل ما ظرف دو سال گذشته باعث شد بتوانیم قیمت‌های خود را در سه محصول پرتیراژی که تولید می‌کنیم، ثابت نگه داریم. به غیر از بحث بهای تمام‌شده باید موضوعات تعمیر و نگهداری را هم لحاظ کنیم. از سوی دیگر، با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از این قطعات در داخل کشور تولید می‌شود می‌توان تعمیر و نگهداری یک محصول را بیش از پنج سال هم انجام داد. همچنین کاهش بهای تمام‌شده در ارائه سرویس‌های تعمیر و نگهداری برای شرکت‌های پرداخت مهم و اساسی است. نکته دیگر بحث سفارشی‌سازی است. وقتی امکان تولید این محصولات در ایران هست می‌توان برخی تقاضاهای سفارشی را روی این کارت‌خوان‌ها اعمال کرد. مثلا رنگ خاصی برای کارت‌خوان‌ها در نظر گرفت.»

با توجه به سیاست‌های کلان کشور که ممنوعیت برای ورود برخی محصولات، به‌صورت کامل وجود دارد رفتن به سمت تولید داخلی، این اطمینان را به مشتریان حوزه پرداخت می‌دهد که تامین مواد اولیه تولید کارت‌خوان، یک روند قابل اتکاست. همتی با بیان این مطلب گفت: «اتفاقاتی که در این چند سال افتاده و سیاست‌های خاص ارزی ممکن است که دولت، بانک مرکزی و مدیران صنعت، معدن و تجارت را به این جمع‌بندی برساند که از ورود برخی محصولات به‌طور کامل جلوگیری کنند. اما عموما نشان داده شده که سیاست‌گذار در مواردی که تأمین مواد اولیه برای تولید محصول نهایی می‌شود، این سیاست را رعایت می‌کند.»

او سیاست تولید داخلی توسن‌تکنو را مزیتی برای صنعت بانکداری و پرداخت کشور خواند و گفت: «سیاست حفظ بهای تمام‌شده با نگاه به نوسان نرخ ارز و حتی کاهش بهای تمام‌‎شده، رفع دغدغه‌های ناشی از نگهداری و تعمیرات بیش از زمان استهلاک دستگاه و شخصی‌سازی دستگاه‌ها برای مشتریان خاص، مهم‌ترین مزایا برای صنعت پرداخت کشور است. از سوی دیگر، ما در صنعت پرداخت، کار تحقیق و توسعه را انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم در مجموعه خودمان زنجیره‌ تامین شرکت‌های پشتیبان را تقویت کنیم. این زنجیره همان شرکت‌هایی هستند که تولید قطعات را بر عهده می‌گیرند. تقویت این زنجیره تامین هم به ثبات در کل صنعت کمک می‌کند.»



قائم‌مقام مدیرعامل توسن‌تکنو درباره کاهش خروج ارز از کشور در بخش بانکی و پرداخت با ایجاد سایت تولید توسن‌تکنو گفت: «برآوردهای ما نشان می‌دهد در حوزه بانکی، حدود 30 درصد جلوگیری از خروج ارز داشتیم که معادل این عدد را توانستیم در کشور داخلی‌سازی کنیم و زنجیره تامین، اشتغال و انتقال تکنولوژی داشته باشیم. در حوزه پرداخت با عمق ساخت داخل 53 درصد، صرفه‌جویی ناشی از عدم خروج ارز چیزی حدود 24 درصد برآورد شده که صرف داخلی‌سازی در شرکت‌های زنجیره تامین و انتقال فناوری و تحقیق و توسعه شده است.»

همتی درباره چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان سخت‌افزارهای مورد نیاز صنعت بانکی و پرداخت عنوان کرد: «این چالش شبیه سایر صنایع موجود در کشور است. موضوع نوسان نرخ ارز، افزایش هزینه‌های حقوق، افزایش هزینه‌های اداری و تشکیلاتی که ناشی از افزایش تورم است، همچنین افزایش قیمت برخی از مواد اولیه که در داخل کشور تولید می‌شود به افزایش بهای تمام‌شده کالاها فشار می‌آورد. علاوه بر این‌ها باید سیاست‌گذاری‌های خود دولت را هم در نظر گرفت. این سیاست‌ها مشخصا به نظام تعرفه برمی‌گردد که معمولا حمایت کافی هم از آن نمی‌شود. عموما صنایعی که در کشور به سطحی از تولید و پاسخگویی در تامین بازار رسیده‌اند باید سیاست‌های حمایتی تعرفه‌ای و گاها ممنوعیت واردات داشته باشند، چراکه اگر این‌طور نباشد تولید به راحتی از طریق بازرگانان و خدمات بازرگانی به زمین می‌خورد و متلاشی می‌شود.»

او تصریح کرد: «متاسفانه ما در حال تبدیل‌شدن به کشوری هستیم که اقلام مستهلک‌شده و دست دوم سایر کشورها را وارد کشور می‌کنیم. این اقلام که عموما در کسب‌وکارهای B2C حوزه بانکی و پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب بالارفتن هزینه نگهداری و تعمیرات و اتلاف سرمایه کسب‌وکار و نهایتا سرمایه کشور در مدت زمان کوتاه می‌شود. از سوی دیگر، این دستگاه‌ها در مسیر سرویس‌دهی خود مشکلات متعددی دارند.»

قائم‌مقام مدیرعامل توسن‌تکنو درباره محصولات تولیدشده توسط این شرکت، گفت: «ما در حوزه بانکی و پرداخت نیازهای بازار را با جزئیات پاسخ می‌دهیم. این تولید به ما کمک کرده در پاره‌ای از موارد و برای برخی کسب‌وکارها فیچرهایی بیشتر از استانداردهای یک محصول را لحاظ کنیم. مشخصا در حوزه بانکی ما ATM وATM Recycler  را تولید می‌کنیم. در حوزه کارت‌خوان، انواع رومیزی، موبایلی، اندرویدی و صندوق‌های فروشگاهی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. محصول بایومتریک ما موضوع احراز هویت از طریق کارت هوشمند ملی را فراهم کرده که آن را به صورت پکیج، یعنی سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.