راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری شرکت توسن تکنو مطرح شد / راه‌اندازی 1215 دستگاه خودگردان پول نقد در 8 بانک کشور توسط این شرکت

نشست خبری شرکت توسن تکنو به مناسبت نصب و راه‌اندازی بیش از ۱۰۰۰ ماشین خودگردان بانکی (ATMR)، دیروز برگزار شد. محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو در این نشست با بیان اینکه واریز وجه نقد یکی از نقاطی است که بانک‌ها برای رسیدن به بانکداری دیجیتال باید به سمت برداشتن بار آن از دوش شعب روند، گفت: «در این راستا شرکت توسن تکنو بیش از هزار دستگاه خودگردان پول نقد را در هشت بانک کشور راه‌اندازی کرده است.»

محمد مظاهری مدیرعامل توسن تکنو در این نشست با بیان اینکه پول نقد آخرین سنگر بانکداری سنتی محسوب می‌شود، توضیح داد: «برای نظام بانکی به‌عنوان یک نظام نوآور که در یک دهه گذشته، اتفاقات و تحولات زیادی در حوزه خدمت با کمک تکنولوژی در آن شکل گرفته است، امروز در نقطه‌ای هستیم که برای واریز وجه نقد دیگر نیاز به مراجعه به شعب بانک‌ها نیست.»

او با اشاره به اینکه چشم‌انداز شرکت توسن تکنو بهبود تجربه خوشایند مردم از جامعه دیجیتال است، گفت: «می‌دانیم که بانک‌ها مشغول تدوین راهبرد دیجیتالی خود هستند که سند بالادستی آن از سوی وزارت اقتصاد ابلاغ شده است. ما معتقد هستیم تحول دیجیتال مانند یک ساختمان چند طبقه است که برای رسیدن به طبقات بالاتر باید از طبقات اول و دوم عبور کرد که به نظر من در این طبقات اول و دوم مفاهیدیم خودخدمتی و سلف‌سرویس قرار دارد؛ درواقع یعنی ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که مشتریان بتوانند قسمتی از خدماتی که می‌خواهند را خودشان انجام دهند که بانکداری الکترونیکی نیز در این حوزه کمک‌کننده بود.»

به گفته مدیرعامل شرکت توسن تکنو، ​​یکی از مهم‌ترین موارد در مفهوم خودخدمتی در حوزه بانکی، واریز وجه است که تا امروز مشتری برای انجام آن باید به شعبه مراجعه می‌کرد ولی امروز دیگر این الزام وجود ندارد. «یکی از چالش‌های بانکداری کشور ما، این است که برای واریز وجه نقد مشتریان باید به شعب مراجعه می‌کردند. شعب نیز در بانکداری امروز کانال گرانی هستند و وقتی گزینه دیگری برای انتخاب نباشد، چاره‌ای جز رفتن به شعبه نمی‌ماند اما توسن‌تکنو در چند سال گذشته، تحقیقاتی را در حوزه تحول شعب انجام داده است تا شکل‌های جدید شعبه مانند شعب سلف‌سرویس، شعب دیجیتال و شعب اکسپرس ساخته شود، مهاجرت خدمات تحویلداری از شعب ایجاد شود و بانک‌ها بتوانند شکل جدیدی از بانکداری را در شعب خود عملیاتی کنند.»

.

آماری درباره خودکارسازی وجوه نقد

مدیرعامل شرکت توسن تکنو با اشاره به آماری درباره خودکارسازی وجوه نقد گفت: «در حال حاضر طبق آمارهای بانک مرکزی بیش از ۶۵ هزار دستگاه خودپرداز در کشور داریم که در سال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان وجه نقد به مشتریان ارائه می‌کنند. این حجم حاصل ۳.۵ میلیون عملیات پول گذاری خودپرداز است که فرایند به‌شدت پرهزینه‌ای است. درنتیجه مسیر بازگشت این حجم از وجه نقد به بانک‌ها، شعبه است.»

​​با توجه به گفته‌های مظاهری، در تحقیقاتی که روی چند بانک کشور انجام داده‌اند، به این رسیده‌اند که از ۳۴ درصد تا ۸ درصد ظرفیت شعب بانک‌ها مشغول دریافت وجه نقد هستند و تحقیقات دیگری نشان داده است که سومین دلیل در تراکنش‌های مالی که مشتری به خاطر آن به شعب مراجعه می‌کند، واریز وجه است. درنتیجه می‌بینیم که واریز وجه نقد یکی از نقاطی است که بانک‌ها برای رسیدن به بانک دیجیتال باید به سمت رفتن برداشتن بار آن از دوش شعب بروند. در همین راستا نیز شرکت توسن تکنو به بیش از ۱۰۰۰ دستگاه خودگردان پول نقد رسیده‌ است و توانسته نزدیک به ۲ درصد آن مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال را خودکارسازی کند.

​​مدیرعامل شرکت توسن تکنو همچنین آماری را درباره خودکارسازی وجوه نقد در کشورهای دیگر ارائه کرد: «شاید بد نباشد بدانید این رقم برای کشوری مثل آلمان در سال 2016، ۲۴ درصد بوده است یعنی 24 درصد وجه نقد آلمان به‌صورت خودکار انجام می‌شود. همچنین کشوری مانند ژاپن چون مهد Cash recycling است، 100 درصد دستگاه‌های خودپرداز آن به‌صورت خودگردان هستند و کشوری مانند کره نیز 60 درصد پول نقد آن به‌صورت خودگردان دریافت می‌شود.»

.

تا ۱۴۰۰ پایلوت ۸ درصد خودکارسازی وجه نقد

به گفته مظاهری، شاید در ایران به دلیل تحریم، مشکلات فنی و گران بودن، این سرویس در شبکه بانکی دیر راه‌اندازی شد اما با این اوضاع، در شبکه بانکی برای سال ۱۴۰۰ باید پایلوت ۸ درصد خودکارسازی وجه نقد را در دستور کار قرار بدهیم. توجه داشته باشید اگر شبکه بانکی به سمت بانکداری سلف‌سرویس حرکت نکند، نمی‌تواند به سمت بانکداری دیجیتال برود. همچنین در نظر داشته باشید که کشور ما در بانکداری، کشوری است که مازاد شعبه دارد؛ درنتیجه برای تحول شعب یکی از سرویس‌هایی که باید رایج شود، سرویس خودگردانی وجوه نقد است.

.

راه‌اندازی 1215 دستگاه خودگردان وجود نقد

سپس جمشید آزاده قائم‌مقام فروش و امور مشتریان شرکت توسن تکنو با بیان اینکه این شرکت در سال 1394 با یکی از بانک‌های خصوصی دستگاه خودگردان وجود نقد را راه‌اندازی کرد تا هزینه گرفتن پول نقد در شعب را کاهش دهد، گفت: «در حال حاضر حدود 1215 دستگاه خودگردان وجود نقد برای 8 بانک در سراسر کشور را راه‌اندازی کردیم؛ درواقع این سرویس در بانک‌ها مستقر شده و پایدار هست. همچنین با توجه به استقبالی که از این دستگاه شده، با چهار بانک بزرگ کشور نیز در حال تست هستیم.»

با توجه به صحبت‌های آزاده، حدود 10 درصد دستگاه‌های خودپردازی که ترکیه دارد، خودپرداز خودگردان هستند ولی آمار کل دنیا به این صورت است که حدود 34 درصد دستگاه‌های کل دنیا ترکیبی از دستگاه‌هایی هستند که هم پول دریافت و هم پرداخت می‌کنند. همچنین پیش‌بینی که در دنیا شده، نشان می‌دهد که در سال 2021، تقریبا بیش از 70 درصد دستگاه‌ها، به‌صورت ATMR یا دستگاه‌های خودپرداز خودگران خواهند بود.

.

دو استراتژی کلان توسن تکنو

همتی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسن تکنو نیز با اشاره به سند بالادستی و چشم‌انداز شرکت که استراتژی‌های شرکت از آن منشعب می‌شود، به دو استراتژی کلان توسن تکنو اشاره کرد: «استراتژی اول، ارتقای زنجیره تامین و عمق دادن به تولید محصولات سخت‌افزاری در شرکت است. برای اینکه بتوانیم صفر تا صد تامین، تولید و پرستاری دستگاه‌های خودگردان را در داخل کشور انجام دهیم، شروع به بحث امکان‌سنجی تولید آن در داخل کشور کردیم؛ درنتیجه از اواسط سال 1396، مجموعه مذاکرات ما با شرکای خارجی شروع شد و انتقال دانش فنی انجام شد. امروز نیز 58 درصد، توان تولید داخلی این دستگاه را طبق تاییدیه وزارت صنایع و معادن دارا هستیم.»

به گفته همتی، برنامه‌های آتی شرکت توسن تکنو در خصوص تولید این محصول این است که سالانه حدود 1500 دستگاه از این محصول را تولید و روانه بازار کنند.

.

40 دفتر نمایندگی در استان‌های کشور

مجموعه محصولات و دستگاه‌های بانکی همه به پرستاری و سرویس زیاد نیاز دارند و به‌شدت پرستاربیس هستند، درنتیجه شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید استراتژی و راهکار مناسبی را در این خصوص داشته باشند. با توجه به صحبت‌های قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توسن تکنو، دومین استراتژی‌ این شرکت نیز توسعه سرویس پشتیبانی مجموعه ماشین‌های بانکی است.

او توضیح داد: «در راستای این استراتژی، طی چند سال گذشته دفاتر نمایندگی خود در استان‌ها را توسعه داده‌ایم و در حال حاضر حدود 40 دفتر نمایندگی در استان‌های کشور داریم و برنامه سنگینی برای تجهیز به قطعات اصلی ماشین‌های بانکی داشتیم که دستگاه خودپرداز خودگردان ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده. همچنین سعی داشتیم ارتقای دانش فنی همکارانمان را داشته باشیم چراکه برنامه شرکت توسن تکنو پشتیبانی مولتی‌برند است و متمرکز بر یک برند نیستیم و سعی داریم سه یا چهار برند مطرحی که در کشور وجود دارند را پشتیبانی کنیم.»

.

سه سطح از پروژه‌های توسن تکنو

نوروزی مدیر نوآوری و توسعه بازار شرکت توسن تکنو نیز صحبت‌هایش را این‌گونه شروع کرد که در بانکداری دیجیتال داده و دیتا نقش مهمی را بازی می‌کنند و وقتی دیتا را در کنار قدرت پردازش، شبکه و AI می‌گذاریم، دروازه‌ها و امکانات جدیدی در اختیار ما قرار می‌گیرد که در گذشته امکان آنها وجود نداشت. او توضیح داد: «ما در شرکت توسن تکنو در تلاشیم تا از این ابزارها استفاده کنیم و جریانات مختلف نوآوری را که در شرکت و خارج از شرکت وجود دارد را طوری جهت‌دهی کنیم که هدف اصلی ما که ارائه سرویس‌های خوشایند برای مردم است، فراهم شود.»

مدیر نوآوری و توسعه بازار شرکت توسن تکنو همچنین درباره پروژه‌های این شرکت که در سه سطح انجام می‌شوند، توضیحاتی ارائه داد: «اولین سطح، پروژه‌هایی هستند که به‌صورت خاص در داخل شرکت انجام می‌شوند برای مثال پروژه استفاده از کارت ملی روی دستگاه‌های بانکی از این نوع پروژه‌ها است. دومین سطح نیز پروژه‌هایی است که برای ایجاد همکاری با سایر شرکت‌های حوزه کسب‌وکاری ما است تا بتوانیم با هم‌افزایی و توان یکدیگر، سرویس‌های یکپارچه‌ای را به صنعت ارائه دهیم برای مثال در حوزه دستگاه‌های خودگردان نیز تلاش داریم تا به شبکه شتاب متصل باشد و خدمات را بتواند به همه مشتریان ارائه دهد. در سومین سطح نیز به این فکر می‌کنیم که چطور پایدار بودن سرویس‌ها را کسب کنیم. پایدار بودن نیز به این معنی است که لاین‌های درآمدی جدیدی را برای شرکت ایجاد کنیم.»

.

جمع‌آوری 300 میلیارد تومان اسکناس به‌صورت خودکار در هر ماه

سپس مظاهری با اشاره به این موضوع که در واریز وجه نقد خودکار، بحث پول‌شویی می‌تواند مطرح شود، گفت: «ما ضوابط قانونی در این حوزه را در نرم‌افزارها پیاده‌سازی کردیم و ضوابط و قوانین را نیز رعایت می‌کنیم.»

با توجه به صحبت‌های مدیرعامل شرکت توسن تکنو، در حال حاضر متوسط تراکنش‌های واریزی که روی ماشین‌های خودگردان انجام می‌شود، هر واریز تقریبا 400 هزار تومان است.

همچنین به گفته او، در حال حاضر شبکه شتاب سرویس خودگردان وجوه نقد را به‌صورت شتابی پشتیبانی نمی‌کند؛ یعنی اگر بانکی این سرویس را راه‌اندازی کند، مشتریان آن بانک تنها می‌توانند از خدماتش استفاده کنند ولی اگر این سرویس روی بستر شتاب ارائه شود، می‌تواند برای بانک‌ها به لحاظ مدل درآمدی نیز جذابیت داشته باشد.

مظاهری در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در حال حاضر تجربه‌ای که در بازار بانکی ایران داریم، تقریبا در هر ماه 300 میلیارد تومان اسکناس به‌صورت خودکار در پروژه‌هایی که ما با کمک بانک‌ها راه‌اندازی کردیم، جمع‌آوری می‌شود. همچنین این افتخار را داریم که 90 درصد کاری که در کشور در این زمینه انجام شده را شرکت توسن تکنو انجام داده است.»

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    دیروز به بانک ملی شعبه استادمعین مراجعه کردم تا با استفاده از خودگردان وجه واریز کنم اما دستگاه قادر به انجام اینکار نبود . خواهش میکنم این اخبار کذب رو در سایت نذارید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.