راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رقابت شرکت‌های حوزه پرداخت در ارائه راهکار مناسب به جایگاه‌های سوخت کشور

شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای بانکی و پرداختی که چندسالی است نسبت به راه‌اندازی دستگاه‌های هوشمند پرداخت در جایگاه‌های سوخت کشور اقدام کرده بودند، در سومین نمایشگاه جایگاه‌های سوخت و صنایع وابسته نیز آخرین تکنولوژی‌های خود را ارائه دادند.

با توجه به گفت‌وگویی که با این شرکت‌ها داشتیم، آنها تنها منتظر مجوز از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هستند تا دستگاه‌های خود را در جایگاه‌های سوخت راه‌اندازی کنند. جزئیات این گفت‌وگو را با شرکت‌های مهندسی سیستم یاس ارغوانی،  پرداخت الکترونیک سداد و توسن‌تکنو در ادامه می‌خوانید.

.

منتظر هماهنگی‌های شرکت پخش هستیم هماهنگی‌های شرکت پخش هستیم

شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی با هدف معرفی محصولات و خدمات خود به نام‌های دستگاه پرداخت بر روی نازل سوخت (pay at the pumb)، پایانه پرداخت بهای سوخت (pay station)، دستگاه خودپرداز-خوددریافت (CRS)، دستگاه کیوسک غیر نقدی (Cashless)، سامانه مدیریت توزیع فرآورده، کنترل و مانیتورینگ مخازن (دیسپَچینگ)، سامانه جدید مدیریت مالی جایگاه سوخت، سامانه مدیریت در حوزه برندینگ (شرکت‌های برند) و نرم‌افزار همیار پشتیبان در این نمایشگاه شرکت کرده بود.

محمدرضا نمازی، مدیرعامل شرکت یاس ارغوانی با اشاره به اینکه یاس ارغوانی از بنیانگذاران ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت در کشور است، گفت: «در این نمایشگاه نیز فرصت پیدا کردیم که با حضور شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی و فعالان این حوزه محصولات جدیدی را به نمایش بگذاریم که این محصولات جایگزین سرویس‌های قدیمی که اکنون در جایگاه‌های سوخت وجود دارد، شود.»

به‌گفته او با توجه به سامانه‌هایی که شرکت یاس ارغوانی طراحی کرده توانسته‌ایم کلیه سیستم‌ها و کارهایی که در جایگاه سوخت انجام می‌شود را مکانیزه کنیم. به این معنی که همه فعالیت‌ها در جایگاه‌های سوخت، حتی میزان مصرف مخازن دستگاه‌ها به‌صورت مکانیزه برآورد و چرخه‌ای را در رابطه با میزان سوخت جایگاه، تأمین سوخت و عرضه آن ارائه می‌شود.
نمازی اضافه کرد: «پرداخت بر دستگاه‌های دیسپنسر روشی است که تقریباً یک سال گذشته در چند جایگاه سوخت پایلوت و عرضه شده است. علاوه‌بر آن مجوزهای شرکت پخش فرواده‌های نفتی از لحاظ امنیتی اخذ شده است. همچنین این دستگاه‌های پرداخت از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آزمایش شده و اگر هماهنگی‌های لازم با سیستم‌های شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی انجام شود، این محصول راه‌اندازی می‌شود.»

ارائه محصول یکپارچه پرداخت بر روی پمپ

علیرضا ترابیان، مدیرامور کسب‌وکار جایگاه‌داران سوخت شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی درباره نقش این شرکت در حوزه جایگاه‌های سوخت توضیح داد: «شرکت یاس ارغوانی از سال 1387 در جایگاه‌های سوخت محصولات خود را ارائه داده است. موج اول محصول ما سرویس کیف پول و بانکی بود که بر روی کارت سوخت اتفاق می‌افتاد. از سال 1391 بود که موج دوم محصول ما که کیوسک خاص منظوره پرداختی بود، ایجاد شد. دلیلش این بود که استفاده از کیف پول کارت سوخت با توفیق بالایی روبه‌رو نبود، چراکه در فرهنگ ما استفاده از کیف پول هنوز رایج نشده است. بنابراین به‌سراغ کیوسک خاص منظوره پرداختی در حوزه جایگاه‌های سوخت رفتیم. این کیوسک با نیازهای جایگاه‌داری بومی‌سازی و عجین شده و برای محیطی مثل جایگاه سوخت سازگار بود.»

او با اشاره به اینکه این محصول در زمان خودش محصول موفقی شد، توضیح داد: «اما اکنون به انتهای عمر این محصول رسیده‌ایم. بنابراین موظف بودیم که محصول جایگزینی پیش‌بینی کنیم که با تکنولوژی‌های روز عجین شده باشد و بتواند نیازهای جدید جایگاه‌داران را نیز مرتفع کند.»

به‌گفته ترابیان از سه‌سال پیش محصول جدیدی به نام پرداخت بر روی پمپ ارائه شد. این تکنولوژی، سامانه هوشمند کارت سوخت و سامانه پرداخت الکترونیکی بهای سوخت را به صورت یکپارچه و به شکل ترمینال‌های UPT قابل دسترس می‌سازد. به این معنی که افراد وقتی کارت سوخت خود را از دریچه پایین دستگاه وارد این ترمینال‌ها می‌کنند و سوخت‌گیری انجام می‌شود، بر روی همین ترمینال نیز می‌توانند پرداخت خود را انجام دهند. بعد از پرداخت نیز رسید خود را دریافت می‌کنند.»

او در ادامه از برنامه‌های پیش‌رو در این حوزه گفت و توضیح داد: «ما پرداخت‌های کارتی و موبایلی را هم پیاده‌سازی کردیم. با توجه به اینکه شرکت یاس ارغوانی مدتی است که پرداخت‌یار نیز شده است، قرار است بر محصولات پرداختی در حوزه کارت و موبایل هم تمرکز کند. در حوزه پذیرندگی نیز محصولاتی را طراحی و تولید کرده‌ایم که مبتنی بر فضای کلود است و این امکان را به جایگاه‌دار می‌دهد که در هر نقطه‌ای از دنیا بتواند جایگاه خود را به‌صورت آنلاین وضعیت فروش فروارده‌اش را مشاهده و رصد کند.»

محصول دیگری که شرکت یاس ارغوانی طراحی کرده، محصول دیسپچینگ است که ترابیان توضیح داد: «این محصول مانیتورینگ مخازن جایگاه، توزیع و مدیریت فروارده را به عهده دارد. این محصول دو حوزه دارد که در حوزه پایین‌تر جایگاه‌دار تنها می‌خواهد جایگاه خودش را مورد رصد و بررسی قرار دهد. اما در حوزه بالاتر برندها حضور دارند که از بازیگران جدید این عرصه هستند. در این سیستم جایگاه‌داران می‌توانند تمامی جایگاه خود را به صورت آنلاین رصد کنند».

در غرفه یاس ارغوانی مدیر عامل، اعضای هیات‌مدیره، معاونان و مدیران ارشد شرکت‌های سوخت، شرکت به‌پرداخت ملت و شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی حضور یافتند و از محصولات و خدمات این شرکت در نمایشگاه بازدید کردند. همچنین لوح تقدیری نیز از طرف برگزارکنندگان نمایشگاه به این شرکت اهدا شد.

.

ارائه دستگاه کارت‌خوان به جایگاه‌های سوخت

علیرضا حاجی‌جباری، مسئول پروژه سوخت شرکت پرداخت الکترونیک سداد در این نمایشگاه توضیح داد: «از آنجا که مشکل اصلی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور با جایگاه‌های سوخت، تأمین نقدینگی این نوسازی و جایگزینی دستگاه‌های قدیمی پرداخت با دستگاه‌های جدید بود، پیشنهاد دادیم همچون سایر کسب‌وکارها، دستگاه کارت‌خوان را خودمان تأمین کنیم و براساس میزان تراکنش و همکاری جایگاه‌داران، خدمات پرداخت الکترونیک را به جایگاه‌های سوخت ارائه دهیم.»

حاجی جباری با اشاره به اینکه پرداخت الکترونیک سداد جزو شرکت‌های پیشرو در زمینه اجرای تفاهم‌نامه با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور است، تشریح کرد: «تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در دی‌ماه سال گذشته امضا کردیم که بر اساس آن باید پنج‌هزار دستگاه کارت‌خوان جدید در جایگاه‌های سوخت کشور نصب کنیم.»

به‌گفته او اکنون منتظر هستیم که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به جمع بندی برسد تا شرکت‌های پرداخت بتوانند کار خود را شروع کنند.

حاجی‌جباری اضافه کرد که این نمایشگاه زمینه‌ای را ایجاد کرده که جایگاه‌داران و مراجعه‌کنندگان به‌طور ملموس بتوانند دستگاه‌های کارت‌خوان را ببینند و با کارایی آن آشنا شوند. همچنین بدانند چقدر فعالیت آنها و مشتریان جایگاه سوخت با استفاده از این دستگاه‌ها تسهیل می‌شود.

.

پیش‌بینی خاصی برای مدل درآمدی محصولات نداریم

شرکت توسن‌تکنو دومین‌بار است که در نمایشگاه سوخت حاضر شده است. به‌گفته غزاله‌سادات طباطبایی، سرپرست فروش راهکارهای پرداخت توسن‌تکنو در دوره قبلی نمایشگاه جایگاه‌های سوخت، شرکت‌های بیشتری در نمایشگاه حاضر بودند و محصولات ارائه‌شده تنوع بیشتری داشت. شاید کوتاه‌شدن فاصله برگزاری نمایشگاه باعث شده که خیلی از شرکت‌ها محصول جدیدی برای ارائه نداشته باشند. اما درنهایت این نمایشگاه کارآمد است، چراکه پراکندگی بین بازیگران صنعت سوخت و جایگاه‌داری زیاد است. این نمایشگاه می‌تواند تنوع افراد را با همه مشاغل در کنار هم جمع می‌کند و ما این فرصت را پیدا می‌کنیم که با آنها ارتباط بگیریم و آخرین دستاوردهای خود را معرفی کنیم.

طباطبایی در ادامه به معرفی محصولات این شرکت در حوزه جایگاه‌های سوخت پرداخت و توضیح داد: «در دوره قبلی، محصولات IM300، IM500 و IM700 و IMC فعلی را رونمایی کردیم. محصولات IM300، IM500 و IM700 با زیرساخت لینوکسی است که مشابه محصولاتی است که بر روی دستگاه‌های سوخت است، اما کلیه نقاط این دستگاه را از نظر سخت‌افزاری در این محصول بهبود دادیم.»

او با اشاره به نقاط قوت این راهکارها گفت: «توسن‌تکنو تولیدکننده این راهکار است و با توجه به بومی‌بودن این محصولات می‌تواند برای کشور مفید و کارآمد باشد.»

او در ادامه به محصول All in one اندرویدی اشاره کرد و توضیح داد: «این دستگاه‌ها که اکنون عملیاتی شده و هر دو جواز شاپرک و مخابرات را دریافت کرده‌اند، بر روی پمپ‌ها قابل دمو است.»

او ادامه داد: «نکته‌ای که دستگاه All in one اندرویدی ما نسبت به دوره قبلی نمایشگاه دارد این است که در نمایشگاه قبلی متوجه برخی نیازمندی‌ها و الزامات امنیتی مانند ورژن IP و IK شدیم که این ورژن پایین‌تر از استانداردی بود که شرکت پخش فراورده‌های نفتی انتظار داشت. بنابراین در این دوره سعی کردیم که در نمونه جدید کل نقاط ضعف را برطرف کنیم.»

او در ادامه درباره اینکه مدل کسب‌وکاری هم برای این راهکار در نظر گرفته شده یا نه، توضیح داد: «در این مرحله از کار هیچ مدل کسب‌وکاری را در نظر نگرفته‌ایم. پس از مناقصه‌ای که شرکت پخش نفت برای نگه‌داری دستگاه‌های سوخت فعلی برگزار کرد، متوجه شدیم که نیازمندی‌هایی در این بازار وجود دارد که می‌توان رفع کرد. هدف اصلی ما در حال حاضر سهولت انجام این فرایند است و هنوز پیش‌بینی خاصی برای مدل درآمدی نداریم، اما همه تلاش خود را می‌کنیم که کامل‌ترین راهکار را ارائه دهیم.»

.

معرفی راهکار جامع سوخت و پرداخت

در این نمایشگاه شرکت توسن‌تکنو دو کارگاه نیز برگزار کرد. کارگاه اول در روز دوشنبه اول مهرماه با سخنرانی علی پیامی، کارشناس فروش و امور مشتریان توسن تکنو برگزار شد. در این کارگاه در ابتدا به معرفی شرکت توسن‌تکنو پرداخته و پس از آن راهکار هم‌زمان سوخت‌گیری و پرداخت روی پمپ توضیح داده شد. پیامی ضمن اشاره به محصولات توسن‌تکنو در حوزه سوخت به معرفی زیرساخت فنی قابل بهره‌برداری در این راهکار پرداخت.

کارگاه «معرفی راهکار جامع مدیریت جایگاه» کارگاه دومی بود که توسن‌تکنو در روز سه‌شنبه دوم مهرماه برگزار کرد. این راهکار به‌عنوان یک راهکار مکمل توسط همکار تجاری توسن‌تکنو در حوزه سوخت یعنی شرکت ناب‌پردازاکباتان ارائه شده است. الهام ثابتیان، کارشناس فروش و امور مشتریان توسن تکنو در این کارگاه ضمن مروری بر تحولات روال سوخت، توضیح داد: «پرداخت بهای سوخت در ابتدا به‌صورت نقدی انجام می‌شد که پس از آن به سمت پرداخت هم‌زمان با سوخت‌گیری در جایگاه‌ها رفتیم.»

او در ادامه سامانه نرم‌افزاری مدیریت بر جایگاه‌های ارائه سوخت را معرفی کرد و گفت: «افراد از طریق این سامانه می‌توانند عملیات گزارش‌گیری را انجام دهند. همچنین می‌توان کنترل کرد که چه نوع خودروهایی چندبار سوخت‌گیری انجام می‌دهند. مدیریت در بهینه مصرف سوخت نیز از دیگر خدماتی است که این سامانه ارائه می‌دهد.»

طبق گفته او این سامانه سه منوی اصلی دارد که جایگاه‌داران باید به آن مجهز باشند. منوی تعریف جایگاه، مدیریت و صدور کارت و گزارش‌گیری این سه منو را در بر می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.