راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران‌کیش برگزار شد / تقسیم سود 165 ریالی برای هر سهم این شرکت

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ این شرکت با حضور 89 درصد از سهامداران، 25 خرداد در سالن تلاش وزارت کار برگزار شد. در این مراسم که رئیس هیات‌مدیره و نایب‌رئیس شرکت ایران‌کیش حضور نداشتند، احسان مرادی نماینده بانک تجارت به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب شد.

در ابتدای جلسه پیمان طبری، سرپرست شرکت ایران‌کیش به‌عنوان منشی مجمع، گزارشی از عملکرد این شرکت در سال 1397 را ارائه داد و به افزایش سرمایه 30 درصدی در سال ۱397 از 200 میلیارد تومان به 260 میلیارد تومان اشاره کرد.

ببینید: در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ایران‌‌ کیش افزایش ۳۰ درصدی سرمایه به تصویب سهامداران رسید

به‌دنبال توسعه ابزارهای موبایلی در سال 1398 هستیم

او توضیح داد: «در سال جدید در بحث خدمات نوین سعی داریم ابزارهای موبایلی را در کنار درگاه‌های اینترنتی و دستگاه کارت‌خوان توسعه دهیم. معاونت کسب‌وکار نوین در شرکت ایران‌کیش برای این هدف تشکیل شده است. هدف این معاونت بررسی وضعیت بازار و همکاری با استارت‌آپ‌ها است.»

او ادامه داد: «ایران‌کیش مالک ۱۶ درصد کارت‌خوان‌های فعال در ایران است. در مبلغ تراکنش‌های شاپرکی هم با حدود ۱۵ درصد جایگاه دوم در زمینه تعداد تراکنش‌ها را دارد. در زمینه تعداد هم با حدود ۱۰ درصد تراکنش‌ها در جایگاه پنجم قرار دارد.»

طبق گفته طبری تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی نصب‌شده در سال 1397 نسبت به سال 1396، 12 درصد رشد داشته است. تعداد تراکنش از سال 1396 نیز 34 درصد رشد داشته است. همچنین شاهد رشد 20 درصدی در سرانه تراکنش در سال 1397 بوده‌ایم.

سرپرست ایران‌کیش اضافه کرد: «مبلغ تراکنش در سال 1397، 47 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌کنیم در سال 1398 این رشد به‌مراتب بالاتر برود.»

کاهش تعداد تراکنش‌های اینترنتی در سال 1397

او با بیان اینکه از سال 13۹۳ تا 13۹۶ تعداد تراکنش‌های اینترنتی افزایش داشته، توضیح داد: «اما در سال 1397 در تعداد تراکنش درگاه‌های اینترنتی، با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم؛ چراکه بانک مرکزی محدودیتی در پذیرنده‌های اینترنتی به‌دلیل وجود سایت‌های قمار ایجاد کرد، به‌دنبال آن ما هم بخش عمده‌ای از سایت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و تعدادی از آنها مسدود شد. به‌همین دلیل با شیب رو به پایین درگاه‌های اینترنتی مواجه شدیم.»

طبری درباره تعداد تراکنش‌های نرم‌افزار موبایلی پات گفت: «این تعداد به‌صورت مرتب از فروردین تا اسفند 1397 افزایش یافته و در اسفند، تعداد تراکنش‌های پات به ۳۵ میلیون رسیده است.»

سرپرست ایران‌کیش در ادامه به محصول هم‌پات، دستگاه کارت‌خوان موبایلی اشاره کرد و گفت: «ایران‌کیش در سال گذشته موفق شده ۱۲ هزار دستگاه کارت‌خوان موبایلی (MPOS) با برند هم‌پات را نصب و راه‌اندازی کند که تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش انجام داده‌اند. امیدواریم با توجه به استقبال در سال 1398 شاهد رشد بیشتر این کارت‌خوان‌ها باشیم.»

طبری از انجام پروژه کارت اعتباری ایران‌کیش با همکاری بانک تجارت به نام شبکه خرید اقساطی کالای آسان‌خرید در سال 1397 به‌عنوان اتفاقی مهم برای ایران‌کیش نام برد و توضیح داد: «ایران‌کیش حدود ۱۳ هزار کارت در این پروژه صادر کرده و در سال 13۹۷ تعداد تراکنش‌های این کارت‌ها چهار هزار و 12 عدد بوده است. اما معضل اینجاست که پذیرنده‌ها به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی نمی‌توانند اقساط خود را بفروشند.»

افزایش سه برابری هزینه رول کاغذ

او به افزایش موارد مصرفی مانند رول کاغذ اشاره کرد و گفت: «هزینه رول کاغذ در ایران‌کیش مانند دیگر شرکت‌های پرداخت افزایش داشته است؛ هزینه کاغذهای رسید تا سه برابر در سال 13۹۷ افزایش یافته است. همچنین هزینه کارت‌خوان‌ها بین یک و نیم تا دو برابر افزایش یافته است. با این اوصاف ایران‌کیش هم طول کاغذهای رسید را کاهش داده است.»

سرپرست ایران‌کیش در پاسخ به سؤال یکی از سهامداران مبنی بر پایین بودن اثربخشی دستگاه‌های کارت‌خوان توضیح داد: «بخشی از دستگاه‌های کارت‌خوان به‌دلیل اینکه بومی خودمان نبود، اثربخشی پایینی داشت که در سال 1398 سعی داریم این مورد را بومی‌سازی کنیم و تکنولوژی آن را بدست آوریم. برآورد ما این است که تا پایان تیرماه این اتفاق صورت گیرد.»

165 ریال سود به‌ازای هر سهم

به گفته طبری درآمد ایران‌کیش در سال 13۹۷ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و حدود ۴۳۲ میلیارد تومان بوده است. سود هر سهم هم در سال 1397، ۵۵ تومان توزیع شده است.

در پایان صورت‌های مالی ایران‌کیش منتهی به سال 1397 قرائت شد و مورد تصویب مجمع قرار گرفت. میزان سود قابل تخصیص نیز به ازای هر سهم 165 ریال تعیین شد. مبلغ 5 میلیارد ریال نیز به‌عنوان پاداش اعضای هیات‌مدیره در نظر گرفته شد. روزنامه دنیای اقتصاد نیز به‌عنوان روزنامه رسمی شرکت ایران‌کیش برای درج آگهی معرفی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.