راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

میزگرد چرا انقلاب؟ چرا بلاکچین؟ برگزار شد / قربانی:مفهوم انقلابی که در تصور ماست با مفهوم سیاسی آن خیلی متفاوت است

میزگرد چرا انقلاب؟ چرا بلاکچین؟ در روز نخست همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با حضور نوش‌آفرین مومن‌واقفی، معاون امنیت شرکت خدمت انفورماتیک، محمدجواد صمدی، مدیرعامل شرکت زنجیره‌بلوک پارس، علی میزانی اسکویی، مدیرعامل شرکت سیتکس، فرید امیر عیاثوند، مشاور شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن، بهرنگ صادقی، مدیر توسعه تکنولوژی شرکت فرابورس ایران و رضا قربانی سردبیر ماهنامه عصر تراکنش برگزار شد. در این نشست سعید خوشبخت، مدیر توسعه و نوآوری شرکت آریاتک به عنوان مدیر جلسه حضور داشت.
در ابتدای این نشست میزانی با بیان اینکه تمرکز قدرت، فسادآور است، گفت: «شاید بلاکچین یک تکنولوژی در برابر ایده‌های پیش رو باشد. بله بلاکچین یک انقلاب است.»
در ادامه صمدی گفت: «انقلاب بلاکچین فضایی را ایجاد کرده که بدون اعتماد هم اعتماد کنیم. به دلیل تغییر ساختار بازار نقش‌ها عوض می‌شود و این تغییر شکل بازار موجب انقلاب می‌شود. در فضای بلاکچین چند اصل مانند داده باز وجود دارد که باید به آن پایبند باشیم‌.»

مومن واقفی با اشاره به اینکه اشاره به موضوع انقلاب کار ما را راحت می‌کند، گفت: «انقلاب صحبت از یک فضای آرمانی دارد، هم خوب است و هم بد. بلاکچین شروع انقلاب اشیاست. این روند یک موج دیجیتال است که نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد. این فناوری در ذات آنارشی است اما تمام کسب وکارها را به سمت خود جذب کرده و این نشان می‌دهد دستاوردهای این انقلاب مثبت است.»

صادقی با یک سوال سخنان خود را شروع کرد. او گفت: «اگر کسی بخواهد در زمینه تولید ثروت انقلاب کند از دیدگاه بازار سرمایه باید چه کند؟ باید کاری کند که جابجایی دیتا آسان باشد، تراکنش‌ها را ردگیری کند و به همه اطمینان دهد که اطلاعات قابل تغییر نیست و جعلی اتفاق نمی‌افتد. اگر این سازوکارها اعمال شود تولید ثروت اتفاق می‌افتد و این با بلاکچین ممکن است. استفاده از واژه انقلاب موجب حساسیت است درحالی که کاربرد بلاکچین در بازار سرمایه این را نمی‌گوید.»

غیاثوند در ادامه گفت: «وقتی هویت‌ها مشخص باشد بلاکچین و شفافیت به وجود می‌آید و به این طریق می‌توان کارهای خوبی انجام داد.»

در ادامه رضا قربانی با بیان اینکه مفهوم انقلابی که در تصور ماست با مفهوم سیاسی آن خیلی متفاوت است، گفت: «بلاکچین مفهوم ساده‌ای دارد ولی ما بار ارزشی زیادی را سوار آن می‌کنیم. این تکنولوژی معایبی دارد مانند اینکه گران و کند است. تنها دلیل رفتن به سمت آن نیز دور زدن واسطه‌هاست.»

قربانی پول‌های دیجیتال، قراردادهای هوشمند و توکنایز کردن را سه کاربرد این فناوری خواند.

او رفتن به سمت ماینینگ را به معنای ضرر زدن به ثروت ملی خواند و گفت: «استخراج هر بیت‌کوین مساوی با مصرف ۱۰۸ بشکه نفت است. اتفاق بزرگی در بلاکچین در حال رخ دادن است اما رفتار و الگوی رفتاری ما در برابر اینترنت و امثال آن همواره لگد زدن بوده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.