راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا ویزا با پرداخت 5/3 میلیارد دلار شرکت پلید را خریداری کرد؟

ویزا به تازگی اعلام کرده که استارت‌آپ پلید (Plaid) را به مبلغ 5/3 میلیارد دلار خریداری کرده است. پلید یونیکورنی است که اپلیکیشن‌های پرداختی مانند ونمو و اسکوئرکش را به حساب بانکی کاربر متصل می‌کند تا فرایند انتقال پول انجام شود. همین خبر کافی است تا ارزش شرکت پلید را در یک سال دوبرابر افزایش دهد.

دو سال پیش یعنی در سال 2018، هر دو شرکت ویزا و مسترکارت روی این استارت‌آپ فین‌تکی 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده بودند و حالا تقریبا بعد از دو سال، ویزا برای تصاحب کل این استارت‌آپ قدم برداشته است. پلید در سال 2013 و در سانفرانسیکو راه‌اندازی شد و سال گذشته توانست 2/65 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشد و تعداد کاربرانش دوبرابر شد و حوزه فعالیت‌هایش را هم به بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و ایرلند گسترش داد.

مسلما ویزا با ارزش بازار 420 میلیارد دلاری‌اش و همینطور درآمد 23 میلیارد دلاری که سال گذشته توانست به دست آورد، پلید را به خاطر پتانسیل درآمدی که می‌تواند داشته باشد خریداری نکرده است. درآمد سال گذشته پلید بین 100 تا 200 میلیون دلار بوده است. اگر فرض را بر 150 میلیون دلار بگذاریم، مبلغی که ویزا برای خرید این شرکت پرداخت کرده، تقریبا 35 برابر بیشتر است که درواقع به یکی از بالاترین قیمت‌های فروش در تاریخ اخیر برای یک شرکت خصوصی تبدیل شده است.

این اقدام یک معامله دو سر برد برای هر دو طرف است. اول اینکه پلید با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های فین‌تک در آمریکا ازجمله ونمو، اسکوئرکش، چایم، ایکورنز، رابین‌هود و کوین‌بیس همکاری می‌کند. حال با این مالکیت ویزا به حجم رو به رشد و مهمی از مشتریان دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند سرویس‌های پرداختی خود را به آنها بفروشد.

همچنین ویزا شبکه جهانی بی‌نظیری در حوزه فناوری‌های مالی دارد که میلیون‌ها مشتری در 200 کشور مختلف دنیا به آن دسترسی دارند. همین ویژگی می‌تواند فرایند جهانی شدن پلید را سرعت بخشد.

مشتریان پلید، مانند شرکت پرداخت 35 میلیارد دلاری استرایپ، همگی مهندسین فین‌تک هستند به همین خاطر زک پرت مدیرعامل 32 ساله پلید، خرید شرکت توسط ویزا را به چشم مهر تاییدی بر اهمیت روزافزون پلید در سرویس‌های مالی می‌بیند و می‌گوید: «استراتژی ما پیدا کردن افرادی است که نوآوری را در داخل سازمان‌ها ایجاد می‌کنند.»

به نظر می‌رسد که این فرایند خرید طی سه تا شش ماه آینده تکمیل شود و قرار است 4/9 میلیارد دلار مبلغ ذکرشده نقدا و 400 میلیون دلار آن به صورت سهام پرداخت شود.

تولد یک سالگی پلید

پلید که در سال 2013 و در سانفرانسیسکو راه‌اندازی شد، ابتدا قرار بود یک ابزار مدیریت و ردیابی مالی برای مصرف‌کنندگان باشد و قبلا تحت عنوان «سیلور» و سپس «رامبلر» فعالیت می‌کرد. اما هنگامی که برای اتصال به حساب‌های بانکی موردنیاز با مشکل مواجه شد تصمیم گرفت تمرکزش را روی ای‌پی‌آی یکپارچه بانکی قرار دهد.

خبر خرید 5/3 میلیارد دلاری این شرکت بهانه‌ای شد تا نگاهی بیندازیم به چگونگی فعالیت پلید.

سانفرانسیسکو را به خاطر حجم زیادی از دفاتر استارت‌آپ‌ها که در آنجا مشغول به فعالیت هستند می‌شناسند. که یکی از این استارت‌آپ‌ها پلید است. پلید تقریبا به حدود 10 هزار بانک دسترسی دارد و ثروت داخلی این شرکت به دلیل جذب سرمایه 59 میلیون دلاری سرمایه‌گذارانی از قبیل اسپارک کپیتال، ان‌ای‌ای و بخش سرمایه‌گذاری سیتی و امریکن اکسپرس رشد چشمگیری داشت.

تعدادی از کارمندان پلید در دفتر نیویورک

سرمایه‌گذاری 44 میلیون داری گلدمن ساکس روی این استارت‌آپ باعث شد تا ارزش شرکت به 250 میلیون دلار برسد. ویلیام هاکی از هم‌بنیان‌گذاران پلید را به‌عنوان یک هسته اصلی برای فعالیت استارت‌آپ‌های معرفی می‌کند و می‌گوید: «ما قبل از جذب سرمایه با آنها صحبت می‌کنیم حتی زمانی که مخاطب ما فقط دو نفر باشند.» پرت در ادامه صحبت‌های هاکی می‌گوید: «ماموریت ما صرفا نوآوری در سرویس‌های مالی نیست بلکه هدف ما این است که با ایجاد دسترسی به سیستم سرویس‌های مالی، نوآوری را در هر مکانی به وجود آوریم.»

آشنایی این پرت و هاکی به حضورشان به عنوان مشاور در دفتر آتلانتا شرکت بین اند کمپانی برمی‌گردد. هاکی اهل کالیفرنیا بود و به تازگی از دانشگاه اموری فارغ‌التحصیل شده بود و پرت هم یک سالی می‌شد که از دانشگاه دوک فارغ‌التحصیل شده بود. هر دو نفر عاشق کوهنوردی بودند و دوستی آنها بعد از یک حادثه کوهنوردی قوت بیشتری گرفت. هردو عاشق برنامه‌نویسی بودند و در اوقات فراغتشان روی پروژه‌هایشان کار می‌کردند.

زک پرت و ویلیام هاکی بنیان‌گذاران پلید

عدم شفافیت کافی در صورت‌حساب‌هایی که پرداخت می‌کردند باعث شد تا تمرکزشان را روی راه‌اندازی یک ابزار مالی قرار بدهند. هرچند که این مسیر به سرانجامی نرسید ولی باعث شد تا در این مسیر چالش فنی که بر سر راه اتصال اپلیکیشنشان به حساب‌های بانکی‌شان داشتند را برطرف کنند.


پلید چطور کار می‌کند


کاربر اپلیکیشنی مانند رابین‌هود را دانلود و بخش مربوط به ورود به حساب بانکی و رمز عبور را تکمیل می‌کند. بخشی از برنامه پلید در داخل اپلیکیشن، که به عنوان یک ابزارک شناخته می‌شود، اطلاعات واردشده را دریافت می‌کند. پلید اطلاعات به دست آمده را دسته‌بندی می‌کند تا به این ترتیب امکان اشتراک آن اطلاعات در فضای وب و پینگ کردن سرور بانک راحت‌تر باشد.

برای برخی اپلیکیشن‌ها مانند رابین‌هود، کل ماجرا همین است و کاربران تاییدشده می‌توانند پول جابه‌جا کنند.

بانک تایید می‌کند که یک حساب و موجودی معتبر وجود دارد و پلید را پینگ می‌کند. کد پلید تایید می‌کند که کاربر حساب بانکی معتبر دارد و آن را برای واریز پول تصدیق می‌کند.

برای سایر اپلیکیشن‌ها هم پلید از نسخه توکنایزشده ورود به سیستم شخص می‌گوید که زمانی که کاربر از اپلیکیشن نهایی استفاده می‌کند فعال می‌شود. این موضوع شامل Empower هم می‌شود که به طور منظم بانک را پینگ می‌کند تا مطمئن شود که فعالیت‌های روزانه مربوط به حساب بانکی کاربر که به کارت اعتباری او متصل است به روز رسانی شده و می‌تواند در تعیین محدودیت و اهداف هزینه‌ها کمک‌کننده باشد. شرکت‌های دیگری مثل Digit هر زمان که کاربر بخواهد انتقال پول انجام دهد پینگ می‌کنند تا مطمئن شوند که در حساب کاربر پول کافی وجود دارد.

در حال حاضر بیش از 300 نفر در سه دفتر پلید مشغول به کار هستند و این شرکت توانسته بیش از 10 میلیارد تراکنش را تجزیه‌وتحلیل کند.

منبع: Plaid و Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.