راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حکمرانی زنجیره بلوک بر استارت‌آپ‌ها / معرفی 50 استارت‌آپ برتر فین‌تک سال 2018 به انتخاب نشریه فوربس

ماهنامه عصر تراکنش / با توجه به اینکه فناوری رمزنگاری‌شده‌ها توانسته صنعت 8.5 هزار میلیارد دلاری سرویس‌های مالی را به‌راحتی برهم بزند و ساختارشکنی‌های اساسی در نحوه سرمایه‌گذاری، قرض گرفتن و پس‌انداز افراد به وجود آورده، حالا چطور بانک‌های بزرگ می‌توانند ریسک‌های موجود را کنترل کنند و صندوق‌های پوشش‌دهی ریسک چطور می‌توانند داده‌های موجود را تجزیه‌وتحلیل کنند و سرمایه‌گذاری انجام دهند.

مجله فوربس سومین نسخه فین‌تک فیفتی (Fintech 50) را چند وقت پیش منتشر کرد که این فهرست شامل اسامی 50 شرکت فناوری‌های مالی برتر در سال 2018 دنیا هستند و از این تعداد، 11 شرکت از فناوری زنجیره بلوک استفاده می‌کنند یا به‌نوعی به صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده مربوط می‌شوند. جالب‌تر اینکه بنیان‌گذاران سه مورد از این 11 شرکت، یعنی بیتفیوری گروپ، کوین‌بیس و ریپل، جزء ثروتمندترین افراد شناخته‌شده در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده هستند که اتفاقا لیست این افراد ثروتمند را هم فوربس قبلا منتشر کرده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

فوربس

این شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی در سال 1917 توسط یک مهاجر اسکاتلندی به نام برتی چارلز فوربس ایجاد شد و بعد از مرگش، پسرش بروس جانشین او شد. فوربس هر سال اقدام به نشر چندین فهرست مختلف از جمله فوربس 500، فوربس جهانی 2000، فورچون 500، فهرست قدرتمندترین زنان جهان نشریه فوربس، فوربس 400 و غیره می‌کند. این نشریه به‌تازگی سی‌ودومین فهرست میلیاردرهای جهان و همچنین ثروتمندترین افراد در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده را منتشر کرد.

[/mks_pullquote]

 

به گفته فوربس، این شرکت‌های فعال در حوزه زنجیره بلوک، یعنی همان فناوری پنهان‌شده پشت ارزهای رمزنگاری‌شده، در حال ایجاد زیرساخت‌هایی هستند که این زیرساخت‌ها هم می‌توانند از بازارهای ارزهای رمزنگاری‌شده عمومی پشتیبانی کنند و هم از اقداماتی که می‌توانند نحوه اجرا و ضبط و ثبت تراکنش‌های مالی را تغییر دهند.

برای مثال در این فهرست 50 تایی، نام شرکت‌هایی مانند بلاک‌چین به چشم می‌خورد که این شرکت به‌عنوان معروف‌ترین کیف پول ارزهای رمزنگاری‌شده در دنیا شناخته می‌شود و شاید تهدید جدی هم باشد برای کسب‌وکارهایی مانند کوین‌بیس و زاپو (Xapo). ویم و رابین‌هود هم از دیگر استارت‌آپ‌های فعال در زمینه ارزهای رمزنگاری‌شده هستند که فهرست امسال فوربس را کامل کرده‌اند.

این فهرست که شامل شرکت‌های تجاری عمومی و شرکت‌های تابعه آنها و همین‌طور شرکت‌های مالی خصوصی هستند، نام 50 شرکت و استارت‌آپ را در هشت دسته‌بندی و حوزه جداگانه معرفی کرده است؛ این دسته‌بندی‌ها شامل سرمایه‌گذاری، زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده، وام‌دهی، سرمایه‌گذاری املاک و امور مالی، پرداخت، امور مالی شخصی، وال‌استریت و بیگ‌دیتا و در آخر استارت‌آپ‌های تازه‌وارد می‌شود که در ادامه توضیحات کامل و جامعی از آنها به شما ارائه می‌دهیم.

50 استارت‌آپ برتر فین‌تک سال 2018 به گزارش فوربس

ایکورنز (Acorns)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، امور مالی شخصی

سرمایه: 101 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

مدیرعامل: نوآ کرنر

وب‌سایت: www.acorns.com

وضعیت کنونی: 2.9 میلیون حساب سرمایه‌گذاری و 2.4 میلیون کاربر فعال دارد.

هم‌بنیان‌گذاران: والتر کراتندن و جف کراتندن

رقبا: دیگر اپلیکیشن‌های پس‌انداز و مشاوران رباتی هستند.

این اپلیکیشن موبایلی هر خرید انجام‌شده توسط کارت‌های نقدی و اعتباری را به نزدیک‌ترین مبلغ دلاری رندشده تبدیل می‌کند و خرده‌پول‌های باقی‌مانده را در پورتفولیوهای متنوع و ETFs کم‌هزینه سرمایه‌گذاری می‌کند. با استفاده از برنامه «فوند مانی»، برخی از برندهای کسب‌وکاری هم درصدی از خریدهای انجام‌شده را به حساب ایکورن خریدار می‌دهند. به‌عنوان مثال، والمارت یک درصد، اپل 1.2 درصد و باکسد و اکسپدیا هم چهار درصد می‌دهند. بعد از اینکه ایکورن مالکیت استارت‌آپ پورتلندی ولت (Vault) را هم به دست آورد، قصد دارد تا گزینه حساب بازنشستگی فردی (IRA) را هم پیاده‌سازی کند.

ادیپار (Addepar)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، داده و تجزیه‌وتحلیل، وال‌استریت و سازمان

سرمایه: 215 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

مدیرعامل: اریک پوآریر

وب‌سایت: www.addepar.com

وضعیت کنونی: بیش از 900 میلیارد دلار دارایی از 250 شرکت مختلف از جمله مورگان استنلی، ئی‌بی برنستین و اپن‌هیمر روی نرم‌افزارش مدیریت می‌شود.

هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیات‌مدیره: جو لونزدیل

رقبا: پلتفرم‌های تاماراک و بلک‌راک هستند.

یک نرم‌افزار مبتنی بر کلود است که به مشاوران مالی این امکان را می‌دهد تا تمام دارایی‌های مشتریان را ردیابی و تجزیه‌وتحلیل کنند. همچنین سال گذشته ادیپار مالکیت آلت‌ایکس را از آن خود کرد. آلت‌ایکس ارائه‌دهنده داده‌ای است که بیش از 17 هزار صندوق پوشش‌دهی ریسک را دربر دارد.

ادین (Adyen)

دسته‌بندی: پرداخت

سرمایه: 266 میلیون دلار

کشور: هلند، آمستردام

مدیرعامل: پیتر ون در داز

وب‌سایت: www.adyen.com

وضعیت کنونی: در سال 2017 نزدیک به 150 میلیارد پرداخت را پردازش کرده است و مشتریانی از قبیل مایکروسافت، اوبر، اسپاتیفای و سفورا دارد.

هم‌بنیان‌گذاران: پیتر ون در داز و آرنوت شوجف

رقبا: فرست دیتا، گلوبال پیمنتس و استرایپ هستند.

ادین با استفاده از پلتفرم پردازش پرداختش، به‌عنوان یک واسطه پرداخت عمل می‌کند که توسط بسیاری از غول‌های اینترنتی مانند فیس‌بوک، اوبر، نتفلیکس و اسپاتیفای استفاده می‌شود. ادین در سال 2016، 90 میلیارد تراکنش را پردازش کرد و حدود 727 میلیون دلار درآمد داشته است. در حالی که مشتریان ادین در گذشته ممکن بود برای انجام و رسیدگی به پرداخت‌هایشان به استفاده از چندین سرویس متفاوت نیاز داشته باشند، اما ادین خودش توانست کل این فرایند را تکمیل و ساده‌سازی کند و نرخ‌های تبدیل را بهبود بخشد.

افرم (Affirm)

دسته‌بندی: پرداخت، وام‌دهی

سرمایه: 450 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، سانفرانسیسکو،

مدیرعامل: مکس لوچین

وب‌سایت: www.affirm.com

وضعیت کنونی: بیش از یک میلیون وام داده است و همکارانی ازجمله وی‌فیر و اکسپدیا دارد.

بنیان‌گذار: مکس لوچین

رقبا: کارت‌های اعتباری است.

افیرم وام‌های 3، 6 و 12ماهه می‌دهد که می‌توان از این وام‌ها برای خرید نزد بیش از 1500 پذیرنده آنلاین استفاده کرد. بیشتر این وام‌ها نرخ بهره سالانه 10 تا 30 درصدی دارند. افیرم مدعی است که فناوری یادگیری ماشینی به او این امکان را می‌دهد تا به مشتریانی که واجد شرایط دریافت کارت‌های اعتباری نیستند، وام اعطا کند و بازپرداخت این وام‌ها سابقه اعتباری برای فرد ایجاد کند.

آیاسدی (Ayasdi)

دسته‌بندی: داده و تجزیه‌وتحلیل، وال‌استریت و سازمان

سرمایه: 106 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

وب‌سایت: www.ayasdi.com

وضعیت کنونی: سیتی‌گروپ توانست با استفاده از فناوری آیاسدی آزمون استرس فدرال رزرو را با موفقیت پشت سر بگذارد و تا 20 درصد اشتباهات نظارت بر پولشویی HSBC را کاهش دهد.

هم‌بنیان‌گذاران: گونار کارلسون، گورجیت سینگ، هارلان سکستون و باب گریفین

رقبا: ای‌بی‌ام، ساس و اوراکل هستند.

فناوری یادگیری ماشینی آیاسدی که اولین بار برای سازمان‌های دفاعی توسعه‌یافته بود، توسط بانک‌های بزرگ برای تجزیه‌وتحلیل بازار و ریسک‌های عملیاتی‌شان و همین‌طور شناسایی الگوهای پولشویی مورد استفاده قرار گرفت.

بتر مورتگیج (Better Mortgage)

دسته‌بندی: وام‌دهی

سرمایه: 65 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: ویشال گارگ

وب‌سایت: www.better.com

وضعیت کنونی: انجمن ملی وام مسکن فانی مائی و پنج بانک بزرگ ملی کشور هم از وام‌های بتر مورتگیج استفاده می‌کنند.

بنیان‌گذار: ویشال گارگ

رقبا: کارگزاران وام مسکن سنتی است.

این وام‌دهنده مسکن فقط دیجیتالی، درخواست وام فرد را در مدت سه دقیقه و با استفاده از درآمد ثبت‌شده امتیاز اعتباری فرد، برآورد می‌کند. بتر مورتگیج پولش را از موسساتی که وام‌هایش را خریداری می‌کنند، می‌گیرد و مستقیما به سراغ مصرف‌کنندگان نمی‌رود و با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی خودش بین سازمان و مصرف‌کننده مطابقت ایجاد می‌کند. این تطابق ایجادشده، به‌نوعی نقش یک ضمانت‌نامه را ایفا می‌کند که به وام‌دهندگان این اطمینان را می‌دهد که یک معامله منصفانه‌ای انجام می‌دهد.

بترمنت (Betterment)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، امور مالی شخصی

سرمایه: 275 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: جان آستین

وب‌سایت: www.betterment.com

وضعیت کنونی: بزرگ‌ترین مشاوره رباتی مستقل است و مدیریت 13 میلیارد دلار برای 300 هزار مشتری را انجام می‌دهد.

بنیان‌گذار: جان آستین

رقبا: مشاوران مالی و دیگر مشاوران رباتی هستند.

این مشاور رباتی پورتفولیوهای ETF که مناسب و سازگار با اهداف سرمایه‌گذاران هست را مدیریت می‌کند و تحمل ریسکی تا 0.25 درصد از دارایی‌ها را در سال دارد. البته سرویس جدید 0.40درصدی بترمنت هم در دسترس کسانی است که یکصد هزار دلار سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند و امکان ارتباط با مشاوران انسانی از طریق تلفن، ایمیل و پیام متنی را فراهم می‌کند. بترمنت در حال حاضر پورتفولیو سرمایه‌گذاری اجتماعی هم ارائه می‌دهد.

بلند (Blend)

دسته‌بندی: وام‌دهی، وال‌استریت و سازمان

سرمایه: 160 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

مدیرعامل: نیما قمصری

وب‌سایت: www.blend.com

وضعیت کنونی: بانک‌های ولزفارگو و بانکورپ ایالات متحده از این سیستم استفاده می‌کنند.

بنیان‌گذار: نیما قمصری

رقبا: سوفی، بتر مورتگیج و راکت مورتگیج هستند.

بلند با استفاده از نرم‌افزار وایت‌لیبل مبتنی بر کلودش می‌تواند سرعت فرایندهای تایید وام را برای وام‌دهندگان بزرگ ملی افزایش دهد. وام‌گیرندگان می‌توانند به‌صورت آنلاین به اظهارات بانکی، بازپرداخت مالیات و غیره متصل شوند. به عبارتی این نرم‌افزار باعث کاهش فرایند تایید و همچنین کاهش کلاهبرداری‌های اسنادی می‌شود. همچنین بلند قصد دارد سرویس‌هایش را در سال جاری به وام‌های خودرو و دانشجویی نیز ارتقا دهد.

بلاک‌چین (Blockchain)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده، سرمایه‌گذاری

سرمایه: 70 میلیون دلار

کشور: انگلستان، لندن

مدیرعامل: پیتر اسمیت

وب‌سایت: www.blockchain.com

وضعیت کنونی: بیش از 23 میلیون کیف پول زنجیره بلوک ایجاد کرده است.

هم‌بنیان‌گذاران: پیتر اسمیت، نیکولاس کری و بن ریویز

رقبا: کوین‌بیس و زاپو هستند.

این کیف پول شناخته‌شده ارزهای رمزنگاری‌شده این امکان را به کاربرانش می‌دهد تا بتوانند کلیدهای خصوصی خودشان را برای بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و اتر مدیریت کنند. بلاک‌چین که در حال حاضر کسب‌وکارش را به ایالات متحده نیز گسترش داده است، اکنون در 22 ایالت، از جمله کالیفرنیا، امکان تبادل ارز رمزنگاری‌شده را فراهم کرده است.

کادر (Cadre)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان

سرمایه: 130 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: رایان ویلیامز

وب‌سایت: www.cadre.com

وضعیت کنونی: از ابتدای فعالیتش تاکنون توانسته بیش از یک میلیارد دلار از طریق پلتفرمش وام ارائه دهد.

بنیان‌گذار: رایان ویلیامز

رقبا: صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و کارگزاران املاک تجاری هستند.

این پلتفرم سرمایه‌گذاری که فقط از طریق دعوت‌نامه می‌توان از آن استفاده کرد، به سرمایه‌گذاران فردی و نهادی با ارزش خالص بسیار بالا این امکان را می‌دهد تا سهامی در املاک تجاری خریداری کنند و معاملات چندخانواده‌ای با هزینه پایین‌تر نسبت به صندوق‌های املاک و REITs انجام دهند.

چین (Chain)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده، وال‌استریت و سازمان

سرمایه: 44 میلیون

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

مدیرعامل: آدام لادوین

وب‌سایت: www.chain.com

وضعیت کنونی: ایجاد اقدامات و فعالیت‌های زنجیره بلوک در نزدک و سیتی‌گروپ

هم‌بنیان‌گذاران: آدام لادوین، دیون گاندری و رایان اسمیت

رقبا: تهدیدی برای سیستم‌های نگهداری سوابق امور مالی بی‌کیفیت است.

ارائه تکنولوژی زنجیره بلوک برای موسسات مالی و همچنین ارائه نرم‌افزار دفاتر کل برای شرکت‌های تجارت الکترونیک و فین‌تک

چین‌الیسیس (Chainalysis)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده، داده و تجزیه‌وتحلیل، وال‌استریت و سازمان

سرمایه: دو میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

مدیرعامل: میشل گروناجر

وب‌سایت: www.chainalysis.com

وضعیت کنونی: مشتریانی از جمله خدمات درآمد داخلی، دفتر تحقیقات فدرال، اداره مبارزه با مواد مخدر و یوروپل دارد.

بنیان‌گذاران: میشل گروناجر، یان مولر و جاناتان لوین

رقبا: تهدیدی است برای مجرمانی که از ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند.

ابزارهای چین‌الیسیس به سازمان‌ها و مقامات اجرای قانون اجازه امکان ردیابی تراکنش‌های مشخص‌شده را روی زنجیره بلوک می‌دهد.

سرکل‌آپ (CircleUp)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وام‌دهی

سرمایه: 53 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

مدیرعامل: رایان کالدبک

وب‌سایت: www.circleup.com

وضعیت کنونی: 255 سرمایه‌گذار از طریق این سایت توانستند 390 میلیون دلار کسب سرمایه داشته باشند.

بنیان‌گذاران: رایان کالدبک و روری ایکین

رقبا: تهدیدی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سنتی است.

این استارت‌آپ، فعالیتش را از طریق کرادفاندینگ و در سال 2012 آغاز کرد و کاری که در حال حاضر انجام می‌دهد این است که از سه طریق می‌تواند برای شرکت‌های بسیار کوچک جذب سرمایه انجام دهد. در سال 2017 این شرکت اعتبارهایی با نرخ بهره 14 تا 25 درصد ارائه می‌دهد. صندوق سرمایه‌گذاری 125 میلیون دلاری سرکل‌آپ در کنار دیگر سرمایه‌گذاران معتبر، سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

کوین‌بیس (Coinbase)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده، سرمایه‌گذاری

سرمایه: 217 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا

مدیرعامل: بریان آرمسترانگ

وب‌سایت: www.coinbase.com

وضعیت کنونی: بر اساس گزارش‌ها درآمدش از مرز یک میلیارد دلار هم در سال 2017 گذشت و آخرین ارزیابی‌ها، 1.6 میلیارد دلار را نشان می‌دهد.

بنیان‌گذار: برایان آرمسترانگ

رقبا: دیگر صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده و ارزهای فیات هستند.

ساده‌ترین و کاربرپسندترین مسیر و اپلیکیشن در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده است که به بیش از 10 میلیون کاربر کیف پول ارزهای دیجیتالی ارائه می‌دهد و ارزهای بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم و لایت‌کوین را خریدوفروش می‌کند.

کامن‌باند (CommonBond)

دسته‌بندی: وام‌دهی، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 86 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: دیوید کلین

وب‌سایت: www.commonbond.co

وضعیت کنونی: این شرکت تاکنون 1.5 میلیارد دلار وام داده است.

بنیان‌گذار: دیوید کلین

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌های مالی سوفی و نویانت هستند.

کامن‌باند یک وام‌دهنده آنلاین است که تمرکزش را روی شبکه قرار داده است و حتی به وام‌گیرندگان کمک می‌کند تا شغل مناسب پیدا کنند. این شرکت سال گذشته سرویسی را راه‌اندازی کرد که به کارفرماها اجازه می‌داد تا در بازپرداخت وام دانشجویی کارگران، صرف‌نظر از خود وام‌دهنده، مشارکت و همکاری داشته باشند.

کردیت کارما (Credit Karma)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی، وام‌دهی، تجزیه‌وتحلیل داده

سرمایه: 369 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

مدیرعامل: کنث لین

وب‌سایت: www.creditkarma.com

وضعیت کنونی: بیش از 75 میلیون کاربر ثبت‌شده در سیستمش دارد.

بنیان‌گذار: کنث لین

رقبا: تهدیدی برای FICO، مرکز اعتبارسنجی، اچ اند آر بلاک، لندینگ تری و نردوالت است.

به مصرف‌کنندگان نمرات اعتباری رایگان و امکان نظارت بر اعتبار می‌دهد و از سال 2017 هم نرم‌افزار رایگان مالیات و بایگانی را هم راه‌اندازی کرده است. کردیت کارما با استفاده از داده‌های مربوط به امور مالی مصرف‌کنندگان پیشنهاد شخصی‌سازی‌شده برای کارت‌های اعتباری و وام‌هایی که دنبالش هستند ارائه می‌دهد.

دیجیتال ریزنینگ (Digital Reasoning)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، تجزیه‌وتحلیل داده، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 76 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: تیم استس

وب‌سایت: www.digitalreasoning.com

وضعیت کنونی: شرکت‌هایی مانند پوینت 72، یوبی‌اس و گلدمن ساکس از نرم‌افزار دیجیتال ریزنینگ استفاده می‌کنند.

بنیان‌گذار: تیم استس

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌های بیهاووکس، پالانتیر، اچ‌پی اوتونومی، آی‌بی‌ام واتسون است.

نرم‌افزار یادگیری ماشینی دیجیتال ریزنینگ قادر به استخراج و دریافت هر معنا و مفهومی از ارتباطات روزمره است. این نرم‌افزار در ابتدا برای بخش ضدجاسوسی ارتش آمریکا ساخته شده بود، اما در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های مالی از این سرویس برای حفاظت از ایمیل‌های کارکنان‌شان و همین‌طور توسط نزدک برای پیشگیری و جلوگیری از کلاهبرداری‌های بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارنین (Earnin)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی

سرمایه: 65 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، پالوآلتو

مدیرعامل: رام پالانیاپان

وب‌سایت: www.earnin.com

وضعیت کنونی: کاربرانی از بیش از 50 هزار شرکت مختلف از جمله والمارت، استارباکس، بست‌بای و هوم دیپوت دارد.

بنیان‌گذار: رام پالانیاپان

رقبا: تهدیدی برای نزول‌خواران و وام‌های روزپرداخت و کارمزدهای اضافه برداشت بانکی است.

این اپلیکیشن موبایلی که در ابتدا با عنوان Activehours شناخته می‌شد، به کارگران ساعتی این امکان را می‌دهد تا قبل از موعد پرداخت پول‌شان، بتوانند از دستمزدی که قرار است به دست آورند، مقادیر بسیار کمی پول، بدون هیچ هزینه و سود و کارمزدی، دریافت کنند.

الوست (Ellevest)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی، سرمایه‌گذاری

سرمایه: 45 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: سالی کراوچک

وب‌سایت: www.ellevest.com

وضعیت کنونی: یک سال بعد از راه‌اندازی، الوست توانست بیش از شش هزار مشتری جذب کند.

هم‌بنیان‌گذاران: سالی کراوچک و اسمیث بارنی

رقبا: تهدیدی برای مشاوران مالی و مشاوران مالی رباتی جنس‌ناپذیر است.

این پلتفرم سرمایه‌گذاری دیجیتال ارائه‌دهنده برنامه‌های مالی و پورتفولیوهای ETF است که با توجه به طول عمر زنان، تفاوت‌های حقوقی و شکاف میان پرداخت‌های زنان و مردان ارائه می‌شود. هزینه حساب‌های دیجیتالی، 0.25 درصد دارایی‌ها در سال می‌شود.

انیگما (Enigma)

دسته‌بندی: تجزیه‌وتحلیل و داده، سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان

سرمایه: 35 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: حشام اودقیری

وب‌سایت: www.enigma.com

وضعیت کنونی: انیگما دارای گسترده‌ترین مجموعه داده‌های عمومی دنیا از یکصد کشور مختلف است و برخی از صندوق‌های پوشش ریسک از آن استفاده می‌کنند.

هم‌بنیان‌گذاران: حشام اودقیری و مارک داکوستا

رقبا: تهدیدی برای آی‌بی‌ام واتسون و کاندل محسوب می‌شود.

انیگما با استفاده از فرایند پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی، داده‌های عمومی متفاوتی از کارخانه‌ها، پرونده‌های حمل‌ونقل، پرونده‌های مالیاتی و غیره به دست می‌آورد تا به‌وسیله این داده‌ها بتواند بینش‌های دنیای واقعی که توسط صندوق‌های پوشش ریسک و دیگر سرمایه‌گذاران مورد استفاده قرار می‌گیرد را سازمان‌دهی کند. وام‌دهندگان با استفاده از این سرویس برای شناسایی متهمان پولشویی و بیمه‌گران برای دسترسی به ریسک‌هایشان استفاده می‌کنند.

فیدزایی (Feedzai)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 82 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سان ماتیو

مدیرعامل: نونو سباستیائو

وب‌سایت: www.feedzai.com

وضعیت کنونی: این شرکت مشتریانی از کپیتال وان، فرست دیتا و سیتی بانک دارد.

هم‌بنیان‌گذاران: نونو سباستیائو با همکاری آژانس فضایی اروپا

رقبا: تهدیدی برای فورتر، آی‌بی‌ام واتسون، SAS و FICO است.

فیدزایی با استفاده از تجزیه‌وتحلیل‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی داده‌های بدون ساختار مانند ایمیل و تماس‌های خدمات مشتریان و همین‌طور داده‌های ساختاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با کلاهبرداری‌های کارت اعتباری و پرداخت مقابله کنند.

فورتر (Forter)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی، کسب‌وکارهای کوچک

سرمایه: 50 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: مایکل ریتبلات

وب‌سایت: www.forter.com

وضعیت کنونی: همه‌ساله بیش از یک میلیارد تراکنش خرده‌فروشان و بازارهای آنلاین مانند کیدباکس، دلیوری دات‌کام و کی‌وی دات‌کام را پردازش می‌کند.

هم‌بنیان‌گذاران: مایکل ریتبلات، لیرون دامری و آلون شمش

رقبا: تهدیدی برای راهکارهایی مانند سینیفاید و کلاهبرداری‌های آنلاین است.

تکنولوژی جلوگیری از تقلب مبتنی بر یادگیری ماشینی فورتر که برای مشخصات ریسک هر یک از پذیرندگان طراحی ‌شده است و هزاران دیتا پوینت موجود در اطراف تراکنش‌های آنلاین را نظارت و بررسی می‌کند، از جمله رفتار خریدار و موقعیت جغرافیایی تا اینکه بتواند در صورت لزوم تصمیم آنی لغو فروش را انجام دهد.

فاندرایز (Fundrise)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری

سرمایه: 50 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، واشنگتن

مدیرعامل: بن میلر

وب‌سایت: www.fundrise.com

وضعیت کنونی: حدود 17 هزار سرمایه‌گذار از طریق پلتفرم توانستند 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام دهند.

بنیان‌گذار: بن میلر

رقبا: تهدیدی برای سایت‌های کرادفاندینگ مشاور املاک و REITهای سنتی است.

پلتفرم کرادفاندینگی است که به هر کسی با سرمایه 500 دلار امکان سرمایه‌گذاری در پورتفولیوهای مختلف املاک را می‌دهد. همچنین در سال 2017 صندوق eFund را راه‌اندازی کرد.

گرین اسکای (GreenSky)

دسته‌بندی: وام‌دهی، کسب‌وکارهای کوچک، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 560 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، آتلانتا، جورجیا

مدیرعامل: دیوید زالیک

وب‌سایت: www.greenskycredit.com

وضعیت کنونی: گرین اسکای توانسته بیش از 10 میلیارد دلار وام را تسهیل کند.

بنیان‌گذار: دیوید زالیک

رقبا: تهدیدی برای شرکت سینکرونی فایننشال، ولز فارگو و دیگر وام‌دهندگان بازسازی کردن خانه است.

این شرکت ارائه‌دهنده وام بازسازی خانه تا سقف 65 هزار دلار؛ البته از طریق شبکه‌ای از پیمانکاران و شرکای بانک‌هاست؛ بدون اینکه خودش در معرض خطر بازپرداخت قرار بگیرد. اخیرا هم گرین اسکای سرویس تامین مالی خودش را در مطب‌های دکتر و دندان‌پزشکی و بخش دامپزشکی هم ارائه می‌دهد.

گایدلاین (Guideline)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی، سرمایه‌گذاری، کسب‌وکارهای کوچک

سرمایه: 24 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سان ماتیو

مدیرعامل: کوین بوسک

وب‌سایت: www.guideline

وضعیت کنونی: بیش از سه هزار کارفرما در آن ثبت‌نام کرده‌اند.

بنیان‌گذار: کوین بوسک

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌های زنفیتس، آی‌دی‌پی و پی‌چکس است.

گایدلاین برنامه 401 (کی) را برای کسب‌وکارهای کوچک به‌صورت اتوماتیک و با ادغام مستقیم با ارائه‌دهندگان حقوق و دستمزد انجام می‌دهد. کارمندان برای استفاده از این سیستم نیازی ‌به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارند و همچنین به سرمایه‌های کم‌هزینه صندوق‌های وانگارد و دی‌اف‌ای دسترسی دارند.

گوستو (Gusto)

دسته‌بندی: پرداخت، کسب‌وکارهای کوچک

سرمایه: 176 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: جاش ریویز

وب‌سایت: www.gusto.com

وضعیت کنونی: به بیش از 40 هزار کارفرمای کوچک در 50 ایالت سرویس‌دهی می‌کند.

بنیان‌گذاران: جاش ریویز، ادوارد کیم

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌های زنفیتس، آی‌دی‌پی و پی‌چکس است.

فناوری مبتنی بر کلود گوستو به کسب‌وکارهایی با یک تا یکصد کارمند کمک می‌کند تا فرایندهای مربوط به حقوق و دستمزد، همین‌طور بهره‌مندی از خدمات و منابع انسانی را انجام دهند. در واقع به‌نوعی نرم‌افزار HR را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ارائه می‌دهد. ریویز مدیرعامل این شرکت برای مشاهده از نزدیک مشتریان نرم‌افزار گوستو به 11 شهری که از این سرویس استفاده می‌کنند سفر کرد تا هم با دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها آشنا شود و هم از نزدیک شاهد باشد که گوستو که سابقا زن پی‌رول نامیده می‌شد، چطور می‌تواند به بیش از 40 هزار شرکت کمک کند.

آی‌کپیتال نتورک (iCapital Network)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 55 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: لاورنس کالکانو

وب‌سایت: www.icapitalnetwork

وضعیت کنونی: در حال حاضر سرمایه‌گذارانی که روی این شبکه ثبت‌نام کرده‌اند، دارایی با ارزش خالص بیش از 1.3 هزار میلیارد دلار دارند.

هم‌بنیان‌گذاران: دن ون و نیک ورونیس

رقبا: تهدیدی برای شرکت آرتیوست و سازمان ملی مدارس مستقل اروپا (CAIS) به حساب می‌آید.

پلتفرم آنلاینی است که به افراد با دارایی‌های خالص بالا و مشاوران‌شان این امکان را می‌دهد تا بتوانند تجزیه‌وتحلیل انجام دهند و روی دارایی‌های جایگزین مانند سهام خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، املاک و مستغلات و صندوق‌های پوشش ریسک سرمایه‌گذاری کنند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند با مقادیر بسیار کوچکی، حتی در برخی موارد به‌اندازه یکصد هزار دلار برای هر صندوق باشد. اخیرا هم آی‌کپیتال توانست صندوق دسترسی به سرمایه خصوصی ایالات متحده از دویچه بانک را هم به دست آورد.

آی‌ئی‌اکس گروپ (IEX Group)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 100 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: برد کاتسویاما

وب‌سایت: www.iextrading.com

وضعیت کنونی: 2.5 درصد از سهم بازار سهام ایالات متحده را در اختیار دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا مانند صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های پوشش ریسک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از آن استفاده می‌کنند.

بنیان‌گذاران: برد کاتسویاما، رونان رایان، جان اشول، راب پارک

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌های NYSE، نزدک، بازارهای جهانی BATS، سیتادل سکیوریتیز و شبکه‌های معاملاتی غیر شفاف است.

آی‌ایی‌ایکس یک بورس اوراق بهادار است که وضعیت و سرعت بازی میان معامله‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بلندمدت را تراز و یکسان می‌کند. به‌تازگی هم توانست تایید ثبت شرکت‌های دولتی را به دست آورد و با بازار بورس اوراق بهادار بلندمدت هم همکاری می‌کند تا در نهایت بتواند خودش میزبان و مجری برنامه IPO باشد.

کبیج (Kabbage)

دسته‌بندی: وام‌دهی، کسب‌وکارهای کوچک

سرمایه: 500 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، جورجیا، آتلانتا

مدیرعامل: راب فراهوین

وب‌سایت: www.kabbage.com

وضعیت کنونی: بیش از چهار میلیارد دلار به 130 هزار کسب‌وکار کوچک داده است.

بنیان‌گذاران: راب فراهوین و کاترین پترالیا

رقبا: تهدیدی برای وام‌دهندگان کسب‌وکارهای کوچک سنتی، اسکوئر کپیتال و پی‌پال ورکینگ کپیتال است.

کبیج یک پلتفرم وام‌دهی است که وام‌های کسب‌وکاری کوچک تقریبا آنی به افراد ارائه می‌دهد. از داده‌های جایگزین خلاق برای اهدای وام استفاده می‌کند؛ مانند تعداد بسته‌های یوپی‌اس که یک کسب‌وکار در زمان‌های مختلف ارسال یا دریافت می‌کند.

کنشو (Kensho)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 150 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، ماساچوست

مدیرعامل: دنیل نادلر

وب‌سایت: www.kensho.com

وضعیت کنونی: سازمان‌هایی مانند گلدمن ساکس، بانک آمریکا، سیتی‌گروپ و مورگان استنلی از کاربران کنشو هستند.

بنیان‌گذار: دنیل نادلر

رقبا: تهدیدی است برای سرمایه‌گذارانی که از ابزار داوری اطلاعات و همچنین تجزیه‌وتحلیل‌های انسانی استفاده می‌کنند.

کنشو با استفاده از یک پایگاه داده تاریخی بزرگ و یادگیری ماشینی تجزیه‌وتحلیل می‌کند که چطور یک رویداد خاص، از یک بلای طبیعی گرفته تا نتایج انتخابات، می‌تواند بر بازار تاثیرگذار باشد. فناوری نقشه‌کشی اقتصادی کنشو در حال حاضر پایه و اساس بسیاری از محصولات شاخص است.

لیموناد (Lemonade)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی

سرمایه: 180 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: دنیل شرایبر

وب‌سایت: www.makelemonade.com

وضعیت کنونی: لیموناد در سال 2017، 10 درصد از درآمدش را به سازمان‌های غیردولتی اهدا کرد.

هم‌بنیان‌گذاران: دنیل شرایبر و شای وینینجر

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌های پروگرسیو، آل‌استار و دیگر شرکت‌های بیمه سنتی است.

به اجاره‌دهندگان شهری با پرداخت پنج دلار در ماه و همین‌طور به صاحب‌خانه‌ها با پرداخت 25 دلار در ماه خدمات بیمه ارائه می‌کند. مشتریان می‌توانند روی اپلیکیشن لیموناد ثبت‌نام کنند یا سیاست‌هایشان را اصلاح یا در کل کنسل کنند.

لندینگ هوم (Lending Home)

دسته‌بندی: وام‌دهی، سرمایه‌گذاری

سرمایه: 166 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: مت هامفری

وب‌سایت: www.lendinghome.com

وضعیت کنونی: بیش از دو میلیارد دلار وام داده است.

بنیان‌گذار: مت هامفری

رقبا: تهدیدی برای وام‌دهندگان مسکن سنتی و بترمورتگیج است.

لندینگ هوم که از چهار سال پیش کارش را آغاز کرد، با ترکیبی از فناوری‌های نوآورانه توانست فرایند دریافت وام مسکن را بازطراحی کند و در حال حاضر در 25 ایالت سرویس‌دهی می‌کند.

مترومایل (Metromile)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی

سرمایه: 206 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: دن پرستون

وب‌سایت: www.metromile.com

وضعیت کنونی: به گفته مترومایل کسانی که کمتر رانندگی می‌کنند، می‌توانند 500 دلار در سال پس‌انداز کنند.

بنیان‌گذار: دیوید فرایدبرگ

رقبا: شرکت‌های پروگرسیو، جیکو و شرکت‌های بیمه اتومبیل سنتی

مترومایل یک شرکت ارائه‌دهنده بیمه خودرو در هفت ایالت است که ماهیانه یک هزینه ثابت و بسیار کم دارد. البته به‌اضافه این هزینه، یک هزینه اضافه به ازای هر مایل پیموده‌شده دارد. مسافت‌های پیموده‌شده توسط قطعه دانگلی که به سیستم دیانوستیک خودرو وصل شده، ردیابی می‌شود. چنین اقدامی همچنین موجب پیگیری جزئیات مربوط به تصادفات و همچنین رسیدگی سریع‌تر به شکایت‌ها می‌شود.

پلید (Plaid)

دسته‌بندی: وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 60 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: زاکاری پرت

وب‌سایت: www.plaid.com

وضعیت کنونی: مشتریانی از جمله رابین‌هود، بترمنت، ونمو و کوین‌بیس دارد.

هم‌بنیان‌گذاران: ویلیام هاکی، زاکاری پرت

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌هایی مانند یودلی، کووو و دیگر تجمیع‌کنندگان اطلاعات حساب است.

ابزارهای پلید توسط دیگر شرکت‌های فین‌تک برای اتصال به اطلاعات حساب بانکی کاربران استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزارها امکان انتقال پول و همین‌طور ردیابی هزینه‌ها و شناسایی موارد تقلب و کلاهبرداری امکان‌پذیر است. در سال 2017 تعداد مشتریان پلید سه‌برابر شد.

کپیتال (Qapital)

دسته‌بندی: امور مالی شخصی، سرمایه‌گذاری

سرمایه: 17 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: جورج فریدمن

وب‌سایت: www.qapital.com

وضعیت کنونی: 300 هزار کاربر توانستند 230 میلیون دلار پول ذخیره کنند.

بنیان‌گذاران: جورج فریدمن و اریک آکترین

رقبا: تهدیدی برای ایکورنز، دیجیت و دیگر اپلیکیشن‌های پس‌انداز است.

با استفاده از مشاوره‌ها و توصیه‌های اقتصاددان مشهور رفتارگرایانه، دن آریلی، کپیتال سعی دارد تا بیشتر و بیشتر کاربران میلنیال را ترغیب به پس‌انداز کردن کند و این کار را به کمک برخی برنامه‌های سفارشی‌شده انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، اگر من در روز 10 هزار قدم برندارم یا قهوه لاته‌ای که هر روز می‌نوشم را حذف کنم، 10 دلار باید پس‌انداز کنم. کپیتال اخیرا یک کارت نقدی هم معرفی کرده است.

کاندل (Quandl)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 20 میلیون دلار

کشور: کانادا، تورنتو

مدیرعامل: تامر کمل

وب‌سایت: www.quandle.com

وضعیت کنونی: 250 هزار کاربر کاندل روزانه 10 میلیون مجموعه داده دانلود می‌کنند و مشتریان آن هفت مورد از 10 صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ و همچنین 14 بانک از 15 بانک بزرگ دنیا هستند.

بنیان‌گذار: تامر کمل

رقبا: تهدیدی برای صندوق‌های پوشش‌دهی ریسک کمی، آی‌اچ‌اس مارکیت، اس اند پی گلوبال و میانگین صنعتی داو جونز است.

یک نیروگاهی که به آن «داده‌های جایگزین» گفته می‌شود، می‌تواند همه‌چیز را ردیابی کند؛ از هزینه‌های آنلاین مصرف‌کننده گرفته تا داده‌های سازمانی و دستگاه‌های متصل‌شده به اینترنت. کاندل در واقع هزاران داده مبهم را تست و آزمایش می‌کند تا در نهایت بتواند آن داده‌ای را پیدا کند که بینشی در مورد عملکرد و اجرای شرکت داشته باشد.

رمیتلی (Remitly)

دسته‌بندی: پرداخت

سرمایه: 200 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، واشنگتن، سیاتل

مدیرعامل: مت اوپنهمر

وب‌سایت: www.remitly.com

وضعیت کنونی: سالانه چهار میلیارد دلار نقل و انتقال انجام می‌دهد.

هم‌بنیان‌گذار: مت اوپنهمر

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌های وسترن یونیون، مانی‌گرام است.

رمیتلی این امکان را برای ساکنان ایالات متحده، انگلستان، کانادا و استرالیا فراهم می‌کند تا بتوانند به دوستان و آشنایان‌شان به 10 کشور توسعه‌یافته پول ارسال کنند. اگر دریافت‌کنندگان هم حساب بانکی نداشته باشند، می‌توانند پول ارسالی را به‌صورت نقدی و از طریق 200 هزار مکان برداشت پول فیزیکی که وجود دارد، مانند والمارت و الکراس در مکزیک، دریافت کنند.

ریپل (Ripple)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و بیت‌کوین، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 94 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: برد گارلینهوس

وب‌سایت: www.ripplr.com

وضعیت کنونی: مشتریانی از جمله سانتاندر، یوبی‌اس و آمریکن اکسپرس دارد.

بنیان‌گذار: کریس لارسن

رقبا: تهدیدی برای بانک‌ها و سیستم پرداخت سوئیفت است.

ریپل از فناوری زنجیره بلوک برای انجام پرداخت‌های برون‌مرزی استفاده می‌کند. تراکنش‌ها را می‌توان با استفاده از توکن XRP انجام داد.

رابین‌هود (Robinhood)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری

سرمایه: 176 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، پالوآلتو

مدیران عامل: بیجو بهات و ولاد نتو

وب‌سایت: www.robinhood.com

وضعیت کنونی: سه میلیون کاربر دارد.

بنیان‌گذاران: بیجو بهات و ولاد تنو

رقبا: تهدیدی برای کارگزاران تخفیف است.

این اپلیکیشن موبایلی امکان مبادلات اولیه سهام را فراهم می‌کند و با پرداخت ماهیانه 10 دلار امکان استفاده از سرویس رابین‌هود گلد را به مشتریانش می‌دهد. رابین‌هود گلد به سرمایه‌گذاران امکان انجام مبادله و معامله به مدت طولانی و وام‌های حاشیه‌ای را می‌دهد. با راه‌اندازی رابین‌هود کریپتو، کاربران می‌توانند 16 ارز رمزنگاری‌شده مانند لایت‌کوین، ریپل، بیت‌کوین و اتریوم را خریدوفروش کنند.

شیپ‌شیفت (Shapeshift)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و بیت‌کوین، پرداخت

سرمایه: 12 میلیون دلار

کشور: سوئیس، زوگ

مدیرعامل: اریک وورهیس

وب‌سایت: www.shapeshift.io

وضعیت کنونی: در یک پروژه اثبات مفهوم غیرمعمولی، زمانی که شیپ‌شیفت به دست یک کارمند مخرب هک شد، هیچ ارز رمزنگاری‌شده‌ای از بین نرفت؛ چراکه شیپ‌شیفت سرمایه مشتری را نگه نمی‌دارد.

بنیان‌گذار: اریک وورهیس

رقبا: تهدیدی برای صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده سنتی است.

شیپ‌شیفت به کاربران امکان تجارت 70 ارز رمزنگاری‌شده را می‌دهد، آن هم بدون اینکه نیازی به ایجاد حساب یا کیف پول باشد. برای بالاتر بردن حریم خصوصی هم شیپ‌شیفت به هیچ حساب بانکی متصل نیست و هیچ ارز فیاتی هم دریافت نمی‌کند. شیپ‌شیفت می‌گوید که یک‌پنجم از مشتریان ایالات متحده هیچ هزینه کارمزدی پرداخت نمی‌کنند.

استرایپ (Stripe)

دسته‌بندی: پرداخت، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 450 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: پاتریک کالیسون

وب‌سایت: www.stripe.com

وضعیت کنونی: بیش از یکصد هزار شرکت و سازمان خصوصی در یکصد کشور دنیا از فناوری استرایپ استفاده می‌کنند؛ از جمله لیفت، یونیسف و سلزفورس.

بنیان‌گذاران: پاتریک و جان کالیسون

رقبا: تهدیدی برای فرایندهای پرداخت قدیمی است.

استرایپ توانست نحوه انجام پرداخت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و بازارهای آنلاین را تغییر دهد. در واقع فناوری استرایپ به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا هر پرداختی از طریق کارت‌های نقدی و اعتباری در بیش از 135 کشور دنیا را پذیرش کنند.

سیمبیونت (Symbiont)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و بیت‌کوین، سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 15 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: مارک اسمیت

وب‌سایت: www.symbiont.io

وضعیت کنونی: سیمبیونت روی مجموعه اقداماتی کار می‌کند تا بتواند از فناوری دفاتر کل توزیع‌شده برای ردیابی سهام صادرشده و مالکیت استفاده کند. همچنین با همکاری وانگارد گروپ در تلاش است تا بتوانند از فناوری زنجیره بلوک برای اشتراک‌گذاری داده‌های شاخص استفاده کنند.

هم‌بنیان‌گذاران: مارک اسمیت، آدام کرلنستاین و ایوان واگنر

رقبا: تهدیدی برای بانک‌هایی مانند بی‌ان‌وای ملون و استیت استریت است.

ارائه‌دهنده پلتفرم فناوری زنجیره بلوک به بازارهای سرمایه است.

سمفونی (Symphony)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان‌ها

سرمایه: 234 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، پالوآلتو

مدیرعامل: دیوید گورل

وب‌سایت: www.symphony.com

وضعیت کنونی: 303 هزار متخصص ارائه‌دهنده سرویس‌های مالی از 270 سازمان مختلف از این سرویس استفاده می‌کنند؛ از جمله بلک‌راک و همچنین بانک‌های بزرگ.

بنیان‌گذار: دیوید گورل

رقبا: تهدیدی برای شرکت‌هایی مانند بلومبرگ، تامسون رویترز، مایکروسافت اسکایپ و سیتریکس است.

این پلتفرم به مبادله‌کنندگان و مدیران پورتفولیو این امکان را می‌دهد تا بتوانند در امنیت کامل و بدون نقض قوانین انطباق برای یکدیگر پیام بفرستند، صفحه نمایش‌ها را به اشتراک بگذارند و جلسات را پیش ببرند. از سمفونی به‌عنوان «اپ‌استور» وال‌استریت استفاده می‌شود که امکان دسترسی امن به بیش از یکصد اپلیکیشن مالی را می‌دهد.

تالا (Tala)

دسته‌بندی: وام‌دهی

سرمایه: 44 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: شیوانی سیرویا

وب‌سایت: www.tala.co

وضعیت کنونی: بیش از 4.5 میلیون وام با نرخ بازپرداخت بالای 90 درصد از این طریق انجام شده است.

بنیان‌گذار: شیوانی سیرویا

رقبا: تهدیدی برای سازمان‌های میکروفایننس سنتی و بانک‌های محلی است.

کاری که تالا انجام می‌دهد این است که اعتبار وام‌گیرندگان کشورهای در حال توسعه را که هیچ سابقه تاریخی ندارند، برای دریافت وام‌های خرد بین 10 تا 500 دلار را تایید می‌کند. تالا این کار را با بررسی و پردازش هزاران داده مختلف، از تراکنش‌های مالی گرفته تا بازی‌های موبایلی انجام‌شده از طریق تلفن همراه فرد درخواست‌دهنده، انجام می‌دهد.

بیتفیوری گروپ (The Bitfury Group)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و بیت‌کوین، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 90 میلیون دلار

کشور: هلند، آمستردام

مدیرعامل: ولری واویلوو

وب‌سایت: www.bitfury.com

وضعیت کنونی: بیتفیوری با دولت جورجیا در حال همکاری است تا بتواند عناوین و اسامی زمین‌ها و دارایی‌ها را روی فناوری زنجیره بلوک قرار دهد و ثبت کند.

بنیان‌گذار: والری واویلوو

رقبا: تهدیدی برای تامین‌کنندگان فناوری دولت سنتی است.

بیتفیوری گروپ تولیدکننده نرم‌افزار و سخت‌افزار استخراج بیت‌کوین و تامین امنیت آن است و همچنین طیف وسیعی از نرم‌افزارها برای پشتیبانی از فناوری زنجیره بلوک در دولت، زنجیره تامین و بیمه را ارائه می‌دهد.

ترانسفروایز (TransferWise)

دسته‌بندی: پرداخت

سرمایه: 397 میلیون دلار

کشور: انگلستان، لندن

مدیرعامل: کریستو کارمان

وب‌سایت: www.transferwise.com

وضعیت کنونی: سود درآمد سالانه ترانسفروایز در ماه مه 2017، 130 میلیون دلار بوده است.

هم‌بنیان‌گذاران: تاوت هینریکوس و کریستو کارمان

رقبا: تهدیدی برای سودهای بانکی که از طریق نقل و انتقالات بین‌المللی به دست می‌آورند، است.

این اپلیکیشن درخواست‌های غیرمستقیم مشتریان برای انجام نقل‌وانتقالات بین‌المللی پول را انجام می‌دهد و از طرف دیگر مقدار ارزی را هم که می‌توان میان مرزها جابه‌جا کرد، محدود می‌کند و به این ترتیب هزینه‌های مربوط به این جابه‌جایی‌ها را کاهش می‌دهد. شرکت تخمین زده است که طی دو میلیارد دلار جابه‌جایی پول نقدی که ماهانه روی پلتفرمش انجام داده است، توانسته 50 میلیون دلار در هزینه‌های مربوط به این جابه‌جایی برای مشتریان صرفه‌جویی کند.

ترامید (Trumid)

دسته‌بندی: سرمایه‌گذاری، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 82 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، نیویورک

مدیرعامل: رونی متیو

وب‌سایت: www.trumid.com

وضعیت کنونی: 380 سازمان مختلف از طریق این پلتفرم نزدیک به 19 میلیارد دلار تجارت انجام داده‌اند.

بنیان‌گذار: رونی متیو

رقبا: تهدیدی برای مبادله‌کنندگان اوراق قرضه وال‌استریت است.

پلتفرم معاملات الکترونیکی برای اوراق قرضه شرکتی است که نقدینگی ناشناس ارائه می‌دهد و به‌تازگی توانست شرکت رقیبش به نام الکترونیفای را به دست آورد و در حال حاضر هم با چارلز ریور ادغام شده است. میزان تجارت‌های روزانه انجام‌شده توسط ترامید در سال گذشته دوبرابر افزایش پیدا کرده است.

آپ‌استارت (UpStart)

دسته‌بندی: وام‌دهی، وال‌استریت و سازمان‌

سرمایه: 110 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سان کارلوس

مدیرعامل: دیو جیرورد

وب‌سایت: www.upstart.com

وضعیت کنونی: حدود 1.5 میلیارد دلار وام به 120 هزار قرض‌گیرنده داده شده است.

بنیان‌گذار: دیو جیرورد

رقبا: تهدیدی برای FICO، آوانت، لندینگ کلاب، پروسپر و دیگر وام‌دهندگان آنلاین است.

از داده‌های جایگزین مانند داده‌های مربوط به آموزش، سابقه کار و اینکه آیا متقاضی از امتیاز اعتبار خودش آگاهی دارد یا خیر، برای اعطای وام استفاده می‌کند. پس از پنج سال، آپ‌استارت حالا دیگر 47 درصد از تاییدهای مربوط به وامش را بدون دخالت انسانی انجام می‌دهد. سال گذشته هم پلتفرم وایت لیبل خودش را برای اعطای وام به بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری راه‌اندازی کرد و اولین مشتری‌شان هم بانک فقط دیجیتالی موبایل‌بانک بود.

ویم (Veem)

دسته‌بندی: پرداخت

سرمایه: 40 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

مدیرعامل: ماروان فورزلی

وب‌سایت: www.veem.com

وضعیت کنونی: در 60 کشور مختلف،40 هزار مشتری دارد.

بنیان‌گذار: ماروان فورزلی

رقبا: تهدیدی برای سودهای به‌دست‌آمده بانک‌ها از طریق نقل‌وانتقالات بین‌المللی است.

ویم هم سرویسی مانند ونمو است، اما برای پرداخت‌های کسب‌وکاری. ویم به کسب‌وکارها امکان ارسال و دریافت پول از سراسر دنیا را با استفاده از یک رویکرد چندخطی می‌دهد. این پرداخت‌ها را می‌توان از طریق شبکه سوئیفت، پردازش پرداخت از طریق واسطه‌ها یا با استفاده از فناوری زنجیره بلوک انجام داد.

زاپو (Xapo)

دسته‌بندی: زنجیره بلوک و بیت‌کوین، سرمایه‌گذاری

سرمایه: 41 میلیون دلار

کشور: ایالات متحده، کالیفرنیا، پالو آلتو

مدیرعامل: ونسس کاسارس

وب‌سایت: www.xapo.com

وضعیت کنونی: با استفاده از اعتماد سرمایه‌گذاری بیت‌کوین (GBTC) امنیت تراکنش‌های بیت‌کوین را تامین می‌کند.

بنیان‌گذار: ونسس کاسارس

رقبا: تهدیدی برای دیگر راهکارهای ذخیره رمزنگاری‌شده‌هاست.

ذخیره‌سازی آفلاین امن برای سرمایه‌گذاران و دفاتر خانگی فراهم می‌کند که می‌خواهند بیت‌کوین را به‌عنوان یک نوع طلای دیجیتال نگه دارند. همچنین کیف پول بیت‌کوین را برای مصرف‌کنندگان، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه ارائه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.