راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 استارت‌آپ فین‌تک جهان که بیشترین جذب سرمایه را در سال 2019 داشته‌اند

با وجود اینکه قیمت کریپتو و ICOها کاهش یافته؛ اما سرمایه‌گذاری کلی در حوزه فین‌تک در سال 2018 رشد پیدا کرد. به گزارش اکسنچر، میزان سرمایه‌گذاری در فین‌تک نسبت به سال قبل دوبرابر شد و به 55 میلیارد دلار رسید. فین‌تک‌های بزرگ، بزرگتر می‌شوند و 19 استارت‌آپ در لیست فوربس‌فین‌تک 50 در سال 2019 هستند که ارزشی معادل یک میلیارد دلار و حتی بیشتر، دارند.

در این گزارش 10 استارت‌آپ فین‌تکی را معرفی کردیم که بیشترین جذب سرمایه را داشتند. لازم به ذکر است که تمامی این اسامی شرکت‌های خصوصی هستند که عملیاتشان یا مشتریانشان در آمریکا است و یا به نحوی در این کشور تاثیراتی داشته‌اند.

 

1- اوپن‌دور

املاک و مستغلات

جذب سرمایه: یک میلیارد دلار (113 تریلیون و 353 میلیارد ریال)

محل استقرار: سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

اوپن‌دور از داده‌ها و الگوریتم‌ها استفاده می‌کند تا خانه‌ها را در 20 شهر، بدون بازدید حضوری، ارزیابی و خریداری کند و تنها در چند روز پول را به فروشنده، بدون دریافت هزینه سرویس، ارسال کند. این شرکت هرگونه بازسازی و تعمیرات لازم را انجام می‌دهد و خانه‌ها را بازفروش می‌کند.

 

2- کردیت‌کارما

تامین مالی شخصی

میزان جذب سرمایه: 869 میلیون دلار ( حدود 98 تریلیون و 657 میلیارد ریال)

کریدیت‌کارما به 85 میلیون عضوی که دارد، خدمات رایگان از جمله امتیازهای اعتباری، نرم‌افزار تنظیم اظهارنامه مالیاتی، رفع خطاهای گزارش‌شده اعتباری و اعلام افتتاح حساب جدید به نام کاربر ارائه می‌دهد. کردیت‌کارما زمانی‌که پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده کارت اعتباری و وام به کاربران نشان می‌دهد و آنها از این پیشنهادات استفاده می‌کنند، از آنها کارمزد مراجعه دریافت می‌کند.

 

3- استرایپ

پرداخت

میزان جذب سرمایه: 685 میلیون دلار (حدود 77 تریلیون و 768 میلیارد ریال)

محل استقرار: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

در اصل استرایپ به‌منظور کمک به فروشندگان آنلاین کوچک، برای انجام پرداختشان راه‌اندازی شده است. البته امروزه این شرکت به غول‌های تکنولوژی مانند مایکروسافت و آمازون نیز خدمات ارائه می‌دهد. در سال 2018، استرایپ سه محصول قابل توجه خود از جمله فناوری صدور کارت اعتباری، نرم‌افزار پایانه فروش و یک پلتفرم صورت‌حساب برای کسب‌وکارهای اشتراکی را معرفی کرد.

 

4- رابین‌هود

سرمایه‌گذاری

میزان جذب سرمایه: 539 میلیون دلار (حدود 61 تریلیون و 192 میلیارد ریال)

محل استقرار: منلو پارک، کالیفرنیا

رابین‌هود به‌عنوان یک کارگزار فعالیت می‌کند و تریدینگ بدون کمیسیون سهام‌ها، صندوق‌های قابل مبادله (ETFها)، کریپتوکارنسی‌ها و آپشن‌ها را از طریق اپلیکیشن موبایلی ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت در اواخر سال جاری با برنامه جدید مدیریت پول نقد خود، وارد مقوله پس‌انداز و سپرده‌گذاری در بازار هم می‌شود.

5- کوین‌بیس

کریپتو و بلاکچین

میزان جذب سرمایه: 525 میلیون دلار (حدود 59 تریلیون و 603 میلیارد دلار)

محل استقرار: سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

کوین‌بیس اکنون از ارائه خدمات کیف پول بیت‌کوین و صرافی کریپتوکارنسی فراتر رفته است و پلتفرم‌های تریدینگ و متولی کریپتوکارنسی ارائه می‌دهد. این شرکت در سال گذشته، Earn.com را به قیمت 100 میلیون دلار خرید. در این سرویسی که کوین‌بیس خریداری کرده است، کاربران بیت‌کوین پرداخت می‌کنند تا با کارشناسان از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنند.

 

6- کبج

وام‌دهی

میزان جذب سرمایه: 489 میلیون دلار (حدود 55 تریلیون و 516 میلیارد ریال)

محل استقرار: آتلانتا، جورجیا

کبج خطوط اعتباری همراه با تایید آنلاین برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم می‌کند. همچنین تصمیم‌گیری‌های اعتباری خودکار، مبتنی بر داده‎های آلترناتیو انجام می‌شود؛ از جمله تاریخچه اجتماعی و شیپینگ کسب‌وکار و رکوردهای بانکی. کبج مجوز تکنولوژی خود را از بانک‌های بزرگ مانند سانتاندر و آی‌ان‌جی گرفته است.

.

7- افیرم

وام‌دهی

میزان جذب سرمایه: 450 میلیون دلار (حدود 51 تریلیون و 88 میلیارد دلار)

محل استقرار: سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

یکی از استارتاپ‌های مالی برای مردم عادی است. این شرکت راه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای خریدهای آنلاین که شفاف‌تر از هر شرکت اعتباری دیگر است فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های خوب افریم این است که با استفاده از آن می‌توانید هر موقع که دوست داشتید خرید کنید و بعداً با نرخ بهرۀ صفر تا ۳۰ درصدی پرداخت کنید. همچنین این استارت‌آپ هزینه تاخیر و پیش‌پرداخت دریافت نمی‌کند.

 

8- ترنسفروایز

پرداخت

میزان جذب سرمایه: 397 میلیون دلار (حدود 45 تریلیون و 71 میلیارد ریال)

محل استقرار: لندن، انگلستان

ترنسفروایز، انتقالات پول را با هزینه‌ای کمتر از بانک‌ها انجام می‌دهد. پنچ بازار برتر این استارت‌آپ آمریکا، انگلستان، منطقه یورو، استرالیا و برزیل هستند. همچنین ترنسفروایز در آخرین سال مالی خود 149 میلیون افزایش درآمد داشته است.

9- پلید

پرداخت

میزان جذب سرمایه: 310 میلیون دلار (حدود 35 تریلیون و 194 میلیارد ریال)

محل استقرار: سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

پلید اپلیکیشن‌های پرداخت مانند ونمو و همچنین سایت‌های مالی شخصی مانند بترمنت را به حساب‌های بانکی کاربران مرتبط می‌کند. این استارت‌آپ از این طریق پول‌ها را منتقل و ردیابی می‌کند و فرایند تایید هویت را سرعت می‌بخشد. پلید اکنون با 10 هزار بانک ادغام شده است. در ماه ژانویه، این شرکت استارت‌آپ کو وو را که داده‌های سرمایه‌گذاری جمع‌آوری می‌کند، به مبلغ 200 میلیون دلار خریداری کرد.

10- سیمفونی

وال‌استریت

میزان جذب سرمایه: 300 میلیون دلار (حدود 34 تریلیون و 59 میلیارد ریال)

محل استقرار: نیویورک

سیمفونی، پلتفرم رمزنگاری‌شده است که به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بزرگترین بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون به خطر انداختن داده‌هایشان یا نقض قوانین پذیرفته شده، ارتباط برقرار کنند. همچنین مشتریان با استفاده از سیمفونی، بیش از 500 ربات خودکار توسعه داده‌اند.

منبع: نشریه فوربس، سپتامبر سال 2019

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.