راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سالیانه پرداخت فدرال رزرو منتشر شد / پرداخت‌های غیرنقدی در سال 2018 به 97/04 هزار میلیارد دلار رسید

فدرال رزرو آمریکا گزارش سالیانه مطالعات پرداختی سال 2019 خودش را ارائه داد. درواقع این گزارشات پرداختی که بانک مرکزی آمریکا منتشر می‌کند، گزارش‌های سالیانه‌ای است که امسال هفتمین سری این گزارش‌ها به منظور تخمین روند کل پرداخت‌های غیرنقدی، ارائه شده است. این گزارش که با داده‌های مربوط به سال 2018 تنظیم شده است، نشان می‌دهد که تراکنش‌های غیرنقدی همچنان رشد داشته و در سال 2018، 174/2 میلیارد تراکنش به ارزش 97 هزار میلیارد دلار انجام شده در حالی که این اعداد و ارقام در سال 2015، 143/6 میلیارد پرداخت به ارزش 87 هزار میلیارد دلار بوده است.

این سودهای به دست آمده عمدتا به خاطر انجام پرداخت‌های کارتی بوده است که این نوع پرداخت‌ها سه چهارم پرداخت‌های غیرنقدی را تشکیل می‌دهند که از 2015 تا 2018 سالانه 9 درصد رشد داشته است و نسبت به بازه زمانی 2012 تا 2015، سریعتر رشد کرده است.

براساس مطالعات فدرال رزرو، پرداخت‌های کارتی از راه دور هم یکی دیگر از عوامل رشد پرداخت‌های غیرنقدی است. در سال 2018 تراکنش‌های پرداخت کارتی به 33/5 میلیارد تراکنش به ارزش 3/29 هزار میلیارد دلار رسید. 28 درصد تراکنش‌های پرداخت کارتی را همین پرداخت‌های کارتی از راه دور تشکیل می‌دهند و نرخ رشد سالیانه‌اش به مراتب سه برابر بیشتر از تراکنش‌های حضوری است.

پرداخت‌های غیرنقدی در سال‌های 2012، 2015 و 2018

تجارت الکترونیکی و پرداخت‌های مکرر از مهمترین محرک‌های رشد پرداخت‌های از راه دور به حساب می‌آیند و درواقع نشان‌دهنده روندهای اصلی صنعت هستند که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم:

تجارت الکترونیکی بزرگترین دسته‌بندی پرداخت‌های کارتی از راه دور را تشکیل می‌دهند. براساس گزارش فدرال رزرو، در سال 2018 تجارت الکترونیکی 63 درصد کل پرداخت‌های کارتی از راه دور را تشکیل داده است. باتوجه به اینکه سهم تجارت الکترونیکی از پرداخت‌های از راه دور افزایش یافته، در نتیجه تعداد و حجم تراکنش‌های این صنعت هم به مراتب رشد داشته است. باتوجه به اینکه رشد دیجیتال توسعه یافته و مشتریان حجم بسیار زیادی از خریدهایشان را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، نقش تجارت الکترونیکی در پرداخت‌های کارتی از راه دور هم پررنگ‌تر می‌شود.

باتوجه به توسعه بیشتر آبونمان‌ها و پرداخت آنلاین قبوض، باید گفت که پرداخت‌های مکرر هم به اندازه کافی شناخته شده هستند. این نوع پرداخت‌ها، دومین دسته‌بندی بزرگ پرداخت‌های از راه دور را تشکیل می‌دهد و 19/8 درصد از مجموع تراکنش‌های از راه دور را شامل می‌شود که به نسبت به حوزه تجارت الکترونیکی، بسیار کوچک‌تر است. بخشی از رشد پرداخت‌های مکرر هم به احتمال زیاد به دلیل توسعه اشتراک در سرویس‌های صوتی و تصویری مانند meal kits است.

همچنین فدرال رزرو معتقد است که افزایش پرداخت کارتی قبوض هم در حوزه پرداخت‌های مکرر تاثیرگذار است چراکه سهم پرداخت قبوض دیجیتال از 68/5 درصد در سال 2018 به 76/9 درصد در سال 2022 خواهد رسید و پذیرش کارت هم بین پذیرندگان قبوض توسعه بیشتری پیدا می‌کند.

برای به دست آوردن حجم بیشتری در بازار، صادرکنندگان کارت‌ها باید تاکتیک‌های متفاوتی اتخاذ کنند. فرایند انجام تجارت الکترونیکی و پرداخت‌های مکرر معمولا وابسته به مشتری است تا یک کارت پرداختی پیش فرض را انتخاب یا یک شیوه پرداختی را ذخیره کند و به منظور کاهش اصطکاک، فرایند انجام تراکنششان را تکمیل کنند.

حالا در این مرحله دیگر صادرکنندگان برای مرحله به مرحله انجام خرید مشتری با یکدیگر رقابت نمی‌کنند و تنها رقابتی که اینجا به وجود می‌آید این است که به کارت پرداختی پیش فرض مشتری برای انجام خریدهای آنلاینش تبدیل شوند.

برای این کار تامین‌کنندگان باید مشتریان را بیشتر تشویق کنند و به همین خاطر صادرکنندگان پای جوایز را وسط می‌کشند. همین حالا هم هستند صادرکنندگانی مانند دیسکاور که جایزه تجارت الکترونیکی ارائه می‌دهد و شرکت‌های دیگری مانند آمریکن اکسپرس که سرویس پرداخت قبض و سرویس‌های حق عضویت شبکه‌های مختلف را نیز راه‌اندازی کرده است.

منبع: Businessinsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.