راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلیل ناموفق بودن برخی از تراکنش‌های مشتریان بانک ملی چیست؟

4

چند وقتی است عملیات بانکی کاربران بانک ملی با نمایش پیغام «حساب کاربری نامعتبر است.» متوقف می‌شود. به منظور پیگیری این مشکل که دارندگان حساب‌های بانک ملی با درج نظرات خود در سایت راه پرداخت اعلام کردند با مسئولین این بانک گفت‌وگو کردیم. طبق اظهار مسئولین بانک ملی دلیل ناموفق بودن تراکنش‌های مشتریانش اجرای دستورالعمل بانک مرکزی در راستای مسدودسازی حساب کاربران فاقد شناسه شهاب است.

 

مشکل مشتریان بانک ملی چه بود؟

مشتریان بانک ملی در سایت راه پرداخت اعلام کردند با مشاهده پیام حساب کاربری نامعتبر است هنگام خرید اینترنتی، شارژ، انتقال وجه کارت به کارت و دریافت پول از خودپرداز عملیات بانکی‌شان را نمی‌توانند انجام دهند.

 

راه‌حل مشکل چیست؟

شناسه شهاب، یک کد اختصاصی به ازای هر یک از دارندگان حساب در سیستم بانکی کشور حاوی اطلاعات بانکی فرد سپرده‌گذار در کل شبکه بانکی است و مشابه کد ملی برای شبکه بانکی محسوب می‌شود. در صورت نقص اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و … این کد برای دارندگان حساب‌های بانکی صادر نمی‌شود. دارندگان حساب‌های بانکی فاقد شناسه شهاب برای تکمیل مراحل احراز هویت لازم است به شعبه بانکی که در آن حساب خود را افتتاح کرده‌اند مراجعه کنند.

 

دریافت شناسه شهاب اجباری می‌شود

بانک مرکزی در راستای اجرای قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی سال گذشته با انتشار بخشنامه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه مشتریان در نظام بانکی کشور باید به درستی احراز هویت شوند، شناسه‌ای تحت عنوان «شهاب» برای هر یک از مشتریان بانکی تعریف شده است که به صورت یکتا مشتری را در همه بانک‌ها شناسایی می‌کند. شناسه «شهاب» برای هر شخص منحصربه‌فرد بوده و در تمام بانک‌ها به صورت یکسان تعریف می‌شود. شناسه «شهاب» به طور اختصاصی بعد از احراز هویت و حصول اطمینان از هویت افراد صادر خواهد شد.

ببینید: حساب بانکی مشتریان فاقد کد شهاب مسدود می‌شود / توقف ارائه خدمات پایا و چکاوک

طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۸ عدم وجود شناسه «شهاب» برای اشخاص به منزله عدم احراز هویت بوده و محدودیت‌های مشخصی نظیر نقل‌وانتقال وجه برای حساب‌های اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است.

 

شناسه برخط «شهاب» را از شعب بانک ملی ایران بگیرید

بانک ملی ایران ۲۴ اردیبهشت با انتشار خبری اعلام کرد که به منظور اجرای دستورالعمل بانک مرکزی در راستای مسدودسازی حساب‌های فاقد شناسه شهاب، حساب مشتریانی که مراحل احراز هویتشان کامل نیست به‌زودی مسدود می‌شود. در ادامه این خبر از مشتریان خواسته شده بود برای تکمیل این مراحل به شعبه افتتاح حساب خود مراجعه کنند.

4 نظرات
  1. پوریا می‌گوید

    متوجه هیچی نمیشم

  2. زهره بختیاری می‌گوید

    سلام
    من حسابم رو شرکت تو کاشان باز کرده و محل کار و زندگیم تهرانه
    باید برم کاشان تکمیل و رفع مسدودی کنم؟

  3. محمد حسن می‌گوید

    اخه این کارا یعنی چه براچی برا مردم مشکل درست میکنین اخه مگه میشه اسم کد ملی طرف اشتباه باشه خدا نگذره ازتون

  4. کیوان می‌گوید

    مسخره است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.