راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهترین راه برای مواجهه با بلاکچین چیست؟

رضا قربانی، رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش در نخستین روز از رویداد کمپ بلاکچین که امروز 23 آذرماه در دانشگاه خاتم برگزار شد به بررسی جایگاه بلاکچین و تغییراتی که این فناوری ایجاد کرده پرداخت. تاکید قربانی بیش از همه بر آموزش بود؛ اینکه این مهم شاید زودبازده نباشد اما در حال حاضر بهترین راه‌حل است.

او در ابتدا به روند تحولاتی که اینترنت از زمان پیدایش با آن مواجه شده اشاره کرد و گفت: «فضای بلاکچین در مدتی که خلق شده تاریخ کوتاهی دارد اما آنچه در این سال‌ها مغفول مانده بلوغ کسب‌وکارها و فناوری است. از دهه 60 که اینترنت شکل گرفت یک پروژه در نهادهای نظامی آمریکا بود و کسی آن زمان نمی‌دانست چه چیزی در حال وقوع است و اینترنت تنها برای انتقال امن پیام بود. دهه نود، با خلق وب، وارد نسل دوم اینترنت شدیم. دفاتر پست و رسانه‌ها دگرگون شدند و رسانه‌های چاپی شروع به لرزیدن کردند. نسل سوم از سال‌های 95 به بعد با شکل‌گیری کسب‌وکارهایی مثل آمازون ایجاد شد. آنها تجارت و تمام پشتوانه آن را به فضای وب بردند و آن را متحول کردند.»

او درباره نسل چهارم وب یا همان وب دو، گفت: «این نسل، فضای سایبرفیزیکی را ایجاد کرد. این یعنی ما دنیایی داریم که به صورت موازی با هم جلو می‌روند و این به معنای واقعی یا غیرواقعی بودن آن نیست همینطور مخالف فضای فیزیکی. این دو فضا، همزمان با هم واقعی هستند. نسل پنجمی در اینترنت شکل گرفته که ما در این حوزه بلوغ لازم را برای مواجهه با آن را نداریم. این فضا در تاریخ کوچک بشر تجربه نشده است. نسل پنجم کار خطرناکی انجام می‌دهد؛ اینکه تمام واسطه‌ها را حذف می‌کند. این نسل پنجم که دفاتر کل توزیع‌شده هستند یک هدف دارند و این سؤال را می‌پرسند که اساساً چرا باید به واسطه‌ها اعتماد می‌کردیم؟»


این موضوع عدم اعتماد به واسطه‌ها در بیت‌کوین اتفاق افتاده و باید بگویم در این مدت در این فضا اتفاقات عجیبی رخ داده است. قربانی با بیان این مطلب گفت: «دکتر روژا ایگناتوا، در ارز رمزنگاری شده وان‌کوین که مبلغ کلاهبرداری آن برابر با چهار میلیارد دلار بوده است، صرافی مت‌گاکس که زمانی بزرگ‌ترین صرافی بیت‌کوین در جهان بود و با از دست دادن چیزی حدود ۸۵۰ هزار بیت‌کوین، در سال ۲۰۱۱ ورشکست شد و اینکه گفته می‌شود فردی به نام ساتوشی ناکاموتو کسی نیست جز پاول سولوتشی؛ یک قاچاقچی معروف کوکایین و اسلحه و همان کسی که نرم‌افزارهای رمزنگاری E4M و TrueCrypt را توسعه داده؛ مثال‌هایی از این اتفاقات عجیب است.»



به گفته قربانی اگر تمام این اتفاقات را بپذیریم باید به این موضوع اشاره کرد که ما چه بخواهیم و چه نه این اتفاقات در حال رخ دادن است و این موضوع هم در اختیار هیچکس نیست. این فضا به شدت ساختارشکن است و اینکه هیچ بلوغی در آن وجود ندارد خطرناک است. در این فضا اساساً کلاهبرداران جلوتر هستند.

رییس هیات مدیره موسسه تراکنش با تاکید بر اینکه یک راه کاملاً ساده که به ذهن می‌رسد آموزش استف گفت: «من از صداوسیما، آموزش و پروش و آموزش عالی ناامید هستم اما آنها آنقدر مسائل متعدد دارند که به این چیزها نمی‌رسند درحالی‌که اینها موضوعات اصلی ما در بیست سال بعد خواهد بود. تمام آنچه این سال‌ها در ذهن ما بوده در حال از هم پاشیدن است و این مساله را سخت می‌کند. آموزش زودبازده نیست اما بهترین کار است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.