راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هم‌بنیانگذار زرین‌پال: با اجرای رمز دوم پویا مدت‌زمان خرید اینترنتی دو برابر می‌شود

بانک مرکزی بارها اعلام کرده که قرار است رمز دوم پویا برای کارت‌های بانکی را اجباری کند. حالا بنا به اطلاعیه‌ای که منتشر کرده از اول دی ماه این طرح اجباری می‌شود و مشتریان باید برای خریدهای اینترنتی رمز دوم پویای کارت بانکی خود را فعال کنند.

بانک مرکزی معتقد است با ارائه این راهکار آمار فیشینگ پایین می‌آید و امنیت بیشتر می‌شود. اما برخی از کارشناسان می‌گویند اجرای این طرح منجر به کاهش خرید اینترنتی می‌شود. علی امیری، هم‌بنیانگذار زرین‌پال طی گفت‌وگویی با راه پرداخت از اثراتی که این طرح بر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گذارد، صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.


پیشنهاداتی به‌جای استفاده از رمز دوم پویا


به گفته امیری هر روشی که باعث کم شدن سرقت‌های اینترنتی شود، مورد پذیرش و استقبال قرار می‌گیرد. اما برخی پیشنهادات برای رمز پویا وجود دارد که اگر اعمال می‌شد، به نحو بهتری می‌توانست اجرا شود تا هم ریسک را برای کسب‌وکارهای اینترنتی کم کند و هم در فروش محصولات کسب‌وکارها تأثیر منفی نگذارد.

او با اشاره به اینکه برخی کسب‌وکارهای اینترنتی پیشنهادات خود را مبنی بر بهتر شدن اجرای رمز پویا به معاونت فناوری اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، توضیح داد: «یکی از این پیشنهادات این بوده که به‌جای رمز دوم پویا CVV2 پویا اعمال شود و رمز کارت همچنان در ذهن صاحب کارت بماند، در این صورت با هر تراکنش CVV2 تغییر می‌کند نه رمز کارت.»

در این باره بخوانید: صادق فرامرزی: تصمیم اجرای رمز دوم پویا به ناچار گرفته شده است

او ادامه داد: «از دیگر پیشنهادات ما این بود که رمز پویا برای خریدهای با تراکنش پایین اجرا نشود و فردی که خرید جزئی انجام می‌دهد طبق همان روال سابق پرداخت را انجام دهد. رمز پویا یا CVV2 پویا برای افرادی مناسب است که می‌خواهند خریدی با قیمت بالا انجام دهند. بنابراین پیشنهاد دادیم که برای خرید اول هر روز زیر 200  هزار تومان برای مثال رمز دوم پویا اجرا نشود.»


در نحوه پرداخت مشکل داریم


از امیری این سوال را پرسیدیم که اجرای طرح رمز دوم پویا آن هم مبتنی بر سیستم پیامکی تاثیری بر سرعت خرید اینترنتی می‌گذارد یا نه؟ او توضیح داد: «پیش از اینکه رمز دوم پویا مطرح شود نیز برای خرید اینترنتی پارامترهای زیادی را که شامل شماره کارت و تاریخ انقضای کارت و غیره می‌شد، وارد می‌کردیم. درحالی‌که دنیا دارد به سمت پرداخت آنلاین فقط با یک کلیک می‌رود. به‌طور مثال وقتی فرد وارد درگاه پی‌پال می‌شود با یک دکمه پرداخت خود را انجام می‌دهد. اینکه اطلاعات چگونه تبادل می‌شود که هم ریسکی نداشته باشد و هم صاحب کارت حس خوبی نسبت به پرداخت داشته باشد، استانداردهای خاص خود را دارد که در دنیا اجرا می‌شود.»

علی امیری، هم‌بنیانگذار زرین‌پال

به‌گفته او مساله این است که در ایران زمانی‌که کاربر وارد درگاه می‌شود، حداقل 16 رقم شماره کارت، پنج رقم رمز دوم، چهار رقم CVV2 و چهار رقم تاریخ انقضای کارت و در آخر هم کد امنیتی را وارد کند. بنابراین ما در حال حاضر هم در نحوه پرداخت مشکل داریم. اگر کاربر در آن صفحه یکی از این پارامترها را نداشته باشد یا به هر دلیلی از خرید پشیمان شود، حداقل 40 درصد ریزش در خرید به‌وجود می‌آید. بنابراین با اجرای رمز دوم، مخصوصاً در روزهای اول قطعاً شاهد افت بیشتر خرید کاربر در زمان پرداخت خواهیم بود.

مدت زمانی که کاربر در سایت شاپرک درگیر خرید اینترنتی است، به‌طور میانیگن یک دقیقه و 52 ثانیه است. به‌نظرم این زمان با اجرای طرح رمز دوم پویا به سه یا چهار دقیقه هم می‌رسد.

علی امیری، هم‌بنیانگذار زرین‌پال

امیری معتقد است که با ارائه این پیشنهادات از سوی ما باز هم بعید است که در اجرای این طرح تغییری ایجاد شود و ظاهراً همین طرح تصویب و نهایی شده است و تنها چيزی که تغيير مي‌کند افزايش درد پرداخت، در زمان پرداخت است.

3 دیدگاه
  1. علی امیری می‌گوید

    اما در هر حال ازينکه پرونده های قضائی فتا کم بشه و بالطبع شاکيانی که از درگاه های پرداخت مختلف، کارت هاشون به هر دليلی خالی ميشه، جای شکر و اميدواری هست.
    ان شاء الله که حداقل به اين مهم خيلی مهم دست پيدا کنيم.

    1. مینا می‌گوید

      سلام. من که نمیتونم استفاده کنم از رمز. خریدی نمیتونم بکنم. همش عدم تراکنش میده. رمز هم زمانش کمه. همزمان هم رمز بگیری هم بیای توی اپلیکیشن خرید کنی سخته. من نتونستم

  2. مینا می‌گوید

    سلام. من که نمیتونم استفاده کنم از رمز. خریدی نمیتونم بکنم. همش عدم تراکنش میده. رمز هم زمانش کمه. همزمان هم رمز بگیری هم بیای توی اپلیکیشن خرید کنی سخته. من نتونستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.