راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهرداری چگونه با بلاکچین اعتماد مردم را جلب کند؟

پنل «فناوری بلاکچین و تاثیر آن در تامین مالی جمعی پروژه‌های شهری»؛ سه‌شنبه ۱۹ آذرماه ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ در برج میلاد تهران برگزار شد و پنلیست‌ها به این سوال پاسخ دادند که چگونه با استفاده از فناوری و اقتصاد اشتراکی می‌توان اعتماد شهروندان را جلب کرد.

در این پنل، ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس تامین مالی را یکی از دغدغه‌های سازمان‌های توسعه‌ای خواند و گفت: «تامین مالی همیشه مهم‌ترین عامل توسعه کمی و کیفی خدمات است. تامین مالی از نظر بازار بانکی اثربخشی خود را از دست داده، حجم عمده بازار بورس نیز درگیر مبادلات سهام است نه تامین مالی. اما آیا مشکل ما در ابزارهاست یا اعتماد؟ وضعیت بازار و تامین مالی چگونه بوده و بلاکچین در چالش اعتماد و تامین مالی چگونه اثرگذار است؟»

حسام مقصودلو، مشاور مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به این سوال گفت: «درآمد شهرداری خرج امور یومیه آن می‌شود ولی اگر درآمد ۱۰ سال آینده را با روش توزیع‌شده در نظر بگیریم و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم باز همین وضعیت حاکم خواهد بود.»

حسام مقصودلو، مشاور مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران

فاطمی در ادامه عنوان کرد: «شهرداری می‌تواند به زیرساختی برسد که با شفافیت این کار را انجام دهد؟ فاوای شهرداری برای این اعتمادسازی چه کاری انجام می‌دهد؟»

مقصولو با بیان اینکه شعار شورای شهر شفافیت بوده گفت: «در برنامه‌های تهران هوشمند این موضوع مورد توجه قرار گرفته و ما باید زیرساختی را برای ارائه گزارش شفاف فراهم کنیم. اعتماد را باید به کمک محلات انجام دهیم و تا پایان این دوره باید پروژه‌هایی را در این مسیر کلید بزنیم. البته استفاده از بلاکچین در کشور ما جدید است و نیاز به آزمون دارد و باید روی آن کار کنیم.»

مهدی رزمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه باید قبول کنیم به لحاظ فرهنگی کاری برای این موضوع نکرده‌ایم، گفت: «در این راستا اقداماتی صورت گرفته تا شهروندان عوارض خود را تحت وب پرداخت کنند اما باید اعتماد آنها جلب شود و بدانند برای چه موضوعی عوارض پرداخت می‌کنند.»

فاطمی هم به این موضوع اشاره کرد که آیا خود شهرداری می‌خواهد این کار را انجام دهد یا می‌خواهد آن را برون‌سپاری کند؟

ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس

رزمی در پاسخ به این سوال گفت: «خود شهرداری این کار را کرده اما می‌تواند از توان بخش خصوصی استفاده کند.»

فاطمی موضوع اقتصاد اشتراکی را مطرح کرد و گفت که می‌توانیم به جای استفاده از بخش خصوصی بزرگ به سمت اقتصاد اشتراکی و منابع خرد برویم. قرار نیست در فضای اقتصاد اشتراکی مردم برای مجموعه دیگر تامین مالی کنند بلکه قرار است مردم و مجموعه با همدیگر کاری انجام دهند و به هم سرویس دهند. مردم باید توسط خودشان و از طریق خودشان توسعه را انجام دهند.

چگونه اینترنت توانست مردمی را که در طول سال‌های طولانی به یکدیگر بی‌اعتماد بودند، از طریق ابزارهای در دسترس در کنار یکدیگر قرار دهد؟ مثلا با اسنپ و تپ‌سی سوار ماشین هم شوند، در حالی که یکدیگر را نمی‌شناسند! در خصوص موضوعات زیست‌محیطی همکاری کنند یا برای استخراج بیت‌کوین و نگهداری شبکه بلاکچین در کنار هم قرار بگیرند؟ این کتاب در مورد موضوعی است که  آینده اقتصاد جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است. کتاب اقتصاد اشتراکی اولین کتاب آکادمیک و جامع در مورد موضوع مورد بحث است و توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شده است.

سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه چگونه باید به شهرداری کمک کند گفت که اساسا سرمایه‌گذاران ما متمایل به خرید دارایی از طریق بازار سرمایه نیستند و ترجیح مردم اعتماد به شبکه بانکی است. از سوی دیگر بخش‌های مختلف کشور علاقه‌ای به شفافیت و گزارش‌دهی نیستند اما می‌توانیم از اوراق منفعت در پروژه‌های شهری استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.