راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام کریپتوکارنسی بهترین عملکرد را در سال 2019 داشته است؟

بایننس کوین (Binance Coin) یا همان بی‌ان‌بی، تنها کریپتوکارنسی است که امسال توانسته عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین داشته باشد، اما صرافی هم‌نام آن یعنی بایننس بازار بورس هم‌نام آن با نگرانی‌های جدیدی در خصوص افزایش رقابت، شایعات هجوم پلیس و دوره‌های سوزاندن توکن‌های بایننس روبه‌رو است.

این صرافی بخشی از کوین‌های بی‌ان‌بی در گردش را هر سه ماه یک‌بار از بین می‎برد یا به عبارتی «می‌سوزاند» و این کار را به عنوان قسمتی از برنامه خود برای کاهش و نصف کردن عرضه این توکن انجام می‌دهد.

بایننس سکه‌ها را پیش از نابود کردن، از سرمایه‌گذاران خریداری می‌کند و احتمالا همین کار عامل صعود چشمگیر بی‌ان‌بی در سال 2019 عمل می‌کند و پس از این که این سوزاندن‌ها انجام شود، تقاضا کاهش می‌یابد.

محبوبیت بی‌ان‌بی حالا دیگر با مخالفت شرکت‌های جدیدی که به دنبال گوشه‌گیر کردن بازار عرضه اولیه صرافی (IEO) هستند، روبرو شده است.

کوین بی‌ان‌بی به دارندگان خود این امکان را می‌دهد تا به تخفیف‌های تجاری و سایر مزایای موجود در صرافی بایننس، دسترسی داشته باشند. بی‌ان‌بی از ابتدای سال جاری تا به امروز، با افزایش تقریبا 156 درصدی مواجه بوده است و باعث به حاشیه رانده شدن صعود 100 درصدی بیت‌کوین شده است.

صعود ناگهانی این کوین به احتمال زیاد به دلیل نابود کردن یا «سوزاندن» دوره‌ای بی‌ان‌بی توسط بایننس تقویت شده است که با هدف کاهش تعداد توکن‌ها در بازار انجام می‌شود. بایننس برنامه دارد تا نیمی از کل عرضه بی‌ان‌بی، یعنی حدود 100 میلیون کوین، را قبل از متوقف کردن این اقدام، بسوزاند.

در انتهای سه‌ماهه سوم، بایننس تقریبا 2 میلیون کوین بی‌ان‌بی به ارزش 36/7 میلیون دلار را سوزاند. این صرافی میزان بی‌ان‌بی که باید نابود شود را بر اساس حجم تبادل سه‌ماهه خود تعیین می‌کند و آخرین اقدام آن‌ها در سوزاندن، نشان می‌دهد که این شرکت سودآورترین سه‌ماهه خود را در دوره جولای تا سپتامبر به ثبت رسانده است.

این صرافی در کشور مالت به ثبت رسیده است و به همین خاطر چندان درگیر مسائل نظارتی نیست؛ اما با این حال، منتقدین خواستار توضیحات و شفاف‌سازی بایننس در مورد شایعات مربوط به حمله گزارش‌شده به دفاتر آن‌ها در کشور چین هستند. در همین راستا یکی از سخنگویان بایننس اعلام کرد که این صرافی هیچ دفتری در شانگهای یا چین ندارد. با این وجود، شایعات مربوط به بازرسی‌های پلیس، نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است که نکند این صرافی برای فرار از مقررات ارزهای رمزنگاری‌شده در چین، در حال گمراه کردن سرمایه‌گذاران است.

در نیمه دوم امسال، صعود بی‌ان‌بی در کنار سایر ارزهای رمزنگاری‌شده کاهش یافت و از طرفی، کاهش عرضه اولیه صرافی روی پلتفرم، می‌تواند مانع دیگری بر عملکرد این توکن باشد. مشتریان بایننس از بی‌ان‌بی برای خرید کوین‌های فروخته‌شده توسط استارت‌آپ‌ها در این صرافی استفاده می‌کنند، اما همزمان با رشد رقبایی که توکن‌های مشابهی دارند، محبوبیت بایننس با تهدیدهای جدیدی روبرو شده است.

تراویس کلینگ، مسئول صندوق مدیریت دارایی‌های دیجیتال «Ikigai» در لس‌آنجلس می‌گوید:

کوین بی‌ان‌بی در نیمه ابتدایی سال جاری به دلیل اشتیاق زیاد برای IEOها، عملکرد نسبی بهتری داشت. در نیمه دوم سال به دلیل فروکش کردن تب IEOها، عملکرد بی‌ان‌بی نیز افت کرد.

تراویس کلینگ، مسئول صندوق مدیریت دارایی‌های دیجیتال Ikigai

اول هفته هر کوین بی‌ان‌بی به قیمت 15/61 دلار و بیت‌کوین به قیمت 7456 دلار مبادله شد.

منبع: BusinessInsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.