راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چین استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای آمریکایی و اروپایی را در کشور ممنوع می‌کند

چین دستور داده تا تمامی سخت‌افزارها و سیستم‌عامل‌های خارجی کامپیوترها تا سه سال آینده به‌طور کامل جایگزین شوند و این امر می‌تواند به تشدید جنگ فناوری موجود بین شرق و غرب بیشتر دامن بزند. با اینکه قبلا هم چین دست به چنین اقداماتی، ولی نه به این شدت، زده است اما این اقدام اخیر جدی‌ترین تلاش کشور برای جلوگیری از نفوذ فناوری غربی است.

به گزارشی از فایننشیال تایمز، این دستور اوایل امسال صادر شده است و هدفش صرفا جایگزینی سخت‌افزارهای آمریکایی و اروپایی با سیستم‌های چینی نیست بلکه به دنبال جایگزینی کامل سخت‌افزارهای خارجی است.

قبلا هم چین دستور جایگزینی نرم‌افزارهای غربی با نمونه‌های داخلی را داده بود اما در نهایت این اقدام به برخورد با یک سری مسائل امنیتی محدود شد. پنج سال پیش بود که چین تلاش کرد تا سیستم‌های اندروید و ویندوز را از ساختار کل کشور حذف کند اما در نهایت این اقدام بی‌نتیجه ماند.

اما این بار همه چیز فرق می‌کند. رابطه چین و آمریکا، به خصوص در فضای فناوری، بسیار پیچیده شده است تا جایی که این دو کشور از دو رقیب جدی به دو مخالف سفت و سخت تبدیل شده‌اند. اخیرا آمریکا برخی از بزرگترین شرکت‌های سخت‌افزاری چینی مانند زدتی‌ای و هواوی را تحریم و استفاده از محصولات این شرکت‌ها در زیرساخت‌های آمریکایی را ممنوع کرده است؛ هرچند که هواوی چنین اقدمای را ضد قانون اساسی خوانده است. دیگر تصمیمات سیاسی هم شکاف موجود بین دو کشور را گسترش داده است.

به همین دلیل صدور چنین دستوری از جانب چین چندان جای تعجب ندارد. هدف چین است که تا پایان سال 2020 بتواند 30 درصد از کامپیوترها و سخت‌افزارهای خارجی را جایگزین کند. 50 درصد دیگر را تا سال 2021 و 20 درصد باقی‌مانده را تا سال 2022 جایگزین کند.

برنامه سه ساله «2-5-3» برنامه بلندپروازانه‌ای است و حتی زبانی مطرح کردن آن هم خیلی جاه‌طلبانه است. موضوع فقط مبادله یک سری دستگاه‌های اچ‌پی با نمونه‌های چینی نیست بلکه تمام قطعات و نرم‌افزارها باید چینی باشند. یعنی پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی، سونی، معماری‌های ای‌آر‌ان و جی‌پی‌یوهای نویدا همگی باید باروبندیلشان را جمع کنند.

سال‌ها است که شرکت‌های چینی خودشان را برای چنین اقدامی آماده کرده‌اند و به همین خاطر این دستور برایشان چنان شوکه‌کننده نبود. چین با این کار تمایلش به عدم وابستگی به شرکت‌های آمریکایی را کاملا به وضوح مشخص کرده است و حتی برخی از شرکت‌های دولتی مدتی بود که قادر به استفاده از محصولات آمریکایی نبوده‌اند.

این ممنوعیت می‌تواند مانع تلاش‌های این کشور در دیگر حوزه‌ها، برای مثال پیشرو شدنش در حوزه هوش مصنوعی، بشود. اگر محققان تحت حمایت دولت چین نتوانند از ابزارهایی استفاده کنند که دیگر محققان در سایر نقاط دنیا به آنها دسترسی دارند، نتایج دلخواهی برایشان به ارمغان نخواهد آورد.

منبع: Techcrunch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.