راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارآفرینان، اپراتورها و شهرداری‌ها به سرمایه‌گذاری در شهر هوشمند چه نگاهی دارند؟

پنل «اقتصاد دیجیتال، چگونه بر شکل‌گیری تهران جدید موثر خواهد بود؟» در نخستین روز از رویداد تهران هوشمند با حضور یاسر رضاخواه، مدیرعامل شرکت رایتل، محمود میرلوحی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، علی یقطین، سرپرست مرکز تهران هوشمند، علی فیروزی، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد و دارایی و نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا برگزار شد.


برای اینکه مطالب راه پرداخت درباره اقتصاد دیجیتال را بخوانید، کافی است «اقتصاد دیجیتال» را در کادر زیر تایپ کنید:


در ابتدای این پنل رضاخواه، مدیرعامل رایتل، به این سوال پاسخ داد که فرصت شهر هوشمند برای اپراتورها چقدر در دسترس است؟ او گفت: «در سیاست‌گذاری اقتصاد دیجیتال، راجع‌به حذف کارها صحبت نمی‌کنیم و همواره دنبال حمایت از نیروی کار هستیم و این باعث می‌شود کل چرخه معیوب شود. چالش سرمایه‌گذاری هم مطرح است که حاکمیت منابعی برای این کار ندارد. با تمام این اوصاف نهاد بیرونی هم به اپراتور به چشم بانک نگاه می‌کند. با توجه به این مسائل که داریم نمی‌توانیم بگوییم سرمایه‌گذاری اولیه باید چگونه انجام شود.»

فیروزی هم درباره توجیه‌پذیر بودن یا نبودن سرمایه‌گذاری در حوزه ICT گفت: «اقتصاد دیجیتال فقط کسب‌وکارهای الکترونیک نیست و اگر بخواهیم اقتصاد هوشمند داشته باشیم باید این موضوع در تمام ارکان حاکمیت دخیل شود. ما در کشورمان ۱۲۶ هزار ماده قانونی داریم که با هم در تضاد هستند؛ هزینه این تضادها را هم بخش خصوصی می‌دهد و در ایجاد، توسعه و انحلال کسب‌وکار چسبندگی ایجاد می‌کند و این برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتفاق بدتری است.»

علی فیروزی، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد و دارایی

یقطین با بیان اینکه در حوزه هوشمندسازی می‌دانیم در چه مواردی شهرداری باید سرمایه‌‌گذاری کند و کجا باید رگولیشن کند، گفت: «نگاه شهرداری به زیرساخت‌ها این است که باید آنها را ایجاد کند و این زیرساخت می‌تواند توسط شهرداری یا اپراتورها ایجاد شود. ما و اپراتورها باید در برخی جاها ریسک کنیم چون بخش خصوصی دلیلی برای ورود به این حوزه ندارد. در حوزه رگولاتوری نیز یکی از فعالیت‌های ما گذاشتن مقررات است.»

با در نظر گرفتن همه این چالش‌ها در سال‌های اخیر پلتفرم‌هایی شکل گرفته که زندگی و کسب‌وکار شهری را متحول کرده، اینکه وضعیت این کسب‌وکارها چگونه است و اگر شرایط بهتری در کشور داشتیم این کسب‌وکارها پیشروتر بودند یا خیر؛ سوالی بود که نیما نامداری به آن پاسخ داد: «در بحث هوشمندسازی شهرها از دو بعد می‌توان به پروژه‌هایی که انجام شده نگاه کرد؛ از بعد شهرداری و ذی‌نفعان و از بعد شهروندان. برای مثال استارت‌آپ پیاده تورهای پیاده‌روی را در شهر تهران برگزار می‌کند که علاوه بر فعالیت کسب‌وکاری موجب گردشگری در شهر و ایجاد تعامل بین افراد می‌شود. رد پای دولت و شهرداری هیچ جای این کسب‌وکار نیست اما تاثیر آن بر تجربه زیسته افراد بیشتر از پروژه هوشمندسازی شهر تهران است.»

نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا

او ادامه داد: «جایی که کارآفرین روی آن تمرکز می‌کند از دل زندگی افراد بیرون می‌آید و به اعتقاد من نگاه کارآفرینانه به شهر هوشمند در نقطه نگاه به زندگی آدم‌ها و وظایف سازمان‌های دولتی معنا پیدا می‌کند. باید خودمان را جای شهروند قرار دهیم و از این زاویه به شهر هوشمند نگاه کنیم. باید به افراد کمک کنیم تا به سرویس‌هایی که به کیفیت زندگی آنها کمک می‌کند، برسند.»

میرلوحی هم در ادامه در پاسخ به این سوال که چه‌طور می‌توان کارآفرینان را به چالش‌های شهر هوشمند هدایت کرد، گفت: «بحث اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای نوین مساله‌ای بود که در بودجه امسال شهرداری تهران به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت. برآورد ما این است که در تهران و کلانشهرها ظرفیت بالایی برای این بخش وجود دارد.»

نامداری درخصوص سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشور، گفت: «ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که سایز واقعی اقتصاد ملی از سال ۸۷ رو به کاهش است، رشد اقتصاد منفی است، مشخص نیست تولید ناخالص داخلی چقدر است، دارایی‌های دولت برای اولین بار در سال ۹۸ در حال کاهش است و سایر مسائلی که داریم. تمام این مسائل باعث می‌شود تقلیل‌گرا شویم و اگر کسب‌وکاری کیفیت زندگی مردم را تغییر می‌دهد سمت آن بایستیم.»

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    مجبوری مگه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.