راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارائه استانداردهای تشخیص چهره توسط شرکت‌های فناوری چینی در سازمان ملل

براساس اخبار منتشرشده، شرکت‌های فناوری چینی در حال شکل‌دهی به استانداردهای جدید تشخیص چهره و نظارت در سازمان ملل هستند و با این کار تلاش می‌کنند تا برای فناوری‌های پیشرفته خودشان در دنیا، بازارهای جدیدی باز کنند. شرکت‌های مانند ZTE، Dahua و China Telecom جزو شرکت‌هایی هستند که این استانداردهای جدید را ارائه می‌دهند. این استاندارد جدید ارائه‌شده در اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل با هدف ایجاد یک فناوری کاملا هماهنگ برای تشخیص چهره، نظارت بر ویدیو، شهر و وسایل نقلیه است.

استانداردهای تصویب‌شده در اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل، که تقریبا 200 کشور عضو دارد، به عنوان سیاستی در کشورهای در حال توسعه آفریقا، خاورمیانه و آسیا اتخاذ می‌شود. دولت چین توافق کرده است که در این کشورها و براساس طرح جاده ابریشم جدید (یا طرح یک کمربند و یک جاده)، فناوری زیرساخت و نظارت را تامین کند.



ریچارد وینگفیلد مدیر بخش حقوقی شرکت دیجیتال پارتنرز گلوبال که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند می‌گوید: «از آنجایی که کشورهای آفریقای خودشان منابع لازم برای ایجاد استانداردهای ضروری را ندارند به همین خاطر همگام با آنچه از جانب چین و اتحادیه بین‌المللی مخابرات تصویب می‌شود، پیش می‌روند.»

برخی از نقاط دنیا مانند اروپا و آمریکای شمالی ارگان‌های تعیین‌کننده استاندارد منطقه‌ای خودشان را دارند؛ مانند IETF، IEEE و 3GPP که زیرنظر بازیگران صنعت داخلی قرار دارند. جایی مانند اتحادیه بین‌المللی مخابرات فضایی در اختیار کشورهای غیر اروپایی و آمریکایی می‌گذارد که تمایل به توسعه و پیش‌برد استانداردهای موردنیاز دارند.

طی چند سال گذشته، زیرساخت‌های نظارتی چینی، مناطق مختلفی، از آنگولا گرفته تا زیمباوه را در بر گرفته است. برای مثال اوایل سال جاری، شرکت آفریقای جنوبی ووماکم، 15 هزار دوربین با قابلیت تشخیص چهره در ژوهانسبورگ نصب کرد که توسط شرکت چینی هیکویژن تهیه شده بود. در ماه آگوست هم اوگاندا خبر از نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته هواوی با قابلیت تشخیص چهره را داد.

میزان گسترش جهانی فناوری تشخیص چهره چین

استانداردهای اتحادیه بین‌المللی مخابرات که معمولا تهیه و تنظیم و به کارگیری آنها حدود دو سال زمان می‌برد، در تعیین قوانین پیرامون نحوه توسعه و استفاده از فناوری به ویژه در کشورهای در حال توسعه تاثیرگذار هستند. پیش‌نویس‌ها توسط شرکت‌ها و دولت‌ها ارائه می‌شوند و در نهایت و قبل از تصویب نهایی در جلساتی با حضور نمایندگان چندین کشور عضو مور بحث گذاشته می‌شود.

استیون فدشتین که در موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی کار می‌کند و اخیرا هم تحقیقی درمورد گسترش جهانی نظارت بر هوش مصنوعی منتشر کرده است، می‌گوید: «در حوزه تشخصی چهره و نظارت بصری تعدادی از شرکت‌های چینی هستند که شروع به افزایش و تصاحب سهم بازار در سراسر جهان کرده‌اند.»


داده‌های بازارهای آفریقایی برای شرکت‌های چینی موضوع جذابی است؛ شرکت‌هایی که به دنبال بهبود دقت در الگوریتم‌های تشخیص چهره خود، به‌ویژه برای شناسایی افراد رنگین‌پوست، هستند. برای مثال معامله‌ای بین شرکت‌ تشخیص چهره چینی کلاودواک و دولت زیمباوه حاکی از آن است که دولت زیمباوه داده‌های چهره میلیون‌ها نفر را برای کمک به آموزش فناوری به این شرکت چینی ارسال می‌کند.

تدوین و توسعه استانداردها برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات هوش مصنوعی نیز ممکن است باعث افزایش پذیرش اجتماعی فناوری‌های جدید در بازارهای جدید شود. براساس گزارش سال 2018 اندیشکده بنیاد جدید آمریکا تعیین روش‌های آزمایش و ارزیابی سیستم‌های تشخیص چهره یا ربات‌ها برای جلوگیری از بروز حوادث پرمخاطب می‌تواند اعتماد اجتماعی به این فناوری‌های جدید ایجاد کند.

چنین استانداردهایی می‌تواند نقش اساسی برای پیشرو شدن کشور چین در حوزه هوش مصنوعی ایفا کند. البته پیشنهاداتی که در حال حاضر در اتحادیه بین‌المللی مخابرات مورد بحث است، مورد انتقاد جمعیت حقوقدانان مدافع حقوق بشر قرار گرفته چرا که این استانداردها از مشخصات فنی به یک سری توصیه‌های سیاستی تبدیل شده است ازجمله تشریح موارد استفاده و الزامات داده برای تشخیص چهره و دیگر فناوری‌های نظارتی.

به گفته مویش انصاری که در سازمان غیرانتفاعی فعال در حوزه حقوق بشر Article 19 کار می‌کند، در این جلسات مربوط به بررسی استانداردها در ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) هیچ کارشناس و متخصص در حوزه حفاظت داده و مصرف‌کننده و حقوق بشر وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از فناوری‌هایی که تهدیدی برای حریم خصوصی و آزادی بیان محسوب می‌شوند، همچنان در این جلسات بدون بررسی خواهند ماند.

الزامات موجود در پیش‌نویس استاندارد تشخیص چهره، که پیش‌بینی می‌شود قبل از پایان سال 2019 تکمیل شود و سریعا برای تایید مورد پیگیری قرار بگیرد، درواقع الزامات مربوط به ذخیره ویژگی‌های کشف‌شده چهره در پایگاه داده ازجمله نژاد، رنگ پوست، فرم صورت، خال‌ها یا نشانه‌های مادرزادی، زخم‌ها و سایر ویژگی‌های جمعیتی را تصریح می‌کند.

کاربردهای پیشنهادی برای فناوری تشخیص چهره شامل بازرسی افراد در فضاهای عمومی توسط پلیس، تایید حضور کارمندان در محل کار و دستگری مجرمان و شناسایی مجرمان فراری است. دیگر موارد استفاده شامل «هشدارهای بلک لیست» است که می‌توان از آن برای شناسایی هدف‌های مشخص در مدارس، معابد، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، محله‌ها و دیگر مکان‌های شلوغ استفاده کرد.

پیشنهاد دیگری که توسط ZTE و China Mobile ارائه و در ماه ژوئن پذیرفته شد، الزامات و معماری عملکردی سرویس روشنایی هوشمند خیابان‌ها را مشخص می‌کرد که شامل گزینه‌ای برای افزودن قابلیت‌های نظارت ویدیویی هنگام استفاده از چراغ‌های هوشمند خیابانی بود.

به گفته یکی از منابعی که با ITU همکاری می‌کند، الزامات مندرج در استاندارد، نشانگر طراحی چراغ معابر هوشمند 2.0 زدتی‌ای؛ ازجمله معماری و عملکرد Back-end آن است که این موضوع باعث می‌شود زدتی‌ای برتری قابل توجهی نسبت به دیگر رقبا در بازار پیدا کند.

منبع: Financial Times

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.