راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقدامات قوه قضاییه در راستای غیرحضوری کردن فرایندهای احراز هویت

علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت در گفت‌وگو با راه پرداخت:«یکی از بسترهای قوه قضاییه هوشمند، ارائه خدمات آنلاین به مردم است. یکی از این خدمات، درگاه ثنا است که تا پیش از این، ثبت‌نام و احراز هویت افراد در این سامانه از طریق دفاتر خدمات قضایی و به صورت حضوری صورت می‌گرفت.»

چندی پیش قوه قضاییه خبر رونمایی از احراز هویت غیرحضوری سامانه ثنا را منتشر کرد؛ اقدامی که در راستای تکمیل خدمات الکترونیکی دستگاه قضایی کشور است. زیرساخت احراز هویت آنلاین این سامانه توسط شرکت دانش‌بنیان پارت، شرکت یوآیدی و اپراتور آی‌تی‌ساز و با هدف تسریع و تسهیل فعالیت‌های الکترونیکی و تکریم مراجعان راه‌اندازی شده است.

تا پیش از این، انجام خدمات الکترونیکی قضایی مشروط به یکبار حضور در دفاتر خدمات قضایی برای انجام فرآیند احراز هویت بود، اما با افتتاح زیرساخت احراز هویت آنلاین قوه قضاییه، دیگر تمام مراحل ارائه خدمات الکترونیکی قضایی به صورت آنلاین و هوشمند انجام می‌شود و مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی حتی برای انجام فرآیند احراز هویت نیز نیازی به مراجعه حضوری به مراجع و مراکز قضایی ندارند.

احراز هویت ازجمله موضوعات بسیار مهم در تمامی دستگاه‌ها ازجمله دستگاه قضایی است و آنلاین شدن فرایند انجام آن علاوه بر تسهیل و تسریع امور، موجب ایجاد شفافیت، کاهش فساد و صیانت از حریم خصوصی افراد می‌شود. آنلاین شدن فرایندها با شیوع ویروس کرونا از سال گذشته سرعت بیشتری گرفت و اولین جایی هم نیاز شدید به این آنلاین شدن را احساس کرد، بازار سرمایه بود که به دلیل همزمانی مراجعه زیاد افراد برای ثبت‌نام در بورس و همه‌گیری ویروس کرونا، کارگزاری‌ها شروع به ارائه خدمات احراز هویت آنلاین کردند. اولین کارگزاری هم سهم آشنا بود که با همکاری شرکت دانش‌بنیان پارت، پروژه ملی احراز هویت غیرحضوری در بازار سرمایه را کلید زد.

شرکت دانش‌بنیان پارت، شرکتی است که هفت سال از تاسیسش می‌گذرد و بیشتر از سه سال است که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. این شرکت سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه نرم‌افزار و هوش مصنوعی داشته است و فعالیت‌هایی در حوزه پردازش تصویر و گفتار و زبان طبیعی و داده‌کاوی انجام داده است. ماحصل این تجارب و فعالیت‌ها هم، ارائه بیش از ۱۲۰ سرویس هوش مصنوعی از طریق سامانه سهاب است که در اختیار متخصصین هوش مصنوعی و نرم‌افزار قرار داده است.

بخشی از این سرویس‌ها معطوف به حوزه احراز هویت هستند که در حوزه احراز هویت غیرحضوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخش دیگری از فعالیت پارت در حوزه توان پردازشی مبتنی بر GPU است که از طریق سامانه شهاب ارائه می‌شود. از ترکیب این دو بخش با یکدیگر امکان ارائه خدمات ارزش افزوده حوزه نرم‌افزار و هوش مصنوعی برای پارت مهیا شده است. سرویس احراز هویت غیرحضوری پارت ابتدا در بازار سرمایه پیاده‌سازی شد و تا به امروز نزدیک به ۴ میلیون نفر از مردم از طریق سرویس پارت به صورت غیرحضوری احراز هویت شده‌اند.


همکاری با قوه قضاییه در راستای احراز هویت غیرحضوری


علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت با اشاره به طرح تحول قضایی و حرکت این دستگاه به سمت قوه قضاییه هوشمند می‌گوید: «یکی از بسترهای قوه قضاییه هوشمند، ارائه خدمات آنلاین به مردم است. یکی از این خدمات، درگاه ثنا است که تا پیش از این، ثبت‌نام و احراز هویت افراد در این سامانه از طریق دفاتر خدمات قضایی و به صورت حضوری صورت می‌گرفت. با توجه به شیوع کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قوه قضاییه به سمت خدمات برخط و قوه قضاییه هوشمند حرکت کرد. باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که پارت در حوزه نرم‌افزار و هوش مصنوعی انجام داده و زیرساخت‌ها را از قبل آماده کرده است، این خدمت در اختیار قوه قضاییه برای ارائه مردم از طریق سامانه ثنا قرار گرفت.»

به گفته رسولی‌زاده، بعد از فراخوان قوه قضاییه و دعوت از شرکت‌های فعال در این حوزه، به دلیل اینکه شرکت دانش‌بنیان پارت بیشترین احراز هویت را تا به امروز داشته و سابقه بیشتری هم در این زمینه داشته است، به‌عنوان اولین مجموعه، فرایند احراز هویت غیرحضوری را پیاده‌سازی کردیم و سپس دو مجموعه دیگر هم به ما اضافه شدند.»

باتوجه به اینکه زیرساخت‌ها از قبل توسط پارت آماده شده بود، پیاده‌سازی آن در قوه قضاییه طی یک ماه و به دنبال انجام برخی اختصاصی‌سازی‌ها کامل شد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که درگاه احراز هویت غیرحضوری برای دادگاه‌های آنلاین هم در دست انجام است و زیرساخت‌های مربوط به آن در حال آماده‌سازی در قوه قضاییه است.

مدیرعامل شرکت پارت با اشاره به بخش‌های مختلفی که زیرساخت احراز هویت را تشکیل می‌دهد، توضیح داد: «زیرساخت احراز هویت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؛‌ پردازش تصویر، پردازش ویدیو، تشخیص زنده بودن افراد، شناسایی تقلبات و تخلفاتی که ممکن است در این حوزه صورت بگیرد. طی سال‌های گذشته اقدامات متعددی در این حوزه انجام شده و در گذر زمان هم در حال بهبود این خدمات هستیم تا مردم تجربه کاربری بهتری در حوزه احراز هویت غیرحضوری داشته باشند و سازمان‌هایی هم که نیاز به این خدمات دارند، خدمت با کیفیت‌تری در اختیارشان قرار بگیرد.»


فرایند انجام احراز هویت در سامانه ثنا


به گفته رسولی‌زاده فرایند احراز هویت و تایید یا رد شدن فرد در حد چند دقیقه کوتاه انجام می‌شود. سامانه ثنای قوه قضاییه با اتصال به درگاه سازمان ثبت احوال کشور مشخصات فرد از جمله تصویر متقاضی را به صورت آنلاین دریافت کرده و تصویر و سن و جنسیت فرد متقاضی را بدون اطلاعات هویتی وی در اختیار کارگزار احراز هویت انتخاب‌شده توسط متقاضی قرار می‌دهد. کارگزار احراز هویت تصویر سلفی فرد متقاضی را با تصویر دریافتی از سامانه قوه قضاییه که از ثبت احوال گرفته شده، تطبیق می‌دهد و با توجه به میزان مطابقت، هویت فرد تایید یا رد می‌شود. همچنین به منظور تشخیص زنده بودن فرد از او خواسته می‌شود که یک فیلم سلفی را، با تکرار حرکات یا جملاتی تصادفی، از خود تهیه کرده و برای کارگزار ارسال کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تحلیل این فیلم‌ها زنده بودن فرد را تشخیص می‌دهند.

در فرایند احراز هویت چه به صورت حضوری چه غیرحضوری، یکی از چالش‌هایی که وجود دارد، شناخت هویت‌ افراد دوقلو، به خصوص دوقلوهای همسان است. مدیرعامل شرکت پارت با اشاره به اینکه تشخیص دوقلوهای همسان برای انسان هم کار سختی است، گفت از آنجایی که هوش مصنوعی شبیه‌سازی ذهنیت و توانایی‌های انسان است به همین دلیل تشخیص این کار برای هوش مصنوعی هم سختی‌های خودش را دارد. به گفته او چیزی که انسان در آن ضعف داشته باشد هوش مصنوعی هم نسبت به آن رفتار مشابهی از خودش بروز می‌دهد.

با این حال رسولی‌زاده می‌گوید که تا به حال در مورد دوقلوها با چالشی مواجه نشده‌اند و مسئله‌ای به آنها منعکس نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.