راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

FATF عملیات رسیدگی به روند پیاده‌سازی استانداردهای رمزنگاری را کلید زد

گروه ویژه اقدام مالی، موسوم به FATF در مورد روش ارزیابی روند اجرای الزامات مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده توسط کشورهای مختلف توافق کرد. طبق اعلام این نهاد «با توجه به ماهیت جهانی صنعت دارایی‌های مجازی، لازم است که کشورها خیلی سریع نسبت به پیاده‌سازی این الزامات اقدام کنند.»

.

گروه ویژه اقدام مالی در مورد روش ارزیابی کشورهای مختلف توضیح داد

گروه ویژه اقدام مالی بین روزهای 16 تا 18 اکتبر نشستی را ترتیب داد. شیانگ‌مین لیو از بانک مرکزی خلق چین، برای اولین بار رهبری این جلسه را به عهده داشت. بالغ بر 800 نماینده از 205 حوزه قضایی و سازمان بین‌المللی مختلف در این رویداد سه روزه شرکت داشتند. گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین‌المللی است که با هدف توسعه سیاست‌های مبارزه با پولشویی تاسیس شده است. در حال حاضر، 37 حوزه قضایی و 2 سازمان منطقه‌ای در این گروه عضو هستند. استیبل‌کوین‌ها و دارایی‌های نوظهور در صدر دستور کار نشست مذکور قرار داشتند.

استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی
شیانگ‌مین لیو در روز 16 اکتبر نشست گروه ویژه اقدام مالی را آغاز کرد.

گروه ویژه اقدام مالی در ماه ژوئن استانداردهای خود را در مورد دارایی‌های رمزنگاری شده و ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با آن‌ها منتشر کرده بود. رهبران جی 20، وزرای دارایی و قانون‌گذاران بانک‌های مرکزی نیز تعهد خود را نسبت به پیروی از استانداردهای مذکور اعلام کرده بودند. تعدادی از کشورها نیز شروع به اجرای این استانداردها کرده‌اند.

گام بعدی گروه ویژه اقدام مالی این است که روند اجرای استانداردهای اعلام شده را مورد ارزیابی قرار دهد. این سازمان در ماه ژوئن اعلام کرده بود که فرآیند پیاده‌سازی الزامات جدید را در بین کشورها و ارائه‌دهندگان مختلف رصد کرده و در ژوئن سال 2020 یک گزارش یکساله را تبیین خواهند کرد. گروه ویژه اقدام مالی از ژوئن گذشته تاکنون روی روش‌های ارزیابی میزان پیشرفت در کشورهای مختلف تحقیق کرده است. سرانجام در این نشست عنوان شد:

گروه ویژه اقدام مالی در مورد نحوه ارزیابی میزان پیشرفت کشورها در پیروی از الزامات جدید به توافق رسیده است.

گروه ویژه اقدام مالی همچنین اعلام کرد: «با توجه به ماهیت جهانی صنعت دارایی‌های دیجیتال، ضروری است کشورها خیلی سریع نسبت به پیاده‌سازی این الزامات اقدام کنند. لزوم کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریسک‌های موجود و کسب اطمینان از نظارت موثر بر این بخش، اهمیت چنین اقدامی را دوچندان می‌کند.»

از این به بعد، ارزیابی‌ها به طور خاص به شیوه اجرای استانداردها توسط کشورهای مختلف متمرکز خواهد بود.

در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی آمده است: «آن دسته از کشورهایی که ارزیابی مشترک خود را انجام داده‌اند، باید از فرآیند پیگیری فعالیت‌های این حوزه نیز گزارش تهیه کنند. این سازمان روند پیشرفت را از نزدیک مورد نظارت قرار خواهد داد و به مشارکت فعال با بخش خصوصی ادامه خواهد داد تا آن‌ها را با الزامات گروه ویژه اقدام مالی بیش از پیش آشنا کند.»

.

در استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی به استیبل‌کوین‌ها اشاره شده است

در نشست مذکور به موضوع استیبل‌کوین‌ها نیز پرداخته شد. گروه ویژه اقدام مالی معتقد است که این نوع از دارایی‌ها و پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی مربوط به آن‌ها، به شکل بالقوه این توانایی را دارند که تغییر بزرگی در اکوسیستم دارایی‌های مجازی رقم بزنند و تاثیرات سوئی بر ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم داشته باشند. این نهاد اظهار داشت:

همان‌گونه که دارایی‌های مجازی، ارائه‌دهندگان خدمات مرتبط با آن‌ها، دارایی‌های مالی سنتی و شرکت‌های ارائه‌دهنده آن‌ها باید از استانداردهای گروه ویژه اقدام مالی تبعیت کنند، استیبل‌کوین‌ها و تامین‌کنندگان خدمات مربوطه نیز مشمول استانداردهای این نهاد هستند.

لازم به ذکر است که گروه ویژه اقدام مالی به شکل فعالانه‌ای بر دارایی‌های نوظهوری از قبیل استیبل‌کوین‌ها نظارت دارد و مشخصات و ریسک‌های مربوط به آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از ماه ژوئن که فیسبوک پروژه لیبرا را معرفی کرد، تمرکز تمامی رگولاتورهای جهان به بحث استیبل‌کوین‌ها معطوف شده است. برخی از کشورها نیز در واکنش به لیبرا، نسبت به راه‌اندازی آزمایشی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اقدام کرده‌اند.

هیئت ثبات مالی به تازگی به وزرای دارایی جی 20 و قانون‌گذاران بانک‌های مرکزی اطلاع داد که استیبل‌کوین‌ها، اگر در مقیاس جهانی مورد پذیرش قرار بگیرند، تهدیدی برای به خطر افتادن ثبات مالی محسوب می‌شوند. جی 7 نیز اخیرا با انتشار گزارشی، به معرفی ریسک‌های استیبل‌کوین‌ها پرداخت.

منبع: نیوز.بیت‌کوین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.