راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیس‌بوک رویکرد متفاوتی اتخاذ کرد و قرار است کریپتوکارنسی خود را به ارزهای ملی کشورها متصل کند

فیس‌بوک قصد دارد در برنامه‌ راه‌اندازی رمزارز خود تغییری ایجاد کند و این رمز ارز را که قرار بود به ارز ترکیبی (Synthetic currency) وابسته به سبد ارزهای جهانی متصل باشد را به ارزهای ملی هر کشوری که لیبرا در آنجا فعالیت خواهد داشت، متصل کند.

به گزارش رویترز، دیوید مارکوس، رئیس پروژه لیبرا فیس‌بوک، به گروهی از بانکداران گفت که هدف اصلی فیس‌بوک، ایجاد سیستم پرداختی بهتر است و نسبت به رویکردهای جایگزین برای ساختار اصلی پروژه باز عمل می‌کند.

فیس‌بوک و شرکای آن قصد داشتند با اتصال به سبد ارزهای ملی، کریپتوکارنسی خودشان را ایجاد کنند که دارایی‌های آن سبد، توسط انجمن لیبرا تعیین و تنظیم می‌شود.

بانک‌های ملی این پروژه را بخشی از یک برنامه خطرناکی می‌دانند که می‌خواهد به نوعی رگولاتوری را دور بزند و به همین خاطر تا زمانی که بتوانند نظارت دقیق‌تر بر چگونگی عملیات تکنولوژی پرداخت و کریپتوکارنسی فیس‌بوک داشته باشند، فعلا مانع اجرای این پروژه شده‌اند.

بررسی‌های دقیق و سخت‌گیری‌های رگولاتورها برای برخی از بزرگ‌ترین شرکای فیس‌بوک در انجمن لیبرا، که چگونگی عملکرد فیس‌بوک را تعیین می‌کنند، زیادتر از حد انتظارشان بود.

در ماه گذشته، هفت عضو تشکیل‌دهنده انجمن لیبرا از این پروژه کناره‌گیری کردند؛ ازجمله پی‌پال، مسترکارت، ویزا، ای‌بی و استرایپ. این هفت عضو انجمن، نشان‌دهنده بخش عمده‌ای از ارزش استراتژیک و تجاری انجمن لیبرا بودند. یعنی استرایپ، مسترکارت، ویزا و ای‌بی، تعداد بسیاری از پردازش‌های پرداختی و روش‌های تعامل پذیرندگان را شامل می‌شدند که این کریپتوکارنسی جدید، در زمانی که به میزان توسعه مدنظر فیس‌بوک برسد، به آنها نیاز خواهد داشت.

هفت عضو انجمن لیبرا از این پروژه کناره‌گیری کردند

اما حالا، در یک مدل معکوس استراتژیکی که این شرکت در نظر گرفته، مارکوس در حال واگذاری ارز ترکیبی به نفع استیبل‌کوین‌ها است تا به این ترتیب لیبرا بتوانند به ارز محلی هر بازاری که در آنجا فعالیت می‌کند، متصل شود.

طبق گفته‌های مارکوس به نقل از رویترز، این شرکت قصد دارد از راه متفاوتی به اهداف خود دست یابد. رئیس انجمن لیبرا می‌گوید:

«به‌جای اینکه یک واحد ترکیبی داشته باشیم، می‌توانیم یک سری از استیبل‌کوین‌ها ازجمله یک استیبل‌کوین دلاری، یک استیبل‌کوین یورویی و یک استیبل‌کوین استرلینگی و غیره داشته باشیم.»

همه این موارد برای زمان اعلام راه‌اندازی ارز رمزنگاری‌شده لیبرا در ژوئن سال 2020 اتفاق می‌افتد. به گفته مارکوس، لیبرا در همان زمان پیش‌بینی‌شده راه‌اندازی خواهد شد اما انجمن لیبرا تا زمانی که به نگرانی‌های رگولاتورها پاسخ دهد و تاییدیه‌های لازم را بگیرد، قدمی برنخواهد داشت.

البته دریافت این تاییدیه‌ها سخت‌تر می‌شود؛ زیرا رگولاتورهایی که به سیاست پولی جهانی نظارت دارند، درباره استیبل‌کوین‌ها تردید بیشتری پیدا کردند.

رویترز گزارش داد که ناظران مالی G-20 بیانیه‌ای دادند که قبل از «شروع عملیات» هر پروژه استیبل‌کوین، باید مواردی ازجمله پولشویی، قاچاق پول و حفاظت از مصرف‌کننده مورد ارزیابی قرار گیرند.

منبع: Techcrunch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.