راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی عضو G20 چه خبر؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی به یکی از داغ‌ترین بحث‌ها در بین وزرای دارایی و مدیران بانک‌های مرکزی در سطح جهان تبدیل شده است. برخی کشورهای عضو G20 یک گام جلوتر از بقیه هستند و در مسیر صدور ارز دیجیتال خود قدم برداشته‌اند. تعدادی از کارشناسان نیز وارد میدان شده‌ و پیش‌بینی‌هایی را در مورد زمان معرفی اولین ارز دیجیتال G20 انجام داده‌اند.

.

چه زمانی اولین بانک مرکزی عضو G20 ارز دیجیتال خودش را صادر خواهد کرد؟

روسای بانک‌های مرکزی و وزیران دارایی تعداد زیادی از کشورهای عضو G20 در واکنش به پروژه لیبرای فیسبوک، از چندی پیش فعالیت در حوزه راه‌اندازی ارز دیجیتال خود را آغاز کرده‌اند. این نوع از ارزها در اصطلاح CBDC نامیده می‌شوند. مارک کلیف، اقتصاددان ارشد و رئیس بخش تحقیقات جهانی در آی‌ان‌جی گروپ است. او پیش‌بینی می‌کند که اولین ارز دیجیتال بانک مرکزی عضو G20 به زودی منتشر خواهد شد. کلیف در یک پست وبلاگی که چند روز پیش منتشر کرد، نوشت:

اگر از من بپرسید که چه زمانی شاهد معرفی یک ارز دیجیتال تمام عیار از سوی بانک‌های مرکزی عضو G20 خواهیم بود، من معتقدم که طی دو الی سه سال آینده، گام‌های بزرگی در مسیر رسیدن به این هدف برداشته خواهد شد.

ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی عضو G20
فیلیپ میدلتون؛ نایب رئیس انجمن رسمی موسسات مالی و پولی

هفته گذشته آی‌ان‌جی گروپ یک رویداد مشترک را با انجمن رسمی موسسات مالی و پولی که یک اتاق فکر مستقل برای بانک‌های مرکزی است، برگزار کرد. فیلیپ میدلتون که سمت نایب رئیس را در انجمن رسمی موسسات مالی و پولی به عهده دارد، طی این رویداد سخنانی را مطرح کرد که چندان خوشبینانه نبودند. او در مورد چشم‌انداز و مزایا و معایب ارزهای دیجیتال بانک مرکزی گفت: «به نظر من، زمان زیادی لازم است تا یک بانک مرکزی عضو G20 بتواند یک ارز دیجیتال فیات را راه‌اندازی کند.» وی اشاره کرد که کشور سوئد در تلاش برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی، بیش‌ترین پیشرفت را داشته و عنوان کرد که قاره آسیا در این حوزه از بسیاری از مناطق دیگر جهان پیشی خواهد گرفت.

.

مروری بر پروژه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی در کشورهای عضو G20

تعدادی از بانک‌های مرکزی عضو G20 در حال آزمایش روی ارزهای دیجیتال ملی یا همان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند و شمار زیادی از آن‌ها میزان پیشرفت‌ خود را به شکل عمومی اعلام کرده‌اند. به عنوان نمونه به کشور چین اشاره می‌کنیم که به تازگی اخبار زیادی در مورد آن منتشر شده است. طبق شنیده‌ها، بانک مرکزی این کشور قصد دارد به زودی یوآن دیجیتال را روانه بازار کند. بانک مرکزی خلق چین ماه گذشته اظهار داشت که ارز دیجیتال مستقل این کشور تقریبا آماده شده است. با این حال، یی گانگ که ریاست بانک مرکزی خلق چین را به عهده دارد، چند روز پیش عنوان کرد هیچ محدوده زمانی برای راه‌اندازی این ارز در نظر گرفته نشده و برای انجام تحقیقات بیشتر، آزمایش، ارزیابی و پیشگیری از ریسک زمان بیشتری مورد نیاز است.

دیگر کشورهای عضو G20 ادعایی در مورد نزدیک بودن زمان راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی خود مطرح نکرده‌اند. جرمی پاول که ریاست فدرال رزرو ایالات متحده را به عهده دارد، ماه گذشته عنوان کرد فدرال رزرو در حال حاضر برنامه‌ای برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی ندارد. وی اظهار داشت: «ما به دقت تمامی موضوعات مرتبط با ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنیم. این نوع از ارزها چیزی نیستند که به شکل فعالانه‌ای در دستور کار قرار داده باشیم…صدور ارز دیجیتال مشکلات اساسی و قابل توجهی را برای ما ایجاد می‌کند؛ از این رو در ابتدا باید با دقت بالایی به حل‌وفصل این مشکلات بپردازیم.»

ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی عضو G20
ماسایوشی آمامیا؛ نایب رئیس بانک مرکزی ژاپن

ماسایوشی آمامیا نایب رئیس بانک مرکزی ژاپن است. او در ماه جولای اعلام کرد که کشور ژاپن در آینده نزدیک برنامه‌ای برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی ندارد. یکی از دلایل این امر، نگرانی‌هایی است که در مورد تاثیر ارزهای دیجیتال بر بانکداری تجاری معمول وجود دارد. وی توضیح داد: «اگر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی جایگزین سپرده‌های خصوصی شوند، کانال‌های اعتباری بانک‌های تجاری مسدود می‌شوند و این امر عواقب بدی بر اقتصاد خواهد داشت.» او در سخنانش به این موضوع که صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌تواند کارایی سیاست‌های نرخ بهره منفی را افزایش دهد، اشاره‌ای نکرد.

کره جنوبی نیز یکی از کشورهای آسیایی است که پیشرفت‌های زیادی در حوزه رمزنگاری داشته، ولی برنامه‌ای برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی ندارد. طی چند ماه گذشته، بانک مرکزی کره نتایج تحقیقاتش را در مورد دورنمای صدور ارزهای دیجیتال ملی منتشر کرد. یکی از مقامات رسمی این بانک عنوان کرد: «ما در آینده نزدیک برنامه‌ای برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی و عرضه عمومی آن نداریم. پیش از چنین اقدامی، ابتدا باید مزایا و هزینه‌های راه‌اندازی این نوع از ارزها را مورد مطالعه قرار دهیم.»

کشور هند مشغول تحقیق و گفتگو در مورد پیش‌نویس لایحه‌ای است که شامل قوانین لازم برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌شود. اگر این لایحه عملی شود، ارزهای دیجیتال ملی قانون‌گذاری خواهند شد و از فعالیت سایر ارزهای رمزنگاری شده ممانعت به عمل خواهد آمد. لایحه مذکور هنوز به پارلمان معرفی نشده و جامعه رمزنگاری هند به سختی در تلاش است تا قانون‌گذاران را مجاب کند این قانون را تغییر دهند.

ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی عضو G20
الویرا نابیولینا؛ رئیس بانک مرکزی روسیه

کشور روسیه نیز جزو کشورهایی است که خبر راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی خود را به صورت عمومی اعلام کرده است، ولی این اقدام را در آینده نزدیک عملی نخواهد کرد. الویرا نابیولینا که ریاست بانک مرکزی روسیه را به عهده دارد، در ماه ژوئن اعلام کرد پیش از راه‌اندازی چنین پروژه‌ای باید از عملکرد صحیح تکنولوژی‌های مربوطه اطمینان حاصل کرد. وی گفت: «اگر بخواهیم یک ارز ملی را راه‌اندازی کنیم و آن را در تمامی نقاط کشور مورد استفاده قرار دهیم، باید نوعی از تکنولوژی را به کار بگیریم که به شکل پیوسته عمل کند و از درجه اطمینان بالایی برخوردار باشد. تکنولوژی‌های مربوطه که تکنولوژی دفتر کل توزیع شده نیز یکی از آن‌هاست، باید به بلوغ و تکامل برسند.»

بانک مرکزی کانادا رویکرد منحصر به فردی را در پیش گرفته و در راستای تحقیق روی پروژه ارز دیجیتال، با بانک مرکزی سنگاپور وارد همکاری شده است. این دو با استفاده از یک ارز دیجیتال بانک مرکزی آزمایشی، پرداخت‌های بین مرزی و چند ارزی را مورد سنجش قرار داده‌اند.

کشور ترکیه در ماه جولای یک نقشه راه را برای اقتصاد خود منتشر کرد که صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی را نیز شامل می‌شود. بانک مرکزی آفریقای جنوبی ارز دیجیتال ملی را به عنوان «ارز دیجیتال بانک مرکزی همه‌کاره و داخلی» نامگذاری کرده و در مورد امکان راه‌اندازی و پشتیبانی از آن تحقیق می‌کند. در ماه‌های پیشین سال جاری، بانک‌های مرکزی عربستان صعودی و امارات متحده عربی به صورت مشترک یک ارز دیجیتال را مورد آزمایش قرار دادند.

مارک کارنی ریاست بانک مرکزی انگلستان را به عهده دارد. او به تازگی پیشنهاد داد که یک ارز ذخیره دیجیتالی، جایگزین دلار شود و به عنوان ذخیره ارزی جهانی مورد استفاده قرار بگیرد. وی اظهار داشت که چنین ارزی می‌تواند در دوران بی‌ثباتی‌های مالی، آرامش را به سیستم مالی جهانی برگرداند.

ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی عضو G20
مارک کارنی؛ رئیس بانک مرکزی انگلستان

.

خوش‌بینی اروپایی

تعداد زیادی از فعالان بانک‌های مرکزی اروپا اعلام کرده‌اند که در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دیدگاه خوش‌بینانه‌ای دارند و از آن حمایت می‌کنند. بنوئیت کوئور، یکی از اعضای هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا اخیرا اعلام کرد که لیبرای فیسبوک به منزله یک زنگ هشدار بیدار باش برای بانک‌های مرکزی است. وی در واکنش به برنامه این غول رسانه‌های اجتماعی گفت: «ما باید نوع تفکر خود را در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی تقویت کنیم.» برونو لی مایر، وزیر دارایی فرانسه و اولاف شولتز که همتای آلمانی او محسوب می‌شود، طی یک بیانیه مشترک عنوان کردند:

ما بانک‌های مرکزی اروپایی را تشویق می‌کنیم تا به سرعت راهکارهایی را در حوزه توسعه ارزهای دیجیتال عمومی ارائه دهند.

توماس موزر که یکی از اعضای هیئت‌مدیره بانک ملی سوئیس است، معتقد است که ارز دیجیتال بانک مرکزی، خیلی زودتر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شود، راه‌اندازی خواهد شد. طبق گزارش رویترز، او عنوان کرده است: «اگر طی یک سال آینده بشنوم که یک بانک مرکزی اولین ارز دیجیتال ملی را صادر کرده است، تعجب‌زده نخواهم شد.»

منبع: نیوز.بیت‌کوین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.