راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فیروزه‌ پلت، بستری برای تعامل استارت‌آپ‌ و سرمایه‌گذار از طریق تبادل سهام / مدیرعامل فیروزه: طرفدار ادغام تمام بزرگان اکوسیستم هستم

نشست خبری ‏رویداد ⁧فیروزه پلت، خدمات مالی برای ⁧ استارت‌آپ، امروز اول مهرماه در صندوق مالی فیروزه برگزار شد.

در این نشست رامین ربیعی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری فیروزه به معرفی این گروه پرداخت و گفت: «فیروزه کار خود را از سال ۸۴ آغاز کرد اما با رفتن بانک‌های اروپایی از کشور کار را خودمان پیگیری کردیم. اولین صندوق سرمایه‌گذاری بین‌المللی را سال ۸۵ خودمان تاسیس کردیم. به خاطر تحریم‌ها دیدمان را متنوع کردیم و توسعه خدمات مالی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را دیدیم. در حال حاضر شش صندوق سرمایه‌گذاری داریم. وارد حوزه استارت‌آپ‌هاشدیم و از موسسین شیپور و سرآوا بودیم.»

او ادامه داد: «فیروزه یک شرکت سرمایه‌گذاری با ارائه خدمات مالی است‌. گروه متشکل از چهار حوزه تخصصی مدیریت دارایی، شرکت کارگزاری، واحد تامین مالی و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم است. در بازار ایران هم ما را بیشتر در حوزه بورس می‌شناسند، ۹۰ درصد سرمایه خارجی از طریق ما وارد بورس تهران شده و دیگری حوزه استارت‌آپی ماست که ۱۰ تا ۱۵ درصد از پورتفولیوی شرکت است.»

فیروزه برای استارت‌آپ‌ها در سه حوزه سرمایه‌گذاری مستقیم، مشاوره و رشد ایده فعالیت می‌کند. ربیعی با بیان این موضوع گفت: «در ۱۰ سال اخیر بزرگ‌ترین اتفاق در اقتصاد کشورمان حضور استارت‌آپ‌ها بوده است. هنوز اکوسیستم مشکلات عمده‌ای دارد. در گام دوم با وجود تحریم‌ها دسترسی به سرمایه‌گذار خارجی غیرممکن است درحالی که استارت‌آپ‌های مطرح مانند شیپور و اسنپ با پول خارجی رشد کردند. پول در ایران زیاد است اما ریسک این حوزه هم بالاست.»

.

ارزش‌گذاری نجومی برای سرمایه‌گذار جدید ضدانگیزه بود

ربیعی به افتتاح فیروزه پلت اشاره کرد و گفت: «فیروزه‌پلت سازوکاری است برای اینکه بتوانیم با صحبت کردن و تعامل با سهامداران استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران آنها را به هم مرتبط کنیم. باید این نکته را هم بگویم که ارزش‌گذاری نجومی برای سرمایه‌گذار جدید ضدانگیزه بود اما پرداخت نقدی و خروج، فضایی است که در آن سهام تبدیل به دارایی‌های نقدشونده واقعی می‌شوند. تمام اطلاعات در این پلتفرم محرمانه است. میزان فروختن سهام هم در جلسات حضوری بررسی می‌شود و با بورس هم کاری نداریم. ما هم علاقه‌مند هستیم استارت‌آپ‌های خوب کشورمان را بخریم.»

او در پاسخ به سوال راه پرداخت مبنی بر اینکه آیا با وجود مسائلی که در سال‌های گذشته با وام دادن به استارت‌آپ‌ها پیش آمد و سرمایه‌گذاری روی آنها را با ریسک مواجه کرد، سرمایه‌گذار در ادامه مسیر اعتماد خود را از دست نداده و به راحتی در این حوزه فعالیت می‌کند یا خیر؛ گفت: «در دوره‌ای که سرمایه کم است راه رشد استارت‌آپ‌ها ادغام و تملیک است. اگر تحریم ادامه پیدا کند ما اسم خیلی از این استارت‌آپ‌ها را دیگر نمی‌شنویم. من یک نقد به اکوسیستم دارم آن هم غرور استارت‌آپ‌هاست که معامله کردن را سخت می‌کند و اگر غرور را کنار بگذارند ادغام راحت‌تر است. من طرفدار ادغام تمام بزرگان اکوسیستم هستم که غول شوند و حتی کشورهای منطقه را هم بگیرند به جای اینکه بخشی از هزینه‌های خود را در حوزه برندینگ صرف کنند. به این ترتیب نیاز به سرمایه آنها کمتر شده و ارزش سرمایه‌شان بالا می‌رود. چرا نباید بازارهای منطقه را بگیریم؟»

او درباره احتمال انحصار پس از ادغام تصریح کرد: «انحصار وقتی است که هیچ شرکت دیگری وارد نشود یا فضا برای فعالیت، ناجوانمردانه باشد. اگر از این وضعیت سواستفاده کنیم بد است. ما باید چند استارت‌آپ در یک حوزه داشته باشیم؟»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.