راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی درباره کسب‌وکار ولث‌تکی سهام‌یاب / گپ‌وگفت بورس‌بازها

گزارش سهام‌یاب در شماره آبان ماه ماهنامه عصر تراکنش منتشر شده است. طبق روال گذشته ما مطالب ماهنامه را یک ماه پس از چاپ، در سایت قرار می‌دادیم اما این بار به دلیل مسائل پیش آمده، این گزارش را زودتر منتشر کردیم.

ورود به بازار بورس به نظر کار ساده‌ای نمی‌آید؛ از اصطلاحات سرمایه‌گذاری گرفته تا کاهش ریسک همگی برای سهامدار مسائلی مهم و عمده هستند. سهام‌یاب شش سال پیش برای پاسخ به همین نیازها شکل گرفت.

ماهنامه عصر تراکنش / تقریبا تمام کسانی که تجربه حضور در بازار بورس را دارند، با سهام‌یاب آشنا هستند. جایی که به قول خودشان دیگر استارت‌آپ نیست، برنامه کسب‌وکاری مشخص دارد و به عبارتی از آب و گل درآمده است. نشستن در کنار مدیرعاملی 30 ساله و شنیدن از تجربیاتش به نظر می‌رسد خیلی هیجان‌انگیز باشد. فاطمه جعفری خودش هم با هیجان، راهی که آمده‌اند را بازگو می‌کند، به خصوص وقتی که می‌خواهد از تاثیرات سهام‌یاب بر کاربران بگوید.

اگر بخواهیم تعریفی از تیم سهام‌یاب ارائه دهیم می‌توانیم بگوییم، آنها با ورود اولیه به بازار بورس ایران، متوجه ضعف‌ها و کمبودها شدند و به جای اینکه منتظر دیگران باشند، خودشان آستین‌ها را بالا زدند و یک پلتفرم تجارت اجتماعی ایجاد کردند. کارشان را از مرکز محاسبات دانشگاه شریف آغاز کردند اما حالا سه سال است که دقیقا روبه‌روی بانک مرکزی هستند. ماحصل گفت‌وگوی یک ساعته ما گزارشی است که حالا پیش روی شماست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

هم‌بنیانگذاران سهام‌یاب

محسن زادمهر، متولد ۱۳۶۴، مدیرعامل و موسس شرکت سورن سیستم شریف از سال ۱۳۸۷ و هم‌بنیانگذار مانیکس

علی خسروی، متولد ۱۳۵۷، موسس شرکت پروان پژوه، مدیر فناوری اطلاعات شرکت سورن سیستم شریف، هم‌بنیانگذار مانیکس و مدیر فناوری اطلاعات سهام‌یاب

سید روح الله موسوی، متولد ۱۳۶۴، مدیر پروژه بانک کارآفرین، مدیر تیم توسعه شرکت سیمای آفتاب،مدیر ارشد معماری و توسعه سهام‌یاب

[/mks_pullquote]

 

حالا یک شرکت هستیم

فاطمه جعفری 30 ساله است. در دانشگاه شریف مهندسی نرم‌افزار خوانده و از سال 89 وارد بازار کار شده است. در شرکت سورن سیستم شریف که هم‌دانشگاهی‌هایش بنیان‌گذاران آن بوده‌اند، توسعه‌دهنده رابط کاربری بوده است، بعد از آن هم در همین شرکت مدیر پروژه می‌شود. سهام‌یاب سال 1391 از دل همین شرکت متولد می‌شود؛ چهار همکار در سورن، پس از کار با تعدادی از کارگزاری‌های بورس، خودشان را جای کاربران بورس می‌گذارند و به این ترتیب یک ایده جدید به ذهنشان می‌رسد؛ شبکه اجتماعی سهام‌یاب.

فاطمه جعفری آغاز به کارشان را این‌طور شرح می‌دهد: «آن زمان نمی‌دانستیم که داریم استارت‌آپ راه‌اندازی می‌کنیم. برنامه کسب‌وکاری ما مشخص نبود، فقط به این نتیجه رسیده بودیم که بورس حوزه جالبی است و در حوزه فناوری اطلاعات اصلا روی آن کاری انجام نگرفته است. فقط چهار یا پنج سال بود که چند کارگزاری، معاملات آنلاین انجام می‌دادند. نهایت کار آنها هم این بود که پورتال آنلاین داشتند. حدود دو یا سه سال می‌شد که اپلیکیشن موبایلی وجود داشت اما باز هم این حوزه بسیار خالی بود.

حالا و با ورود استارت‌آپ‌ها فضا بسیار امیدوارکننده است اما شش سال پیش اصلا اینطور نبود. بعد از سه یا چهار سال به ما می‌گفتند که شما استارت‌آپ هستید. اما الان که این را می‌گویند، من می‌گویم که سهام‌یاب، حالا دیگر یک شرکت دانش‌بنیان است. آن زمان می‌خواستیم نحوه سرمایه‌گذاری افراد را تغییر دهیم و مدل کسب‌وکاری مشخصی نداشتیم. این مدل حالا تکمیل‌تر شده و الان در حال توسعه هستیم، تعداد کاربران ما هم بالاست، پس شرکت هستیم.

البته سعی کردیم روحیه استارت‌آپی خود را حفظ کنیم و چابک باشیم، همینطور نوآورانه بودن ما متوقف نشده است. این را هم بگویم که طرز نگاه تیم‌های استارت‌آپی را خیلی دوست ندارم، آنها بیشتر شکایت می‌کنند. وقتی به من می‌گویند در بازار سرمایه چه مشکلی داشته‌اید من می‌گویم سازمان به خوبی با ما همکاری کرده است. مشکلات همیشه وجود دارد، هیچ‌وقت حس من این نبود که بروم بگویم که به ما امکانات بدهید، اینکه فرد تسهیلات بخواهد خوب است، اما باید این خواستن‌ها طوری باشد که جدی به او و کسب‌وکارش نگاه شود. هدف استارت‌آپ به هم زدن فضای موجود است، بنابراین باید برای رسیدن به خواسته‌هایش بجنگد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرکت سورن سیستم شریف

گروه نرم‌افزاری سورن پس از 10 سال تجربه در پیاده‌سازی نرم‌افزارهای سازمانی با همکاری دانشگاه شریف، شرکت سورن سیستم شریف را تاسیس کرد. شرکت سورن سیستم شریف از سال 1387 در زمینه‌های مختلف ارائه راهکارهای جامع سازمانی، خدمات وب، سیستم‌های مدیریت محتوا و مدیریت فرآیندهای تجاری، طراحی و راه‌اندازی پرتال‌های سازمانی، دانشگاهی و خبرگزاری، طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای کاربردی و مهندسی، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

[/mks_pullquote]

 

خودمان را جای کاربر نهایی گذاشتیم

سهام‌یابی‌ها شروع به فعالیت در بازار سرمایه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که به عنوان یک کاربر نهایی حقیقی نمی‌توانند اطلاعات را به خوبی دریافت کنند، درحالی که پس ذهن آنها این است که حقوقی‌ها خیلی خوب با هم در ارتباط هستند.

آنها به فکر ایجاد تالارهای گفت‌وگویی افتادند تا سهامداران حقیقی با یکدیگر تعامل کنند و اخبار را با هم در میان بگذارند. همین ایده درنهایت آنها را به یک شبکه اجتماعی می‌رساند که به طور خاص به حوزه بازار سرمایه مربوط می‌شد.

جعفری پلتفرم اصلی سهام‌یاب را یک شبکه اجتماعی می‌داند. او می‌گوید: «چون علاقه شخصی من تحقیق و توسعه بود، سیستم‌های مختلف را در دنیا دیدم و از سوی دیگر به همراه تیم، نیاز بازار و کاربران را بررسی کردیم. در چهارمین ماه راه اندازی سهام‌یاب، در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه سال 1392 شرکت کردیم و این پلتفرم را به طور رسمی ارائه دادیم. آن زمان فین‌استارز و نمایشگاه‌های مختص استارت‌آپ‌ها نبود، به همین دلیل، حضور در نمایشگاه برای ما حدود 30 میلیون تومان هزینه داشت. از سوی دیگر باید با کارگزاری‌های بزرگ وارد رقابت می‌شدیم.»

اعضای سهام‌یاب چون خودشان را جای کاربر نهایی گذاشته بودند، از نیاز آنها مطلع بودند، اما نام‌آوران این حوزه اعتقاد داشتند این پلتفرم به درد بازار نمی‌خورد. آنها اما خسته نمی‌شوند و به این نگاه خوش‌بین نیستند چون خودشان هم یک کاربر هستند و از نیاز کاربران آگاهی دارند. همان سال 1392 پربازدیدترین سایت در بازار سرمایه می‌شوند. در حال حاضر هم این شرایط را حفظ کرده‌اند، رنک الکسای سهام‌یاب در ایران حدود 180 و بعد از رتبه سایت سازمان بورس است.

 

آموزش اجتماعی در یک پلتفرم اجتماعی

یکی از اهداف راه‌اندازی سهام‌یاب، ایجاد یک پلتفرم اجتماعی بود که آموزش اجتماعی بدهد. این حس برای مدیرعامل سهام‌یاب، قابل ستایش است. وقتی از آن صحبت می‌کند، می‌توانیم به عمق احساسش پی ببریم. اینکه توانسته به یک نیاز اساسی کاربران پاسخ دهد: «این حس خیلی دوست داشتنی بود، فردی روز اول در سهام‌یاب آمده بود، خیلی سوالات ابتدایی می‌کرد اما شش ماه بعد نمودار می‌گذاشت و تحلیل تکنیکال یاد گرفته بود.

سوالات خود را هم مطرح کرده و پاسخ گرفته بود. قسمتی به نام کتابخانه گذاشته بودیم و هرکسی هر محتوایی که می‌فرستاد با مسئولیت خودش در سایت کار می‌کردیم. ما در مرحله اول حس کردیم باید یک سیستم آموزشی وجود داشته باشد و همین ایده را هم پیاده‌سازی کردیم. البته هیچوقت کلاس آموزشی نداشتیم اما ارتباط کاربران باعث شد که این امکان فراهم شود.»

مدیرعامل سهام‌یاب معتقد است حالا مردم بورس را خیلی خوب می‌شناسند. او می‌گوید: «سال 1392 بورس جهش خیلی خوبی داشت. کسانی که هیچ آشنایی با بورس نداشتند با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند می‌خواهم بورس بخرم. حالا هم این اتفاق می‌افتد اما دانش این افراد بسیار بیشتر شده، به ویژه از زمانی که معامله آنلاین به وجود آمد، بورس بسیار عامه پسندانه شد. هرروز هم تکنولوژی بیشتر می‌شود. ما اول کاربر آنلاین موبایلی نداشتیم اما حالا حدود 60 درصد از کاربران، سهام‌یاب را از طریق موبایل استفاده می‌کنند. به اعتقاد من باز هم جا برای سرمایه‌گذاری و ارائه ایده در بازار سرمایه وجود دارد.»

 

سهام‌یاب چه راهی را در پیش گرفته است؟

سهام‌یاب، کم‌کم از شبکه اجتماعی فاصله می‌گیرد. به یک پلفترم تجارت اجتماعی تبدیل می‌شود که پول‌های سرگردان در بازار مالی ایران را که اتفاقا کمک بزرگی هم به اقتصاد کشور نمی‌کنند، مدیریت کند. به این ترتیب، لازم است کاربران، ضمن آشنایی با ابزارهای سرمایه‌گذاری به امکان سرمایه‌گذاری هم دست پیدا کنند.

سهام‌یاب هنوز هم در فکر توسعه است. بخش صندوق این سایت تا همین آبان ماه رونمایی می‌شود. در این بخش، سهامداران می‌توانند یاد بگیرند صندوق‌های سرمایه‌گذاری را چگونه بخرند و چه‌طور در آنها سرمایه‌گذاری کنند. تا آذرماه هم امکان معاملات آنلاین در سهام‌یاب گذاشته می‌شود. بعد از آن هم کپی معاملات (copy traiding) راه‌اندازی خواهد شد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کپی معاملات یا copy traiding چیست؟

برای معامله‌ کردن می‌توان از مشاوران کمک گرفت اما بهترین روشی که به کاربر کمک می‌کند این است که از شیوه یک سرمایه‌گذار مطلوب تبعیت کند. به این ترتیب کاربر مبلغی را به سرمایه‌گذار می‌دهد و معامله به صورت اتوماتیک و متناسب با سرمایه کاربر انجام می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

در حال حاضر سهام‌یاب، 120 هزار کاربر ثبت‌نام شده دارد. البته کاربران تنها برای استفاده از بخش مشاوره و مدیریت سهام‌یاب، به ثبت نام نیاز دارند. سهام‌یاب در زمان بازار، حدود سه هزار کاربر آنلاین دارد و تاکنون20 میلیون پست در این پلتفرم تجارت اجتماعی ثبت شده است.

ثبت‌نام کاربران در سهام‌یاب رایگان است اما برای حضور در دو بخش مشاوره و نسخه پیشرفته سهام‌یاب، باید هزینه پرداخت شود. در بخش مشاوره شرکت‌هایی که از سازمان بورس مجوز دارند، تحلیل‌های خود را از بازار، سهم‌های مختلف و پیشنهاد خرید و فروش در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کاربری که اشتراک دارد می‌تواند، این تحلیل‌ها را مطالعه کند. هزینه این اشتراک هم ماهانه از 100 هزار تومان آغاز می‌شود. بازدهی سیگنال‌های مشاورها در سهام‌یاب ثبت می‌شود و کاربر می‌تواند بر این اساس، مشاور را انتخاب کند. در نسخه پیشرفته سهام‌یاب، دسترسی‌ها بیشتر و مدیریت سبد آنلاین وجود دارد که هزینه این نسخه نیز ماهیانه یکصد هزار تومان است.

نسخه اندروید سهام‌یاب همین ماه رونمایی می‌شود، البته سهام‌یاب پیش از این نسخه اندروید داشت اما حالا این نسخه جدید با سیستم جدیدی که از همه لحاظ به روز شده است، همخوانی دارد. نسخه آی‌او‌اس آن هم پس از نسخه اندروید آن ارائه خواهد شد.

 

چقدر امیدوار بودید؟

«راه‌اندازی کسب‌وکار در هر جای دنیا و هر چقدر هم وضعیت اقتصادی خوبی باشد، جسارت خاصی می‌خواهد و دغدغه دارد. اما به اعتقاد من کسانی که روحیه راه‌اندازی کسب‌وکار و انجام کار جدید را دارند، در هر شرایطی این کار را انجام می‌دهند. حالا هم زمینه فعالیت وجود دارد. چه در بازار سرمایه و چه در سایر زمینه‌ها. من پیشنهاد می‌کنم که افراد در هر زمینه‌ای که علاقه دارند ورود پیدا کنند، آن زمان متوجه می‌شوند که خیلی جای کار هست.» این‌ها را فاطمه جعفری می‌گوید وقتی از او انگیزه راه‌اندازی این کسب‌وکار را جویا می‌شویم.

سهام‌یابی‌های حالا نام خودشان را یک Wealth Management (مدیریت ثروت) می‌گذارند، چراکه تا الان فقط در حوزه بورس فعالیت می‌کرده‌اند اما طبق مدل کسب‌وکاری جدید خود می‌خواهند به سمت مدیریت سرمایه بروند. به این ترتیب که کاربر سهام‌یاب می‌گوید چه میزان سرمایه دارد، بعد از آن و از طریق مشاور رباتی و مشاور سرمایه‌گذاری به آنها گفته می‌شود که در چه بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کنند. این کار بر اساس سیستم زندگی هر فرد است.

2 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    سلام ظاهرامر روال خوبی است واقعا بدون اطلاعات واردبورس شدن خطرشکست دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.