راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیر PSD2 در صنعت تجارت الکترونیکی / پروتکل‌های امنیتی پرداخت کسب‌وکارها چه وضعیتی دارند؟

در این گزارش، مایکل رایت‌بلت، مدیرعامل فورتر، توضیح می‌دهد که چگونه کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک، ضمن اطمینان از امنیت و تجربه بهینه مشتری، نیازهای خاص خود را رفع می‌کنند.

ببینید: حرکت لاک‌پشتی PSD2 در اروپا

انتظارات مشتریان برای جلب رضایت فوری، باتوجه به تقاضای پرداخت سریع در فروشگاه‌ها، خدمات ارسال و آزادی انتخاب در روش‌های پرداخت، نسبت به گذشته بیشتر شده است. برای افزایش رضایت مشتری، کسب‌وکارها می‌توانند از پروتوکل‌های امنیتی استفاده کنند. البته موضوع افزایش تهدید امنیتی همیشه مطرح است؛ زیرا کلاه‌برداران راحت‌تر می‌توانند اطلاعات شخصی باارزش را سرقت کنند. برای مثال، بلوغ بازار کریپتوکارنسی، کار را به‌خصوص برای کلاه‌برداران آسان می‌کند که این اطلاعات شخصی ارزشمند را باهم تبادل کنند.

از سپتامبر سال 2019، PSD2 در کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص به‌کارگیری اقدامات امنیتی لازم از سوی پذیرندگان برای امنیت داده مشتری در برابر سواستفاده، استانداردهای بیشتری را اعمال می‌کند. اما به نظر می‌رسد این قانون، که گویی تاثیر قابل‌توجهی بر سفر مصرف‌کننده دارد، درآمد کسب‌وکارها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. می‌توان گفت که دلیل عمده این تاثیرگذاری، الزام احراز هویت قوی مصرف‌کننده (SCA) است که اصطکاک بیشتری را برای سفر مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. هرچند که انگلستان از این موضوع مستثنا است و با توجه به مرجع راهبردی امور مالی انگلستان (FCA)، اجرای این پروژه 18 ماه تاخیر دارد، اما خرده‌فروشان باید برای پیامدهای برون‌مرزی آماده باشند.

.

نیازهای فردی کسب‌وکار

کسب‌وکارها از تمامی بخش‌های مصرف‌کنندگان، از سفر گرفته تا ارسال غذا، تحت تاثیر پیامدهای پذیرش PSD2 قرار می‌گیرند.

برای مثال، مرچنت‌های حوزه سفر با توجه به تقاضای فوری برای محصولاتشان، به فرایند تراکنش بدون اصطکاک نیاز دادند. لازم به ذکر است که در مورد رزرو بلیت هواپیما، تاخیرهای فرایند می‌تواند منجر به این شود که مشتریان هزینه سفر بیشتری پرداخت کنند یا حتی به دلیل فروش تمامی بلیت‌ها در زمانی‌که خریدار تایید می‌شود، نتوانند خرید خود را انجام دهند.

آژانس‌های مسافرتی آنلاین (OTA) با توجه به نقش فروشنده واسطه‌ای که در بلیت‌های هواپیما، اقامت و رزرو دارند، باید بتوانند رضایت مصرف‌کنندگان را کسب کنند و برای اطمینان از پرداخت موفق در خریدهای قیمت بالا، فورا تاییدیه پرداخت دهند.

برای بخش محصولات لوکس نیز دقت بسیار مهم است. به دلیل اینکه قیمت محصولات لوکس بالا است، اشتباه گرفتن فعالیت‌های قانونی با اقدامات کلاهبردارانه و رد مشتری حقیقی، می‌تواند ضرر زیادی به درآمد وارد کند. همچنین از عواقب دیگری که دارد این است که می‌تواند بر ارزش طول عمر مشتری (LTV) نیز تاثیر بگذارد؛ زیرا یک مشتری احتمالا به دلیل تجربه خرید بهتری که رقیب خرده‌فروش ارائه می‌دهد، آن خرده فروش را رها خواهد کرد.

همچنین برای خدمات ارسال فست‌فود که سرعت کار مهم است، پذیرندگان را تشویق می‌کند که برای کسب رضایت مشتری، اقدامات امنیتی را کوتاه‌تر کنند. البته این کار منجر به افزایش سواستفاده از برندهایی مانند دلیورو و جاست‌ایت شد؛ زیرا تشخیص تقلب‌های جزئی به مجرمان سایبری اجازه می‌دهد که از روش‌هایی مانند جعل حساب (ATOs) استفاده کنند. درواقع از اطلاعات ورودی دزدیده شده استفاده شده تا با استفاده از حساب‌های جعل‌شده، خریدهای به‌ظاهر قانونی انجام دهند. جعل حساب به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد، زیرا در مراحل اولیه سفر مصرف‌کننده اتفاق می‌افتد.

در همین حال، پذیرندگان بزرگ به حفاظت اومنی‌چنل وسیعی از کلاه‌برداریی مانند سواستفاده از سود که در سال‌های 2018 و 2017، 90 درصد افزایش داشته و سواستفاده از حریم خصوصی که در همین زمان، 170 درصد افزایش داشته، دارند. لازم به ذکر است که افزایش این جرایم، درنتیجه این است که مصرف‌کنندگان می‌توانند خرید آنلاین و عودت به فروشگاهی را انجام دهند یا ادعا کنند که کالاها به دستشان نرسیده تا وجه به آنها بازگردانده شود، درحالی‌که مصرف‌کنندگان کالا را دریافت کرده‌اند. درحال‌حاضر، پذیرندگانی که در ارتباط آفلاین و آنلاین با مشکلاتی روبه‌رو هستند، این روش‌های کلاه‌برداری را برای خرده‌فروشان حاد و بحرانی می‌کنند.

با توجه به این مسئله، پذیرندگانی که در اتحادیه اروپا تجارت می‌کنند، نیاز دارند که PSD2 را در آینده کسب‌وکار خود، به دلیل پیشگیری از کلاه‌برداری و از منظر تجربه مشتری در نظر داشته باشند. همچنین پذیرندگان باید به رگولاتوری‌هایی که بر مصرف‌کنندگانشان تاثیر خواهند داشت نیز توجه داشته باشند. ازجمله این تاثیرهایی که رگولاتوری‌ها می‌گذارند، افزایش اصطکاک در خرید آنهاست. بنابراین، کسب‌وکارها باید هنگام انتخاب فرایندهای تایید، رویکردهای پیشگیرانه اتخاذ کنند. همچنین ارزیابی چالش‌های ایجادشده، راه‌حل‌های موثر را ایجاد و اجرا می‌کند که از اساس مشتری و عناصر مهم محافظت می‌کند.

.

اطمینان از تجربه بهینه مصرف‌کننده

وجود یک مسیر یکپارچه خرید، برای خرده‌فروشان حیاتی است و همچنین پیاده‌سازی راهکاری که امکان مسیریابی مجدد پویا را فراهم می‌کند، به پذیرندگان این امکان را می‌دهد که این مسیر یکپارچه را ارائه دهند. با اجرای فرایند تماما خودکار، پذیرندگان می‌توانند بر فرایند تصمیم‌گیری آنی تکیه کنند تا مطمئن شوند که علاوه بر رفع اشکال سفر مصرف‌کننده، فعالیت کلاه‌برداری را نیز به‌درستی شناسایی کنند.

همچنین فرایندهای خودکار که از تکنولوژی‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کنند، می‌توانند شناسایی درستی را در کمتر از 600 میلی‌ثانیه انجام دهند. به این معنی که مسیرهای خرید مشتریان، بدون توقف باقی می‌ماند و وفاداری برند را نیز حفظ می‌کند. درواقع، راه‌حلی که این ابزارها را گردآوری می‌کند، برای پذیرندگان این امکان را فراهم می‌کند که از طریق افزایش سرعت و کاهش اصطکاک، رضایت مشتری را افزایش دهند.

.

محافظت در برابر کلاه‌برداری

برای افزایش امنیت، پذیرندگان باید به راه‌حل‌های کلاه‌برداری end-to-end توجه کنند که دیدگاه جامع از سفر مصرف‌کننده می‌دهد. با تجزیه‌وتحلیل ارتباط بین دستگاه‌ها و اهداف داده و بررسی الگوها برای مقایسه، این سیستم‌های محافظت دید و بینش بیشتر می‌دهد. درنتیجه، این بررسی دقت تشخیص کلاه‌برداری را افزایش می‌دهد، به‌خصوص زمانی که در سیستم شبکه‌ای اعمال می‌شود.

راه‌حل‌های خودکار و شبکه‌ای، دو مزیت عمده دارند. درواقع آنها ضرورت بررسی دستی و خطای انسانی ناشی از آن را حذف و از تمامی کسب‌وکارهای مرتبط محافظت می‌کردند.

پس درنتیجه این ایمن سازی‌های فوری، کلاه‌برداری‌های هم‌زمان نیز اتفاق نمی‌افتند. البته باید گفت که یادگیری ماشین به‌تنهایی کافی نیست، زیرا قوانین، واکنش‌پذیر هستند. با مدنظر قرار دادن دیدگاه‌های کارشناسان حوزه، تکنولوژی‌های یادگیری ماشین می‌توانند مطابق با ظهور روش‌های کلاه‌برداری باشند. به عبارتی این ابزارهای تجزیه‌وتحلیل آنی، شناسایی و حفاظت را فراهم می‌کنند که مزایای بیشتری برای کسب‌وکارهای جهانی ارائه می‌دهند.

پذیرش PSD2 به سیستم نوآور و پویا نیاز دارد که به‌طور موثر الزام نیاز به تجربه مصرف‌کننده بهینه و مطلوب را بدون ایراد و اشکالات امنیتی رفع می‌کند. همچنین اولین اقدام برای پذیرش موثر، این است که مرچنت‌ها از نتایج PSD2 در برندشان، پایه و اساس مصرف‌کنندگان و سود و زیانشان آگاه باشند. با اجرای سیستم ضد کلاه‌برداری که از تصمیم‌گیری‌های آنی و پویا و تکنولوژی‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کند، پذیرندگان می‌توانند از انتقال بدون خطا در پذیرش PSD2 اطمینان حاصل کنند.

منبع: The Paypers

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.