پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سومین کارگاه ولثتک توسط فاطمه جعفری مدیرعامل سهامیاب با عنوان «معاملهگری بر بستر شبکههای اجتماعی» برگزار و به موضوعاتی ازجمله آشنایی با بازار سرمایه، متدهای نوین، انواع سوشال تریدینگ و انواع روشها و ابزارها و انتخابهای صحیح اشاره شد.
ببینید: بیش از یک سوم مردم ایران پساندازی ندارند و بیشتر سرمایهگذاریها در بانکها است
جعفری صحبتهایش را با معرفی سازوکار بازار سرمایه آغاز کرد و نقش اصلی بورس اوراق بهادار را جذب و هدایت نقدینگیهای سرگردان و پراکنده در اقتصاد کشور به صورت بهینه میدانست که منجر به تخصیص بهینه منابع کمیاب مالی میشود.
مدیرعامل سهامیاب با تعریف اینکه اقتصاد، تخصیص منابع محدود به خواستههای نامحدود است، فرضیه بازار کارا را اینطور شرح داد: «در بازار کارا فرض بر این است که همه سرمایهگذاران از اطلاعات مشابهی آگای دارند و اطلاعات مالی و گزارشات منتشرشده در مورد یک سهم یا یک کالا به سرعت در بازارهای مالی منتشر میشوند و فورا بر قیمتها تاثیر میگذارند.»
سپس او به معرفی فاکتورهای تاثیرگذار در بازار سرمایه اشاره کرد که شامل اقتصاد کلان، روانشناسی بازار، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال میشود و بعد از این فاکتورها، مشکلات معاملهگران در بازار سرمایه را دانش کم در بازار و انتخاب سرمایهگذاری بهتر و کسب بالاترین بازدهی نسبت به ریسک عنوان کرد و راه حل این مشکلات را در دو بخش راه حل فعلی و راهکار بهتر معرفی کرد و توضیح داد: «راهکار فعلی شامل استفاده از پیشنهاد سایرین و سبدگردانی و راهکار بهتری که وجود دارد، معامله شخصی با معاملات اجتماعی است. به عبارتی میتوانیم خودمان معامله کنیم ولی از ابزارهای معاملاتی برای تصمیمگیری بهتر بهره ببریم.»
در ادامه صحبتها، جعفری با اشارهای به تاریخچه سوشال تریدینگ و بررسی هرکدام از بازههای زمانی که به عقیده برخی میتوانستند شروع شکلگیری سوشال تریدینگ باشند، به این نتیجه رسید که از همان ابتدا که بشر شروع به معامله کالاهایش کرد، این بازار شکل گرفته و فقط با گذشت زمان ابزارهایی که در این فرایند مورد استفاده قرار میگیرند، فرق کرده است. در ادامه نقل قولهای مختلفی که درباره سرمایهگذاری اجتماعی و شبکههای سوشال تریدینگ در دنیا گفته شده بود را مطرح کرد.
.
روشهای نوین سرمایهگذاری
ادامه کارگاه جعفری به معرفی متدولوژیهای نوین سرمایهگذاری گذشت. او با اشاره به اینکه اساس شکلگیری بازار سرمایه، فعالیت جمعی است، کمکهایی که شبکههای اجتماعی میتوانند در این حوزه داشته باشند، ازجمله آموزش، خبررسانی، استفاده از تجربیات دیگران، روانشناسی بازار و غیره را برشمرد و بعد از آن تئوری یادگیری اجتماعی مطرح شد.
نظريه يادگيری اجتماعی كه توسط آلبرت باندورا ارائه شد، تأثيرگذارترين نظريه يادگيري و رشد است براساس این نظریه، آموزش مستقيم، تنها وسيله برای يادگيری نيست.مردم میتوانند اطلاعات و رفتارهای جديد را از طريق مشاهده مردمان ديگر ياد بگيرند.
از دیگر نکاتی که در این کارگاه مطرح شد، ابزارهای یادگیری در بستر شبکه اجتماعی بود که مدرس کارگاه آنها را اینطور معرفی کرد: ویدیو و منایع آموزش آنلاین، آزمونهای آنلاین، سطحسنجی و شناخت فردی، تخصیص صحیح منابع، معاملات مجازی، پرسش و پاسخ و غیره.
یکی از سوالاتی که در این کارگاه مطرح شد این بود که چرا معاملهگران به یکدیگر کمک میکنند؟ در پاسخ جعفری به نقل قولی از آدام اسمیت اشاره کرد که میگوید: «رفتار آدمها مبتنی بر نفع شخصی است ولی همین نفع شخصی میتواند به نفع عمومی بینجامد.»
.
مزایا و انواع سوشال تریدینگ
مزایای سوشال تریدینگ در 6 بخش مختلف دستهبندی شده بود که به گفته جعفری عبارتاند از توزیع عادلانه اطلاعات، صرفهجویی در وقت / استفاده از توانایی دیگران، فرصت یادگیری / حذف چالش تازهواردان، امکان معامله در بازارهای مختلف، افزایش سودآوری همگانی و ایجاد شفافیت و تفاوتهایش نسبت به متدولوژیهای قدیمی را مدیریت شخصی، شفافیت و هزینه کمتر عنوان کرد.
میرور تریدینگ، کپی تریدینگ، مدیریت دارایی، پورتفولیو، ترید شیرینگ، کراودتریدینگ و کراودفاندینگ از انواع سوشال تریدینگهایی هستند که جعفری در ارائه خود به آنها اشاره کرد و درباره هرکدام توضیحاتی ارائه داد.
.
شبکههای اجتماعی معاملات مطرح
در این بخش از کارگاه، 17 سایتی که میتوان آنها را شبکههای اجتماعی معاملات شناختهشده در دنیا دانست معرفی شدند و توضحات مختصری هم درباره نحوه فعالیت هر کدام از این کسبوکارها داده شد.
در بخش انتخاب متدولوژی صحیح، جعفری اولین گام در این راستا را شناخت دقیق فردی عنوان کرد که شخص باید از میزان ریسکپذیری و میزان سرمایه خودش برای ورود به این حوزه آگاهی داشته باشد. گامهای بعدی مربوط به شناخت ابزارها، انتخاب روش مناسب و تحلیل بازدهی میشد. ادامه صحبتهای جعفری به فاکتورهای انتخاب مرجع اختصاص داشت که او این فاکتورها را در هشت بخش معرفی کرد: بازده، ریسک، روش، دنبالکننده، مدت زمان فعالیت، هزینه، بازار فعالیت و نوع سبد و گفت که برای انتخاب مرجع یا مسترهای بازار، مورد توجه قرار دادن هرکدام از این فاکتورها از جانب شخص بسیار مهم است.
جعفری ارائهاش را با صحبت درباره مشکلات موجود در بازار ایران پایان داد. برای مطالعه کامل ارائه فاطمه جعفری، میتوانید فایل PDF را از اینجا مطالعه کنید.