راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه / گزارشی از «کارگاه فناوری در بیمه» در کنفرانس فین‌تک ایران

کارگاه «اینشورتک؛ فناوری در کسب‌وکارهای بیمه» یکی از کارگاه‌های روز دوم کنفرانس فین‌تک ایران بود که ۱۴ شهریورماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. محمد سپه‌کار، مشاور عالی مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره، مدرس اولین کلاس این دوره تحت عنوان فناوری در بیمه بود.

محمد سپه‌کار این کارگاه را با مروری بر مفاهیم و تعاریف صنعت بیمه و رشته‌های بیمه‌ای شروع کرد.

سپه‌کار 4 مفهوم را معرفی کرد که در بحث پوشش بیمه اهمیت دارند. خسارت (Loss)، خسارت وارده به شیء بیمه‌شده است. خطر Peril،‌ علت وقوع خسارت به آن است و ریسک (Risk)، میزان احتمال وقوع این خطر است. همچنین مفهومی به نام خطر (Hazard) وجود دارد. هازارد به شرایطی گفته می‌شود که شانس وقوع خسارت ناشی از بروز یک خطر معین را افزایش می‌دهد.

.

سپه‌کار با اشاره به انواع خطرات مستقیم و غیرمستقیم که اشیای فیزیکی را تهدید می‌کنند، گفت که خسارت می‌تواند حالت غیرفیزیکی هم داشته باشد. دسترسی‌های غیرمجاز و خطاهای برنامه‌نویسی از جمله خسارت‌های غیرفیزیکی است که در حوزه فناوری‌اطلاعات رخ می‌دهند.

سپه‌کار در ادامه به معرفی برخی از بیمه‌ها پرداخت که بعضا کمتر شناخته‌شده هستند. بیمه کسب‌وکار یکی از این بیمه‌ها بود.

در بیمه کسب‌وکار، بیمه‌گذار می‌تواند مواردی مانند مسئولیت‌هایش در برابر کارکنان و پروژه‌های در حال انجام را بیمه کند. ضمن آنکه امکان بهره‌مندی از بیمه‌هایی نظیر ثالث، بدنه خودرو و آتش‌سوزی را هم دارد.

.

پلتفرمی برای ارائه خدمات بیمه باز

سپه‌کار در تعریف کُر اینشورنس گفت: «کُر اینشورنس یک پلتفرم یا زیرساخت است که کلیه عملیات بیمه‌گری درون آن انجام و ثبت می‌شود.» او از فناوران خبره، فناپ، ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ، PMT و اسوه ایران به‌عنوان شرکت‌های ارائه‌دهنده کُر بیمه در ایران نام برد.

او در ادامه به معرفی محصول پروداکت شرکت فناوران پرداخت. شرکت فناوران با این محصول، به بحث Open Insurance‌ ورود کرده و امکان محصولات شخصی‌سازی‌شده و متنوع را برای شرکت‌های بیمه فراهم کرده است. با این محصول، این شرکت‌ها امکان ارائه محصولات بیمه مطابق با خواست و نیاز مشتری و طراحی محصولات خلاقانه را خواهند داشت.

برای تعریف یک Product جدید در این محصول، کافی است که کاربر از درختواره پوشش‌های بیمه (که بین همه‌ی شرکت‌های بیمه‌ای یکسان‌سازی شده است) پوشش‌های موردنظر خود را انتخاب کند. سپس بر مبنای سیاست‌های کاری شرکت، نسبت به تعریف سایر شرایط مرتبط با آن محصول (مثل تخفیف‌ها، شرایط عمومی و خصوصی، اضافه نرخ‌ها و …) اقدام کند. سپس نوعشی بیمه شدنی را مشخص کند و سپس محصول مذکور آماده‌ی ارایه شدن به مشتری است.

ببینید: شرکت فناوران به دنبال ارائه پلتفرم باز بیمه‌ای است / آخرین دستاوردهای فناوران اطلاعات خبره در زمینه بیمه‌های زندگی معرفی شد

او در ادامه به ارائه آمارهایی از شرکت‌های بیمه ایران و سهم بازار آنها به تفکیک رشته بیمه پرداخت و استارت‌آپ‌های بیمه‌ای کشور را معرفی کرد.

.

کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه

مشاور عالی مدیرعامل فناوران اطلاعات خبره در این کارگاه، محورهایی را برای توسعه صنعت بیمه معرفی کرد.

به گفته سپه‌کار، جایگزینی فعالیت‌های انسانی با اتوماسیون یکی از محورهای توسعه در بیمه است و از جمله می‌توان در شناسایی ریسک‌ها، ارائه و طراحی محصولات بیمه‌ای و بررسی خودکار درخواست‌ها و شکایات از اتوماسیون استفاده کرد.

شخصی‌سازی حق بیمه‌ها، استفاده از فناوری بلاکچین، افزایش تعامل مخاطبان با برنامه‌های کاربردی و استفاده از تکنولوژی برای جلوگیری از وقوع خسارت از جمله سایر محورها بودند.

سپه‌کار با تاکید بر اینکه «استارت‌آپ فقط فروش اینترنتی نیست» به محصولاتی که استارت‌آپ‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات ارائه داده‌اند پرداخت.

او استارت‌آپ‌ها را ارائه‌دهنده محصولات خلاقانه دانست و استفاده از گجت‌های پوشیدنی برای سرویس‌دهی به بیماران، استفاده از هوش مصنوعی جهت تشخیص وضعیت سلامت برای خرید بیمه‌نامه‌های اشخاص، فروش بیمه‌نامه ساعتی خودرو و همچنین بیمه‌نامه کیلومتری را به‌عنوان مثال‌هایی از این ارائه محصول خلاقانه تشریح کرد.

استفاده از هوش مصنوعی برای پیشنهاد بسته بیمه‌ای و ارائه کارشناسی آنلاین، پیش‌بینی خسارت، کارشناسی Online و استفاده از داده‌های کلان و داده‌کاوی از جمله دیگر کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه هستند.

.

حرکت به سوی مرزهای باز و یکپارچه

محمد سپه‌کار در قسمت پایانی کارگاه،‌ مفهومی تحت عنوان یکپارچگی را مطرح کرد. به گفته او با کدینگ جامع و استانداردسازی‌ در کر اینشورنس شرکت‌های بیمه، امکان یکپارچگی درون‌صنعتی و بین‌صنعتی برای شرکت‌های بیمه فراهم می‌شود.

بر این اساس، شرکت‌های بیمه قادر خواهند بود که محصولاتی را به صورت مشترک با یکدیگر ارائه دهند و همچنین اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که با سایر اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها امکان یکپارچگی داشته باشد که این موارد،‌ موجب رضایت و جذب بیشتر مشتریان خواهد شد.

همچنین با ایجاد یکپارچگی با صنعت بانکی، امکان ارائه محصولات متنوع‌تر هم در سمت بانک (مانند وام‌دهی بر روی بیمه زندگی) و هم در سمت بیمه فراهم می‌شود و همکاری با سازمان‌هایی نظیر گمرک و سازمان امور مالیاتی به هم‌افزایی برای هر دو سمت منجر می‌شود.

برای دریافت فایل ارائه محمد سپه‌کار،‌ اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.