راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جمالی در رویداد رگ‌تک از دوگانی قانون و ژنتیک صحبت کرد / نگاهی به نیازمندی‌های توسعه شرکت‌های فناوری قانون‌گذاری

محمدرضا جمالی مدیرعامل شرکت نبض افزار در رویداد رگ‌تک که ششم شهریورماه برگزار شد، سخنرانی خود را با عنوان «فناوری‌های قانون‌گذاری و ابر چالش‌های ایران» ارائه کرد.

جمالی در ابتدای صحبت هایش فضای قانون‌ را به ژن تشبیه کرد و گفت: «همان‌طور که ژنی مشکل داشته باشد، مسلما شرایط لازم برای تکامل از بین می‌رود؛ قانون نیز به این صورت است و اگر قانون درست نباشد نیز، مسلما کسب‌وکارها در مسیر تکامل قرار نمی‌گیرند.»

ببینید: محمدرضا جمالی: تمام دولت‌های ایران با شوک ارزی مواجه بوده‌اند / گزارش ویدئویی

مدیرعامل شرکت نبض‌افزار سپس به پدیده‌های تظاهری اشاره کرد و گفت که آلودگی هوا، تورم، فساد و حرکت یک ماشین غیر وابسته به یک جز خاص و نتیجه  تعامل و کنش و واکنش اجزا هستند: «زمانی که می‌خواهیم با این پدیده‌ها مبارزه کنیم، ابتدا باید ماهیت مسئله را شناسایی کنیم و بشناسیم تا بتوانیم راه‌حل درستی برایشان ارائه کنیم؛ درنتیجه راه‌حل‌هایی را که برای حل این موارد ارائه می‌کنیم باید با توجه به ماهیت آنها باشد.»

او سپس درباره روند رشد حجم نقدینگی و نرخ ارز از سال 1357 تا 1397 نیز توضیحاتی ارائه کرد: «ما هیچ دولتی را نداریم که در آن نرخ ارز افزایش پیدا نکرده باشد و این نشان می‌دهد که این موارد به ژن ما برمی‌گردد و شاید هیچ دولتی نیز مقصر نباشد ولی موضوعی است که باید با قانون گذاری آن را رفع کرد.»

جمالی صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «ما بارها گفته‌ایم که در این حد الکترونیکی کردن ابزارهای پرداخت درست نیست چراکه سکه و اسکناس میکروارگانیسم‌های اقتصاد هستند و نباید آنها را تضعیف کرد و هیچ ابزاری از نظر تکنولوژیک به ارزانی سکه و اسکناس برای پرداخت خرد ایجاد نشده است و رگولاتور نیز این کار را به‌درستی انجام نداده است.

.

قانون و قانون‌گذاری

مدیرعامل شرکت نبض افزار درباره قانون و قانون‌گذاری این‌طور توضیح داد که تمدن بشری با قانون به وجود آمده و هر جایی که اجتماع بوده قوانین نیز حاکم بوده اند. تکامل قانون در طول زمان یک مسئله مهم بوده و شرط لازم زنده ماند هر جامعه نیز قانون بوده است. جلوگیری از انحطاط و ضعف داخلی و قدرتمند شدن اجتماع در برابر حملات طبیعی و همسایگان نیز ازجمله اهداف طولانی‌مدتی بودند که در هر قانونی وجود داشتند.

.

ابر چالش‌های اقتصادی

به گفته مدیرعامل شرکت نبض افزار، بیکاری، بحران منابع آب کشور، صندوق بازنشستگی، مسائل زیست‌محیطی، بودجه دولت و نظام بانکی ابر چالش‌های اقتصادی ایران هستند.

او با توجه به اینکه نظام بانکی نیز یکی از ابر چالش‌های اقتصادی است، درباره 11 محور را که رشد نامتوازن بانکداری و پرداخت الکترونیکی ایجاد کرده‌اند، صحبت کرد و توضیح داد: «هزینه کارمزدها، نسبت حجم سکه و اسکناس به ‌کل نقدینگی، وضعیت پول خرد و اسکناس ریز، وضعیت سبد سپرده‌ها، رشد نامتوازن کارت‌خوان‌ها، وضعیت نامناسب کارت اعتباری، کاهش قدرت تسهیلات دهی سیستم بانکی، اثر سو سیاست‌های پولی بر توزیع تراکنش‌های بانکی، اثرات در بازار سرمایه، امنیت کسب‌وکار و مکانیزم نامناسب تسویه، 11 محور رشد نامتوازن بانکداری و پرداخت الکترونیکی هستند.»

او همچنین درباره ۱۷ مطالبه از نظام بانکی کشور نیز صحبت کرد: «این مطالبه‌ها از نظام بانکی شامل بهبود فضای کسب‌وکار بانکداری و پرداخت، توسعه کارت اعتباری، ابهام‌زدایی از سیاست‌‌های پولی، بهبود زیرساخت‌های حاکمیتی، اصلاح ساختار کارمزد، ساماندهی وضعیت شرکت‌های حاکمیتی، اتصال به سیستم‌های پرداخت بین‌المللی، ساماندهی بازار بین‌بانکی، استفاده درست از پول خرد و اسکناس، توسعه کیف پول و پرداخت‌های موبایلی، اقتصاد مقاومتی، ساماندهی به وضعیت لجام‌گسیخته حجم نقدینگی، بهبود ارتباط با اپراتورها، ثبات نرخ ارز، تعامل سازنده با رسانه‌ها، ارتقا امنیت و ارتقا جایگاه پژوهش در تصمیم‌گیری‌ها است.»

ببینید: ۱۷ مطالبه از دولت دوم رئیس‌جمهور روحانی

با توجه به صحبت‌های جمالی، دسترسی به داده‌ها، حریم خصوصی و قوانین خریدوفروش، پذیرش و قبول شرکت‌های طرف چهارم توسط حاکمیت، استقلال این شرکت‌ها از حاکمیت و مراکز قدرت، استفاده از تجربیات دنیا در توسعه شرکت‌های طرف چهارم و کسب نمایندگی از شرکت‌های معتبر خارجی ازجمله نیازمندی‌های توسعه شرکت‌های فناوری قانون‌گذاری (رگ‌تک) است.

.

نگاهی به شرکت نبض افزار

او در ادامه سخنرانی‌اش درباره شرکت نبض افزار که نمونه‌ای از شرکت‌های رگ‌تک است، توضیحاتی ارائه داد: «نبض افزار برآمده از شرکت توسن و با همکاری دانشگاه تهران است که از سال ۸۶ تا ۹۰ به‌عنوان یک واحد کسب‌وکار مستقل در شرکت توسن فعالیت می‌کرد اما از سال ۹۰ تاکنون به‌صورت مستقل و بدون هیچ وابستگی فعالیت می‌کند.»

شرکت نبض افزار تاکنون بیش از ۳۰ سوییچ بانکی و پرداخت و بیش از ۱۸ سامانه متمرکز را تحلیل کرده است. همچنین این شرکت فعالیت‌هایی در ابعاد کیفیت زیرساخت‌ها، کسب‌وکار، شبکه سازمان و مشتری، مدل‌سازی و شبیه‌سازی در سطح زیرساخت و کسب‌وکار را داراست.

مدیرعامل شرکت نبض افزار در ادامه سخنرانی خود نگاهی به چشم‌انداز و ماموریت این شرکت و نمونه‌ کارهای انجام شده نبض‌افزار در حوزه بهبود کیفیت و بانکی و پرداخت نیز داشت.

به گفته او، رسیدن به سطح 400 تراکنش یک خطا در تراکنش‌های بانکی و الکترونیک، رسیدن به سطح 5000 تراکنش یک خطا در پرداخت‌های خرد و ابزارهای سنتی سکه و اسکناس، کاهش نرخ بهره به کمتر از 3 درصد و … ازجمله ماموریت و چشم‌انداز این شرکت هستند.

جمالی سپس درباره زنجیره تراکنش صحبت کرد و گفت: «سعی کرده‌ایم خطای حس شده ازنظر کاربر را کاهش دهیم که برای این کار از محصولات هور برای کر، زحل برای سوییچ، اورانوس برای خودپرداز، پورشیا برای موبایل و پلوتون برای کارت‌خوان را ایجاد کرده‌ایم.

به توجه به سخنرانی جمالی، شرکت نبض افزار به حوزه‌هایی مانند بیمه، انرژی، مخابرات ماهواره، آموزش و ورزش نیز ورود کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.