راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنگ تجاری آمریکا و چین چه تاثیری بر فعالیت تنسنت و دیگر غول‌های فناور چینی داشته است؟

اغلب شرکت‌های عمومی ارزشمند حوزه تکنولوژی کشور چین در سه ماه اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند. یکی از نمونه‌های مشکلات این شرکت‌ها، کاهش قیمت سهام بوده است.

در ماه می و پس از گذشت یک هفته از سخنان دونالد ترامپ مبنی بر اعمال محدودیت‌ بر صادرات فناوری‌های آمریکایی به غول ارتباطات چینی هواوی، کمپانی‌های علی‌بابا و تنسنت بیش از یک دهم از ارزش خود را از دست دادند. سرمایه‌گذاران نیز از تاثیرات احتمالی این ممنوعیت بر کسب‌وکارهای غول‌های فناور چینی نگران شدند. ایجاد مانع برای وارد کردن تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته اساسی از آمریکا، یکی از همین نگرانی‌ها بود.

در چنین شرایطی، اگر نگاهی به نتایج عملکرد شرکت‌های چینی در سه ماه اخیر بیندازید، شگفت‌زده می‌شوید. برای مثال به تنسنت اشاره می‌کنیم که مالکیت اپلیکیشن فراگیر چندکاره وی‌چت را به عهده دارد. شرکت مذکور به طراحی بازی‌های موبایلی و سایر قابلیت‌های فضای مجازی نیز می‌پردازد. در 14 اوت امسال تنسنت گزارش کرد که یکی از بازی مشهور این کمپانی، که در اوایل سال جاری توسط دولت چین فیلتر شده بود، سودی برابر با 21.4 میلیارد یوآن (برابر با 3.4 میلیارد دلار) داشته است. درآمد این بازی در دوره مشابه سال گذشته، 17.9 میلیارد دلار بوده است. در کل، میزان درآمد این شرکت 21 درصد رشد داشته و به 88.8 میلیارد یوآن رسیده است.

نمونه بعدی، جی‌دی.کام است که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند و از راه درآمد سالم، در هفته گذشته توانسته جلوی روند نزولی قیمت سهام خود را بگیرد.

تحلیل‌گران برآورد می‌کنند که غول تجارت الکترونیک چینی علی‌بابا، در سه ماهه دوم امسال، مقدار فروش خود را به 111 میلیارد یوآن برساند و سود خالصی برابر با 10.3 میلیارد یوآن را به دست آورد. در صورت تحقق این امر، مقدار فروش و سود خالص این کمپانی در مقایسه با سال گذشته، به ترتیب 35 درصد و 26 درصد افزایش پیدا می‌کند.

شیائومی یک تولید کننده تجهیزات و میتوآن، یک شرکت تحویل غذا است. این دو شرکت گزارشهای مربوط به درآمد سه ماهه دوم سال 2019 را چند روز بعد از انتشار این مقاله ارائه خواهند کرد، ولی پیش‌بینی می‌شود که این دو شرکت نیز با افزایش درآمد مواجه باشند.

غول جستجوی چین، یعنی بایدو رشدی نداشته و نتوانسته پا به پای همتایان خود حرکت کند.

هواوی خود به تنهایی نشان داده که بازوی قدرتمند و سنگین قوانین آمریکا نمی‌تواند جلوی پیشرفت ستارگان فناور چینی را بگیرد. در اکثر کارمندان این شرکت‌ها انرژی مضاعفی ایجاد شده است؛ کارمندان چینی موانع فنی ایجاد شده در مسیر شرکت را فرصتی برای اثبات قدرت متخصصان چینی می‌دانند و بیش از پیش، سعی می‌کنند تا اکوسیستم تکنولوژیکی پررونق خود را به شکل مستقل از دولت آمریکا گسترش دهند.

نکته اینجاست که چینی‌ها چیزی دارند که رقبای آمریکایی از آن بی‌بهره‌اند و آن عبارت است از کنترل کامل بر گستره وسیعی از بازار داخلی. درست است که اندازه این بازار در مقایسه با بازار آمریکا کوچکتر است، ولی با سرعت بالایی در مسیر رشد قرار دارد.

با این وجود، نمی‌توان ادعا کرد که غول‌های فناور چینی هیچ ضرر و زیانی را متحمل نشده‌اند. درآمد تنست به دلیل محرومیت از فروش تبلیغات، کاهش پیدا کرده و از مبلغی که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند، کمتر بوده است.

غول‌های فناور چینی

کسب‌وکار تنسنت با رقیب جدیدی به نام بایت‌دنس روبرو است. بایت‌دنس یک استارت‌آپ است که دفتر اصلی آن در شهر پکن واقع شده است. استارت‌آپ مذکور یک اپلیکیشن اشتراک ویدیو به نام تیک‌تاک را نیز عرضه کرده که برای اولین بار است در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی چین ارائه می‌شود و با استقبال نوجوانان مواجه شده است. بایت‌دنس موتور جستجوی بایدو را نیز به چالش کشیده است؛ از این رو یکی از دلایل ناکامی بایدو را می‌توان ظهور رقیبی به نام بایت‌دنس دانست.

بخش عمده‌ای از کسب‌وکار علی‌بابا به تجارت الکترونیک وابسته است، به طوری که 85 درصد از درآمد این شرکت از طریق تجارت الکترونیک تامین می‌شود. اگر اقتصاد داخلی چین با رکود مواجه شود، علی‌بابا و جی‌دی‌.کام آسیب خواهند دید. علی‌بابا اقداماتی را در مسیر طراحی تراشه محاسبات ابری و اینترنت اشیا برداشته است، ولی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

چنین پیش‌بینی می‌شود که حوزه‌های پیشرفته‌تر تکنولوژی مانند محاسبات ابری و اینترنت اشیا، در آینده درآمد بالایی داشته باشند؛ ولی از یک طرف، این تکنولوژی‌ها بیش از بازارهای آنلاین تحت تاثیر روابط بین‌المللی قرار می‌گیرند و از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد که مناقشات تکنولوژیکی بین آمریکا و چین به این زودی‌ها تمام شود. مهلت نود روزه‌ای که به هواوی داده شده بود، به زودی به پایان خواهد رسید و احتمالا تمدیدی در کار نخواهد بود.

یکی دیگر از خطراتی که شرکت‌های چینی را تهدید می‌کند، منشا داخلی دارد. رقابت سالم با تازه‌واردانی مانند بایت‌دنس از یک طرف و کاهش رشد اقتصادی کشور از طرف دیگر، می‌تواند مشکلاتی را برای غول‌های تکنولوژیکی این کشور ایجاد کند.

علاوه بر موارد یاد شده، احتمال دارد که شرکت‌های تکنولوژیکی چینی در واکنش به جنگ تجاری با آمریکا، دامنه فعالیت‌های خود را به داخل کشور محدود کنند. اگر شرکت‌های مذکور تمرکز خود را به بازارهای داخلی معطوف کنند، از افزایش مقیاس در گستره جهانی و پرداختن به ایده‌های بزرگ باز خواهند ماند.

در حال حاضر، چنین به نظر می‌رسد که غول‌های فناور چینی توانسته‌اند به خوبی از خود محافظت کنند؛ ولی احتمال دارد که روزی برای ادامه حیات مجبور شوند محدودیت‌هایی را در فعالیت‌های خود اعمال کنند.

منبع: اکونومیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.