راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصت‌هایی که بلاکچین برای کشور به ارمغان می‌آورد را از دست ندهیم / دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین از آموزش به عنوان کلید ورود به بلاکچین می‌گوید

امیرحسین مردانی، دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین، عقیده دارد ماهیت بلاکچین به گونه‌ای است که مسیر رشدش را نسبت به سایر فناوری‌ها در ایران زودتر طی خواهد کرد. آنقدر سریع که ممکن است در همان مثال رمزارزها، یک فرصت ملی در شرایط تحریم را به راحتی از دست بدهیم؛ بنابراین آموزش در این حوزه امری اساسی است و شاید کلید ورود به این حوزه هم باشد.

آینده بلاکچین در ایران مانند تمامی جهان مشخص است؛ زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم بلاکچین می‌آید. حال چند سال زودتر یا دیرتر. بلاکچین به دلیل ماهیت خود فناوری و منافعی که دارد، مانند سایر فناوری‌هایی که در جهان بودند و با تأخیر به ایران رسیدند، نیست و زودتر در ایران جاگیری خواهد کرد.

با امیرحسین مردانی، دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران درباره جایگاه بلاکچین در بورس، بانک و بیمه در ایران و لزوم توجه به آموزش در حوزه بلاکچین صحبت کرده‌ایم. او عقیده دارد که اهمیت فناوری بلاکچین در کشور جا افتاده و مدیران می‌دانند که باید به سمت آن بروند ولی نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند که چگونه و از چه مسیری باید به سمت آن گام برداشت. همچنین مردانی می‌گوید که مدرسه تابستانه بلاکچین ایران سعی دارد مبانی فنی و کسب‌وکاری را شناسایی کند و آموزش بدهد؛ مبانی که مدیران و توسعه‌دهندگان این فناوری در کشور را تبدیل به معمار بلاکچین می‌کند.

.

از چه مسیری به سمت بلاکچین برویم؟

به گفته مردانی در ایران با هایپ تکنولوژی‌های نوین روبه‌رو هستیم. قاعدتاً این هایپ شامل فناوری بلاکچین نیز می‌شود و به این معنی نیست که یک توهمی از تکنولوژی داریم؛ بلکه به این معنی است که باید حواسمان به زمان‌بندی برای ورود به این حوزه باشد.

او با بیان اینکه این مساله در حوزه‌های بورس، بانک و بیمه هم صدق می‌کند، می‌گوید: «تقریباً تمامی این صنایع در ایران حداقل یک بار درباره بلاکچین شنیده یا صحبت کرده‌اند. حتی در چند بانک کشور نیز پروژه‌های اولیه در این حوزه در حد تحقیق و توسعه راه‌اندازی شده و کارگروه‌هایی نیز مخصوص بلاکچین تشکیل شده است. این فعالیت‌ها نشان‌دهنده این است که اهمیت فناوری در کشور جا افتاده و مدیران صنایع می‌دانند که باید به سمت آن بروند.»

او ادامه می‌دهد: «اما مساله اساسی این است که چگونه و از چه مسیری باید به سمت فناوری بلاکچین برویم؟ آیا باید از ساخت محصول شروع کنیم یا درباره این فناوری پژوهش کنیم؟ آیا مسئله اصلی کسب‌وکاری و قانون‌گذاری است و یا مباحث فنی؟ در واقع این‌ها سوال‌هایی است که باید پاسخ بدهیم.»

مردانی آینده بلاکچین در ایران را مانند تمامی جهان مشخص می‌داند؛ زیرا به عقیده او ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بلاکچین می‌آید. حال چند سال زودتر یا دیرتر. او می‌گوید: «همانطور که در بحث استخراج رمزارزها دیدیم، دولت از موضع انکار و ممنوعیت به موضع قانون‌گذاری رسیده است؛ در آینده خواهیم دید هرکسی که ماینر باشد احتمال زیادی دارد قهرمان ملی هم شود. بلاکچین به دلیل ماهیت خود فناوری و منافعی که دارد، مانند سایر فناوری‌هایی که در جهان بودند و با تأخیر به ایران رسیدند، نیست و زودتر در ایران جاگیری خواهد کرد.»

.

آموزش کلید ورود به فناوری

وقتی از بلاکچین صحبت می‌کنیم، اولین و اساسی‌ترین اصل آن «غیر متمرکزسازی» است؛ اما بسیاری از صنایع (بورس، بانک و بیمه) وقتی در ایران صحبت از این فناوری می‌شود به دنبال تمرکز با اسم بلاکچین هستند. مردانی با بیان این مطالب توضیح می‌دهد: «درواقع بسیاری از صنایع مکانیزم‌های حاکمیت یا Governance در این حوزه را به خوبی درک نکرده‌اند و به همین دلیل در قانون‌گذاری و طراحی کسب‌وکار در این فناوری دچار مشکل می‌شوند.»

به گفته دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران، این موضوع نشان می‌دهد در بسیاری از موارد مفاهیم اساسی غیر فنی این تکنولوژی درک نشده و نیاز به تفهیم دارد.

او در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش در حوزه فناوری بلاکچین بیان می‌کند: «همانطور که اشاره کردم ماهیت بلاکچین طوری است که مسیر رشدش را نسبت به سایر فناوری‌ها در ایران زودتر طی خواهد کرد. آنقدر سریع که ممکن است در همان مثال رمزارزها، یک فرصت ملی در شرایط تحریم را به راحتی از دست بدهیم؛ بنابراین، آموزش در این حوزه امری اساسی است و شاید کلید ورود به این حوزه هم باشد.»

.

ابعاد کسب‌وکاری و فنی بلاکچین درهم تنیده است

مردانی ضمن تاکید بر این نکته که رویکرد در یادگیری نباید صرفاً کسب‌وکاری و یا فنی باشد بلکه باید ترکیبی از هر دوی این‌ها باشد، خاطر نشان می‌کند: «اولین چیزی که باید درک کنیم این است که فناوری بلاکچین به دلیل ماهیت و فلسفه آن، ابعاد کسب‌وکاری و فنی به شدت درهم تنیده دارد؛ بنابراین درک هر دوی این ابعاد به صورت هم‌زمان مهم است.»

دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران در ادامه می‌گوید که ماهیت شغل او فنی نیست؛ اما برای یادگیری بلاکچین مجبور است به مباحث فنی هم وارد شود. او برای یادگیری این فناوری با مطالعه خود فناوری از پتانسیل‌های آزمایشگاه بلاکچین شریف برای تعمیق آنها بهره می‌برد.

.

هدف مدرسه تابستانه بلاکچین ایران؛ تربیت معمار بلاکچین

رویکرد عمده مدرسه تابستانه بلاکچین ایران آموزش ماهیگیری در حوزه بلاکچین است. اساساً هر فناوری که مطرح می‌شود کوه یخی است که عمده مبانی آن در مرور زمان پنهان می‌ماند. مردانی در بیان این مطالب توضیح می‌دهد: «مساله این است که پلتفرم‌ها و کاربردهای زیادی از بلاکچین در حال حاضر در دنیا مطرح شده‌اند. در داخل کشور این کاربردها را رصد می‌کنند و به دنبال این هستند که مشابه آن‌ها در ایران اجرا شود.»

به عقیده مردانی تا زمانی که مبانی اصلی این فناوری را نشناسیم،‌ در پیاده‌سازی آن هم دچار مشکل خواهیم شد. او اشاره می‌کند: «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران سعی دارد این مبانی را شناسایی و آموزش دهد. مبانی که مدیران و توسعه‌دهندگان سیستم در کشور را تبدیل به معمار بلاکچین کند تا زمانی که می‌خواهیم برای حل مساله‌ای از فناوری بلاکچین استفاده کنیم، به دنبال مشابه آن نباشیم و با درک مبانی و شرایط خاص کشور بتوانیم طرح خاصی از محصول را برای ایران طراحی کنیم. در نتیجه تجاری‌سازی، قانون‌گذاری و پذیرش این فناوری هم آسان‌تر خواهد شد.»

امیرحسین مردانی، دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران
امیرحسین مردانی، دبیر اجرایی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران

.

محورهای آموزشی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران

او درباره محورهای آموزشی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران توضیح می‌دهد: «این مدرسه به صورت کلی به دو قسمت عمده تقسیم می‌شود. بخش اول دوره آموزشی است. در این بخش سعی می‌شود طی پنج روز، هم به صورت نظری و هم به صورت عملی بلاکچین آموزش داده شود. بحث تئوری در سه روز و در محل کلاس‌های دانشگاه شریف و بخش عملی در دو روز در محل فضای کار اشتراکی باکس دانشگاه شریف برگزار خواهد شد».

به گفته مردانی این دوره آموزشی با حداقل ۲۰ مدرس و منتور از تیم آزمایشگاه بلاکچین شریف و مشاورین صنعتی از شرکت آریاهمراه برگزار خواهد شد.

مردانی با اشاره به اینکه مبانی بلاکچین ابزار اساسی ما برای فهم این فناوری است، درباره سرفصل‌های آموزشی در مدرسه بلاکچین ایران بیان کرد: «برای اینکه بتوانیم صفر تا صد یک کسب‌وکار یا محصول بلاکچینی را درک کنیم، نیازمند درک عمیق مبانی علمی فناوری بلاکچین هستیم. این مبانی هم کسب‌وکاری است و هم فنی. مبانی کسب‌وکاری شامل مفاهیم اساسی اقتصادی مانند درک پول و به تبع آن درک رمزارزها و بیت‌کوین به صورت کامل است. مبانی فنی هم شامل سرفصل‌هایی مانند «رمزنگاری» و «سیستم‌های توزیع‌شده» می‌شود.»

ببینید: رویداد «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» دوم شهریورماه برگزار می‌شود / ۳۱ مرداد آخرین مهلت ثبت نام اعلام شد

او ادامه داد: «طی برگزاری مراحل مدرسه بلاکچین ایران بیشتر وارد فناوری بلاکچین می‌شویم و به بررسی پلتفرم‌های معروف بلاکچین یعنی بیت‌کوین و اتریوم می‌پردازیم. مرحله بعد را نیز به چالش‌هایی که بلاکچین به همراه خود دارد یعنی «مقیاس‌پذیری»، «حریم خصوصی» و «امنیت» اختصاص می‌دهیم. این چالش‌ها عمده مشکل سازمان‌ها و نهادهای قانون‌گذاری بوده و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرند.»

مردانی بررسی سایر پلتفرم‌هایی که در دنیای بلاکچین مطرح شده‌اند مانند دش، مونرو، Cosmos، استلار، HL-Fabric، ZCash، IOTA و غیره و تفاوت‌ها و کاربردهای آن‌ها نسبت به پلتفرم‌های اولیه را مرحله بعدی می‌داند که در برنامه مدرسه بلاکچین ایران قرار گرفته است.

همچنین او از تجزیه‌وتحلیل طیف وسیعی از کسب‌وکارهای بلاکچینی که در دنیا در حوزه‌هایی مانند بانک، بیمه، زنجیره تأمین، انرژی، اقتصاد مشارکتی، بازارهای پیش‌بینی، بازار سرمایه، ثبت اسناد و غیره وجود دارد به عنوان آخرین مباحث تئوری این رویداد یاد می‌کند.

دبیر اجرایی مدرسه بلاکچین ایران درباره دوره عملی می‌گوید: « در این دوره تمامی مشارکت‌کنندگان تحت نظر منتورها قرار خواهند گرفت و این منتورها تمامی فعالیت‌های آن‌ها را تحت راهبری قرار می‌دهند. در دو روز دوره عملی تمرکز بر شبکه اتریوم و زبان Solidity به عنوان پرکاربردترین بستر بلاکچین است. در دو روز سعی می‌شود مفاهیمی مانند قرارداد هوشمند، ICO ها و روابط کاربری مختلف حوزه بلاکچین آموزش داده شود و پروژه‌های عملی در این حوزه طراحی و پیاده‌سازی شود.»

.

همایشی در راستای مأموریت دوم مدرسه تابستانه بلاکچین ایران

تکمیل‌کننده این دوره آموزشی همایش دو روزه‌ای است که در محل مرکز همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار خواهد شد. دبیر اجرایی مدرسه بلاکچین ایران با بیان این نکته ادامه می‌دهد: «این همایش در راستای مأموریت دوم مدرسه تابستانه بلاکچین ایران یعنی شبکه‌سازی و گردهمایی جامعه بلاکچینی ایران خواهد بود. در این دو روز سخنرانی‌ها و پنل‌هایی با موضوع‌های مختلفی با حضور مهمان‌هایی از صنایع بخش خصوصی و دولت و حاکمیت حول محور بلاکچین و رمزارزها برگزار خواهد. قسمت جذاب این همایش حضور استارت‌آپ‌های ایرانی مطرح در حوزه بلاکچین است که در روز دوم محصولات خود را ارائه خواهند داد. این محصول‌ها و استارت‌آپ‌ها در معرض دید سرمایه‌گذاران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهنده‌های مطرح کشور قرار خواهند گرفت و فرصت توسعه و مقیاس‌پذیری خواهند داشت.»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد، به صفحه رویداد مدرسه تابستانه بلاکچین،‌ مراجعه کنید.

مخاطبان راه پرداخت می‌توانند به ترتیب با وارد کردن کد WAY2PAYTHEORY و WAY2PAYFULL برای شرکت در دوره تئوری و پکیج کامل از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار شوند. همچنین کد تخفیف ۳۵ درصدی WAY2PAYCONF برای شرکت در همایش‌های دو روزه این رویداد در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.