راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد بین‌المللی THL مطرح شد / نقش مهم مراکز شتابدهی در تجاری‌سازی استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال

اولین رویداد بین‌المللی THL با هدف صادرات غیرنفتی در حوزه سلامت دیجیتال، یکشنبه، 27 مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. در این رویداد یک‌روزه مدیران کسب‌وکارها، استارت‌آپ‌ها، جمعی از مدیران دولتی و نزدیک به 60 غرفه استارت‌آپی حضور داشتند.

THL به معنای تکنولوژی سلامت و زندگی است و این رویداد با هدف عرضه نوآوری و فناوری در حوزه سلامت برگزار شد. مدیران دولتی و خصوصی در این رویداد از نقش مهمی که مراکز شتابدهی و VCها می‌توانند در تجاری‌سازی استارت‌آپ‌های حوزه سلامت داشته باشند، گفتند. اینکه اکنون پژوهش‌های زیادی در دانشگاه‌های کشور درحوزه سلامت دیجیتال انجام شده و باید با تغییر نگرش مدیران و ایجاد بستر، ایده‌ها را عملی کرد.

.

ورود به حوزه سلامت دیجیتال سخت است

حسین وطن‌پور، مدیر دفتر توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با اشاره به اینکه بالغ بر یک دهه است که در کشور اتفاقات خوبی در حوزه دیچیتال شکل گرفته، توضیح داد: «اکنون دانشگاه‌ها به این فکر افتاده‌اند که از پژوهش‌ها به ثروت دسترسی پیدا کنند. با توجه به اینکه بسیاری از نیازهای ما از خارج تأمین می‌شود، نیاز است که به کمک پژوهش‌های انجام‌شده احتیاجات خود را برطرف کنیم.»

او ادامه داد که مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از زیرساخت‌های فناوری هستند که در حوزه سلامت شکل گرفته است.

او با بیان اینکه حوزه سلامت دیجیتال حوزه مهمی است، گفت: «اکنون 180 هسته فناور موفق شده‌اند که سامانه‌های مختلفی طراحی کنند که بخش عمده آنها در حال فعالیت هستند و خدمات خود را ارائه می‌دهند. حوزه پذیرش بیمارستان، تغذیه، لاغری، پیشگیری از سکته‌های قلبی حوزه‌هایی است که اکنون فعالیت می‌کنند.»

به‌گفته او به‌دلیل اینکه در بخش‌هایی مانند محرمانگی و اصول اخلاقی آیین‌نامه‌ای تتظیم نشده، نتوانسته‌ایم بخش‌های مختلف را در حوزه سلامت دیجیتال پوشش دهیم که با تشکیل کارگروه امیدواریم این آیین‌نامه‌ها تنظیم شود و در اختیار مدیران وزارت بهداشت قرار گیرد و به‌خوبی استفاده شود.»

وطن‌پور اشاره کرد: «ورود به حوزه سلامت دیجیتال سخت است و تغییر نگرش می‌خواهد. باید در مسیری حرکت کرد که به شفافیت و سرعت عمل در این حوزه برسیم.»

.

ارتباط تنگاتنگ سلامت با تکنولوژی

عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران سخنران بعدی همایش THL با بیان اینکه ساخت مرکز رشد در این دانشگاه توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انجام شده، توضیح داد: «دانشگاه علوم پزشکی ایران سعی می‌کند در حوزه سلامت دیجیتال قطب کشور باشد.»

او در ادامه با بیان اینکه تا 10 سال آینده 75 درصد برندهای بین‌المللی و معروف از بین خواهند رفت و برندهای دیگر جای آنها را خواهند گرفت، گفت: «اکنون گوشی‌های هوشمند سوپرکامپیوتری هستند که افراد را به دنیا متصل می‌کنند. مسیر سلامت نیز ارتباط تنگاتنگی با این تکنولوژی خواهد داشت.»

.

دانشگاه علوم پزشکی در خدمت استارت‌آپ‌ها

جلیل کوهپایه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این رویداد گفت: «درست است که اکنون تنگناهای اقتصادی و منابع در کشور وجود دارد، اما این مساله می‌تواند برای افراد خلاق فرصتی باشد تا نیازهای حوزه سلامت را شناسایی کنند و گسترش دهند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: «با توجه به اینکه خیلی از محصولات دانش‌بنیان تولید شده داخلی در مراکز درمانی استفاده می‌شود، از این نظر باید بسترسازی کنیم و با کمک استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، ایده‌های خلاق را به تفکرات علمی تبدیل کنیم .»

او ادامه داد: «دانشگاه علوم پزشکی از تمام توان و بضاعت خود برای بسترسازی شرکت‌های استارت‌آپی در حوزه سلامت استفاده می‌کند و انرژی مؤثر خود را در بخش فناوری می‌گذاریم.»

.

حوزه سلامت پوشش استارت‌آپی ندارد

سید سجاد مروجی، معاون توسعه سلامت الکترونیک معاونت علم و فناوری رئیس جمهور در این رویداد ضمن انتقاد از برخی ویکندها گفت: «تب استارت‌آپی و برگزاری ویکندها کشور را فرا گرفته، اما پرتفوی سلامت دیجیتال هنوز در این فضا وارد نشده و پوشش استارت‌آپی ندارد.»

او با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها حمایت دائم می‌خواهند، توضیح داد: «ویکندها صرفاً با دادن جایزه به استارت‌آپ‌ها به انتها می‌رسند و اکوسیستم استارت‌آپی به‌طور کامل شکل نگرفته است، درحالی‌که استارت‌آپ‌ها نیاز به حمایت دائم دارند و ویکندها موقتی هستند.»

مروجی با اشاره به تجاری‌سازی استارت‌آپ‌ها، گفت: «مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری خروجی آنها همان چیزی است که در 10 سال گذشته اتفاق افتاده، اما مراکز شتابدهی بازتاب بهتری در تجاری‌سازی حوزه سلامت دیجیتال دارند. اگر استارت‌آپ‌ها به سمت مراکز شتابدهی و VCهای تخصصی نروند، موفق نخواهند شد.»

به‌گفته او با وجود برخی محدودیت‌های قانونی باز هم بازار استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در کشور فراهم است. افزایش مقیاس تخصصی و صادرات به خارج از کشور، چیزی است که باید در در رشد استارت‌آپ‌ها در نظر گرفت. استارت‌آپ‌های فناوری با انگیزه تجاری‌سازی موفق می‌شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.