راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز نوآوری رسانه همشهری افتتاح شد / توجه به ظرفیت‌های استارت‌آپ‌های حوزه رسانه برای خلق ارزش

مرکز نوآوری رسانه همشهری توسط مؤسسه همشهری و با همکاری و حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ۳۰ خردادماه افتتاح شد. در این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیروز حناچی، شهردار تهران، ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری، سید محمود دعایی، مدیرمسئول موسسه اطلاعات و جمعی از مدیران دانشگاه تهران حضور داشتند.

ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری در برنامه این افتتاحیه عنوان کرد: «رسانه‌های کاغذی کشور نزدیک به یک دهه وارد مسیر متفاوتی شده‌اند. مشکلاتی مانند از میان رفتن اهمیت خبر باعث ریزش شدید مخاطب روزنامه‌های کاغذی شده است. با این فرض طرح ‌تحول دیجیتال همشهری را از سال ۱۳۹۸ شروع کردیم که مهم‌ترین آن اصلاح بخشی از ساختارهای آنلاین بود. اکنون سایت همشهری آنلاین به‌طور میانگین روزانه یک‌میلیون و پانصد هزار بازدیدکننده دارد. اپلیکیشن نیازمندی‌ها نیز در اواخر سال گذشته کار خود را در همشهری آغاز کرد.»

ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل موسسه همشهری

او با بیان اینکه از شهریورماه سال گذشته بحث راه‌اندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری مطرح شد، گفت: «تمرکز این مرکز فقط روی حوزه رسانه خواهد بود. ما در هشت حوزه اصلی مسائل مرتبط با روزنامه‌های کاغذی را احصا کردیم و از میان آنها مواردی که قابلیت تبدیل به پروژه دارند، اولویت‌بندی شده‌اند.»

ریاضی اضافه کرد که در حوزه‌ای که ما فعالیت می‌کنیم، سرعت تحولات زیاد است و اگر امکان پیش‌بینی سال آینده را نداشته باشیم، ممکن است نتوانیم خود را با تغییرات همراه کنیم. بنابراین مساله مهم در رسانه همشهری این است که سعی دارد ترکیبی از حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، فنی و مهندسی و هنر را در مرکز نوآوری کنار هم قرار دهد تا بتواند مسائل مختلف را پیش ببرد.

در ادامه پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با توضیح اینکه اکنون پنجاه درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران در حوزه فناوری‌های نرم، صنایع فرهنگی و فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند، توضیح داد:  «درحال حاضر خانه‌های خلاق و نوآوری زیادی ایجاد شده‌اند و روزنامه همشهری هم باید با جذب فارغ‌التحصیلان حوزه‌های فرهنگ و هنر خود را نجات دهد. در این راستا می‌تواند از فناوری‌هایی مانند بلاکچین و بیگ‌دیتا استفاده کند.»

محمد نیلی، رئیس دانشگاه تهران که از سخنرانان این افتتاحیه بود، توضیح داد: «خوشبختانه دانشگاه تهران به‌دلیل مسئولیت اجتماعی خود سعی کرده نقش خود را به خوبی ایفا کند. شهرداری و رسانه نقش تعیین‌کننده‌‌ای در شهر دارند. به‌عنوان مثال ما روابط خوبی را با شهرداری در بحث موزه علم و باغ گیاه‌شناسی برقرار کرده‌ایم.»

او با اشاره به اینکه دانشگاه تهران با همکاری شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیتی را آغاز کرده که به خلق ارزش کمک می‌کند، توضیح داد: «امروز وقتی درباره رسانه‌های دبجیتال صحبت می‌کنیم ‌منوط به توسعه این رسانه در فضای مجازی است. بنابراین موضوع حلق ارزش مهم است و حالا باید این جوانه در نوآوری را در گوشه‌های شهر رشد و توسعه دهیم. هر حرکتی که انجام ‌می‌دهیم منطقی پشت آن است. اگر با جامعه ارتباط برقرار نکنیم و قانونگذاران با ایده‌ها همراه نباشند، موفق نخواهیم شد.»


رسانه‌ همشهری در کنار رقیبان خود به تغییر نیاز دارد


ستاری در این مراسم درخصوص پیشتازبودن رسانه همشهری در ایجاد نوآوری گفت و توضیح داد: «اکنون نوع آموزش تغییرکرده و دانشگاه‌ها هم شاهد این تغییر هستند. آموزش دیگر به صورت مقطعی وجود ندارد و تا لحظه مرگ همراه ماست. بستر این آموزش شهرها هستند. این جهت‌گیری شهرها به‌عنوان بستر آموزش و نوآوری به‌وجود آمده است. تغییرات جدی در داخل شهر در حال اتفاق افتادن است. در صنایع سنتی هم اتفاقاتی می‌افتد و روزنامه‌ها هم از سیستم سنتی خود خارج شده‌اند.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

او با توضیح اینکه صنعت تبلیغات نیز در چند سال اخیر تغییرات گستره‌ای داشته‌ و سایت هایی مانند دیوار و شیپور رقیب همشهری شده‌اند، توضیح داد: «بنابراین رسانه‌ها هم باید خود را با نوآوری وفق دهند و ایده‌ها را پرورش دهند.»

او بیان کرد که در حوزه‌های جدید مانند هوش مصنوعی شرکتی داریم که بیش از دو هزار نفر نیرو دارند. قدرت کشور در توسعه شرکت‌های حوزه فناوری است. باید این قابلیت به جوانان داد تا ایده‌های آنها فرصتی برای رشد پیدا کند. چنین نوآوری‌هایی باعث می‌شوند توسعه فناوری اتفاق بیفتد.

به‌گفته ستاری، شهرداری همیشه مشوق نوآوری بوده و موسسه همشهری هم به‌دلیل نگاهی که در حوزه توسعه کسب‌وکارهای نوآورانه دارد به زودی نتیجه موفق خود را می‌بیند.


همشهری با نوآوری همراه شده است


در ادامه حناچی اشاره کرد که موسسه همشهری اولین روزنامه جدید معاصر است و برای اولین بار جرات کرد رنگی چاپ شود و قطع خود را از قطع سنتی تغییر دهد. این نوآوری در ذات همشهری وجود. اکنون با توسعه فناوری تقریبا تمام روزنامه‌ها دچار چالش‌های جدی شدند. همشهری در حوزه نیازمندی‌ها وارد شده که اکنون رقیب جدی در این خصوص دارند. بنابراین دیر یا زود با بحران مواجه می‌شود و باید به آن فکر کرد.در این زمینه خوشبختانه همشهری انعطاف‌پذیری زیادی دارد و همشهری آنلاین را راه‌اندازی کرده است.

پیروز حناچی، شهردار تهران

او ادامه داد: «با برنامه‌هایی که در حوزه تهران هوشمند داریم با جدیت بیشتری برنامه‌ها را ترغیب خواهیم کرد. به‌طوری که تاکنون هم اقداماتی در این زمینه مانند راه‌اندازی مراکز تخصصی نوآوری و فناوری با محوریت شهری، شکل دادن ۱۰۰ تیم استارت‌آپ برای حل مشکلات شهری و راه‌اندازی مرکز زندگی هوشمند در ایستگاه تجریش انجام شد.»

شهردار تهران با بیان اینکه اگر به ۱۰ سال قبل بازگردیم، هیچ کدام از این خدمات در کشور ارائه نمی‌شد، چون نمی‌توانستیم اطلاعاتمان را منتقل کنیم، گفت: «اما هم‌اکنون، توسعه فناوری‌ها امکان‌پذیر است و اوج آن در فضای انتخابات بود که ۴۵ میلیون نفر در این فضا با هم در ارتباط بودند.»


شش استارت‌آپ در مرکز مستقر هستند


همانطور که گفته شد، حوزه فعالیت این مرکز متمرکز بر استارت‌آپ‌های حوزه رسانه است و در این راستا الهام میناوند، مدیر مرکز نوآوری رسانه همشهری در حاشیه این افتتاحیه در گفت‌وگو با راه پرداخت توضیح داد: «به‌طور مثال آژانس تبلیغاتی همشهری با هدف تولید محتواهای تخصصی مانند موشن‌گرافی، محتوای تصویری، متنی و غیره در این مرکز شروع به فعالیت کرده است. همچنین در بخش توزیع و پخش، موسسه همشهری از حوزه‌هایی است که قابلیت دیجیتالی‌شدن دارد. موسسه همشهری از چابکی شرکت‌های استارت‌آپی استفاده می‌کند تا ظرفیت‌های بالقوه را به‌صورت بالفعل تبدیل کند. اساس تأسیس مرکز نوآوری هم این است که بتوانیم از ظرفیت‌های رسانه‌ای موسسه همشهری استفاده کنیم و اکوسیستم نوآوری در حوزه رسانه را تقویت کنیم. در حال حاضر شش رسانه در مرکز مستقر هستند اما به‌زودی استارت‌آپ‌های دیگر هم به این مرکز اضافه می‌شوند.»

او توضیح داد که حوزه فعالیت این استارت‌آپ‌ها رسانه است، اما پس‌زمینه آنها می‌تواند در حوزه رسانه باشد. به‌عنوان مثال CDNها یا زیرساخت‌های رسانه هم در این مرکز فعالیت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.