راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فدرال رزرو «فدناو» را برای سرعت‌ بخشیدن به سیستم‌های پرداختی آمریکا راه‌اندازی می‌کند

در عصری که صحبت از پیشرفت‌ و سرعت‌عمل است، بحث پرداخت‌های آنی پیشرفته نیز برای سهولت و تسریع عملیات پرداخت مطرح می‌شود. آمریکا ممکن است که از بزرگترین اقتصادهای جهان باشد ولی هنوز سیستم پرداخت قدیمی آن، تاخیرهایی در خدمت‌رسانی به مردمش دارد.

زمانی‌که دستمزدتان از حساب بانکی کارفرمای شما برداشت می‌شود، به حسابتان واریز می‌شود تا بتوانید تمامی مخارج خانواده و صورت‌حساب‌ها را پرداخت کنید. هرچند که آمریکا از قافله عقب مانده است اما در کشورهایی مانند بریتانیا و سوئد، نقل و انتقالات بانکی کم‌وبیش سریع انجام می‌شود.

نقل و انتقال‌های بانکی در آمریکا می‌توانند روزها طول بکشند؛ مخصوصا برای افرادی که هزینه‌های بیشتری دارند، هزینه‌های زیادی منتقل می‌کنند؛ هزینه‌های سنگین می‌پردازند و یا برای وام‌های بدون کاغذبازی، به وام‌دهندگان آنها بهره‌هایی با نرخ بالا پرداخت می‌کنند. این موضوع با توجه به عصری که میلنیال‌ها صورت‌حساب نوشیدنی خود را فورا با گوشی موبایل پرداخت می‌کند، قدیمی به‌نظر می‌رسد.

حالا فدرال رزرو قصد دارد سرعت را بالا ببرد. در این راستا اوایل ماه آگوست گفت که قصد دارد سیستم پرداخت سریع‌تر، مانند آنچه که بانک‌های مرکزی سایر کشورها دارند را ایجاد کند. افسوس که این اقدام، سریعا به نتیجه نمی‌رسد. این سرویس پیشنهادی فدرال رزرو که فدناو نام دارد، تا قبل از سال 2023 راه‌اندازی نخواهد شد. به‌عبارتی راه‌اندازی و مطابقت‌ دادن فدناو برای 10هزار بانک آمریکا و موسسات دیگر سپرده‌گذاری زمان می‌برد.

باید به این موضوع اشاره کرد که آمریکا، سیستم پرداخت آنی داشته، کلیرینگ‌هوس (TCH)، که متعلق به 25 بانک است و از سال 2017 فعالیت داشته است. به گفته استیو لدفورد، معاون ارشد این شرکت، 16 بانک از میان این تعداد، تقریبا نیمی از حساب‌هایی که پرداخت‌ توسط آنها انجام می‌شود را در اختیار، دارند. کلیرینگ‌هوس در تلاش است که تا سال آینده در همه‌جا در دسترس باشد.

.

چرا فدرال رزرو می‌خواهد سیستم خودش را داشته باشد؟

اینکه فدرال رزرو می‌خواهد سیستم خودش را داشته باشد، سه دلیل دارد؛ اول اینکه از نظر فدرال رزرو، سیستم کلیرینگ‌هوس نمی‌تواند به تمامی بانک‌های کوچک کشور متصل شود. لدفورد می‌گوید که کلیرینگ‌هوس قصد دارد از طریق شرکت‌های تکنولوژی که سیستم‌های پردازش بانک‌های کوچک‌تر را فراهم می‌کنند، به این بانک‌ها دسترسی پیدا کند.

دوم اینکه فدرال رزرو از اینکه بدون داشتن رقابت‌پذیری، قیمت‌ها افزایش و کیفیت کاهش یابد و نوآوری‌ها نیز به آرامی صورت گیرد، ابراز نگرانی می‌کند، زیرا کلیرینگ‌هوس قول داده که بین بانک‌های کوچک، تبعیض قائل نشود. این شرکت برای بانک‌های ارسال‌کننده چهارونیم سنت و برای بانک‌های دریافت‌کننده هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

سوم اینکه یک سرویس تنها ممکن است شکست بخورد اما وقتی این سرویس‌ها دو تا باشند، امنیت خاطر برای کل مجموعه بیشتر خواهد بود.

ببینید: فدرال رزرو قصد دارد سرویس پرداخت آنی خود را تا سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی کند

بانک‌های بزرگ در مذاکره اخیر به فدرال‌رزرو گفتند که نگران نباشد و خودش را به زحمت نیندازد. حتی با در نظر گرفتن سیستم خودش، پذیرش سیستم‌های پرداخت سریع‌تر توسط بیشتر بانک‌ها با تاخیر مواجه بوده است. رندال کارلس، معاون فدرال‌رزرو که وظیفه نظارت را برعهده دارد، ظاهرا با این عقیده موافق است. زمانیکه پنج نفر هیئت مدیره فدرال‌رزرو برای حمایت فدناو را دادند، او تنها مخالف در این جمع بود. او گفت زمانیکه گزینه‌ بخش‌های خصوصی با دوام وجود دارد، هیچ توجیهی برای نوآوری فدرال‌رزرو وجود ندارد.

بانک‌های کوچکتر که سال‌ها فدرال‌رزرو را وادار به ایجاد این سیستم کردند، از راه‌اندازی سرویس پرداخت آنی ابراز رضایت کردند. کری والی از انجمن مستقل بانکداران آمریکا، که یک گروه تجاری است، می‌گوید:

«بخش خصوصی، محصول دارد ولی دسترسی به آن ندارد. بخش عمومی همه دسترسی‌ها را دارد ولی هنوز محصولی ندارد.»

از چهار هزار و 900 بانک آمریکا، بسیاری از آنها دارایی کمتر از یک میلیارد دلار دارند که بزرگترین وام‌دهندگان کشور به ارزش بیش از دوهزار میلیارد دلار هستند.

آرون کلاین از موسسه بروکینز، که یک اندیشکده در واشنگتن است، استدلال می‌کند که فدرال‌رزرو به حد کافی پیش نرفته است. او می‌گوید که پنج سال برای اجرا و راه‌اندازی سیستم جدید آن، زمان طولانی است. در واقع، بانک‌ها هنوز هم هزینه‌های زیادی خواهند داشت. او افزود: «همچنین فدرال‌رزرو باید بانک‌ها را مجبور کند که به مشتریانش، به محض سپرده‌گذاری به آنها سود پرداخت کند.»

در چند روز گذشته، دو سناتور دموکرات با نام‌های وان هولن و الیزابت وارن که کاندیدای ریاست‌جمهوری برای سال 2020 است، لایحه‌ای ارائه دادند که قانون دسترسی سریع به صندوق‌های مالی 1987 را اصلاح کند و بانک‌ها را مجبور به اجرای آن می‌کند. وقت طلاست و حتی برای آمریکایی‌ها نیز که با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

منبع: The Economist

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.