راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ثبت درخواست راه‌اندازی کوین کریپتو توسط والمارت / این غول خرده‌فروشی هم مانند فیس‌بوک به دنبال ایجاد ارز دیجیتال است

والمارت، سعی دارد که کوین ویژه خود را راه‌اندازی کند تا در رقابت با آمازون، بتواند کسب‌وکار خود را گسترش دهد.

والمارت درخواست ثبت ارز دیجیتالی، مانند لیبرای فیس‌بوک، کرده که این رمزارز، یک استیبل‌کوین با پشتوانه ارزهای سنتی خواهد بود و از آن می‌توان به‌عنوان پول نقد و در حساب‌های بانکی استفاده کرد.

این امتیاز، به یک میکرومارکت ارزی فرضی اشاره می‌کند که به‌عنوان محیط خرده‌فروشی بدون نظارت تعریف می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات را از قفسه‌ها، سردکن‌ها یا فریزرها خریداری کنند و برای پرداخت خرید خود، از کیوسک‌های پرداختی شخصی استفاده کنند. به‌نظر می‌رسد این روش پرداخت، همانند «آمازون گو» باشد که یک مفهوم خرده‌فروشی بدون پایانه پرداخت است که با اصرار قانونگذاران نسبت به پذیرش پول نقد توسط آمازون دچار شده است.

در واقع، کوین والمارت فقط جانشینی برای پول نقد نیست، بلکه بیشتر همانند یک رابط بانکداری عمل می‌کند؛ یعنی مشتریان بدون داشتن حساب‌های بانکی سنتی، می‌توانند مانند یک خرده‌فروش، یک میکروبانکی بسازند که تا زمانیکه پولشان آنجا باشد، سود کسب ‌کند.

اگر والمارت، این برنامه را پیش ببرد، به‌نظر می‌رسد که با همان مشکلات رگولاتوری و سیاسی بین‌المللی مواجه شود که فیس‌بوک هم با آنها مواجه شد، انتقادهایی که فیس‌بوک را مجبور کرد اعلام کند که شاید از راه‌اندازی ارز لیبرا دست بکشد.

ببینید: سخت‌گیری‌های اعضای کنگره آمریکا نسبت به پروژه لیبرای فیس‌بوک / دیوید مارکوس در پاسخ به انتقادات چه گفت؟

اما شرکت‌های دیگری که از بلاکچین استفاده می‌کنند، در پروژه لیبرا امید بیشتری برای پیشرفت می‌بینند که می‌تواند توسعه یابد و رقابتی‌تر شود. اما والمارت برخلاف فیس‌بوک، ممکن است چندان به دعوت از شرکت‌های دیگر برای همکاری در توسعه رمزارز خود اهمیتی ندهد.

والمارت طرفدار اصلی ام‌سی‌ایکس (MCX) بود؛ یک کیف پول موبایلی که توجه حامیانی مانند «ترگت» و «بست‌بای» را به خود جلب کرد اما درنهایت از هم پاشید. البته والمارت در اقدامات دیگرش گزینه والمارت‌پی خود را توسعه داد و هنوز هم پذیرش کیف پول‌های موبایلی غیر تماسی مانند اپل‌پی را مسدود می‌کند.

ببینید: از صنعت پرداخت تا بانکداری: همه چیز در مورد خدمات مالی آمازون

البته به‌نظر می‌رسد که والمارت با تنهایی پیش رفتن خود در فضای رگولاتوری امروز، کار درستی کرده باشد. صحت این موضوع را می‌توان با توجه به این موضوع اثبات کرد که پس از بحث‌های رگولاتوری اخیر، شریک‌های فیس‌بوک مانند ویزا، از پروژه لیبرا فاصله گرفته‌اند.

همچنین این اقدام والمارت، به تلاش احتمالی این غول خرده‌فروشی برای گسترش ارائه خدمات مالی اشاره دارد. لازم به ذکر است که قبل از بحران مالی والمارت، این شرکت تلاش کرد که در یوتا، مجوز بانکی بگیرد، اما تلاش‌های آن به‌دلیل مخالفت‌های شدید از سوی بانکداری و گروه‌های اجتماعی بی‌ثمر ماند.

والمارت، در جلب حمایت در سیستم پرداخت کریپتوکارنسی نیز با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

این شرکت بزرگ خرده‌فروشی، با شرکت‌هایی همچون آمازون در رقابت است. این رقابت سبب شد که والمارت، در زمینه ایجاد نوآوری آنلاین و درون فروشگاهی، مانند پرداخت‌های بدون گیشه پرداخت، اقداماتی انجام دهد. همچنین والمارت انواع خدمات ارسال موبایلی را امتحان کرده تا فراتر از مدل کسب‌وکاری زنجیره خرده‌فروشی سنتی خود برود.

منبع: American Banker

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.