راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخت‌گیری‌های اعضای کنگره آمریکا نسبت به پروژه لیبرای فیس‌بوک / دیوید مارکوس در پاسخ به انتقادات چه گفت؟

قانونگذاران آمریکا نسبت به لیبرا انتقادات منفی دارند. دیوید مارکوس، رئیس پروژه لیبرای فیس‌بوک، مورد پرس‌و جو اعضای کنگره قرار گرفت.

دیوید مارکوس، رئیس پروژه رمزارز فیس‌بوک چند روز پیش، در خصوص برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای راه‌اندازی پروژه رمزارز لیبرا، با انتقادهای بدبینانه قانونگذاران در کمیته خدمات مالی روبه‌رو شد.

بازخواست این کمیته از مارکوس، سرسخت‌تر از بازخواست او توسط کمیته بانکداری سنا بود. قبل از اینکه فیس‌بوک وارد مسائل حریم خصوصی و دغدغه‌های دیگر بشود، تعداد زیادی از اعضای کنگره در مجلس نمایندگان درباره برنامه‌ریزی‌های فیس‌بوک برای ارائه خدمات مالی و ارز دیجیتال دچار شک و تردید بودند.

برد شرمن درخصوص لیبرای فیس‌بوک، نامعقول‌ترین و بدترین انتقاد را در بین نمایندگان مجلس داشت. او پیامدهای لیبرا را با حمله تروریستی در یازدهم سپتامبر مقایسه کرد و گفت: «به ما گفته شده که نوآوری خوب است. نوآورترین اتفاقی که در قرن 21 افتاده این است که اوسامه بن‌لادن، ایده خلاقانه ترورسیتی یازده سپتامبر و اصابت دو هواپیما به برج‌ها را داد. این نمونه‌ای از بدترین پیامدهای نوآوری است و لیبرا ممکن است پیامدهای بدتری نیز برای آمریکا داشته باشد.»

شرمن، مارک زاکربرگ را برای حضور در کنگره فراخواند و گفت که مدیر اجرایی باید حریم خصوصی را حفظ کند؛ در حالی که زاکربرگ ابزاری را ایجاد و شرایطی را فراهم کرده که حریم خصوصی برای قاچاقچیان مواد مخدر و انسان، تروریست‌ها، و افرادی که از پرداخت مالیات و مجوز قانونی طفره می‌روند، به خوبی فراهم شده و در شرایط مناسبی مشغول به فعالیت هستند.

در مقایسه با شرمن، انتقاد‎های مطرح‌شده توسط دیگر اعضای کمیته درباره لیبرا، کمتر سختگیرانه بود ولی به هرجهت، آنها نیز از پروژه لیبرا انتقاد کردند که در ادامه برخی از این انتقادات درباره فیس‌بوک آورده شده است.

نیدیا ولاسکز، از دیگر نمایندگان مجلس خطاب به مارکوس گفت که اینجا و این موضوع مانند سیلیکون‌ولی نیست و نمی‌توانید زمانی که طرح خود را پیش می‌برید، همزمان به حل مشکلات آن بپردازید.

ولاسکز، ماکزین واترز، شرمن و کارولین مالونی از مارکوس پرسیدند که آیا متعهد ‌می‌شود تا پروژه لیبرا را تا پس از وضع رگولاتوری مناسب توسط قانونگذاران به تعویق  اندازد.

مارکوس در جواب به واترز گفت: « من این قول را می‌دهم تا رگولاتوری‌های مورد تایید را تنظیم کنیم و نگرانی و دیدگاه‌های بدبینانه را تا قبل از راه‌اندازی این پروژه رفع کنیم.»

هرچند که واترز پاسخ مارکوس را چندان قابل قبول نمی‌دانست.

ملونی از مارکوس خواست که ابتدا طرح اولیه فیس‌بوک را برای یک میلیون کاربر و با نظارت رگولاتوری راه‌اندازی کند. اما او در جواب گفت که طبق برنامه‌ریزی‌ و وایت‌پیپر منتشرشده توسط فیس‌بوک، پروژه لیبرا به طور کامل راه‌اندازی می‌شود تا بتواند در اختیار قانونگذاران قرار گیرد.

ببینید: فیس‌بوک سپیدنامه (وایت‌پیپر) کریپتوکارنسی خود به نام «لیبرا» را منتشر کرد

ملونی گفت: «به نظر من شما اصلا نباید پروژه لیبرا را راه‌اندازی کنید؛ زیرا ساخت یک ارز جدید، وظیفه اصلی دولت است یا حداقل در خصوص راه‌اندازی طرح آزمایشی آن باید موافقت کنید.»

.

لیبرا چیست

قانونگذاران از مارکوس خواستند که توضیحاتی درخصوص شفاف‌سازی لیبرا و سیستم آن دهد.

ببینید: آنچه درباره کریپتوکارنسی لیبرا فیس‌بوک می‌دانیم / ۲۸ شرکت فناوری و پرداخت حامی لیبرا هستند

پاتریک مک‌هنری، از نمایندگان مجلس ایالات متحده آمریکا، درباره ماهیت لیبرا از مارکوس سوال کرد و اینکه او چه تعریفی از لیبرا دارد؛ اوراق بهادار، کالا یا سرمایه قابل تبادل (EFT)؟

مارکوس در پاسخ گفت که لیبرا اوراق بهادار یا یک سرمایه قابل تبادل نیست.

سپس مک‌هنری درباره شباهت لیبرا با پی‌پال، که مارکوس قبلا در آن مشغول به کار بود، یا وسترن یونین سوال کرد. مارکوس گفت که این شباهت، بستگی به تراکنش‌ها دارد؛ اما می‌توان گفت که بیشتر شبیه به پی‌پال است.

اد پرلموتر پرسید که آیا لیبرا مانند یک بانک است یا اپلیکیشنی مانند ونمو؟ او همچنین به تنشی که قانونگذاران، نسبت به رمزارز جدید دارند هم اشاره کرد.

پرلموتر توضیح داد که این سوال همه ما از شماست و مخالفت و انتقاداتی که شما با آن مواجه هستید به این دلیل است که ما فکر می‌کنیم که شما یک بانک هستید درحالیکه کاملا هم شبیه به بانک نیستید.

اسکات تیپتن در ادامه این بحث می‌گوید:

«درصورتیکه شما یک بانک باشید، ما رگولاتوری سختگیرانه‌تری برای شما وضع خواهیم کرد، زیرا ما افراد زیادی را دیدیم که به‌دلیل عدم قانونگذاری، پول خود را از دست داده‌اند. این جنبه قضیه باعث‌شده که من مقاومت بیشتر و سرسخت‌گیرانه‌تری نسبت به لیبرا داشته باشم. من می‌خواهم از نوآوری شما و بهره‌وری که به باور مردم به ‌همراه خواهید داشت، حمایت کنم؛ درصورتیکه به کسی ضرری نرسد.»

مارکوس در پاسخ به تیپتون گفت که پروژه لیبرا قصد ندارد خدمات بانکی ارائه دهد. هرچندکه اگر فیس‌بوک قصد داشت که این خدمات را ارائه کند، رگولاتوری بانکداری در اولویت قرار می‎‌گرفت. او تمرکز لیبرا را بیشتر بر پرداخت‌ دانست تا بانکداری.

.

تاثیر لیبرا بر دلار آمریکا

قانونگذاران از تاثیر لیبرا بر قدرت دلار آمریکا نیز ابراز نگرانی کردند.

اندی بار گفت که مگر می‌شود پروژه لیبرا، ارز رایج کشور و قدرت بانک مرکزی و مهم‌تر از آن بانکداران را تحت تاثیر قرار ندهد.

مارکوس پاسخ داد:

«می‌خواهم واضح بگویم که ما قصد نداریم هیچ رقابتی با دلار و ارزهای کشور داشته باشیم. حتی اگر چنین خیالی هم داشته باشیم، به سایز و اندازه هیچکدام از این ارزهایی که گفتید حتی نزدیک هم نخواهیم شد.»

الکساندریا اوکاسیو کورتز گفت که ارز یا پروژه لیبرا، باید کالای عمومی شود. درواقع و‌ایت پیپر لیبرا ادعا می‌کند که این ارز جهانی است، پس باید به‌عنوان یک کالای عمومی طراحی و مدیریت شود. هرچند که مارکوس به سوال او، پاسخ روشنی نداد.

مایکل سان‌نیکولاس گفت که باور نمی‌کند فیس‌بوک برنامه‌ای برای میانگین ارزشی که کاربران در لیبرا خواهند داشت، نداشته باشد. او همچنین افزود که قابلیت دسترسی گسترده آن می‌تواند بر آمریکا تاثیرهای گوناگون و نامتناسب بگذارد؛ زیرا آمریکا بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی جهانی را در مقایسه با میزان جمعیت نسبی خود دارد. او گفت:

«این پولی است که از سیستم مالی آمریکا خارج می‌شود و سپس در قالب لیبرا و کالیبرا یا هر حقه و نیرنگی که هست، جمع‌آوری می‌شود. زمانیکه ما با تبدیل دلار به لیبرا بر تقاضای دلار آمریکا تاثیر نامتناسب بگذاریم، پیامدهایی در پی خواهد داشت؛ نرخ بهره‌ برای جذب سرمایه‌گذاران بالا می‌رود و این نرخ بالا به اقتصاد آمریکا و کسب‌وکارهایی که با دلار انجام می‌شود ضرر خواهد زد. همچنین نکته مهم دیگری که وجود دارد این است لیبرا ممکن است هزینه تامین مالی سرمایه‌گذاری بر عملیات ارتش آمریکا و امنیت بین‌المللی را افزایش دهد.»

.

حکمرانان لیبرا

برخی از نمایندگان از مارکوس پرسیدند که 27 سازمانی که اجزای حکمرانی لیبرا را تشکیل دادند، چگونه انتخاب شده‌اند. پس از اینکه مارکوس پاسخ داد که این سازمان‌ها بر اساس اصول دموکراتیک انتخاب نشدند، اکاسیو کورتز از او پرسید که چه کسی اعضای این حکومت رمزارزی را انتخاب کرده است.

مارکوس در جواب او گفت که عضویت در این حکومت، بر اساس یک سری معیارهای مشخص، کاملا آزاد است. این 27 سازمانی که انتخاب شدند، به ایجاد این شبکه و حل مشکلات آن تمایل نشان دادند.

آنتونی از مارکوس درباره تعداد گروه‌هایی که فیسبوک در این انجمن استخدام کرده، سوال کرد و او در جواب گفت که این شرکت گروه‌های مختلفی از سازمان‌ها را جذب کرده است.

سپس کتی پورتر پرسید که چه کسی  مسئول حمایت و پشتیبانی از ذخیره ارز لیبرا است و گفت: «چه چیزی مانع از این می‌شود که محتوای سبد ارزی لیبرا را برای مثال به ارز بولیوار ونزوئلا تبدیل نکند و به نوعی باعث بی‌ارزش‌ شدن لیبرا نشود؟»

مارکوس در پاسخ به پورتر گفت که به همین‌دلیل است که ما نیاز به نظارت درست بر دارایی داریم و سپس به کارکردن این گروه با گروه G7، برای تعیین فرد مناسب برای رگولاتوری اشاره کرد.

.

نگرانی‌های دیگر

اعضای کمیته گفتند که ماموریت لیبرای فیس‌بوک که ارائه سرویس به افراد بدون حساب بانکی و بدون دسترسی به سرویس‌های مالی است، کمی از واقعیت مربوط به جمعیتی که از سواد مالی برخوردار نیستند به دور است. در این خصوص مارکوس به آیانا پریسلی توضیح داد که برای استفاده از لیبرا نیازی به داشتن حساب بانکی نیست، ولی افراد باید دسترسی به گوشی هوشمند داشته باشند و همچنین لیبرا روی پولی که افراد در حساب‌هایشان دارند بهره‌ای پرداخت نمی‌کند.

رشیدا تلیب پرسید که آیا این افراد برای انجام تراکنش باید داده‌ها و حریم خصوصی خود را به اشتراک گذارند؟ مارکس در جواب گفت که‌نیازی به انجام این کار نیست؛ چراکه هرکاربر می‌تواند کیف پولی را انتخاب کند که در زمینه تبلیغات فعالیتی نداشته باشد.

همچنین در پاسخ به سوال استیفن لینچ درباره حفظ حریم شخصی، مارکوس گفت که ما اطلاعات مالی و حساب کاربری را حتی با خود فیس‌بوک هم به اشتراک نخواهیم گذاشت.

سلویا گارسیا از مارکوس پرسید که چگونه فیس‌بوک بدون دریافت هزینه از کاربران، می‌تواند از تراکنش‌ها درآمد کسب کند؟

او پاسخ داد:

«فیس‌بوک از دو راه درآمد کسب می‌کند؛ اول اینکه 90 میلیون کسب‌وکار درپلتفرم فیس‌بوک، می‌توانند با یکدیگر تراکنش داشته باشند. هرچه میزان تراکنش‌ها بیشتر باشد، به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند که توسعه یابند و پول بیشتری برای تبلیغات فیس‌بوک خرج کنند. دوم اینکه درنهایت فیس‌بوک خدمات بیشتری در مشارکت خود با بانک‌ها و سازمان‌های دیگر ارائه خواهد داد که از این طریق می‌تواند کسب درآمد داشته باشد.»

شان دافی، از نمایندگان دیگر مجلس، مسئله دیگری که ذهن قانونگذاران را درباره لیبرا مشغول کرده، مطرح کرد. او پرسید که آیا افرادی مانند میلو یانوپولس و لوویس فراخان، که از استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک منع شدند، می‌توانند از لیبرا استفاده کنند؟

مارکوس پاسخ داد که هنوز اطلاعی در این باره ندارد. او همچنین در پاسخ به سوال دافی در خصوص استفاده معامله کنندگان قانونی اسلحه از لیبرا، گفت که ما هنوز سیاست‌های مربوط به این حوزه را ننوشته‌ایم.

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.