راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال پیش رو از آن کیست، بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌ها؟

بیت‌کوین از ابتدای امسال بیش از سه برابر رشد را تجربه کرده و از زیر 4000 دلار در ابتدای سال 2019 میلادی، به حدود 14000 دلار در ماه ژوئن رسید. با این وجود، به نظر می‌رسد روند رشد پرشتاب آلت‌کوین‌ها در ماه‌های ابتدایی سال 2019 نیز مشهود بوده و باعث شده تا امسال را آلت‌سیزن یا فصل آلت‌کوین‌هایی دیگر بنامند. اما سال پیش رو واقعا از آن کیست؟ بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌ها؟!

با این حال، با وجود این‌که بیت‌کوین، سال پردرآمد خود را با دروغ اول آوریل آغاز کرد، بسیاری از آلت‌کوین‌ها هنوز هم در خواب غفلت به سر می‌برند و میدان برای یکه‌تازی ارزشمندترین ارز رمزنگاری شده جهان هنوز باز است.

در حال حاضر، بحث در مورد این‌که آیا بازار آلت‌کوین‌ها نیز قادر خواهد بود طعم شیرین رشد بهای بیت‌کوین طی این دوره را بچشد یا نه، بالا گرفته است. در خلال این بحث‌ها، نکته نظرات متفاوت و متعددی نیز مطرح هستند. برخی بر این باورند که بیت‌کوین، همچنان به روند رشد پرشتاب خود ادامه خواهد داد تا این‌که رقبای آلت‌کوینی خود را از میدان به در کند. اما برخی دیگر معتقدند که آلت‌کوین‌ها، در کمین خستگی محتمل بیت‌کوین ایستاده‌اند تا به محض یافتن فرصت، گوی سبقت را از آن ربوده و بازار را تحت سیطره خود درآورند.

چه فصل آلت‌کوین‌ها بار دیگر فرارسیده باشد و چه نه، می‌توان روی این نکته به اتفاق نظر رسید که این رقابت‌ها و جدل‌ها، در نهایت به ایجاد انشعاب در بازار نوپای کنونی خواهد انجامید. عده‌ای از مفسران عنوان می‌کنند که ارزهای رمزنگاری شده، در حال تبدیل شدن به یکی از کلاس‌های بالغ دارایی در سطح جهان هستند که به پذیرش گسترده‌تر آن‌ها خواهد انجامید.

.

بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌ها؟ مبحث حباب آلت‌کوین‌ها

در اواخر سال 2017 میلادی، پای بازار داغ ارزهای رمزنگاری شده به صنعت خدمات مالی و حتی فراتر از آن باز شد. بیت‌کوین توانست بسیاری از معادلات بازار را با رسیدن به رقم 20000 دلار در هم بشکند و این در حالی بود که آلت‌کوین‌ها نیز تمام این مدت خود را در اوج نگه داشته بودند. سال بعد، بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده آمال و آرزوهای خود را در هاله‌ای از ابهام یافتند چرا که بازار، تحمل این‌همه افزایش را نداشت و ناچار، به ثباتی نسبتی قانع شده بود؛ با این حال، هنوز هم میانگین رشد بازار چیزی در حدود 80 درصد بود.

بررسی‌های تحلیلی صورت گرفته در سال 2017 نشان می‌دهند که این حجم از رشد، ناشی از هیجانات اغراق‌آمیز جهان در مورد ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک کلاس دارایی جدید بوده است. سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی، همراه با سندروم فومو (یا همان ترس جاماندن یا از دست دادن)، به جرگه شیدایان آلت‌کوین‌ها پیوستند و با امید به این‌که در آینده‌ای نه چندان دور، حامیان اول «بیت‌کوین بعدی» باشند به سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری شده جدید هجوم آوردند.

این شیدایی اغراق‌آمیز ناشی از سندروم فومو، با انفجار ICO همراه شد تا زمینه‌ای شود برای این‌که بیت‌کوین، بالاترین ارزش خود در تمام دوران‌ها را در اواسط دسامبر سال 2017 میلادی تجربه کند. توکن‌های ارائه شده در خلال این ICO نیز خود هیاهوی فراوانی را به بازار ارزهای رمزنگاری شده آوردند. با وجود این‌که بازار ارزهای رمزنگاری شده، در سال 2018 نیز تغییر چندان محسوسی در بهای بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها مشاهده نکرد، اما سال 2019 سالی متفاوت‌تر برای این ارزها بود. هرچند که این تفاوت، در تمام سطوح بازار یکسان نبوده است و با نظر به تحلیل و مقایسه زیر که توسط یکی از کاربران توئیتر و تحلیل‌گران ارزهای رمزنگاری شده منتشر شده است می‌توان به عمق تحولات پی‌ برد:

  • علیرغم هارک فورک صورت گرفته روی توکن بیت‌کوین کش، که منجر به تشکیل زنجیره‌ای جدید شد، ارزش این ارز 11 درصد کاهش یافته است، در حالی که ارزش بیت‌کوین طی دوره مشابه، بیش از 270 درصد رشد را نشان می‌دهد.
  • بیت‌کوین اس‌وی، که حاصل جنگ هش بیت‌کوین کش در سال 2018 میلادی است، بیش از 40 درصد از زمان جداشدن زنجیره نزول کرده است.
  • با وجود این‌که ارزش بیت‌کوین، از هارد فورک 2017 آن بیش از سه برابر افزایش یافته است، کوین اتر با رشدی صفر درصدی طی دوره مشابه مواجه بوده است.
  • آلت‌کوین‌ها نیز از آلت‌سیزن تا کنون، بیش از 80 درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

البته، رشد چشم‌گیر ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین نسبت به آلت‌کوین‌ها، می‌تواند معانی دیگری را نیز تداعی کند. کافی است روند رشد بیت‌کوین را به عنوان مبنای سنجش رشد آلت‌کوین درنظر بگیریم تا به وخامت اوضاع آلت‌کوین‌ها بیشتر پی ببریم.

به عنوان مثال، با در نظر گرفتن زوج اتر / بیت‌کوین، به عنوان پایین‌ترین درصد ممکن، می‌توان ارزش‌گذاری‌های مبتنی بر دلار ایالات متحده آمریکا را رها کرده و به نرخ‌های کاهش مشهود آلت‌کوین‌ها طی ماه‌های اخیر رسید.

یکی از کاربران توئیتر و توسعه دهنده بلاک‌استریم با نام گروبلس، شانزدهم جولای 2019، با ادعایی مهلک در خصوص ارزش آلت‌کوین‌ها نوشت:

آلت‌سیزن یک موفقیت آنی برای آلت‌کوین‌ها بود که به خاطر رها کردن پروتکل بیت‌کوین توسط ماینرها برای برهه‌ای از زمان و هجوم گسترده آن‌ها به سمت آلت‌کوین‌ها اتفاق افتاد. اکنون باز هم به نقطه اول خود در سال 2013 برمی‌گردیم که آلت‌کوین‌ها، به شوخی‌های بدی همچون بی‌بی‌کیوکوین یا پی‌پی‌کوین بدل شده‌اند.

.

آلت‌سیزن و مفهوم ارزش در فضای دارایی‌های دیجیتال بالغ

اکنون به میانه سال 2019 رسیده‌ایم در حالی که هیچ خبری از به روزرسانی عرضه‌های اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده که در سال 2017 میلیون‌ها دلار پول به جیب زدند نیست. داستان بسیاری از این استارت‌آپ‌ها چند نکته اشتراک دارد که عبارتند از:

  • سواری بر موج هیجانات رمزنگاری یا «کریپتومانیای» سال 2017، که قول داده بودند با تکیه بر فناوری بلاکچین مشکل خاصی را حل خواهند کرد.
  • به جیب زدن میلیون‌ها دلار پول بابت توکن‌های خود در خلال فروش‌ اوراق بهارادار غیرقانونی.
  • استخدام کارکنانی که روی پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین کار کنند و در نهایت نیز پس از بازاریابی‌های گسترده، ناکام ماندند.
  • سیلی خوردن از بازار خرسی سال 2018، که در نهایت ارزش توکن‌های این استارت‌آپ‌ها را از آن گرفت.
  • ترک کردن صحنه به آرامی، با این امید که کسی متوجه نشود!!

جان مایر، یکی از شرکای مدیریتی استارشیپ کپیتال، طی مکاتبه‌ای خصوصی با کوین‌تلگراف، تفاسیر جالبی از روایت گزاره ارزش در حال توسعه آلت‌کوین‌ها در این فضای نوظهور ارائه می‌دهد:

 بسیاری از آلت‌کوین‌ها ارزش محسوس اندکی ارائه می‌دهند و یا فاقد ارزش و استفاده در دنیای واقعی هستند. انتظار می‌رود که چنین ارزهایی در کوتاه مدت از میان بروند. با این حال، جنبش مبتنی بر کاربری عظیمی در ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد که به استفاده‌های کاربردی فناوری بلاکچین و ارزش محسوس آن در صنایع مختلف در سراسر جهان می‌انجامد.

البته برای افرادی همچون جان مک‌‌آفی، بازار آلت‌کوین‌ها هنوز نمرده است و این کاهش بهای به وجود آمده، صرفا به منزله یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران هوشمندی است که می‌توانند شانس خود را روی دیگر ارزها نیز بیازمایند و از درآمدهای هنگفت بیت‌کوینی، نهایت استفاده را ببرند.

پیش‌بینی‌های خوشبینانه مک‌‌آفی بیشتر شامل حال ارزهای خصوصی و کوین‌های دارویی می‌شود. این کارشناس امنیت سایبری و شیفته ارزهای رمزنگاری شده، تنها در چندین توئیتی که در سال 2019 منتشر کرده، احیای بهای دوباره این آلت‌کوین‌ها تا پایان سال 2019 را نوید داده است.

طبق اظهارات مرکز تحقیقات و مشاوره آکومن، انتظار می‌رود نفوذ جهانی فناوری بلاکچین در صنعت بهداشت و درمان تا سال 2026 میلادی مرز 1.7 میلیارد دلار را نیز رد کند.

مک‌‌آفی، قبل از جولای 2019 حتی با یکی از تجار کهنه کار بازار با نام پیتر برنت نیز در این مورد درگیر شده و ادعا کرده است که آلت‌کوین‌ها، جای پای خود را بار دیگر در بازار محکم خواهند کرد. در آن زمان، برنت سعی داشت با به صدا درآوردن ناقوس مرگ برای آلت‌کوین‌ها فاتحه آن‌ها را بخواند که مک‌‌آفی در اعتراض و مخالفت با این توئیت به پا خاست:

پیتر برنت ادعا می‌کند کار آلت‌کون‌ها تمام است. دانش او مال عصر حجر است! بیت‌کوین برای همیشه فروشگاهی برای ارزش خواهد بود، اما با این وضعیت که هر تراکنش آن به هر دو طرف اجازه می‌دهد تا داخل کیف‌پول‌های‌شان را هربار قبل و بعد از انجام تراکنش ببینند. اگر بانک‌ها چنین کاری می‌کردند حتما فریاد سر می‌دادید. کوین‌های خصوصی این نقص را ندارند. این فقط یک مثال از مثال‌های بی‌شماری است که می‌توان زد.

تام لی از مشاوران جهانی فانداستارت نیز با نشان دادن احساساتی مشابه با مک‌‌آفی، نکته نظراتی را منتشر ساخته است که آلت‌سیزن، بار دیگر با به اوج رسیدن بیت‌کوین اتفاق می‌افتد. بسیاری از این نکته نظرات و پیش‌بینی‌های خوشبینانه در مورد آینده آلت‌کوین‌ها، ریشه در تاریخ و سوابق تاریخی دارند. با این حال، شواهد و قراین، و اجماع گسترده‌ای در خصوص تحول بازار از بازار گاوی 2017 به این طرف در سطح صنعت وجود دارد.

ایگور چاگونوف، مدیر عامل کردیتز، که استارت‌آپی مبتنی بر فناری بلاکچین و متمرکز روی توسعه اپلیکیشن‌های توزیع شده یا غیرمتمرکز است، طی ارسال یک ایمیل به کوین‌تلگراف، مدعی شده است که آلت‌سیزن بار دیگر برخواهد گشت. وی اظهار داشته است:

این حباب نترکیده است، بلکه بهتر است بگوئیم رفته رفته بزرگ‌تر هم می‌شود. مولفه‌ اصلی اکوسیستم ارزهای رمزنگاری شده در حال شکل‌گیری است و زمان ICO و قلمداد کردن ارزهای رمزنگاری شده به عنوان ابزاری برای درآمدزایی‌های سریع سپری شده است. من به اطمینان می‌توانم بگویم که آلت‌سیزن با پذیرش گسترده فناوری باز خواهد گشت، و این فناری است که میزان سیالیت بازار آلت‌کوین‌ها در آینده را تعیین کرده و محور توسعه بازار در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود. فصل آتی آلت‌کوین‌ها، همه آلت‌کوین‌ها را پوشش نخواهد داد و تنها منحصر به آلت‌کوین‌هایی خواهد بود که ارزش روشنی برای این فضا دارند.

نگه داشتن ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین برای مدت زمان 365 روز می‌تواند به منزله 62 درصد سودآوری باشد. با این حال، برای 10 مورد از ارزشمندترین آلت‌کوین‌های یک سال اخیر، قضیه کامل نقطه مقابل این بوده است.

از میان 10 آلت‌کوین ارزشمند یک سال گذشته، این تنها لایت‌کوین بوده است که توانسته است زیر 50 درصد کاهش ارزش داشته باشد. آیوتا بیشترین ضربه را خورده و طی این دوره یک ساله بیش از 80 درصد کاهش بها را تجربه کرده است. سایر ارزها نیز نظیر ایکس‌آرپی، اتر و بی‌سی‌اچ، به ترتیب 58 درصد، 68 درصد و 75 درصد تنزل یافته‌اند.

شیب کند کاهش ارزش لایت‌کوین، به دلیل عملکرد قوی این ارز رمزنگاری شده طی سال‌های گذشته تاکنون بوده است. همان‌طور که اگر قرار باشد تا پایان سال 2019 شاهد افزایش بهای آلت‌کوین‌ها باشیمT لایت‌کوین نیز بدون شک در صدر خواهد بود. مقایسه‌های زیادی بین حباب دات کام دهه 1990 میلادی و اوایل قرن بیستم و دوران ارزهای رمزنگاری شده صورت گرفته است. جدا از پتانسیل فوق‌العاده این ارزها برای اعمال تغییرات پارادایم در سطح صنعت، برخی از مفسران و تحلیل‌گاران وجه اشتراک دیگری نیز بین این دو حباب بزرگ عنوان می‌کنند که آن، سقوط بازار است.

بسیاری از آلت‌کوین‌ها از بازار گاوی اخیر بیت‌کوین سود بردند. شیفتگان ارزهای رمزنگاری شده انتظار دارند که آلت‌کوین‌ها دوباره برگردند ولی ممکن است بسیار ناامید شوند. حباب دات کام سال 2000 یک قیاس برای این وضعیت است. به دنبال فروپاشی‌های فناوری 2001 و 2002 میلادی، دات کام‌هایی با ارزش واقعی رو به انفجار گذاشتند و دات کام‌های «آلت» ورشکسته شدند.

صرف نظر از این‌که اکنون روز قضاوت در مورد آلت‌کوین‌ها باشد یا نه، در حال حاضر شاهد پروژه‌هایی هستیم که حاکی از اختلال در این فضا هستند. به عنوان مثال، گزارشی که از سوی شرکت تحلیل داده‌های مبتنی بر بلاکچین کوین‌متریکز منتشر شده، نشان می‌دهد که یک برنامه هواشناسی مسئولیت 96 درصد از کل تراکنش‌های صورت گرفته روی بلاکچین بیت‌کوین اس‌وی را برعهده گرفته است.

طی بازار خرسی سال 2018، مفسرانی نظیر مدیرعامل زاپو، تد راجرز، بر این عقیده بودند که این کاهش قیمت می‌تواند حتی به خاموشی کامل آلت‌کوین‌ها نیز بیانجامد. از منظر راجرز، اکثریت قریب به اتفاق آلت‌کوین‌ها، یعنی بالغ بر 90 درصد از آن‌ها، در معرض خطر انقراض قرار دارند.

البته، راجرز تنها فرد پایبند به این عقیده نیست، چرا که بری سیلبرت از دیجیتال کارنسی گروپ و مت هوگان از مدیریت ثروت بیت‌وایز نیز چنین احساس مشابهی دارند. همان‌طور که کوین‌تلگراف نیز در اواسط فوریه سال جاری طی انتشار گزارشی اشاره کرد، سیلبرت ضمن اشاره به بیت‌کوین به عنوان برترین ارز رمزنگاری شده، پیش‌بینی کرده است که بسیاری از آلت‌کوین‌ها «به صفر خواهند رسید». ضمن این‌که در فوریه 2019، کوین‌تلگراف گزارشی را منتشر ساخت مبنی بر اظهارات هوگان، که گفته بود 95 درصد از کل ارزهای رمزنگاری شده خواهند مرد.

منبع: Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.