راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا علیه بایننس و تاثیرات آن بر قیمت بیت‌کوین و ارزش بازار

شکایت 74 صفحه‌ای کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) علیه بایننس، بازار رمزارزها را در بهت فروبرده و ظاهراً زمینه‌ساز سقوط ارزش آن نیز شده است.

کمیسیون معاملات آتی کالا، با متهم‌ساختن بایننس به نقض قوانین فدرال برای کسب درآمد میلیون‌دلاری از کاربران آمریکایی، این صرافی را یک تهدید بالقوه معرفی کرده است. این کمیسیون، در شکایت 74 صفحه‌ای خود، با کالا خطاب‌کردن دارایی‌های دیجیتال بایننس در 27ام مارس، شوک بزرگی را به جان بازارهای مالی انداخته است.

چند نکته که شاید جالب باشد در مورد شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا از بایننس و رئیس آن، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) بدانید:

برچسب‌گذاری توکن‌ها به‌عنوان کالا:

کمیسیون معاملات آتی کالا، دارایی‌های دیجیتال بایننس از جمله لایت‌کوین (Litecoin)، تتر (Tether)، اتر (Ether) و بایننس یو‌اس‌دی (Binance USD) را کالا خواند. به گفته این کمیسیون، بایننس معاملات این رمزارزها را برای مشتریان خود در ایالات متحده آمریکا تسهیل کرده است.

شیلا وارن (Sheila Warren)، رئیس شورای نوآوری کریپتو (Crypto Council for Innovation)، با «شات قدرتمند» خطاب‌کردن این حرکت، تأکید می‌کند که شکایت کمیسیون علیه بایننس می‌تواند پیامدهای قابل‌ملاحظه‌ای برای صنعت کریپتو در پی داشته و این نکته را متذکر شود که رگولاتورها، با کسی شوخی ندارند.


دسترسی به تلفن چانگ پنگ ژائو؟


مورد جالب و عجیب در خصوص پرونده شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا علیه بایننس و چانگ پنگ ژائو، ادعای کمیسیون مبنی بر جمع‌آوری زنجیره‌های متنی و چت‌های گروهی از «تلفن ژائو» به‌عنوان مدارک و شواهد پرونده است. این ادعا، سؤالات زیادی را پیرامون این‌که این کمیسیون، چطور به تلفن ژائو دسترسی داشته مطرح می‌کند.

مارتین کرانگ (Martin Krung)، مشاور برجسته بلاکچین، با اشاره به استناد کمیسیون معاملات آتی کالا روی اطلاعات تلفن همراه مدیرعامل بایننس، مانند بسیاری از مردم از این‌که «این کمیسیون چطور به تلفن ژائو دسترسی داشته» حیرت‌زده شده و طی توئیتی آن را ابراز داشت.


اتهام به فعالیت‌های تروریستی


کمیسیون معاملات آتی کالا مدعی است، بایننس که قرار بود ‌جز از طریق شرکت جداگانه و مستقل بایننس ایالات متحده یا بایننس یو‌اس (Binance.us) به مشتریان ایالات متحده ارائه خدمات نداشته باشد، این محدودیت را دور زده و به مشتریان مهم و بزرگ سازمانی، خدمات ارائه کرده است.

به گفته این کمیسیون، دورزدن الزامات رگولاتوری توسط بایننس، با وجود این‌که می‌دانسته با ممنوعیت همراه است، تنها در می 2021 میلادی 1.14 میلیارد دلار درآمد برای این صرافی رمزارز به دنبال داشته است.

این در حالی است که بر اساس ادعای کمیسیون معاملات آتی کالا، بایننس و کارمندان آن، مشتریان ایالات متحده را برای فرار از فرایند احراز هویت به استفاده از وی‌پی‌ان (VPN) تشویق کرده‌اند.

اما جالب‌ترین اتهام علیه بایننس در این شکایت، اتهام به فعالیت‌های تروریستی در پلتفرم آن بوده؛ بر اساس ادعای کمیسیون معاملات آتی، پلتفرم بایننس زمینه را برای فعالیت‌های تروریستی و غیرقانونی مهیا کرده و این در حالی است که ژائو و کارمندان آژانس نیز از آن به‌خوبی مطلع بوده‌اند.

ظاهراً عده‌ای از کارشناسان، کارمندان و نمایندگان بایننس اظهار داشته‌اند که پلتفرم این صرافی، تسهیل‌کننده برخی فعالیت‌های غیرقانونی است. این ادعا، به حادثه فوریه 2019 میلادی استناد کرده که در آن، ساموئل لیم (Samuel Lim)، مدیر ارشد اسبق انطباق در بایننس، اطلاعاتی را در مورد «تراکنش‌های حماس» دریافت کرده بود. بر اساس آنچه که در پرونده آمده، لیم به یکی از همکاران توضیح داده که تروریست‌ها، معمولاً تراکنش‌هایی «با مبالغ اندک» را در پلتفرم این صرافی به انجام رسانده‌اند، چراکه مبالغ کلان به منزله پول‌شویی هستند.


یک مرد، اما در رأس همه امور


مورد دیگر در خصوص شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا علیه بایننس و مدیرعامل آن، اتهامات وارده به چانگ پنگ ژائو به‌عنوان متهم ردیف اول پرونده است. این پرونده، مدعی است ژائو، مالکیت و کنترل ده‌ها نهادی را در اختیار دارد که پلتفرم بایننس را به‌عنوان یک شرکت مشترک اداره می‌کنند.

مستندات موجود در پرونده، نشان می‌دهند که ژائو، شخصاً هزینه‌های جزئی یکی از دفاتر را تأیید کرده و برای خدمات شرکت، نظیر خدمات وب آمازون با کارت اعتباری شخصی خودپرداخت انجام داده است.

به نظر می‌رسد پرونده شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا علیه صرافی بایننس و ژائو، به‌قدری مستدل و محکم هست که بتواند این غول رمزارز جهان را به دردسر بیندازد. به‌ویژه که به گفته تیموتی مساد (Timothy Massad)، جزئیات بسیار زیادی در پرونده وجود دارد که نشان می‌دهد این کمیسیون، برای کسب اطلاعات در داخل صرافی نیز افرادی داشته و بنابراین، این شکایت را می‌توان یک «اتفاق بسیار مهم» برای صنعت خطاب کرد.

یکی از بخش‌های قابل‌توجه در پرونده، بخش مربوط به جریمه‌ها است که جریمه‌های پولی، حذف هرگونه سود معاملاتی، حقوق، کمیسیون، وام یا کارمزد به‌دست‌آمده از اقدامات مجرمانه، و همین‌طور پرداخت جریمه برای حل‌وفصل تحقیقات را در بر می‌گیرد. اما این پرونده، جز برای بایننس، روی روند بازار نیز تأثیراتی داشته است.

در پی این شکایت، سهام کوین‌بیس (CoinBase)، تنها صرافی رمزارز حاضر در بورس ایالات‌ متحده، 9.1 درصد سقوط داشته، و سهام بسیاری از شرکت‌های استخراج بیت‌کوین نیز با روندی کاهشی مواجه شد. ارزش سهام شرکت مایکرو استراتژی (MicroStrategy)، که به‌خاطر خرید حجم بالای بیت‌کوین سروصدا کرده بود نیز 6.7 درصد افت کرده، و بیت‌کوین نیز با ازدست‌دادن چیزی حدود 1000 دلار از ارزش خود، به کانال زیر 27000 دلار سقوط کرد.

شرکت تجارت کریپتوی کامبرلند (Cumberland)، در توئیتی با اشاره به افت قیمت بیت‌کوین و سقوط ارزش بازار، طی توئیتی تصریح کرد که «شکایت کمیسیون معاملات آتی کالا در قبال بایننس، اکنون یک محرک مهم قیمتی است».

به عقیده این شرکت، شکایت مطرح شده علیه بایننس، سه خروجی بالقوه می‌تواند داشته باشد:

  • چهارچوب‌های رگولاتوری محکم‌تر و شفاف‌تر، بدون اعمال جریمه نقدی
  • چهارچوب‌های رگولاتوری محکم‌تر و شفاف‌تر، با جریمه‌ای جزئی
  • و چهارچوب‌های رگولاتوری محکم‌تر و شفاف‌تر، همراه با جریمه‌ای کلان و قابل‌ملاحظه

این‌که ماحصل پرونده کدام‌یک از موارد بالا باشد، برای امنیت و شفافیت بیشتر در بازار رمزارزها به قطع یقین کمک‌کننده خواهد بود. اما این‌که چه تاثیری بر روند قیمتی بازار خواهد داشت، بسته به جریمه‌ای است که برای بایننس در نظر گرفته می‌شود. کامبرلند خاطرنشان شد اگر جریمه‌ای اعمال نشود، احتمالاً با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم بود و این در حالی است که عملی شدن دو سناریوی دیگر، به احتمال زیاد باعث آسیب به بازار و سقوط قیمت‌ها خواهد شد.

هرچند که هنوز نمی‌توان به قطع یقین در مورد اثرات این پرونده بر بازار تصمیم‌گیری کرد. نوسانات هنوز در هاله‌ای از ابهام هستند و پرونده، باتوجه‌به مقاومت ژائو در قبال آن ممکن است به این زودی‌ها به نتیجه نرسد. اما آنچه که روشن است، به قول کامبرلند، با این پرونده «تنگناها تشدید می‌شوند» و به‌احتمال زیاد، نقدینگی آسیب می‌بیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.