راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

25 استارتاپ، با سریع‌ترین نرخ رشد در سال 2023

انقلاب دیجیتال باعث شده است تا شیوه تجارت، در سراسر جهان دست‌خوش تغییر شود. همه‌گیری کرونا، مردم را بر آن داشت تا هرچه بیشتر از هم فاصله بگیرند و کارآفرینان، به واسطه همین فاصله‌گذاری‌، عرصه را برای ارائه دستاوردهایی جدید برای برقراری ارتباط از راه دور باز دیدند. روندی که استارتاپ‌های را بسیار منعطف‌تر و خلاق‌تر از زمان قبل از همه‌گیری کرد و باعث شد بسیاری از آنها، مسیر رشد را سریع‌تر از دیگر همتایان خود بپیمایند.

برخی از این استارتاپ‌ها، بالاترین نرخ رشد طی یکی دو سال اخیر را داشته‌اند و در این مطلب، در قالب 25 استارتاپ، با سریع‌ترین نرخ رشد در سال 2023 معرفی می‌شوند. استارتاپ‌هایی که برخی از هیجان‌انگیزترین و درخشان‌ترین ایده‌ها را در حوزه‌های مختلف، از فناوری و خدمات غذایی گرفته تا تدارکات و آموزش ارائه می‌کنند و سال 2023، به احتمال زیاد، سال درخشانی برای آنها خواهد بود.

  • اونلی‌فنز (OnlyFans)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 9100 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2016

محل استقرار: لندن، بریتانیا

بودجه: افشا نشده

کاری که استارتاپ می‌کند: در طول همه‌گیری کرونا بود که به یک‌باره، همه مردم جهان با پلتفرمی به نام اونلی‌فنز آشنا شدند. یک سرویس اشتراک محتوای اینترنتی، که به محتوای غیراخلاقی و میم‌های بی‌پایانش مشهور است و به تولید کنندگان محتوا، قدرت هنرنمایی می‌دهد. این استارتاپ، با وجود حمایت محدود از سوی سرمایه‌گذاران (عمدتاً به علت محتوای نامناسب برای کار (NSFW)) یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌ها طی چند سال اخیر بوده و سال 2023 را نیز با رشدی انفجاری آغاز کرده است.

با وجود درآمد خالص 2.5 میلیارد دلاری این استارتاپ در سال 2022 و پایگاه کاربری اختصاصی 7 میلیون طرفدار در ماه، بسیاری از سرمایه‌گذاران مطرح جهان، به واسطه چهره عمومی مخدوش این استارتاپ، تمایلی به سرمایه‌گذاری روی آن نشان نمی‌دهند.

  • استک‌بلیتز (StackBlitz)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 2100 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2018

محل استقرار: سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

بودجه: 7.9 میلیون دلار (سرمایه‌گذاری سید)

کاری که استارتاپ می‌کند: برنامه‌نویسان کامپیوتری، عاشق سادگی هستند و استک‌بلیتز هم دقیقاً همان چیزی را به برنامه‌نویسان می‌دهد که می‌خواهند. استک‌بلیتز، یک ارائه‌دهنده ابزار ادیت برای برنامه‌نویسان کامپیوتری است که تحت وب کار می‌کند.

بسیاری از ابزارهای حیاتی مورد نیاز برای برنامه‌نویسی، از قبیل ویرایش‌گرهای کد منبع، اتوماسیون و اشکال‌زدایی، همه به واسطه استک‌بلیتز در یک محیط ابری از نوع گوگل سوت (Google Suite) قابل دسترسی هستند و گوگل و دیگر توسعه‌دهندگان سازمانی پیشرو در سراسر جهان نیز در حال حاضر از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

  • لینک‌تری (Linktree)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 2050 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2016

محل استقرار: ملبورن، استرالیا

بودجه: 165.7 میلیون دلار (سری C)

کاری که استارتاپ می‌کند: لینک‌تری برای کمک به اینفلوئنسرها و تولیدکننده‌های محتوا راه‌اندازی شده است، تا به آنها این امکان را بدهد که از طریق لینکی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، تنها با یک کلیک، مطالب، محتواها، ویدئوها و هرآنچه که آماده کرده‌اند را در سرتاسر سیستم‌عامل‌های مختلف به اشتراک بگذارند. مشترکین نیز این فرصت را پیدا می‌کنند تا به جای خسته شدن جست‌وجو در پلتفرم‌های مختلف برای یافتن محتوا و صفحه موردنظرشان، از طریق انشعاب لینکِ لینک‌تری، تمام صفحات اینفلوئنسر یا تولیدکننده محتوای مورد علاقه‌شان را در اختیار داشته باشند.

لینک‌تری که مورد توجه شرکت‌های رسانه‌ای مطرحی همچون فوربس (Forbes)، اینترپرِنور (Entrepreneur) و دیجیتال ترندز (Digital Trends) نیز قرار گرفته است، سعی دارد گستره نفوذ خود را به واسطه افزودن ویژگی‌هایی همچون پرداخت یا ادغام با شاپیفای (Shopify) توسعه دهد.

  • فندام (Fandom)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 236 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2004

محل استقرار: سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

بودجه: 145.4 میلیون دلار (سری E)

کاری که استارتاپ می‌کند: این استارتاپ را اصطلاحا «بهشت نِردها» می‌نامند. نرد، اصطلاحی تقریباً تازه است که معمولاً به افراد روشنفکر و درون‌گرا اطلاق می‌شود که وسواس فکری و علاقه‌ مفرط به یک موضوع خاص دارند و از نظر اجتماعی نیز ضعیف‌اند. چنین افرادی اغلب به موضوعات فنی، تخیلی یا خیال‌پردازی علاقه وافر دارند؛ موضوعاتی که دیگران، چندان از آنها لذت نمی‌برند و به همین علت، نردها، خوره بازی و سرگرمی در انزوای خود هستند. بر همین اساس نیز، فندام را، که می‌توان آن را بزرگ‌ترین ویکی جهان برای فرهنگ بازی، فانتزی و سرگرمی عنوان کرد، بهشت نردها نامیده‌اند.

بالغ بر 350 میلیون طرفدار پروپاقرص، از 250 هزار مجموعه، از هیلو (Halo) گرفته تا گیم آو ترونز (Game of Thrones)، به صورت ماهیانه با این پلتفرم تعامل دارند. بازی، به خودی خود بخش قابل ملاحظه‌ای از این پلتفرم را به خود اختصاص داده است. هر ماه، به بیش از 1.2 میلیارد سوال در مورد بازی‌ها پاسخ داده می‌شود و پلتفرم، پایگاه کاربری عظیمی به وسعت 125 میلیون کاربر از سراسر جهان دارد.

  • لالاموو (Lalamove)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 459 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2013

محل استقرار: هنگ‌ کنگ، هنگ ‌کنگ

بودجه: 2.5 میلیارد دلار (سری F)

کاری که استارتاپ می‌کند: پلتفرم لجیستیکی آسیایی لالاموو، با آغاز دور سرمایه‌گذاری بزرگ سری F خود به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری سکویا چین (Sequoia China)، سعی دارد چه در بحث زمان و چه مسافت، عملکرد خود را بهبود دهد. استارتاپی که تلاش می‌کند زمان تحویل را به حداقل رسانده و به وعده خود، مبنی بر لست مایل دلیوری (last-mile delivery)، که به انتقال و تحویل محموله در دورترین نقاط اشاره دارد، جامه عمل بپوشاند.

از سال 2021 میلادی، پلتفرم چینی لالاموو، این افتخار را دارد که برای بیش از 10 میلیون مشتری ارائه خدمات می‌کند و مجموعه عظیمی از 70 هزار راننده را نیز به عنوان کاربرانی ارزشمند تحت پوشش خود دارد. پلتفرم لالاموو، این قابلیت را دارد تا تنها در عرض 12 ثانیه، مشتری و راننده را با هم تطابق داده و در عرض 55 ثانیه، تحویل را نهایی کند.

  • پری‌پلای (Preply)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 1075 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2012

محل استقرار: بروکلین، ماساچوست

بودجه: 100.1 میلیون دلار (سری C)

کاری که استارتاپ می‌کند: پری‌پلای، یک سرویس تدریس خصوصی زبان است که توانسته است کاربران زیادی به سمت خود جذب کرده و به ویژه از سال 2020، به سرعت در مسیر رشد قرار گیرد. در این پلتفرم، که مدل آن شباهت زیادی به مدل آپ‌ورک (Upwork) دارد، دانش‌آموزان این امکان را پیدا کرده‌اند که معلمان خود را از میان بیش از 200 کشور مختلف انتخاب کنند، تا به کمک آنها، هر زبانی که دوست دارند را، از چینی و انگلیسی گرفته تا دیگر زبان‌ها، یاد بگیرند.

پری‌پلای، در حال حاضر میزبان 32 هزار مربی از اقصی نقاط جهان است که برای تدریس در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند و ماهیانه نیز برای پایگاه کاربری چشمگیری متشکل از 100 هزار دانش‌آموز، خدمات ارائه می‌کند.

  • لابستر (Labster)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 587 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2011

محل استقرار: کپنهاگ، دانمارک

بودجه: 150.5 میلیون دلار (سری C)

کاری که استارتاپ می‌کند: یادگیری مجازی، در سال 2020، اساساً به خاطر ضرورت رونق گرفت. همه‌گیری کرونا باعث شد مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر جهان تعطیل شوند و به همین دلیل، چاره‌ای برای سیستم‌های آموزشی و مردم نماند جز اینکه دست به دامان آموزش مجازی شوند. با این حال، این توفیق اجباری باعث شد بسیاری از مربیان و دانش‌آموزان، به این نتیجه برسند که آموزش مجازی، چندان هم بد نیست و مزایایی برای خودش دارد. هرچند که برخی از حوزه‌ها بیش از دیگران از این مجازی شدن آموزش آسیب دیده‌اند. کارهای آزمایشگاهی، از جمله حوزه‌هایی بود که مجازی بودن آسیب‌های زیادی به آن وارد کرد. آزمایشگاه‌ها، به عنوان یکی از آخرین مرزهای علم تلقی می‌شوند که نیاز به آموزش حضوری دارند.

تیم نرم‌افزاری لابستر، بیش از 250 آزمایشگاه مجازی با کیفیت بالا را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است تا بخشی از این آسیب را جبران کند. دانش‌آموزان این فرصت را دارند تا در سایه لابستر، روی همه‌چیز، از توالی یابی دی‌ان‌ای گرفته تا درمان سرطان آزمایش کنند. رویکرد بازی‌وار سازی (Gamification) این پلتفرم بسیار کارساز و محبوب از آب درآمده و باعث شده است که در حال حاضر، لابستر، میزبان 1800 موسسه و 900 هزار دانش‌آموز از سراسر جهان باشد که سعی دارند این پلتفرم را، در قالب یک شبیه‌سازی، جایگزین آزمایشگاه‌های حضوری خود کنند.

  • اورا رینگ (Oura Ring)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 3850 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2013

محل استقرار: اولو، فنلاند

بودجه: 148.3 میلیون دلار (سری C)

کاری که استارتاپ می‌کند: حلقه‌های براق اورا، چند صباحی است که دل همه کاربران را از سراسر جهان ربوده است. بسیاری از مردم، از اقصی نقاط جهان، به خرید این حلقه‌ها روی آورده‌اند و همین امر، سبب‌ساز سرعت گرفتن فوق‌العاده رشد این استارتاپ، از سال گذشته شده است. اما معروف شدن یک حلقه، که از یک شهر کوچک در کشور فنلاند به بازار جهانی راه یافته است، خودش جای تعجب دارد. این حلقه، که در مقایسه با همتایان دیگر خود، چندان ساختارشکن به شمار نمی‌آید، به شما این امکان را می‌دهد تا ضربان قلب، الگوهای خواب و دمای بدن‌تان را به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته، از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند خود کنترل کنید.

رسانه‌های بنامی همچون وایرد (Wired)، نظرات تحسین‌برانگیزی در مورد اورا، به دلیل ارائه داده‌های دقیق و طراحی بسیار سَبُکش منتشر کرده‌اند.

  • تیلویند (Tailwind)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 1012 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2012

محل استقرار: اکلاهما سیتی، اکلاهما

بودجه: 10.7 میلیون دلار (سری B)

کاری که استارتاپ می‌کند: پینترست و اینستاگرام پر از تولید کننده‌های محتوا هستند. موضوعی که سبب شده است ایجاد تمایز در میان آن همه ازدحام، کار دشواری برای اینفلوئنسرها و تولید کننده‌های محتوا در این پلتفرم‌ها باشد. این در حالی است که پلتفرم تولید محتوای بصری تیلویند، توسط بیش از 1 میلیون برند و اینفلوئنسر از سراسر جهان استفاده می‌شود. این حجم از استقبال، صرفاً به این علت است که تیلویند، محتوا را برای آنها آسان‌تر کرده و در عین حال، خبری از ازدحام و هرج‌و‌مرج پلتفرم‌های اینستاگرام و پینترست هم نیست. خودکارسازی بسیاری از فرایندهای دست‌وپاگیر تولید محتوا، اعم از هشتگ‌گذاری، رنگ‌بندی‌ها و همین طور زمان‌بندی، به برندها و اینفلوئنسرهای استفاده کننده از این پلتفرم اجازه می‌دهد تا به جای صرف انرژی روی چنین فرایندهایی، بیشتری روی مضمون و ایده پست‌های خود تمرکز کنند و در نتیجه، تولید محتوای بهتر و موفق‌تری داشته باشند.

بیش از 1 میلیون کسب‌وکار کوچک نظیر آرتیکل (Article)، سِرِنا اند لایلی (Serena & Lily)، جنی یو (Jenny Yoo) و حتی عده‌ای از غول‌های بزرگ فناوری نظیر شاپیفای (Shopify)، استفاده کننده پلتفرم تیلویند هستند.

  • گامرود (Gumroad)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 350 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2012

محل استقرار: سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

بودجه: 16.1 میلیون دلار (تأمین مالی جمعی بر پایه سهام)

کاری که استارتاپ می‌کند: تولیدکننده‌های دیجیتال، به طور سنتی، همواره برای کسب درآمد از مخاطبین خود در فضای دیجیتال با مشکل مواجه بوده‌اند. پلتفرم گامرود، دقیقاً برای پاسخگویی به همین مشکل راه‌اندازی شده است. 120 هزار تولید کننده دیجیتال از سراسر جهان، به لطف پلتفرم گامرود توانسته‌اند محصولات خود را به فروش رسانده و بیش از 743 میلیون دلار کسب درآمد از طریق پلتفرم به ثبت برسانند. گامرود به تولید کنندگان این امکان را می‌دهد تا همه‌چیز، از پست‌های وبلاگی گرفته تا کتاب‌های آشپزی‌شان را به مخاطبین بفروشند و از طریق آن کسب درآمد کنند.

گامرود، به لطف همین استقبال گسترده، یک وبلاگ، یک دانشگاه و یک پادکست نیز راه‌اندازی کرده است.

  • کلاکیفای (Clockify)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 9100 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2017

محل استقرار: پالو آلتو، کالیفرنیا

بودجه: افشا نشده

کاری که استارتاپ می‌کند: یکی از مشکلاتی که معمولاً مدیران پروژه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مدیریت زمان است. زمانی اجرای پروژه‌ها، زمان رسیدگی و پرداخت صورت‌حساب‌ها، و در کل، هر چیزی که به زمان ربط داشته باشد.

کلاکیفای، یک پلتفرم مدیریت زمان است که بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ جهان، از جمله دیزنی، سونی، آمازون و غیره از آن استفاده می‌کنند. این استارتاپ، فقط در ماه گذشته 100 هزار کاربر جدید اضافه کرده است.

  • گلو آپ (Glow Up)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 788 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2020

محل استقرار: خُبر، عربستان سعودی

بودجه: افشا نشده

کاری که استارتاپ می‌کند: گلو آپ، به زنان عربستانی این امکان را می‌دهد تا برای دریافت خدمات آرایشی در منزل، رزرو کنند. در این پلتفرم، چهار گزینه برای بانوان عرب ارائه شده است (آرایش، مو، اسپا و مدل) که می‌توانند از میان آنها، گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و خدمات مربوط به آن را در منزل خود دریافت کنند.

  1. برایتویل (Brightwheel)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 65 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2014

محل استقرار: سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

بودجه: 88.8 میلیون دلار (سری C)

کاری که استارتاپ می‌کند: راه‌اندازی مهدکودک یا پیش‌دبستانی، آنقدرها هم به نظر می‌رسد ساده نیست. مدیریت حضور و غیاب، اجرای برنامه‌های آموزشی و در کنار همه اینها، القای احساس راحتی به والدینی که نگران فرزندانشان هستند، کارهایی هستند که کارکنان یک مهدکودک یا پیش‌دبستانی باید بتوانند به خوبی از عهده آن بربیایند. برایتویل، پلتفرم جالبی است که این نیاز را حس کرده و با ارائه راه‌کار اجاره نرم‌افزارش (SaaS)، هر چیزی که برای مدیریت یک مجموعه با محوریت مراقبت از کودکان نیاز است را ارائه می‌دهد.

برایت‌ویل ادعا می‌کند که 85 درصد از کاربرانش، پس از استفاده آن را به دیگران نیز توصیه می‌کنند، 100 درصد از والدین، در سایه پلتفرم آن احساس رضایت بیشتری از مهدکودک فرزندشان دارند و ده‌ها میلیون لحظه ماندگار از مهدکودک‌ها ثبت و در این پلتفرم به اشتراک گذاشته شده است.

  • منسکیپد (Manscaped)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 3233 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2016

محل استقرار: سن دیگو، کالیفرنیا

بودجه: 500 هزار دلار (وام قابل تبدیل به سهام)

کاری که استارتاپ می‌کند: ممکن است هنگام گشت‌وگذار در شبکه‌های مجازی، برخی از آگهی‌های تبلیغاتی منسکیپد به چشم‌تان خورده باشد. یک استارتاپ از سن دیگو، که تلاش می‌کند جذابیت را به آرایش مردانه بازگرداند. منسکیپد با استراتژی استفاده از ستارگان محبوبی همچون راب گرانکووسکی (Rob Gronkowski)، یا بهره‌مندی از برخی نشریات نسل هزاره همچون بارستول اسپورت (Barstool Sports)، سعی کرده اسم و رسم به هم بزند.

تعدادی از محصولات این شرکت که در سن دیگو ساخته شده‌اند، مثل محصولات امضاداری مثل لون‌موور (The Lawnmower)، به قدری موفق بوده‌اند که حتی برای توسعه آنها، یک سری مذاکرات اسپک نیز صورت گرفته است.

  • استریم‌یارد (StreamYard)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 6300 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2018

محل استقرار: توالتین، اورگن

بودجه: افشا نشده

کاری که استارتاپ می‌کند: انفجار سرویس‌های پخش محبوب نظیر توییچ و یوتیوب لایو، کلاس کاملاً جدیدی از تولید محتوا را برای گیمرها، اینترتینرها و اینفلوئنسرها به وجود آورده است. پلتفرم مبتنی بر مرورگر استریم‌یارد، به تولید کننده‌های محتوا این امکان را می‌دهد تا به سادگی، از طریق مرورگر خود، هر چیزی که ساخته‌اند را در پلتفرم‌های محبوبی مانند فیس‌بوک، توییچ، یوتیوب و غیره به اشتراک بگذارند.

تولید کنندگان محتوای مشهوری همچون گری وینرچاک (Gary Vaynerchuk)، قابلیت‌های استریم‌یارد را تبلیغ می‌کنند. گری می‌گوید «غرق این نرم‌افزار شگفت‌انگیز شده است». گایگه واندنتوپ (Geige Vandentop)، مغز متفکر پشت این پلتفرم است که استارتاپ 250 میلیون دلاری‌اش را به پیش می‌راند.

  • مجیک اسپون (Magic Spoon)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 833 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2019

محل استقرار: بروکلین، نیویورک

بودجه: 120.8 میلیون دلار (سری B)

کاری که استارتاپ می‌کند: هر بچه‌ای یک روز بزرگ می‌شود و غلات (معمولاً ناسالمی) که در بچگی می‌خورد را به خاطر می‌آورد. استارتاپ مجیک اسپون، با ترکیب طعم‌هایی که در کودکی عاشقشان بودیم، با فرمولی سالم از غلات با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم، در میز صبحانه بسیاری از مردم جهان طوفان به پا کرده است.

شهرت و محبوبیت این پلتفرم، به‌ویژه زمانی اوج گرفت که نشریه‌های مطرحی همچون فوربس (Forbes)، فست کامپنی (Fast Company) و دِلیش (Delish) در مورد آن صحبت کردند.

  • دیپر (Deeper)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 1250 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2012

محل استقرار: ویلنیوس، لیتوانی

بودجه: 23800 دلار (سرمایه‌گذاری سید)

کاری که استارتاپ می‌کند: داستان دیپر، یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های موفقیت لیتوانی است. محصولات ماهیگیری این استارتاپ، توانسته جوایز ارزنده‌ای را به دست آورد، که جایزه ویژه هفته‌نامه معروف میل انجلر (Mail Anglers) بریتانیا، جایزه بهترین محصول در نمایشگاه بین‌المللی سی‌ای‌اس (CES) 2016 و غیره، از آن جمله‌اند.

ارائه سونارهای شیک و به‌روز، در کنار اپلیکیشنی با اطلاعات دقیق و زمان واقعی پیرامون آنچه که در زیر آب اتفاق می‌افتد، به ماهیگیران این امکان را می‌دهد تا بهترین و بزرگترین صیدهای عمرشان را با دیپر تجربه کنند.

  • شِیرچت (ShareChat)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 2400 درصد

وضعیت رشد: منظم

سال تاسیس: 2015

محل استقرار: بنگلور، هند

بودجه: 1.7 میلیارد دلار (سری H)

کاری که استارتاپ می‌کند: شیرچت، یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های رسانه اجتماعی در کشور پهناور هند است که بیش از 400 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این اپلیکیشن، از 15 زبان رایج در هند پشتیبانی می‌کند. موفقیت فوق‌العاده شیرچت طی سال‌های اخیر، منجر به چندین دور سرمایه‌گذاری بزرگ شده که ارزش این تک‌شاخ هندی را به 1.2 میلیارد دلار رسانده است.

  • لیکوئید دِث (Liquid Death)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 814 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2017

محل استقرار: سانتا مونیکا، کالیفرنیا

بودجه: 200.6 میلیون دلار (سری D)

کاری که استارتاپ می‌کند: لیکوئید دث، یک استارتاپ تولید کننده آب کنسرو شده است که به صورت فروش مستقیم به مصرف‌کننده (Direct To Consumer (DTC)) عرضه می‌شود. لیکوئید دث، محبوبیت و موفقیت خود را مرهون رویکرد منحصربه‌فردش در برندسازی و بازاریابی است. تخمین زده می‌شود که درآمد سالانه این شرکت در سال 2022، چیزی در حدود 130 میلیون دلار بوده، که نسبت به سال 2021، رشدی 3 برابری را نشان می‌دهد.

  • پرینتیفای (Printify)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 1257 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2015

محل استقرار: سان فرانسیسکو، کالیفرنیا

بودجه: 54.1 میلیون دلار (سری A)

کاری که استارتاپ می‌کند: پرینتیفای، یک سرویس چاپ سفارشی است، که اضافه کردن طرح‌های سفارشی به محصولات فیزیکی را تا حدودی تسهیل کرده است. ماگ‌ها، جوراب‌ها، فنجان‌های قهوه، پیراهن‌ها و کاتالوگی از 800 نوع محصول، در پرینتیفای در دسترس است، تا هر طرحی که دوست دارید را برای چاپ رویش سفارش دهید.

  • ملینو (Melio)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 400 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2018

محل استقرار: نیویورک، نیویورک

بودجه: 504 میلیون دلار (سری D)

کاری که استارتاپ می‌کند: یکی از مشکلاتی که کسب‌وکارهای کوچک با آن دست به گریبان هستند، نگهداری دفاتر، به ویژه صدور فاکتور و پرداخت صورتحساب‌های فروشندگان و پیمان‌کاران است. ملینو، در پاسخ به این مشکل، به آسان‌ترین وجه ممکن با نرم‌افزارهای حسابداری مورد استفاده در این کسب‌وکارها یکپارچه می‌شود و به صاحبان مشاغل این امکان را می‌دهد تا با ایجاد گردش کار، فرایندهای صدور فاکتور و پرداخت صورتحساب را در کمترین زمان و به سادگی انجام دهند.

  • آدالو (Adalo)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 9200 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2018

محل استقرار: سنت لوئیس، میزوری

بودجه: 9.8 میلیون دلار (سری A)

کاری که استارتاپ می‌کند: وقتی نمی‌دانید چطور باید کدنویسی کنید یا اصلاً نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، مطمئناً ایجاد یک اپلیکیشن می‌تواند ترسناک به نظر برسد. خوشبختانه، آدالو به دادتان رسیده و این مشکل را با سازنده اپلیکیشن بدون کد یکپارچه خود حل کرده است. رابط کاربری آسان آدالو، که به تازگی دور سرمایه‌گذاری 8 میلیون دلاری سری A خود، به رهبری تایگر گلوبال (Tiger Global) را پشت سر گذاشته است، به سازندگان اپلیکیشن این امکان را می‌دهد که به جای ردیف کردن کدهایی که سر از آن درنمی‌آورند، تنها با کشیدن یک سری بلوک و رها کردن آنها، اپلیکیشن مورد نظر خود را بسازند.

  • دِ فارمرز داگ (The Farmer’s Dog)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 500 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2014

محل استقرار: نیویورک، نیویورک

بودجه: 103.1 میلیون دلار (سری C)

کاری که استارتاپ می‌کند: معمولاً کسانی که سگ دارند، حاضرند هر کاری بکنند تا این پشمالوهای مهربان، بهترین زندگی ممکن را داشته باشند. استارتاپ دِ فارمرز داگ، از این علاقه به عنوان یک فرصت طلایی استفاده کرده و با ارائه غذای سگ درجه یک، در حد غذای خود انسان و بدون هیچ‌گونه مواد نگهدارنده، کار دارندگان این حیوانات خانگی را آسان کرده است. تاکنون، بیش از 200 میلیون وعده غذایی توسط این شرکت تحویل داده شده است و مجموعه د فارمرز داگ، در حال حاضر بیش از 300 نفر کارمند دارد.

فارمرز داگ امیدوار است که بتواند خطر رو به افزایش چاقی (بیش از 60 درصد) در سگ‌ها را، که تا حد قابل توجهی به تغذیه آنها برمی‌گردد، درمان کرده و زندگی را برای این حیوانات دوست‌داشتنی، بهتر کند.

  • الِگو (Elegoo)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 276 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2015

محل استقرار: شنژن، چین

بودجه: افشا نشده

کاری که استارتاپ می‌کند: استارتاپ تولیدی چینی الِگو، ارائه‌دهنده ربات‌های مقرون‌به‌صرفه، چاپگرهای سه‌بُعدی و دیگر دستگاه‌‌های موردنیاز برای دانش‌آموزان علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در سراسر جهان است. الگو، هدف از این انتخاب را، کمک به دانش‌آموزان، برای یادگیری اصول اولیه ترکیب‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عنوان کرده است.

پرینترهای سه‌بعدی الگو، به دلیل داشتن عملکرد بالا در عین مقرون‌به‌صرفه بودن، بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدین دریافت کرده است.

  • فروشگاه‌های میسفیت (Misfits Market)

رشد گزارش شده طی 5 سال: 3000 درصد

وضعیت رشد: در حال انفجار

سال تاسیس: 2018

محل استقرار: پنساوکن، نیو جرسی

بودجه: 526.5 میلیون دلار (سری C)

کاری که استارتاپ می‌کند: به نظرتان می‌شود حین ارائه خدمات اشتراک وعده غذایی ارگانیک، که حاوی میوه‌ها و سبزیجات تازه هم هست، با دورریخت مواد غذایی هم مبارزه کرد؟ این ایده جذاب و مثبت، دقیقاً مدل کسب‌وکارِ میسفیت مستقر در نیو جرسی است. بزرگ‌ترین مزیت رقابتی این استارتاپ، این است که با توجه به اینکه بسیاری از محصولات آن را خواربارفروش‌ها نمی‌توانند عرضه کنند، این امکان را دارد تا در محصولات معمولی که فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه می‌کنند، تا 40 درصد تخفیف اعمال کند.

میسفیت ادعا می‌کند که مردم، در سایه استفاده از خدمات این استارتاپ، در هفته 25 دلار پس‌انداز می‌کنند. ظاهراً دور سرمایه‌گذاری سری C این استارتاپ، که ارزش آن را به 1.8 میلیارد دلار می‌رساند، آینده خوبی را برای این ارائه‌دهنده غذاهای زشت اما سالم و ارگانیک رقم زده است.

نتیجه‌گیری

احتمالاً سال جدید نیز سالی سرشار از انرژی برای استارتاپ‌ها خواهد بود. به رغم همه فرازونشیب‌ها، تورم، رکود، همه‌گیری و غیره، فناوری همچنان در حال پیشرفت است و نرم‌افزارها، در حال بلعیدن جهان هستند. اسامی موجود در لیست بالا نیز به عنوان سردمداران استارتاپ‌های سال پیش رو، به مقیاس‌پذیری، ارائه خطوط تولید جدید و مواج کردن صنعت ادامه خواهند داد.

صبر داشته باشید… اگر سال گذشته، رکورد سال 2021 میلادی، با 240 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها، تنها در 9 ماه شکسته شد، امسال احتمالاً شاهد رشد بیشتری هم خواهیم بود.

منبع explodingtopics.com
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.