راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمک ۴۳۰ میلیون تومانی به ۵۰ کسب‌وکار خرد پلدختری / پویش اجتماعی سیل کارآفرینی آغاز به کار کرد

نشست خبری پویش اجتماعی سیل کارآفرینی، با حضور رضا الفت نسب دبیر اجرایی جشنواره وب و موبایل ایران، شایان شلیله بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل ایران و حمیده حبیبی بنیان‌گذار رانگو، صبح امروز ۷ مرداد در خانه فرهنگ دیهیم برگزار شد. در این نشست عنوان شد که در مرحله اول این پویش قرار است تا به ۵۰ کسب‌وکار خرد پلدختری مبلغ ۴۳۰ میلیون تومان کمک شود.

پویش سیل کارآفرینی به عنوان پیوست فرهنگی دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران و با حمایت این جشنواره با هدف رونق بخشیدن به کسب وکارهای خرد و راه‌اندازی مجدد چرخه اقتصادی در مناطق سیل زده تعریف شده است که شهرستان پلدختر نقطه شروع آن خواهد بود و با هدف تعمیر و تهیه لوازم کسب‌وکار برای کسانی که در سیل اخیر لوازم کارشان دچار آسیب یا مفقودی شده است، فعالیت خود را شروع کرده است.

تلاش جشنواره وب و موبایل برای کمک‌رسانی

رضا الفت‌نسب با بیان اینکه کسانی که برای خودشان در مناطق سیل‌زده کسب‌وکار داشتند، آنها را از دست داده داده‌اند، عنوان کرد: «این باعث شده که سرپرست خانواده نتواند کاری انجام دهد و ناامیدی به افراد خانواده منتقل شده و وضعیت بدی را شاهد هستیم. به کمک کسب‌وکارهای آنلاین مانند سال گذشته که مدرسه شیرآباد را تکمیل کردیم، امسال هم قرار گذاشتیم که تا پایان سال به یک سری از خانواده‌های آسیب دیده، کمک کنیم.»

الفت‌نسب ادامه داد: «همان طور که می‌دانید در اختتامیه جشنواره وب و موبایل سال گذشته تصمیم گرفتیم مجموعه «بساز» را راه‌اندازی کنیم تا کسب‌وکارها به کمک یکدیگر، مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.‌ پویش سیل کارآفرینی به کمک بساز، جشنواره وب و موبایل ایران و رانگو از امروز آغاز می‌شود و تا پایان این پروژه که اختتامیه جشنواره وب و موبایل است، پروژه‌ها را تکمیل خواهیم کرد.»

به گفته او در این پویش کسب‌وکارهای آنلاین حمایت‌های جدی انجام می‌دهند. دبیر جشنواره وب و موبایل اضافه کرد: «جلسه‌هایی تشکیل دادیم و مجموعه‌هایی مثل اسنپ و دیجی‌کالا به این پویش اضافه شده‌اند و با کمک مجموعه‌هایی دیگر که در طول این کمپین به ما می‌پیوندند، کار را جلو خواهیم برد. این اتفاق خوبی است و به دور از همه هیجانات که بین کسب‌وکارهای آفلاین و آنلاین وجود دارد، سعی داریم تا به مناطق سیل‌زده کمک کنیم.»

جریان دوباره چرخه اقتصادی

حمیده حبیبی در این نشست خبری آمار و ارقامی درباره این پویش ارائه داد. او نام‌گذاری پویش کارآفرینی را به این دلیل دانست که سیل غرب کشور، چرخه اقتصادی را مختل کرده است. او توضیح داد: «ما ۵۰ مورد شناسایی کردیم و شخصا از تمام آنها بازدید کرده‌ام. بیش از ۸۰ درصد مغازه‌ها تعطیل شده‌اند و درگیر رفع نیازهای اولیه خود هستند.»

حبیبی معتقد است اگر این خانواده‌ها توانمند شوند، آنها می‌توانند به این چرخه برگردند. او در این باره بیان کرد: «ما با مصاحبه، شناسایی و تایید افراد محلی، ۵۰ مورد را شناسایی کردیم. این ۵۰ مورد مشاغل خرد و کوچکی هستند و بعد از تایید، اطلاعات آنها را در سایت رانگو قرار داده‌ایم. ارزش تقریبی کمک به آنها ۴۳۰ میلیون تومان است و تمام آنها در پلدختر هستند.»

حبیبی در ادامه گفت: «اگر این کار به خوبی پیش برود، به روستاهای اطراف هم خواهیم رفت. بخشی از مسئولیت اجتماعی ما این است که بتوانیم در حد توان خود کاری کنیم. در مرحله بعدی به دنبال راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و توانمندسازی افراد بیشتری در مناطق سیل‌زده هستیم.»

او با اشاره به این موضوع که تاکید این پویش شفافیت و گزارش واضح است، عنوان کرد: «هر کس می‌خواهد در این کمپین کمکی کند، ما به طور شفاف در رانگو منتشر خواهیم کرد. در این برهه به هر مورد ۵ تا ۱۰ میلیون اختصاص داده‌ایم و تلاش ما این است که براساس اولویت آنها، وسایل مورد نیازشان را تامین کنیم.»

ایجاد کردن موج

شایان شلیله در این نشست با اشاره به تجربه سال گذشته جشنواره وب و موبایل در مورد مدرسه شیرآباد، گفت: «آن تجربه خیلی اتفاقی بود و از انشای یک دانش‌آموز که در فضای مجازی منشتر شده بود، آغاز شد. ۴۰ میلیون تومان جمع کردیم و این جریان به راه افتاد.‌ خانم حبیبی با جشنواره وب این پویش را مطرح کردند. ۵۰ مورد نمی‌تواند اقتصاد آنجا را تکان دهد ولی پویشی که در فضای مجازی به راه خواهد افتاد، می‌تواند یک موجی ایجاد کند تا مسئولین متوجه شوند چه کاری باید انجام دهند.»

شلیله با بیان اینکه این پویش قصد دارد تا اواسط سال یک میلیارد تومان پول جمع‌آوری کند، بیان کرد: «واقعیت این است که کسانی در مناطق سیل‌زده به‌یکباره به افراد نیازمند تبدیل شده‌اند. ما باید آنها را مستقل کنیم. مهم نیست که این پول از سمت چه کسی جمع شود بلکه این مهم است که نیازی که این افراد برای سرپا ماندن حس می‌کنند را برآورده کنیم.»

او در ادامه گفت: «هدف ما این است که توجه افراد را به این سمت سوق دهیم. شاید نتوانیم خودمان کاری در مقیاس بزرگ انجام دهیم ولی باید توجه‌ها را به این سمت سوق دهیم. در همین خانه هنر دیهیم قرار است که نقاش پلدختری یک نمایشگاه برگزار کند و عواید آن به همین پویش اختصاص داده شود.»

از زبان کسب‌وکارها

امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا یکی دیگر از حاضران در این جلسه بود. او در مورد تجربه‌های قبلی گفت: «تجربه‌ای که در زلزله کرمانشاه و سیل گلستان داشتیم، این موضوع را به ما فهماند که در ماجرای کمک کردن فقط نیت خیر کافی نیست. این کار به شدت کاری تخصصی است که باید دقیق انجام شود.»
موسوی تصریح کرد: «ساده‌ترین کار جمع‌آوری مبلغ است و مطمئن هستم که جمع کردن پول توسط کسب‌وکارها به راحتی امکان‌پذیر است. در سیل گلستان با اینکه ایام عید بود ما در دیجی‌کالا صرف دو، سه روز توانستیم ۲۰۰ میلیون تومان جمع کنیم.»
به گفته او، اگر قرار باشد اکوسیستم استارت‌آپی ارزش افزوده‌ای داشته باشد و کاری انجام دهد، باید روش‌های سنتی را تغییر دهد. او ادامه داد: «با این ماجرا احساسی برخورد می‌کنیم. در چند روز اول سیل کمپوت و آب معدنی به منطقه آسیب دیده ارسال می‌شود و بعد از آن همه چیز فراموش می‌شود.»

موسوی با بیان اینکه وقتی کسی ابزار کسب‌وکار را از دست داده است، تا ابد نیازی به کنسرو، کمپوت و پتو نیاز ندارد. او اضافه کرد: «اگر موج احساسی اولیه را کنترل کنیم و فکر کنیم که این کار چگونه انجام شود، نتیجه بهتری خواهیم داشت. از اکوسیستم استارت‌آپی انتظار می‌رود که در این قضیه نوآوری و فناوری به کار بگیرد و به همان سبک قدیمی کار را پیش نبرد، باید از هوشمندی بهره برد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.