راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به اقدامات کارن‌کراد در اینوتکس 2019

جلب نظر سرمایه‌گذار و جذب سرمایه همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای نوپا به شمار می‌آید. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز به راحتی نمی‌توانند به استارت‌آپ‌ها اعتماد کرده و بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. کارن‌کراد در سال 94 سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه تأمین مالی جمعی کارن‌کراد» جهت تسهیل فرآیند جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا ایجاد کرد.

فعالیت کارن‌کراد در ابتدا با عنوان اولین سامانه تأمین مالی جمعی مبتنی بر مدل مشارکت در کشور، در راستای فرهنگ‌سازی کرادفاندینگ و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارهای خرد بر روی کسب‌وکارهای نوپا، دانش‌بنیان، خلاق و فناور پس از اخذ مجوزهای لازم آغاز شد. این سامانه در سال 97 به عنوان اولین کارگزار رسمی تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شد.

به صورت کلی مهم‌ترین هدف کارن‌کراد حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در تمامی حوزه‌ها و از تمامی نقاط ایران است که از دیگر خدمات این سامانه می‌توان به مواردی مانند برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه سرمایه‌گذاری، کارگاه‌های آموزشی حضوری و آنلاین، مشاوره‌های تخصصی حقوقی، مالی و ارتباط استارت‌آپ‌ها با منتورها و مشاوران متخصص در سراسر کشور اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای سرمایه‌گذاری کارن‌کراد برای استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران، رویداد کافه سرمایه است. رویداد کافه سرمایه گردهمایی تخصصی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران حقیقی، حقوقی و گروهی از استارت‌آپ‌های برتر است که با هدف تسهیل امر جذب سرمایه و ایجاد زمینه رشد برای استارت‌آپ‌هایی که نیاز به جذب سرمایه دارند برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری این رویداد به این صورت است که نماینده هر شرکت یا سرمایه‌گذار در میز اختصاصی خود مستقر می‌شوند و تمامی استارت‌آپ‌ها در مدت زمانی کوتاه به صورت خصوصی خود را به آنها معرفی می‌کنند. در نهایت نماینده هر شرکت یا سرمایه‌گذار می‌تواند به استارت‌آپ مورد علاقه خود پیشنهاد همکاری ارائه دهد.

کافه سرمایه اولین بار در فروردین‌ماه 97 با همکاری فرابورس ایران هم‌زمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در فین‌استارز 2018 برگزار شد. دومین برنامه جذب سرمایه کارن‌کراد در هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس، با همکاری پارک فناوری پردیس در تیرماه 97 برگزار شد؛ و سومین دوره از رویدادهای کافه سرمایه هم‌زمان با نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار با همکاری همه‌جانبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در دی‌ماه 97 برگزار شد.

در طول سه دوره برنامه جذب سرمایه که در سال 97 برگزار شد، بالای 200 استارت‌آپ و حدود 300 سرمایه‌گذار در این رویدادها حضور داشتند که از میان استارت‌آپ‌های حاضر در جلسات حدود 80 استارت‌آپ مورد تأیید قرار گرفتند. مجموع جلسات تنظیم شده در سه دوره کافه سرمایه حدود 450 جلسه بود که از این میان این جلسات 272 جلسه با موفقیت به دور بعدی مذاکرات راه یافتند.

چهارمین دوره از رویداد کافه سرمایه هم‌زمان با هشتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس از 19 تا 22 خردادماه 98 با همکاری پارک فناوری پردیس توسط سامانه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌کراد برگزار شد. نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس بستری برای عرضه نوآوری و فناوری در کشور است. برخلاف نمایشگاه‌های مشابهی که صرفاً عرضه و تبادل کالا را هدف‌گذاری کرده‌اند، هدف این نمایشگاه تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارت‌آپ‌هاست.

استارت‌آپ‌ها حدود سه ماه پیش از برگزاری نمایشگاه فرصت ثبت‌نام در کافه سرمایه را داشتند. در این برنامه بیش از ۱۳۰ استارت‌آپ در حوزه‌های IT، BI، AI، سلامت، IOT، آموزش، تولید محتوا، فین‌تک، صنعت، پزشکی، شهرسازی، گردشگری، کشاورزی، هنر، موسیقی، مد و پوشاک، مواد غذایی و خرده‌فروش در سامانه کارن‌کراد ثبت نمودند. پس از جلسات بررسی و ارزیابی استارت‌آپ‌ها توسط کارشناسان کارن‌کراد، 46 استارت‌آپ مورد تأیید قرار گرفتند. استارت‌آپ‌های مورد تأیید فرصت مذاکره 30 دقیقه‌ای با ۵۶ سرمایه‌گذار را در جلسات حضوری داشتند. در این برنامه 400 جلسه تنظیم شد که ۳۶۰ جلسه برگزار شد و این جلسات حدود 180 ساعت به طول انجامید.

محدوده مذاکرات، گفت‌وگو پیرامون مسائلی شامل طرح کسب‌وکار و طرح مالی، میزان مشارکت و حدنصاب سهام، نحوه مدیریت شرکت، نحوه تأمین مالی و تمام موضوعات مرتبطی که توافق بر سر آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به شکل‌گیری همکاری و سرمایه‌گذاری بنماید را شامل می‌شد. با توجه به آمار به دست آمده از بازخورد سرمایه‌گذاران، 65 درصد این جلسات (233 جلسه) با موفقیت به دور بعدی مذاکرات راه یافتند که نیاز به پیگیری‌های مجدد داشته و توسط تیم کارن‌کراد بررسی خواهند شد.

سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در این رویداد از مجموعه‌های متفاوتی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، هلدینگ‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های خصوصی، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران سنتی بودند.

در طی برگزاری رویداد کافه سرمایه در روز سه‌شنبه 21 خرداد 98 «دکتر علیرضا دلیری» معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کافه سرمایه کارن‌کراد بازدید کردند و با حضور ایشان دو تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین کارن‌کراد و «وزارت جهاد کشاورزی» و «شرکت سرمایه‌گذاری ماد» امضا شد.

از یک قرارداد جذب سرمایه که پیش از برگزاری رویداد کافه سرمایه منعقد شده بود، در طول برگزاری این رویداد رونمایی شد. کارن‌کراد در استیج اینوتکس به عنوان یکی از داوران مسابقه اینوتکس پیچ حضور داشت. مسابقه اینوتکس پیچ رقابت سالانه بین تیم‌های استارت‌آپی است که در آن ایده‌های نوآورانه رقابت می‌کنند و یک برنده از بین آنها انتخاب می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های جانبی رویداد کافه سرمایه، مسابقه مردمی استارت‌آپ‌های کارن‌کراد بود که 12 تا 21 خرداد 98 برگزارشد. استارت‌آپ‌ها با اعلام حضور در مسابقه و ارسال اطلاعات خود که شامل (متن معرفی استارت‌آپ، عکس، ویدیو و..) بود، در مسابقه شرکت نمودند. در این رقابت که 14 استارت‌آپ شرکت نمودند، مجموع آرای مردمی آنها 2000 رأی بود که در نهایت استارت‌آپ «داستانپ» با 460 رأی انتخاب شد و روز چهارشنبه 22 خرداد هم‌زمان با اختتامیه نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس به ایشان جایزه نقدی اهدا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.