راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ناظمی: NGO قوی در ایران نداریم و مقصر دولت است

پنل بررسی فرصت‌های نوین کسب‌وکار در زیست‌بوم استارت‌آپی در حوزه‌های الویت‌دار در دوازدهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری و نوآوری برگزار شد. مهدی محمدی مشاور معاونت سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید دهبیدی‌پور رییس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، رضا زرنوخی رییس هیات مدیره انجمن VC ایران و سیاوش ملکی‌فر معاونت توسعه نوآوری و فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی در این پنل حاضر بودند.

ناظمی با بیان اینکه در تاریخ ۸۰ ساله اقتصادی فقط در دو برهه بیش از ۵ سال رشد اقتصادی داشته‌ایم، توضیح داد: «از سال ۴۳ تا ۵۱ و از ۷۷ تا ۸۵ این دو برهه بوده‌اند. این تصوری خام است که قرار باشد برای تمام فناوری‌های جدید وزارت ارتباطات قانون‌گذاری کند. در هر اتفاقی وزارت ICT یک سر دعواست. از بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده گرفته تا اینترنت اشیا، اقتصاد مشارکتی و بیگ دیتا همه اینها وزارت ICT نباید قانون‌گذاری کند.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: «شرکت‌های دانش بنیان انتظارات بسیار زیادی دارند. تصور غالب از دولت همین است. شرکت‌ها همیشه از دولت چیزهایی مانند پول، وام، معافیت مالیاتی و مجوز دانش بنیان شدن می‌خواهند.»

به گفته ناظمی، این دو تصویر وضعیت فعلی ماست. او در ادامه تصریح کرد: «مشکل ما این است که NGO قوی نداریم. این تقصیر دولت است و مردم مقصر نیستند. تصور اینکه دولت بیاید و جای همه فکر کند غلط است. در آن‌ دو دوره تاریخی که اشاره کردم، همان NGO ها رشد پیدا کردند. ما احتیاج داریم به نهادهایی که جای آنها خالی است. تا مادامی که جای آنها خالی است نمی‌توان انتظار داشت اتفاق عجیبی بیفتد.»

محمدی اشاره کرد: «حجم اقتصاد ایران از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۶ هفده برابر شد و GDP ایران از حدود ۴ میلیارد دلار به ۶۸ میلیارد دلار رسید. از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ این عدد از ۶۰ میلیارد دلار به ۳۶۰ میلیارد دلار رسید. از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ GDP کشور از ۳۵۰ به ۴۴۰ میلیارد دلار رسید.»

مشاور معاونت سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مطرح کردن این سوال که آیا اکوسیستم استارت‌آپی ایران می‌تواند منجر بزرگ شدن اقتصاد شود یا خیر، ادامه داد: «تاثیر استارت‌آپ‌ها کم بوده است. آن‌ها به میزانی که اشتغال ایجاد می‌کنند هم‌زمان یک جای دیگر را تعطیل می‌کنند. باید ببینیم تا چه حدی استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند سهمی از GDP بگیرند.»

محمدی با مطرح کردن این سوال که آیا اکوسیستم استارت‌آپی ایران می‌تواند منجر بزرگ شدن اقتصاد شود یا خیر، ادامه داد: «تاثیر استارت‌آپ‌ها کم بوده است. آن‌ها به میزانی که اشتغال ایجاد می‌کنند هم‌زمان یک جای دیگر را تعطیل می‌کنند. باید ببینیم تا چه حدی استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند سهمی از GDP بگیرند.»

ملکی‌فر با بیان اینکه باید رویکرد مسئله محور داشته باشیم، گفت: «هیچ کدام از نهادها، سیاست‌گذاری‌ها و شرکت‌های ما این رویکرد را نداریم. معمولا شرکت‌های بزرگ ایرانی یا خیلی درون‌گرا هستند و همه چیز را می‌خواهند خودشان حل کنند یا همه آنها به طرز افراطی همیشه به دنبال حل مشکل خود در بیرون از سازمان هستند.»

به گفته زرنوخی، فرصت‌های نوین کسب‌وکار در اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران و چالش‌های ورود سرمایه‌گذار باید تنوع بیشتری داشته باشد. او بیان کرد: «می‌پرسند چرا سرمایه‌گذاری خطرپذیر به همه حوزه‌ها توجه نمی‌کنند؟ برای ما هم سوال است که چرا همه به سراغ فین‌تک می‌روند و تنوعی در ایده‌ها دیده نمی‌شود. جذابیت‌های بازارهای مشابه را باید پیدا کنیم.»

رییس هیات مدیرعامل انجمن VC ایران گفت: «مشوق‌های قانونی، مشارکت در پوشش ریسک و اهرمی کردن منابع و ساختار سرمایه‌گذاری شرکتی می‌تواند این فضا را تسهیل کند.»

دهبیدی‌پوردر مورد زیست‌بوم کارآفرینی شریف صحبت کرد. او گفت: «از سال ۷۹ این مرکز شروع به کار کرده است و در سال ۹۵ پارک علم و فناوری شکل گرفت. استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های نوپا، شرکت‌های رشد یافته، دفاتر نوآوری و فناوری منابع و تأمین‌کنندگان خدمات در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مشغول هستند. ۴۵۰ شرکت در ناحیه نوآوری شریف مستقر هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.