پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
توسعه فناوری اطلاعات و هوش بصری
سیدابوالحسن فیروزآبادی؛
بشر امروز ساعات زیادی از وقت خود را در طول شبانه روز بصورت آگاهانه یا ناخودآگاه به تصاویر خود ساخته بشر در فضای مجازی اختصاص میدهد. بدون شک چنین تحولی در بشر موجب تحول ادراکی و نوع نگاه بشر میگردد.
بنا به آمارهای اعلام شده در سایت اتحادیه جهانی مخابرات، تعداد کاربران شبکههای تلفنی همراه در جهان در پایان سال 2011 حدود شش میلیارد نفر رسید که نشانگر ضریب نفوذی معادل 86 درصد میباشد. در حالی که ضریب نفوذ کاربران در ایران 74 درصد اعلام شده است. به عبارتی دیگر ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران پایین تر از حد متوسط جهانی میباشد.
یکی از عمومی ترین و متداول ترین پایانههای مورد استفاده در فضای مجازی تلفنهای همراه در اشکال مختلف گوشیهای ساده، هوشمند، آی پد ،تبلت و غیره میباشد. این ابزار در ابتدا عامل تحرک را به ارتباطات افزود. سپس از طریق توسعه ارتباطات اینترنت باند پهن ثابت بحث برخط بودن در میان مردم کره زمین رواج یافت. بدین ترتیب مفهومی غیر از ارتباط و ارتباط در حال حرکت بنام مفهوم اتصال (Connectivity) شیوع یافت. با توسعه شبکههای همراه پهن باند (تلفنهای همراه نسل 3 و بالاتر) مفهوم ترکیبی جدید دیگری از ارتباط و اتصال در حال حرکت شکل گرفت و شعار شبکه جهانی در همه جا، همه وقت و برای همه کس را مطرح نمود. ارتباط و اتصال در حال حرکت علاوه بر مزیتهای اقتصادی و رفاهی ویژگیهای دیگری از قبیل بصری شده و ثبت و خلق هویتهای مکانی – زمانی را بدنبال آورده است. شاید هیچ پدیدهای به اندازه “بصری شدن” بشر در حال توسعه نباشد. بطوریکه صنایع زیادی درجهان به کار ساخت و توسعه کاربردهای نمایشگر در سیستمهای مختلف مشغول هستند. بشر امروز ساعات زیادی از وقت خود را در طول شبانه روز بصورت آگاهانه یا ناخودآگاه به تصاویر خود ساخته بشر در فضای مجازی اختصاص میدهد. انسان در محاصره تلویزیونها، بیل بردها، تبلتها و نمایشگرهای تلفنهای همراه و غیره قرار دارد. بدون شک چنین تحولی در بشر موجب تحول ادراکی و نوع نگاه بشر میگردد. بطوری که اگر معتقد به تنوع هوش انسانها باشیم، هوش بصری بشر امروز بسیار فراتر از هوش بصری بیست سال پیش میباشد. بنظر میرسد بیشترین یادگیرندگی انسان از طریق بصر و قوه بینایی بوده و افراد فاقد بینایی بیشترین مشکل را در تحصیل علم و آگاهی دارند و شاید قرابت بصریت با بصر (هم ریشه بودن) به همین دلیل باشد. در آیات زیادی از قرآن در بحث “سمع و بصر” ذکر شده است در یکی از آیات آمده است “ولاتفف مالیس لک به علم ان السمع و البصر و القواد کل اولئک کان عنه مسئولاً” این آیه میتواند نمایانگر رابطه عمیق علم وبصر (رابطه همبستگی یا علی) باشد همچنین در بسیاری از آیات بصر مترادف بصریت در نظر گرفته شده است (توالی سمع و بصر در این آیه و آیات دیگر قرآن قرینه زیبایی و توالی زمانی ظهور فناوریهای سمعی و بصری باشد بطوریکه در فضای مجازی نیز ابتدا سیستمهای رسانه صوتی (رادیو و تلفن) توسعه یافتند و سپس سیستمهای بصری در دورهای متأخرتر ایجاد گردیدند). هوش بصری در درازمدت میتواند سنگ بنای هوش فرهنگی یک جامعه شود. گروهی معتقدند نقش فناوری اطلاعات فراتر از خدمات ابزاری بوده و به عنوان توانمند ساز نقش هم افزایی در جامعه دارد که یکی از موارد آن ایجاد تفاوت در ادراک فرهنگی ناشی از تفاوت ایجاد شده در نمایش فرهنگی میباشد. اصولا توسعه ارتباطات انسانها و تنوع شیوههای ارتباطی تاثیراتی از نوع هم افزایی خواهد داشت.
متأسفانه در حوزه توسعه فناوریهای بصری و خدمات مربوطه در کشور وضعیت نامناسبی داریم. علیرغم وجود یک میلیارد کاربر تلفن همراه در کره زمین در ایران هیچ سرویسی در این زمینه وجود ندارد. میزان کاربران تلفن همراه باند پهن درجهان در 4 سال گذشته معادل چهل و پنج درصد در سال رشد داشته است. از میان کشورهای آسیا فقط معدودی کشورها (حدود شش کشور از جمله ایران) فاقد سرویسهای ارتباط متحرک باند پهن هستند. لازم بتذکر است در ایران پایانههای متنوع هوشمند و بصری و نمایشگرهای LED نسبتاً بالایی وجود دارد ولی شبکه متحرک و محتوایی که میبایستی توسط آنها مورد استفاده قرار گیرد، وجود ندارد. مناسب است این نقیصه مورد عنایت بیشتری قرار گرفته و مرتفع گردد.
منبع: خبرآنلاین