راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مالیات بر سود سپرده‌های بانکی و بی‌انضباطی‌های بیشتر اقتصادی

يوسف تقی‌پور، کارشناس امور بانکی؛

هفته گذشته رئیس سازمان امور مالیاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: براساس لایحه پیشنهادی دولت که قرار است در مجلس بررسی شود، دولت از سود سپرده‌های بانکی مردم مالیات می‌گیرد.

در قانون فعلی مالیات‌ها، سود سپرده‌های بانکی با هدف جذب منابع مردمی، افزایش پس‌انداز ملی و جهت‌دهی مناسب منابع بانکی برای افزایش تولید ملی و دستیابی به استقلال اقتصادی، معاف از مالیات است اما براساس لایحه موردنظر، هر کس از هر محلی؛ از جمله سود سپرده‌های بانکی، درآمد کسب کند باید مالیات پرداخت کند.

در صورتیکه این لایحه به قانون تبدیل شود نتیجه عادی و طبیعی آن، افزایش نگرانی صاحبان پس‌انداز در بانک‌ها و خروج سپرده‌های آن‌ها خواهد بود.

می‌گویم افزایش نگرانی به این دلیل که در حال حاضر نیز بسیاری از سپرده‌گذاران، تحت تأثیر واقعیت‌‌های اقتصادی کشور و با این ادله که تناسبی میان سود دریافتی از بانک‌ها و تورم وجود ندارد، نگران کاهش ارزش ذاتی پس‌انداز‌های خود هستند.

از سوی دیگر، افزایش فشارهای اقتصادی در نتیجه تحریم‌های وضع شده بر علیه کشور، نابسامانی در بازار ارز و طلا، کمبود نقدینگی در واحدهای صنعتی و تولیدی و تورم از واقعیت‌های اقتصادی کشور است که مسائل و مشکلات زیادی را هم ایجاد کرده است. در چنین شرایطی آنچه از همه‌چیز مهم‌تر و ضروری‌تر به نظر می‌رسد یافتن راه‌های ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی است و یقیناً برای رسیدن به این نقطه، نقش مسؤولان بسیار مهم و اساسی است.

قطع وابستگی دولت‌ به درآمدهای نفتی و اتکاء به درآمدهای مالیاتی برای تأمین هزینه‌هایش و ارائه خدمات مطلوب‌تر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به مردم از قطعی‌ترین اصول اقتصادی است که زمینه پیشرفت کشور را بیش از پیش فراهم می‌کند. اما باید در نظر داشت در کشوری که در 50 سال اخیر، سهم وابستگی به درآمدهای نفتی هر روز بیشتر و بیشتر شده است اصلاح چنین روندی باید معقولانه، با لحاظ شرایط، اولویت‌ها و واقعیت‌های اقتصادی و در زمان مناسب انجام گیرد. در چنین شرایطی اظهار نظرها و برنامه‌هایی که در قالب طرح یا لایحه مطرح می‌شود بایستی فارغ از جهت‌گیری‌های بخشی و مأموریت‌های صرف سازمانی باشد.

صرف نظر از نقاط قوتی که در لایحه مورد اشاره رئیس سازمان امور مالیاتی در جهت اصلاح قانون مالیات‌ها، گسترش پایه‌های مالیاتی، لغو معافیت‌های مالیاتی و تشویق مردم به دادن مالیات وجود دارد، در صورت تصویب بند مربوط به دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی، شاهد خروج پس‌اندازهای مردم از سیستم بانکی، به هم خوردن تعادل میان منابع و مصارف بانک‌ها، افزایش سفته‌بازی و سوداگری در بازار ارز و طلا و بازارهای غیر شفاف پولی و مالی و دامن زدن بیشتر به بی‌انضباطی‌های اقتصادی در وضعیت فعلی کشور خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.