راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرگذشت رهبران اصلی اپل بعد از گذشت بیش از 10 سال از رونمایی اولین آیفون

به نظر می‌رسد جالب باشد که به گذشته برگردیم و ببینیم که هرکدام از افراد حاضر در این عکس در حال حاضر چه وضعیتی دارند و مشغول به چه کاری هستند.

تصویر تیتر تصویری است از رهبران تیم اپل در سال 2007 که درست بعد از راه‌اندازی محصول آیفون انداخته شده است. حالا که تقریبا 10 سالی از زمان گرفتن این عکس می‌گذرد هنوز هم تمامی افراد این تصویر، البته به جز دو نفرشان همچنان در اپل مشغول به فعالیت هستند.

اگر صاحب کامپیوتر مک، آی‌پاد، آیفون یا ا‌ی‌پد هستید، احتمال زیادی وجود دارد که یکی از افراد این تصویر نقش به‌سزایی در خلق نوآوری که در دست شما است، داشته باشند.

باتوجه به اینکه اخیرا جانی ایو، مدیر ارشد طراحی اپل بعد از بیست سال این شرکت را ترک کرد، به نظر می‌رسد جالب باشد که به گذشته برگردیم و ببینیم که هرکدام از افراد حاضر در این عکس در حال حاضر چه وضعیتی دارند و مشغول به چه کاری هستند.

 

فیل شیلر

فیل شیلر هنوز هم در اپل مشغول به کار است. او در حال حاضر سمت معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل را برعهده دارد و بدون شک چهره او را در یکی از مراسم‌های رونمایی اپل دیده‌اید. او از سال 1997 با اپل همکاری دارد، درست همان سالی که استیو جابز مجددا به شرکت بازگشت و به نوعی آغازی شد بر دومین دوره حیات اپل.

شیلر نقش به سزایی در ایجاد و بازاریابی برخی از محبوبترین محصولات اپل ازجمله آی‌مک و آیتیونز دارد. اما یکی از بزرگترین مشارکت و همکاری‌هایش در اپل مربوط به محصول آی‌پاد است. درواقع ایده شیلر این بود که به جای هزار بار فشار دادن یک دکمه برای جستجو در لیست آهنگ‌ها اکنون دیگر شما می‌‌توانید تنها با چرخش دکمه بتوانید آهنگ‌ها را یک به یک رد کنید.

زمانی که شیلر این ایده را به تیم آی‌پاد ارائه داد جابز فریاد زد: «همین است!» و به مهندسان گفت تا کار روی این محصول را فورا شروع کنند.

در حال حاضر شیلر نقش عمده‌ای در رویدادهای محصولات اپل ازجمله رونمایی سالیانه آیفون دارد.

 

تونی فدل

فدل کارش را به عنوان پیمانکار در اپل آغاز کرد. در اواخر 1990 او تلاش کرد تا شرکت الکترونیکی خودش با نام «Fuse» را راه‌اندازی کند اما در تامین مالی این پروژه نتوانست موفق شود. در سال 2001 برای کمک به طراحی آی‌پاد به اپل رفت و در آوریل همان سال به سمت مدیر ارشد آی‌پاد و پروژه‌های ویژه رسید.

فدل در همان ابتدا که به استخدام اپل درآمد به واسطه ایده‌ای که برای پخش موسیقی مبتنی بر دیسک در یک فروشگاه آنلاین داشت، توانست توجه استیو جابز را به خود جلب کند. البته که این ایده توانست در نهایت به اکوسیستم قدرتمند آی‌پاد و آیتیونز تبدیل شود.

در سال 2006 و زمانی که آی‌پاد در دوران اوج خودش قرار داشت، فدل به عنوان معاون ارشد بخش آی‌پاد، جایگزین جان رابینستین شد اما دو سال بعدش فدل اپل را ترک کرد و وقتی دلیل رفتنش را پرسیدند در پاسخ گفت که صرفا به خاطر دلایل شخصی تصمیم به رفتن گرفته است.

بعد از رفتنش از اپل، فدل به سرتاسر دنیا سفر کرد و دید که مردم مشکلات بسیاری در ذخیره و صرفه‌جویی انرژی در خانه‌هایشان دارند.

زمانی که او همچنان در پاریس بود مشغول توسعه کسب‌وکار خودش با نام «نست لبز» شد که با همکاری یکی دیگر از کارمندان سابق اپل به نام مت راجرز راه‌اندازی‌اش کرد.

جانی ایو

جاناتان ایو می‌گوید زمانی که دانشجویی در دانشکده پلیتکنیک نیوکاسل بوده است و روی طراحی محصول مکینتاش کار می‌کرده حس بسیار خوبی داشته است. او زمانی به نویسنده زندگی‌نامه استیو جابز، والتر ایساکسون گفته بود: «من با محصول مک آشنا شدم و احساس کردم ارتباط و اتصالی بین من و افرادی که این محصول را می‌سازند وجود دارد.»

ایو بعد از اتمام کالج شرکت طراحی به نام «تانجرین» را راه‌اندازی کرد که توانست با اپل قرارداد مشاوره ببندد. در سال 1992 اپل به ایو پیشنهاد شغلی در دپارتمان طراحی شرکت را داد. سال 1996، جانی ایو مدیر گروه طراحی اپل بود اما به گفته خودش در آن زمان چندان احساس خوشحالی نمی‌کرد. در آن دوره زمانی استیو جابز در شرکت کار نمی‌کرد و تمرکز این شرکت بیشتر بر به حداکثر رساندن سود بود تا طراحی محصولی تمام و کمال.

اما تمامی این مسائل در سال 1997 و زمانی که استیو جابز مجددا به اپل بازگشت، برطرف شد. بعد از اینکه جابز با ایو ملاقات کرد بلافاصله با هم جفت و جور شدند و به گفته مهندس سابق اپل، جان رابینستین مرتبا با هم ناهار می‌خوردند و جابز در پایان هر روز کاری سری به استودیو طراحی می‌زد تا با ایو صحبت کند.

جابز و ایو با همکاری یکدیگر طراحی برخی از نمادین‌ترین محصولات اپل ازجمله آی‌مک، آی‌پاد، آیفون، آی‌پد و حتی کامپوس جدید اپل یعنی اپل پارک را انجام دادند. به گفته بسیاری از افرادی که این دو نفر را می‌شناختند، این دو نه فقط همکار و دوست بلکه نیمه گمشده یکدیگر بودند.

بعد از اینکه جابز در سال 2011 فوت کرد، ایو همچنان به کارش در اپل ادامه داد اما آن شور و اشتیاق قبل را نداشت. علی‌رغم ارتقای شغلی که پیدا کرد و به سمت مدیر ارشد طراحی در سال 2015 تبدیل شد، اما حضور چندانی در اپل نداشت.

ایو سفرهای زیادی انجام داد و با طراحان بسیاری روی پروژه‌های جذاب و مراسمات خیریه کار کرد. 27 ژوئن امسال اپل اعلام کرد که ایو اپل را به قصد راه‌اندازی شرکت جدیدی به نام «لاو فرام»ترک کرد. او گفت که برای گذاشتن نام شرکت از جابز الهام گرفته است که همیشه به دنبال ساخت محصولی با عشق و علاقه بود هرچند که ممکن است هرگز مصرف‌کننده و خریدار آن را هم نبیند.

 

استیو جابز

استیو جابز از هم‌بنیانگذاران الهامی اپل و چهره این شرکت از سال 1970 است. او در طراحی اکثر محصولات تاثیرگذار اپل کمک شایانی کرده است و همینطور برترین فروشنده شرکت هم محسوب می‌شد. به گفته افرادی که با او کار می‌کردند، او فردی باهوش و مهربان است که حوزه تحریف حقیقت منحصربه‌فردی داشت.

در مراسمات رونمایی از محصولات اپل، حضور جابز بیشترین جذابیت را برای افراد داشت چراکه همیشه سورپرایزی در آستین داشت و همیشه «یک مورد دیگر» برای نشان دادن به طرفداران سفت و سخت اپل در این مراسمات به همراه داشت.

در سال 1985 استیو جابز توسط جان اسکولی، مدیرعامل آن زمان اپل، که توسط خود جابز انتخاب شده بود، از شرکت اخراج شد. در همان سال جابز شرکت کامپیوتری «نکست کامپیوتر» را با همکاری بسیاری از رهبران اپل راه‌اندازی کرد. او در سال 1997 و هنگامی که اپل استارت‌آپ جدید او را خریداری کرد، مجددا به اپل بازگشت.

طی یک دهه گذشته جابز و تیمش برخی از مهمترین محصولات تاریخ اپل مانند آی‌پاد، آیتیونز، آیفون، آی‌پد و مک‌بوک ایر را ساختند. او در سال 2003 به سرطان پانکراس مبتلا شد و در سال 2011 درگذشت.

 

اسکات فورستال

فورستال در سال 1992 با جابز آشنا شد، زمانی که هر دوی آنها در شرکت نکست کامپیوتر مشغول به کار بودند. سال 1997، زمانی که هر دوی آنها به اپل بازگشتند، فورستال مسئول طراحی رابط کاربری برای کامپیوترهای مک اپل شد. او همچنین نقش موثری در مرورگر وب سافاری اپل داشت.

او سرپرست بخش آی‌اواس اپل هم شد و همچنین SDK اپل را ایجاد کرد تا به اشخاص واسط کمک کند تا اپلیکیشن‌های آیفونی بسازند. از دیگر مسئولیت‌های او ایجاد اپ استور بود.

در سال 2006 و درست یک سال قبل از اینکه اولین آیفون راه‌اندازی شود.، فورستال مسئول ریلیز نرم‌افزاری اپل برای مک هم شد و در بسیاری از سخنرانی‌های این شرکت در خصوص معرفی ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید محصولات حضور داشت.

پس از فوت استیو جابز در سال 2011، او همچنان کارهای مربوط به آی‌اواس را پیش می‌برد؛ اما در همان سال او با شرکت دچار اختلاف شد. اختلاف موجود بر سر جایگزینی گوگل مپس در سیستم‌های آی‌اواس با راهکاری بود که خود اپل ارائه کرده بود که هنوز ایرادات و اشکالات بسیاری داشت. درنهایت فورستال در سال 2013 اپل را ترک کرد و مسئولیت او میان چهار نفر دیگر پخش شد.

بعد ازرفتن فورستال داستان‌های بسیاری درمورد طرز رفتار این مدیر با دیگر کارمندان و رهبران تیم پخش شد. زمانی که تونی فدل از رفتن فورستال مطلع شد به بی‌بی‌سی گفت: «او به آنچه که لیاقتش بود رسید.» همچنین از فورستال به خاطر ایجاد سیری، روابط خشنش با دیگران در محیط کاری و اختلافاتی که با جانی ایو در مورد عناصر طراحی در نرم‌افزار اپل انتقادات بسیاری شد.

فورستال تا سال‌ها در مکان‌های عمومی ظاهر نشد و سال‌های بسیاری مشغول سفر کردن بود و با استارت‌آپ‌های بسیاری ملاقات کرد و اقدامات بشردوستانه بسیاری انجام داد. او در سال 2015 اعلام کرد که مشغول تولید موسیقی برادوی است که توانست پنج جایزه تونی هم به دست آورد.

 

ادی کیو

ادی کیو در سال 1989 به اپل ملحق شد و آن زمان مدیر مهندسان نرم‌افزار بود و مسئولیت تیم پشتیبانی مشتری شرکت را برعهده داشت. او هم مانند دیگر افراد نقش به سزایی در تولید و راه‌اندازی برخی از کلیدی‌ترین محصولات اپل مانند فروشگاه آنلاین اپل، اپ استور، فروشگاه آیتیونز و آی‌بوک و آی‌فیلم و غیره داشت.

او آی‌کلود را مجددا احیا کرد و به پل پیشنهاد ساخت می‌نی آی‌پد را داده بود. این روزها او بر سرویس‌های نرم‌افزاری اپل مانند اپل موزیک، اپل مپس، اپل‌پی، آی‌کلود، فروشگاه آیتیونز و غیره نظارت دارد.

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.