راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مفاهیم Unbanked و Underbanked به چه معنا است و چه ویژگی‌هایی دارند

برای درک و آشنایی بیشتر با دو مفهوم Unbanked و Underbanked، اینفوگرافیکی را ترجمه و بازطراحی کرده‌ایم که افرادی که جزو این دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند و ویژگی‌هایی که دارند را معرفی کرده است.

در تعریف دو واژه Unbanked و Underbanked باید گفت خانوارهایی که هیچ حساب پس‌انداز یا جاری ندارند جزو Unbanked و آنهایی که حساب بانکی دارند اما سرویس‌ها و محصولات مالی را خارج از سیستم بانکی تامین می‌کنند، Underbanked گفته می‌شود. دسته اول هفت درصد و دسته دوم 20 درصد خانوارهای آمریکایی را تشکیل می‌دهند.

یک سری شرایط محیطی، درآمدی و حتی نژادی در قرار گرفتن افراد در این دسته‌بندی‌ها تاثیرگذار است. به عبارتی تعداد Unbanked و Underbankedها میان این گروه از افراد بیشتر است:

  • خانواده‌های کم‌درآمد
  • خانواده‌های کم‌سواد
  • خانواده‌های جوان‌تر
  • خانواده‌های سیاه‌پوست یا هیسپانیک
  • افرادی که در سن کار و دارای معلولیت هستند

از متداول‌ترین دلایلی که باعث قرار گرفتن افراد در دو دسته Unbanked و Underbanked شده است می‌توان به سه مورد اشاره کرد:

آنها به اندازه کافی پول برای گذاشتن در حساب ندارند

به بانک‌ها اعتماد ندارند

معتقدند نرخ کارمزدهای حساب بانکی بالا است

حالا که برخی افراد چه به انتخاب شخصی خودشان و چه به دلیل شرایطی که داشته‌اند جزو دسته‌های Unbanked و Underbanked قرار گرفته‌اند، باید دید که با چه روش‌ها و راهکارهایی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد و سرویس‌ها و خدمات مالی در اختیارشان قرار داد. ابزار موبایل و پول نقد جزو ابزارهای مورد علاقه این دسته از افراد است.

روش پرداخت نقدی walk-in روشی است که افراد می‌توانند پرداخت‌هایشان را به صورت حضوری و با پول نقد انجام دهند. مکان‌های متعددی برای انجام پرداخت به صورت walk-in وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.