راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد» مطرح شد / نهادهای دولتی و استارت‌آپ‌های حوزه حمل‌ونقل به تفاهم می‌رسند؟

در نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد» به این مساله پرداخته شد که نحوه نظارت و بهینه‌سازی رقابت در کسب‌وکارهای آنلاین چگونه است؟ آیا فضای استارت‌آپی ایران به خصوص در حوزه تاکسی‌های آنلاین نیازمند نظارت است؟ کدام نظارت خوب است و کدام نظارت بد؟ آیا در کشور نهاد و مرجعی بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نظارت می‌کند؟

شصت‌وهفتمین نشست اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف با عنوان «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد» با محوریت «نظارت و قانون‌گذاری بر استارت‌آپ‌های حمل‌ونقل آنلاین» با حضور محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، محمد باقر اصغری، محقق ارشد سابق پارلمان و کمیسیون اروپا و استاد دانشگاه شهید بهشتی، روح ا… هنرور، مدیرگروه نظام اداری اندیشکده حکمرانی شریف و حسین میرزاپور، معاون پژوهشکده سیاست‌گذاری و راهبری حوزه تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال برگزار شد.

در این نشست به این مسائل پرداخته شد که آیا فضای استارت‌آپی ایران به خصوص در حوزه تاکسی‌های آنلاین نیازمند نظارت است؟ کدام نظارت خوب است و کدام نظارت بد؟ کدام نظارت استارت‌آپ‌ها را می‌کُشد و کدام می‌تواند به بهینه‌سازی فضای رقابت کمک کند؟ نحوه نظارت و بهینه‌سازی رقابت در کسب‌وکارهای آنلاین چگونه است؟ آیا در کشور نهاد و مرجعی بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نظارت می‌کند؟

.

تاکسی‌های اینترنتی دو درصد عوارض دهند

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در ابتدای نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد» با اشاره به اینکه تاکسی‌های اینترنتی به دلیل ارزانی و راحتی آمار حمل‌ونقل مسافر با خودرو را افزایش داده‌اند از کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی در سال‌های اخیر خبر داد.

او در ادامه گفت: «به دنبال این هستیم آمار سفر خودروهای شخصی را کاهش دهیم اما تاکسی‌های اینترنتی روزبه‌روز به رشد این آمار کمک می‌کنند.»

تاکسی‌های اینترنتی باید به شهرداری عوارض دهند. پورسیدآقایی با بیان این مطلب، گفت: «شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی قیمت سفر را در طول روز بر اساس کاهش و افزایش تقاضا ۱۰۰ درصد تغییر می‌دهند و زمانی که شهرداری از آنها می‌خواهد دو درصد قیمت را افزایش و به شهرداری عوارض دهند می‌گویند شهرداری می‌خواهد بودجه شهر تهران را از ما بگیرد و کسب‌وکارمان را با شکست مواجه کند.»

به گفته او رانندگان تاکسی‌های سنتی اگر درآمدشان از حدی بالاتر باشد طبق قانون موظف هستند مالیات پرداخت کنند. تفاوت میان تاکسی‌های اینترنتی و سنتی بحث دیگری بود که در این نشست مطرح شد.

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با بیان اینکه تاکسی‌های حمل‌ونقل عمومی به دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت باید دوگانه‌سوز باشند. همچنین تعرفه بیمه شخص ثالث آنها نیز به دلیل ریسک‌پذیری بیشتر است و حداکثر عمر مفید تاکسی‌ها نیز ۱۰ سال است، افزود: «متأسفانه تاکسی‌های اینترنتی موظف به رعایت هیچ‌یک از این موارد نیستند. هم‌اکنون فضای غیررقابتی ایجاد شده و عده‌ای افتخار می‌کنند که در این فضا موفق هستند.»

او در ادامه با طرح این پرسش که چه کسی بهتر می‌تواند رگولاتور باشد؟ گفت: «وزرات کشور، شهرداری، وزارت صمت، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات از مدعیانی هستند که خواستار قانون‌گذاری در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین هستند.»

.

رگولاتوری؛ کابوس تاکسی‌های اینترنتی

محمد باقر اصغری، محقق ارشد سابق پارلمان و کمیسیون اروپا با اشاره به اینکه در تمامی نزاع‌هایی که بر سر رگولاتوری صورت می‌گیرد این بدبینی وجود دارد که قرار است ریشه استارت‌آپ‌ها زده شود رگولاتوری را هزینه‌زا دانست و گفت: «رگولاتوری خوشایند تاکسی‌های اینترنتی نخواهد بود. باید کارگروهی متشکل از تمامی طرفین درگیر برای قانون‌گذاری این حوزه تشکیل شود.»

میرزاپور، معاون پژوهشکده سیاست‌گذاری و راهبری حوزه تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال نیز در ادامه با اشاره به اینکه اگر نهاد تنظیم‌گری کمال‌گرا باشد نمی‌تواند کاری کند زیرا تغییر در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی به سرعت اتفاق می‌افتد، گفت: «قدم اول در تنظیم‌گری قواعد، دسترسی به داده است. باید بدانیم چه خبر است و شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی در چه جایگاهی قرار گرفته‌اند.»

او با اشاره به اینکه رگولاتوری می‌تواند از انحصار جلوگیری کند، گفت: «انحصار به نفع هیچکس نیست و اگر حاکمیت با ایجاد رگولاتوری برای از بین بردن انحصار اقدامی نکند خود جامعه به زودی خواستار وضع قوانین خواهد شد.»

.

استارت‌آپ‌ها نیامدند

نشست «استارت‌آپ‌ها؛ نظارت خوب، نظارت بد» در حالی برگزار شد که هیچ نماینده‌ای از استارت‌آپ‌ها در این نشست حضور نداشت. روح‌الله هنرور، مدیر برنامه نظام اداری اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف بحث لجستیک را مهم‌ترین عامل این مساله دانست و گفت: «بر اساس تجربه‌های گذشته پیش‌بینی کردیم که چون نشست از سوی پژوهشکده سیاست‌گذاری برگزار شده استارت‌آپ‌ها در آن حضور نخواهند یافت.»

او افزود: «با این حال این اولین نشست از سلسله نشست‌هایی بود که برای ایجاد تفاهم میان نهادهای دولتی و استارت‌آپ‌های حوزه حمل‌ونقل برگزار شد و اگر استارت‌آپ‌ها مایل به حضور در این نشست‌ها باشند از آنها استقبال می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.