راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیستم‌های مدیریت مالی شخصی آینده شباهتی به بانک‌ها نخواهند داشت

مدت زمان زیادی است که مشتریان برای مدیریت فعالانه پول خود از دفترها و صفحات گسترده استفاده می‌کنند. بانک‌ها از فرصت خوبی برای کمک کردن به مشتریان در مدیریت پول برخوردار هستند، ولی نتوانسته‌اند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. طی چند سال اخیر بازار مدیریت امور مالی شخصی با سرعت بالایی پیشرفته کرده است، ولی بانک‌ها تنها به فراهم کردن ابزارهایی برای دریافت پرداخت‌ها و مشاهده سابقه تراکنش‌ها بسنده کرده‌اند.

تقاضا برای مدیران پول دیجیتال

با ظهور فین‌تک و معرفی بانکداری باز، مدیران پول دیجیتال مانند «یولت» و «مونزو» وارد میدان شده‌اند. امروزه مدیران پول دیجیتال گزینه‌های زیادی برای مدیریت دیجیتالی پول در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و در نتیجه، هر روز بر میزان تقاضای مشتریان افزوده می‌شود.

به تازگی تحقیقی انجام شده است که بر اساس آن:

مردم برای این‌که زندگی بهتری با پول خود داشته باشند، به بانک نیاز ندارند، بلکه ترجیح می‌دهند از خدمات دیجیتال استفاده کنند. این تغییر بزرگی است و فرصت‌های زیادی را برای رشد و توسعه تامین‌کنندگان فعلی و شرکت‌های فین‌تکی جدید ایجاد می‌کند.

مشتریانی که از مدیران پول دیجیتال استفاده کرده‌اند، پیشرفت‌های چشمگیری در انجام عملیات پایه مالی، مانند پرداخت منظم قبوض داشته‌اند و در مورد خرج کردن و جمع‌‌آوری پس‌انداز، هشیارتر عمل کرده‌اند. مدیران پول دیجیتال توانسته‌اند در یک مدت زمان اندک، تاثیرات مثبتی بر زندگی مالی کاربران خود داشته باشند.

در حال رشد است

مدیران پول دیجیتال از طریق دو روش کلیدی زیر، در سال‌های آینده تکامل پیدا خواهند کرد:

1) حرکت از سمت پذیرندگان اولیه به سمت بازار انبوه. مدیران پول دیجیتال باید در تدارک خدمت‌رسانی به بازه متنوع‌تری از مشتریان باشند.

تنها 14 درصد از مردم بریتانیا از مدیران پول دیجیتال استفاده کرده‌اند. این آمار بدین معناست که هنوز بخش عمده‌ای از مردم برای انجام امور مالی پایه‌ای خود از ابزارهای غیردیجیتال یا اپلیکیشن‌های بانکداری آنلاین و موبایلی استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که اغلب کاربران سرویس‌های مدیریت دیجیتالی پول را نسل هزاره ثروتمندی تشکیل می‌دهد که دارای مجموعه‌ای از نیازهای خاص است. نیازهای مالی این گروه، با دانشجوی 20 ساله‌ای که روز خود را با 13 پوند سپری می‌کند یا فردی که در طول زندگی خود همواره زیر بار قرض بوده و هیچگاه نتوانسته پولی را پس‌انداز کند، متفاوت است.

جذب هر چه بیشتر مشتری، زمانی عملی می‌شود که با توسعه خدمات هوشمند، به مردم در ایجاد یک چتر حمایتی و پرداخت بدهی‌ها کمک کنیم. افرادی که بودجه محدودی دارند، برای مدیریت امور مالی شخصی و مشاهده نقل‌وانتقال پول خود از سیستم‌هایی مانند «6جارز»، «انولوپ» و «پین‌بورد» استفاده می‌کنند. این دسته از افراد خلاقیت‌های جالبی را به کار می‌گیرند و با مشاهده آن‌ها می‌توان به نکات جالبی پی برد.

شناسایی نیازهای مختلف کمک می‌کند تا میزان جذابیت این بازار افزایش یافته و آمار استفاده از مدیران دیجیتالی پول بیشتر شود. البته فرصت‌هایی نیز برای تقویت تجربه کاربران فعلی مدیران دیجیتالی پول وجود دارد و همین امر ما را به سمت دومین روش کلیدی تکامل این سرویس‌ها راهنمایی می‌کند.

2) فراهم کردن قابلیت‌های بیشتر برای مشتریان فعلی

مدیران پول دیجیتال به مشتریان کمک کرده‌اند تا کنترل بیشتری روی پول خود داشته باشند، ولی هنوز هم جا برای پیشرفت وجود دارد. «رایان گارنر» از 11:FS می‌گوید:

پول یک اهرم قدرت است و بر تمامی جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد، حال مدیران پول دیجیتال چگونه می‌توانند پای خود را از پول فراتر بگذارند و در جنبه‌های دیگر زندگی کاربران نیز نقشی تاثیرگذار ایفا کنند؟

آن دسته از خدمات دیجیتالی که به خوبی طراحی شده باشند، نامرئی هستند و تنها زمانی به چشم می‌آیند که مشتری به آن‌ها نیاز داشته باشد. اغلب مدیران پول دیجیتال، ساختاری این چنینی دارند و همزمان با کاهش زمان و استرس مرتبط با مدیریت پول، قدرت کنترلی مشتریان را نیز افزایش می‌دهند.

آن دسته از مشتریان مدیریت پول دیجیتال که از این قابلیت‌ها برای کنترل امور مالی خود بهره می‌گیرند، به یک فاکتور سلامتی تبدیل شده‌اند و اولویت‌های جدیدی در حال ظهور هستند. پس‌انداز پول برای رویدادهای کلیدی زندگی مانند خرید خانه، ازدواج، رفتن به تعطیلات و تشکیل خانواده جدید نمونه‌هایی از این اولویت‌ها هستند. موارد نامبرده اتفاقات مهمی در زندگی هستند و بازار مدیریت امور مالی شخصی باید در مسیر پیشرفت در این حوزه‌ها گام بردارد.

 نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در بین امتیاز بهره‌مندی از فرصت‌های بازار کاربران مدیران پول دیجیتال و سایر افراد تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. امتیاز بهره‌مندی از فرصت‌ نشانگر این است که مشتریان در کدام بخش‌ها خدمات مناسبی را دریافت نمی‌کنند. برای مثال، می‌توان به آن دسته از امور مالی اشاره کرد که برای مشتریان بسیار مهم است، ولی انجام آن را سخت و دشوار می‌دانند.

آن دسته از افرادی که کاربر سرویس‌های مدیریت پول دیجیتال نیستند، در مورد بودجه‌بندی واقع‌گرایانه و پس‌انداز برای رویدادهای آتی زندگی (مانند خرید خانه)، به ترتیب دارای امتیاز فرصت 83 درصدی و 61 درصدی هستند. این آمار در مورد کاربران سرویس‌های مدیریت پول دیجیتال برعکس است. امتیاز فرصت بودجه‌بندی واقع‌گرایانه و پس‌انداز برای رویدادهای آتی زندگی، برای این دسته از افراد به ترتیب برابر است با 54 درصد و 86 درصد. این داده‌ها نشان می‌دهند که اگر مشتریان از ابزارهای دیجیتالی مدیریت امور مالی شخصی استفاده کنند، تغییراتی چشمگیری را در مدیریت پول خود تجربه خواهند کرد.

پیشنهاداتی برای مدیران دیجیتالی پول

اولین نکته‌ای که باید اشاره شود این است که مشتریان دیگر نمی‌خواهند که از خدمات بانکی، به شکل سنتی استفاده کنند. آن‌ها دوست دارند در بخش‌های مهم زندگی خود پیشرفت کنند. مشکل این‌جاست که مدیریت امور مالی شخصی حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود و آینده مطلوبی که مشتریان آرزوی رسیدن به آن را دارند، بسیار متنوع است. یک مدیر امور مالی شخصی باید توانایی انجام عملیات زیر را به بهترین شکل ممکن داشته باشد:

  • طراحی یک بودجه واقع‌گرایانه و اطلاع‌رسانی به کاربر در مورد مبلغ مصرفی او
  • کسب آگاهی در مورد چیزهایی که مشتریان پول خود را برای آن‌ها خرج می‌کنند
  • پایبندی به بودجه و تعدیل آن در صورت لزوم
  • تامین مالی تجربیات و فعالیت‌ها (به عنوان مثال: رفتن به تعطیلات)
  • پس‌انداز بلندمدت برای اهداف مشخص (به عنوان مثال: خرید خانه یا ازدواج)
  • ایجاد و حفظ یک «چتر حمایتی» که مشتریان در مواقع لزوم از آن‌ استفاده کنند
  • ایجاد استقلال مالی (به عنوان مثال: قرض نگرفتن از والدین یا شریک زندگی)
  • ردیابی و پیگیری پول در شرایطی که در مکان‌های مختلفی ذخیره شده باشد
  • مدیریت قبوض و هزینه‌های تکراری زندگی
  • شناسایی فرصت‌ها برای بهره‌مندی حداکثری از مزایا، پاداش و تخفیف‌ها؛ بر اساس عادات خرج کردن مشتری
  • کاهش یا مدیریت وام‌ و بدهی‌ها
  • یافتن راه‌هایی برای کسب درآمد از طریق پس‌انداز و دارایی‌ها

مشخصا، سرویسی وجود ندارد که تمامی خدمات نامبرده را در اختیار مشتری قرار دهد. چیزی که اتفاق افتاده، این است که فین‌تک‌ها به منظور یافتن بازار مناسب و ساخت پایه‌های کسب‌وکار خود، در یک یا دو حوزه از موارد گفته‌ شده به کسب دانش و تخصص می‌پردازند. هر روز با تعداد مشتریان بیشتری مواجه هستیم که برای انجام تمامی امور نامبرده، خواهان استفاده از یک پلتفرم یا کنترل پنل واحد هستند.

نقطه شروع برای مدیران دیجیتالی پول این است که خدمات خود را حول امور مالی نامبرده توسعه دهند؛ سپس برای طراحی گزاره خود باید توسعه خدمات هوشمند را در اولویت قرار دهند و تمرکز خود را از محصولات سنتی مالی بردارند. مدیران دیجیتالی پول اگر توجه بیشتر به تجربه کاربری داشته باشند و با زندگی روزمره مردم عجین شوند، با موفقیت خواهند توانست حس رضایت را در مشتریان خود برانگیزند.

مدیران دیجیتالی پول همچنین باید ارائه تجربه «کاربر به کاربر» به مشتری را نیز در صدر فهرست وظایف خود قرار دهند. این امر بدین معناست که اگر یک مشتری قصد خرید یک خانه را دارد، مدیر پول دیجیتال به او کمک کند تا مبلغ بودجه را تعیین کند و سپس او را به بازار متصل کند تا مشتری ببیند که با بودجه‌ای که در اختیار دارد، چه خانه‌ای را می‌تواند خریداری کند. شرکت فین‌تکی جالبی به نام «پلانتو» در هنگ‌کنگ تاسیس شده که همین کار را انجام می‌دهد، ولی در بریتانیا هنوز به این سرویس پرداخته نشده و فرصت‌های مناسبی برای ایجاد تمایز رقابتی در این کشور وجود دارد.

در نهایت به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که مدیران دیجیتالی پول تاثیری چشمگیری بر زندگی کاربران خود داشته‌اند. اگر این سرویس‌ها تمایل دارند که مسیر پیشرفت خود را ادامه دهند، باید خدمات خود را گسترش دهند تا بازه متنوع‌تری از افراد را در بر بگیرد. همچنین باید به مشتریان فعلی خود کمک کنند تا علاوه بر امور مالی پایه‌ای، کنترل سایر بخش‌های زندگی مالی را نیز در دست بگیرند.

آن دسته از مدیران پول دیجیتال که سرویس‌های هوشمند را جایگزین امور مالی مهم پیچیده کنند، موفق خواهند شد. چنین امری بدین معناست که باید مدل کسب‌وکاری بانک‌ها را کنار بگذاریم و به مشتریان کمک کنیم تا با آرامش بیشتری به سمت لحظات مهم زندگی خود حرکت کنند.

منبع: بانکینگ‌تک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.