راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح هم‌پذیرندگی، گامی جدید به سوی یکپارچگی پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی

سیاست کلی در موضوع پرداخت الکترونیکی جلوگیری از بروز آشفتگی و هرج‌ومرج، در کنار ایجاد فضایی برابر برای ورود و فعالیت همه استارت‌آپ‌­هاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، پیرو نشست خبری سازمان تاکسیرانی در زمینه اطلاع‌رسانی هم­‌پذیرندگی سامانه‌های پرداخت الکترونیک کرایه  تاکسی و به جهت افزایش شفافیت و تنویر افکار عمومی در خصوص مختصات اصلی این طرح بیانیه‌ای صادر شده است.

در این بیانیه ضمن تاکید بر سیاست حمایتی این سازمان از همکاری کسب‌وکارهای نوپا و تقدیر از مشارکت طیف گسترده­ای از استارت‌آپ‌­های پرداختی برای حل مساله پرداخت کرایه تاکسی پس از فراخوان تاکسیرانی تهران، نکاتی به شرح زیر بیان شده است:

۱- با توسعه فعالیت برخی شرکت‌های استارت‌آپی در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، به مرور زمان طی تماس‌های متعدد از سوی تاکسیرانان و شهروندان تهران مشکلات زیر درخصوص نحوه خدمات این‌گونه شرکت­‌ها شناسایی شد:

  • تعدد روزافزون فعالیت این سامانه‌ها موجب سردرگمی شهروندان در مواجهه با کیف پول­‌های متعدد شده است که علی‌رغم شارژ کیف پول خود در یک سامانه، قابلیت استفاده از موجودی آن را در تاکسی­‌های مجهز به سایر سامانه‌ها ندارند. یعنی هر شهروند برای پرداخت در تاکسی‌ها و خطوط مختلف ناگزیر است سامانه‌های متعدد را نصب و به حساب همه آنها پول واریز کند.
  • رانندگان تاکسی از اینکه هر روز تیم یکی از این استارت‌آپ‌ها مراجعه کرده و برچسب خود را به آنها ارایه می‌کند، دچار ابهام روزافزون شده‌اند.
  • نصب برچسب­‌های متعدد و رنگارنگ این شرکت­‌ها موجب آشفتگی ظاهری تاکسی‌­ها شده است.
  • بروز رقابت ناسالم در میان بعضی از بازیگران فعلی و ارجاع شکایت­‌های مداوم آنها علیه یکدیگر در جهت مخدوش کردن ابزار پذیرندگی دیگر شرکت‌­ها و درگیری مداوم تیم‌های میدانی این شرکت‌ها با یکدیگر نیز پدیده‌ای بوده که هر روز شاهد آن هستیم.
  • مجموعه این عوامل باعث شده بود تا علاوه بر محدود ماندن زمینه توسعه سطح پوشش سیستم، رفته رفته اعتماد تاکسیرانان و شهروندان تهرانی به این شیوه نوپای پرداخت الکترونیکی خدشه‌دار شده و حتی شکست احتمالی طرح در آینده را موجب شود.
  • از این رو و در جهت رفع مشکلات مطروحه، حفظ حقوق عامه مردم و پاسخگویی به مراجعات و درخواست‌های متعدد شهروندان، اجرای طرح هم پذیرندگی که از طریق مشورت فعالان حوزه پرداخت مطرح شده بود با ابلاغ معاونت محترم حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دستورکار سازمان تاکسیرانی قرار گرفت.

۲- همان‌گونه که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده است الحاق به طرح هم‌پذیرندگی و کیوآرکدهای یکپارچه متوقف به محدوده زمانی خاصی نبوده و در هر زمان با رعایت استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان برای متقاضیان دیگر نیز در دسترس خواهد بود. همچنین معماری این طرح به شیوه‌­ای انجام شده که با اجرای آن علاوه بر رفع مشکلات گذشته، زمینه بروز هر گونه انحصار یک جانبه یا چند جانبه نیز از میان رفته و این امر قطعا در توسعه و گسترش این شیوه پرداخت در بین عموم شهروندان موثر خواهد بود.

۳- پیرو مباحث مطرح شده از سوی یکی از شرکت­‌ها علیه سازمان تاکسیرانی تهران و این طرح، با عنایت به مکاتبات متعدد، اخبار منتشره و جلسات عمومی و کارشناسی پرشمار برگزار شده در دفتر معاونت حمل و نقل شهرداری، سازمان تاکسیرانی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در خصوص برنامه‌­های آتی مدیریت شهری برای آینده پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، به نظر می­‌رسد اینگونه حاشیه‌سازی‌­ها بیشتر با هدف جنجال‌آفرینی­‌های بی­پایه و استفاده تبلیغاتی از مطرح شدن در رسانه­‌ها انجام می­‌پذیرد. لکن به جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌­شود شرکت موصوف پس از اظهار آمادگی اولیه، به جلسات مشترک کارشناسی طرح دعوت شده و صراحتا در حضور کارشناسان و نمایندگان دیگر شرکت­‌ها اعلام کرده است که مشارکت در موضوع هم‌پذیرندگی در سیاست‌­های کسب و کاری این شرکت نمی­‌گنجد. علی ایحال برخلاف ادعاهای نادرست مطرح شده، مجددا تاکید می­‌گردد امکان مشارکت در طرح هم‌­پذیرندگی با چارچوب و شرایطی کاملا مشابه سایر شرکت‌­ها برای این شرکت نیز فراهم است.

۴- لازم به یادآوری است حمایت از استارت‌آپ‌­ها در فضایی عادلانه و رقابتی، در کلیه حوزه­‌ها از جمله در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی در اولویت سیاست­‌های سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران قرار دارد؛ لیکن سربسته عرض می‌­شود که انجام اقداماتی نظیر انتشار آمار عملکردی غیر واقعی و گمراه کننده، جنجال‌آفرینی و شانتاژ خبری و تلاش برای زیاده‌خواهی و اعمال نفوذ پشت پرده از طریق ارتباط با برخی متنفذین سیاسی و اقتصادی از جمله اقداماتی است که بیش از آسیب‌رساندن به تصویر و شخصیت حرفه‌ای یک کسب و کار نوپا، چهره اکوسیستم استارت‌آپی کشور را مخدوش ساخته و با امیدهایی که برای آینده این گونه کسب وکارها در کشور بسته شده در تضاد خواهد بود.

۵- نهایتا آنکه سازمان تاکسیرانی تهران همچون گذشته پاسخگوی هرگونه سوالات احتمالی در خصوص این طرح بوده و هرگونه نظر و پیشنهاد برای توسعه خدمات به شهروندان تهرانی را با آغوش باز پذیرا خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضو خبرنامه راه پرداخت شوید
اطلاع از آخرین روندها و رویداهای فناوری‌های مالی ایران و جهان