راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیانیه تومن در خصوص آخرین تصمیمات تاکسیرانی برای پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها / تاکسیرانی، طرفدار انحصار یا شریک قافله

سازمان تاکسیرانی ۱۷ تیرماه، نشستی خبری با موضوع «آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی» را با حضور مدیرعامل فون‌پی و مدیرعامل ریالو برگزار کرد. در این نشست، سازمان تاکسیرانی میزبان رسانه‌های مطرح و فعال در حوزه پرداخت و استارت‌آپی بود در حالی که جای بزرگترین بازیگر این حوزه خالی بود؛ موضوعی که محل سؤال برای خبرنگاران مطلع حاضر در جلسه نیز بود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در جواب به چرایی عدم حضور «تومن» در نشست خبری «آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی» بیان داشت که موضوع این جلسه بارها به آن‌ها ابلاغ شده ولی حاضر به همکاری نشده‌اند. این پاسخ شاید برای خاتمه دادن به موضوع در نشست خبری که «تومن» در آن حضور ندارد تا از خود دفاع بکند کافی باشد، اما به قطع اپلیکیشینی که بیش از چندین برابر مجموع تراکنش‌های دو اپلیکیشن دیگر حوزه پرداخت آنلاین تاکسی را داراست، حرف‌های ناگفته زیادی دارد.

ببینید: کیف‌پول‌های فون‌پی و ریالو، به هم متصل شدند / استارت‌آپ‌های پرداخت الکترونیکی تاکسی در یک شبکه یکپارچه فعالیت خواهند کرد

.

تمامی کیوآرها از تاکسی‌ها جمع‌آوری شود

در این نشست که انگیزه تشکیل آن اعلام هم‌پذیرندگی ریالو و فون‌پی بود، به جمع‌آوری کیوآرها و نصب کیوآر مشترک اشاره شد. طبیعتاً برداشت حاصله برای شنونده این خواهد بود که دو کیوآر ریالو و فون‌پی جمع‌آوری می‌شوند و کیوآر واحدی از سمت این دو کیف پول بر روی تاکسی‌ها نصب خواهد شد، اما فردای همان روز اتفاق دیگری در تاکسیرانی رخ داد. تاکسیرانی به تمامی مسئولان خطوط تاکسی ونک اعلام کرد که از روز شنبه بایستی تمامی کیوآرها از تاکسی‌ها قبل از ورود به پایانه جمع‌آوری شود و هیچ تاکسی و راننده‌ای حق ورود به محوطه پایانه را نخواهد داشت مگر اینکه کیوآر خود را تحویل بازرسان تاکسیرانی بدهند که این موضوع شامل کیوآرهای تومن نیز می‌شود.

امروز، رابطه گرم و صمیمانه میان فون‌پی و تاکسیرانی بر هیچ فعال حوزه پرداخت یا استارت‌آپی پوشیده نیست. برای اجتناب از تکرار مفصل چگونگی مجوز گرفتن فون‌پی از سرپرست وقت تاکسیرانی و داستان درگیری‌های میان «رسید»، «کیف‌پی»، «توسن سها» و «پرداختم» با تاکسیرانی و اعتراض به حق این شرکت‌ها به عملکرد تاکسیرانی و ایجاد بی چون‌وچرا انحصار برای فون‌پی، پیشنهاد می‌کنیم یادداشتی از نسیم سلطان‌بیگی، تحت عنوان در انتظار پرداخت موبایلی کرایه تاکسی را بخوانید. در دوره‌ای که پس از ماه‌ها ایجاد فرسایش و عدم همکاری تاکسیرانی با رسید، کیف‌پی، توسن سها و پرداختم، با حمایت‌های تاکسیرانی تهران، فون‌پی تنها فعال این حوزه باقی ماند.

.

تومن انحصار بازار پرداخت آنلاین کرایه تاکسی را از میان برد

تومن پس از 16 ماه حکم‌فرمایی مطلق و انحصاری فون‌پی، توانست به این بازار ورود کند و این انحصار را بشکند و بستر را برای فعالیت دیگر شرکت‌ها مانند ریالو فراهم کند. تومن در ابتدا با بازار شکست‌خورده‌ای طرف بود که ذینفعان سرویس پرداخت با کیوآرکد، چه راننده چه مسافر، نه از آن تجربه خوبی داشتند و نه به استفاده از آن رغبتی. اعتمادسازی و ترمیم تجربه بد مسافران تاکسی و به خصوص تاکسی‌داران، اولین چالش بزرگ تومن بود که می‌توانست این شرکت دانش‌بنیان را که از دانشجویان و تحصیل‌کرده‌های برترین دانشگاه‌های کشور تشکیل شده است، مانند شرکت‌های قبلی به خاکستر تبدیل کند؛ اما تومن با تکیه بر توان فنی کم نظیر، عملیات گسترده و شناخت درست و به‌موقع نیازهای بازار توانست که از این آتش، سیاوش بیرون آید.

پس از گذشت مدت کوتاهی، تومن بدون ایجاد الزام و اجبار و در تعامل با رانندگان، در شاخص‌های عملکردی همچون تعداد راننده، تعداد تراکنش و تعداد نصب اپلیکیشن پیشتاز این بازار شد؛ اما این‌بار تاکسیرانی رنگ جدیدی به حمایت‌های یک‌جانبه خود داد و بر خلاف رویه دو سال پیش، به سمت نیازهای بازیگر قدیمی‌تر و ضعیف‌تر بازار متمایل شد و صحبت از الزام یکپارچه‌سازی پرداخت الکترونیک تاکسی یا همان هم‌پذیرندگی، از سوی هر سه شرکت فعال در این حوزه به میان آورد. هم‌پذیرندگی به این معناست که مسافر بتواند با داشتن هر یک از این اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه، یک کیوآر را اسکن کند و پرداخت خود را به سرانجام برساند.

.

تومن مشتاق همکاری

مدیرعامل تاکسیرانی دغدغه درستی را مطرح می‌کند که البته حرف جدیدی نیست و در ماه‌های ابتدای فعالیت خود در این سمت نیز به موضوع هم‌پذیرندگی اشاره کرده بود، اما تا قبل از پیشتازی تومن در این بازار این موضوع مسکوت باقی ماند و نمودی در صحبت‌ها و نقطه نظرات و حتی متن تفاهم‌نامه فی‌مابین تاکسیرانی با تومن و ریالو و فون‌پی نداشت.

در پاسخ به ادعای ریاست سازمان تاکسیرانی مبنی بر عدم رغبت و همکاری «تومن» در پیاده‌سازی هم‌پذیرندگی، «تومن» اعلام می‌دارد که در جواب به نامه سازمان تاکسیرانی به شماره ۴۱۴/۳۳۵۲۵ مورخ ۲۱ / ۱ / ۱۳۹۸ شرکت تومن در تاریخ ۲۶ / ۱ / ۱۳۹۸ در راستای اجرای هم‌پذیرندگی از سمت تومن از آن سازمان درخواست کرده تا دستورالعمل‌های فنی و اجرایی مربوط به نحوه پاسخگویی به رانندگان و مسافرانی که در سفر خود برای پرداخت از دو پلتفرم استفاده کرده‌اند و همچنین نحوه تسویه‌حساب بین شرکت‌ها را ابلاغ کنند که مستندات آن در ادامه می‌آید.

.

مزیت رقابتی برای گروهی خاص

لازم به ذکر است که تومن از ابتدای فعالیت خود در پی تعریف فضای همکاری با دیگر فعالان صنعت پرداخت در راستای نیل به تحقق شهر هوشمند و ایجاد شبکه یکپارچه پرداخت تاکسی در تعامل تنگاتنگ با معاونت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و تحت لوای دستورالعمل‌های تنها نهاد قانون‌گذار فعالیت‌های مالی و پرداختی یعنی بانک مرکزی بوده و خواهد بود. با این تعاریف، سازمان تاکسیرانی و تفکر حاکم به آن را می‌بایست یا نا مطلع و نابلد و ناآشنا به این مسائل تلقی کنیم و یا اینکه بپذیریم تاکسیرانی به قیمت آبرو و اعتبار و سوءاستفاده از جایگاه خود، حاضر به ایجاد مزیت رقابتی دستوری برای گروهی خاص است.

در هر دو حالت نظر مثبت تاکسی‌داران و اعتماد مسافران به تومن در ارائه سرویس و پشتیبانی و پاسخگویی و محصول با کیفیت، برای سازمان تاکسیرانی مهم نبوده و نیست و این سازمان تنها راه تعامل با تومن را سوءاستفاده از جایگاه خود برای توبیخ رانندگان و ایجاد فضای روانی برضد تومن و رانندگان مجهز به تومن می‌داند.

.

سازمان تاکسیرانی، تیشه‌ای بر ریشه اشتغال‌زایی

در آخر این سؤال مطرح است که سازمان تاکسیرانی تا چه زمانی اجازه خواهد داشت تا با ایجاد هزینه و ضرر برای کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، تیشه بر ریشه اشتغال‌زایی بزند. آیا به اندازه کافی در این مسیر خون شرکت‌های جوان و کاربلد به زمین ریخته نشده است؟ در فضای اقتصاد این روزهای ایران که رونق از آن رخت بربسته و شاخص‌های اقتصادی و حجم اقتصاد ایران رو به افول و کوچک‌تر شدن است، چه جای سیاوش کُشی است.

بدیهی است در صورتی که در فرآیند پیاده‌سازی این طرح توسط عاملان اجرایی، تعمداً مبادرت به جمع‌آوری یا مخدوش سازی بارکدهای دوبعدی شرکت تومن شود، این امر مصداق ماده ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی با موضوع تخریب عمدی اموال متعلق به غیر بوده و جرم محسوب می‌شود. این موضوع چه از طریق مباشرت سازمان تاکسیرانی صورت بگیرد و چه از طریق اجبار تاکسیرانی بر رانندگان، مصداق این ماده خواهد بود.

.

خدشه نام تجاری تومن

همچنین الزام کردن شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی به همکاری با یکدیگر، مخل رقابت بوده و مطابق ماده ۴۴  قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، مصداق انحصار است که این موضوع در جریان رسیدگی در شورای رقابت است. این اقدام علاوه بر ورود خسارات مادی به شرکت «تومن» منجر به ورود خسارات معنوی از قبیل ایراد خدشه به نام تجاری تومن خواهد شد که در صورت تحقق، مورد پیگیری و رسیدگی این شرکت در مراجع قضایی قرار خواهد گرفت.

شرکت تومن از تمامی مسئولان و نهادهای مدافع حقوق رقابت و کسب‌وکارهای اینترنتی و شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کند تا با ورود به این مساله، از رفتارهای غیرمسئولانه و غیر کارشناسی و غیرقانونی سازمان تاکسیرانی ممانعت به عمل آورند. در پایان، مجددا شرکت تومن آمادگی خود را برای همفکری و مشارکت در طراحی هر نوع راهکار جامعی برای توسعه و سهولت پرداخت الکترونیک تاکسی اعلام می‌دارد.

2 دیدگاه
  1. بهزاد می‌گوید

    حالمون رو به هم زدین با این فین‌تک بازیاتون. همش هم کپی پیست!
    به من مسافر چه ربطی داره که پشت پرده پرداخت الکترونیک من و راننده کی میخواد سود ببره؟! آخر خصوصی‌سازی همین دعواهایی هست که همیشه هم هست و هیچ وقت تمومی نداره. اصلا من با اسمش مشکل دارم . تومن! چرا به همین راحتی تلفظ عامیانه پول ملی (قانون پولی و بانکی جدید تومان رو به رسمیت شناخته که احتمالا تصویب بشه – هر هزار تومان یک تومان و هر تومان صد ریال خواهد بود) شده برند یک شرکت خصوصی؟

    1. مصطفی محمدزاده می‌گوید

      ربطش به من و شمای مسافر اینه که اگر رقابت نباشه یه اپلیکیشن و نرخ پورسانتی گیر ما میاد که حکم پراید بین خودروها رو داشته باشه.
      اگر برای ما کیفیت و قیمت مهم هست، پس باید رقابت و انحصار شکنی هم مهم باشه و به عنوان مسافر تلاش خودمون رو برای مقابله با زورگوها و انحصار طلب ها بکنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.