راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قدرت خرید و تورم؛ عوامل مؤثر بر روند خریدهای اینترنتی

علی رمضانیان / طی روزهای اخیر، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گزارشی با عنوان «مروری بر وضعیت متغیرها و شاخص‌های اقتصادی» ارائه کرده که مبین برخی از واقعیت‌های اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر است.

به گزارش «راه پرداخت»، گزارش اتاق تهران بیانگر افت و کاهش‌هایی است که می‌تواند سبب نگرانی‌هایی در بلندمدت شود. به‌عنوان نمونه افت تراکنش‌ها روند سریعی پیدا کرده و این مسئله برعکس ارزش ریالی است. این تفاوت روند در تراکنش و ریال به تورم و قدرت خرید مردم برمی‌گردد؛ یعنی ارزش ریالی بر اساس تورم رشد داشته، اما تعداد تراکنش‌ها به علت کاهش شدید قدرت خرید مردم کاهش معناداری داشته است. درحقیقت، بر اساس تورم بالای 40درصدی طبیعی است که ارزش ریالی خریدهای اینترنتی افزایشی باشد؛ چراکه خرید اینترنتی در مهرماه نسبت به ماه قبل (شهریورماه) با کاهش چهاردرصدی مواجه شده و در عین‌ حال نسبت به مهرماه سال قبل 38 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش اتاق تهران، در هفت ماه نخست امسال حدود 634 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 16درصدی نشان می‌دهد. سهم استان تهران از کل خرید اینترنتی در کشور طی هفت‌ماهه نخست سال جاری حدود 90 درصد بوده است.

اما در مقابل ارزش ریالی که برآمده از تورم است، شاهد افت تراکنش‌ها بودیم. در همین راستا، بنا بر آخرین گزارش شاپرک در سال جاری، مبلغ تراکنش‌های انجام‌شده در مهرماه رشد منفی نسبت به شهریور داشته و میزان تراکنش‌های آن نسبت به ماه قبل چهار درصد کاهش‌ یافته است. در واقع، در مهرماه 1401 بالغ بر 3,711 میلیون تراکنش با ارزش 7,052 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌ کارت پردازش شده که نسبت به شهریورماه رشد منفی 4.24درصدی در تعداد و رشد منفی 2.14 درصدی در ارزش ریالی داشته است. این گزارش نشان می‌دهد تراکنش‌های مهر 1401 به نسبت ماه مشابه سال 1400 از نظر تعدادی 13.44 درصد و از نظر ریالی 18.14 درصد رشد داشته است. بر اساس گزارش‌هایی این کاهش از سال 99 آغاز شده، ولی در ماه‌های اخیر شدت بیشتری یافته که به دلیل کاهش شدید قدرت خرید شهروندان است.

گزارش اتاق بازرگانی تهران نیز مؤید همین موضوع است؛ چراکه افت کل تراکنش‌های خرید واقعی در شهریور با منفی 25.6 درصد تشدید شده و سبب کاسته‌شدن از نرخ افت در مهرماه به حدود 21 درصد شده است. برآوردهای اتاق بازرگانی تهران می‌گوید روند عمومی نزولی کل تراکنش‌های خرید (موبایلی، اینترنتی، پایانه فروشگاهی) از مرداد سال 1399 آغاز شده است. همچنین خرید اینترنتی واقعی در شهریور 23.3 درصد افت کرده که استمرار رشد منفی در مهر با 7.2درصد رقم خورده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.