پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کیفپولهای فونپی و ریالو، به هم متصل شدند / استارتآپهای پرداخت الکترونیکی تاکسی در یک شبکه یکپارچه فعالیت خواهند کرد
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، در نشستی با حضور مدیران فونپی و ریالو، از یکپارچه شدن کیفپول این استارتآپ خبر داد.
دوشنبه 17تیر 1398، نشست خبری علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با موضوع «آخرین پیشرفتهای توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی» برگزار شد.
قنادان صحبتهایش را با یادآوری اهمیت بحث پرداخت و روشهای پرداخت در زمینه حملونقل و تاریخچه الکترونیکی شدن پرداختها در حملونقل شهری ایران آغاز کرد. «در تهران، اولین بار مترو، با توجه به بهروزتر بودنش، وارد بحث پرداخت الکترونیک شد. سپس اتوبوسرانی هم وارد این حوزه شد و هماکنون بخش مهمی از پرداختهای بلیت مترو و اتوبوس شهری، بهصورت الکترونیکی انجام میشود.»
.
سه دلیل عدم موفقیت پروژههای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی
به گفته قنادان از همان زمان، بحث پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی هم مطرح بوده است. قنادان در ادامه با اشاره به تفاوتهای کمی، کیفی و ماهیتی تاکسیرانی در ایران و سایر کشورها، به دلایل ناموفق بودن پروژههای قبلی الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی پرداخت: « اولین دلیل ناموفق بودن طرحهای پیشین این بود که در اکثر کشورها، چیزی به نام تاکسی خطی نداریم و تاکسی فقط دربستی است. به همین دلیل تکنولوژیهایی که در پرداخت آن کشورها استفاده میشود، قابل تطابق با نیاز ما نیست و روشهایی که از کشورهای دیگر ایده گرفته شد، ناموفق بود.»
او ادامه داد: «ما با 800هزار دستگاه تاکسی، بزرگترین ناوگان تاکسیرانی منطقه را داریم. بالا بودن تعداد تاکسیها، هزینه سرمایهگذاری برای تامین سختافزار طرحهای پرداخت الکترونیکی را بالا میبرد و همین دومین دلیل ناتمام ماندن پروژههای قبلی بود.»
به گفته او، ناکافی بودن هماهنگی و تعامل میان شرکتهای حوزه پرداخت و فعالان حوزه حملونقل، سومین دلیل کمفروغ بودن طرحهای قبلی بوده است.
به گفته قنادان، بحث پرداخت الکترونیکی در تاکسیها، در دور جدید مدیریت شهری با جدیت بیشتر پیگیری میشود و تاکسیرانی در این راه، تلاش میکند تا 4 اصل اساسی را رعایت کند: «اولین اصل این است که در بحث پرداخت در تاکسی، حتما از روشهای بهروز و مدرن استفاده کنیم. روشهای پیشین که در حال حاضر در بقیه وسایل حملونقل عمومی استفاده میشود، از فنّاوریهای بهروز استفاده نمیکنند. دومین اصل این است که برای هر کاربر و متناسب با انواع مختلف کاربریهای تاکسی، زمینههای لازم برای پرداخت مناسب آنها وجود داشته باشد.»
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران افزود: «اصل سوم این است که از شکلگیری هرگونه انحصار به نفع یک یا چند شرکت جلوگیری کنیم و همه فرصت رقابت داشته باشند که البته این موضوع پیچیدگیهای خاص خود را ایجاد میکند و منجر به اصل بعدی میشود. اصل چهارم این است که ضمن جلوگیری از انحصار، از به وجود آمدن جزیرههای جدا از هم جلوگیری شود و همه ارائهدهندگان خدمات پرداخت، بهصورت یکپارچه با هم فعالیت کنند.»
قنادان در ادامه سه روشی را که بهصورت آزمایشی و پایلوت برای پروژه پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی به کار برده شدهاند معرفی و به محدودیتها و مزیتهای آنها اشاره کرد. پرداخت از طریق کارتهای هوشمند شهری، پرداخت از طریق دستگاه کارتخوان POS و پرداخت از طریق اپلیکیشنهای موبایلی این سه روش بودند.
سال گذشته، تاکسیرانی، فراخوانی برای حضور شرکتها در زمینه پرداخت کرایه تاکسی با موبایل منتشر کرد. قنادان با اشاره به این فراخوان، درباره مزایای این روش پرداخت صحبت کرد.
ببینید: فراخوان تاکسیرانی برای کسبوکارهای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی
او در ادامه نیاز به سرمایهگذاری بالا برای تامین سختافزارهای دو روش اول، را دلیل اجرایی نبودن این دو طرح دانست و گفت: «روشی که برای پرداخت با کارت شهروندی در اتوبوسرانی و مترو استفاده میشود، در تاکسیرانی قابل پیادهسازی نیست. این تکنولوژی قدیمی شده و سقف پول درون این کارتها به دلیل تکنولوژی درونشان، محدود است و مشکلات خاص خود را دارد. در طرح پایلوت این پروژه، یک شرکت 700 خودروی تاکسی را به ابزارهای لازم تجهیز کرد و با توجه به هزینههای بالای آن، خود این شرکت هم تمایلی به ادامه پروژه نداشت.»
او ادامه داد: «روش پرداخت بهوسیله دستگاه کارتخوان با توجه به نظام کارمزدی موجود، هزینههایی که برای بانکها دارد و ترافیکی که روی شبکه شاپرک ایجاد میکند، برای پرداختهای خرد مناسب نیست. بعضی از بانکها هم پرداخت خرد با کارتهای بانکیشان را محدود کردهاند. برای همین هم این روش را فقط در مسیرهای طولانی و دربستی مانند تاکسیهای فرودگاهها و پایانههای شهری، که کرایه آنها بالاتر است استفاده میکنیم.»
.
تاکسیهای منطقه2، بیشترین استقبال را از اپلیکیشنها داشتهاند
به گفته قنادان، برای هر روش پرداخت، سطح پوشش مهمترین عامل است و با افزایش میزان پوشش، مردم بیشازپیش ترغیب به استفاده از روشهای پرداخت موبایلی میشوند.
قنادان در ادامه به ارائه آمار درباره میزان تجهیز تاکسیها به پرداخت موبایلی پرداخت. «میزان تجهیز تاکسیها در مناطق مختلف شهر متفاوت است. در مناطقی مانند بازار که بافت سنتی دارند، میزان تجهیز کمتر است.»
به گفته او، مناطق یک، دو، چهار، شش و پنج بیشترین استقبال را از روشهای پرداخت موبایلی داشتهاند. بیشترین سطح پوشش در منطقه 2 است و بیش از 90درصد تاکسیها در این منطقه، حداقل به یک روش پرداخت موبایلی مجهز هستند.
همچنین مناطق سه، هفت، هشت، 15، 14 و 12 مناطق متوسط هستند. بین 50 تا 60 درصد تاکسیها در این مناطق به روشهای پرداخت موبایلی مجهز هستند. سایر مناطق هم در حال توسعه هستند.
همچنین او در پاسخ به خبرنگاران از انجام 20تا30درصد کل پرداختهای کرایه تاکسی به روش الکترونیکی خبر داد.
.
کیفپولهای اپلیکیشنهای موبایلی یکپارچه میشوند
وجود اپلیکیشنهای مختلف پرداخت کرایه تاکسی و تعدد برچسبهای کیو آر کد در تاکسیها، یکی از معضلاتی بود که بارها در شبکههای اجتماعی به آن اشاره شده بود.
قنادان، در ادامه با اشاره به اینکه تاکسیرانی با سه شرکت استارتآپی برای پرداخت موبایلی همکاری میکند گفت: «طرح یکپارچه شدن کیفپول شرکتهای فعال در این حوزه که پیشتر آن را مطرح کرده بودیم، در فاز اول با یکی شدن کیفپول فونپی و ریالو آغاز شد. با همکاری فاوای شهرداری تهران به دنبال یکپارچه کردن کیفپولهای استارتآپهای این حوزه هستیم.»
به گفته او، تاکسیرانی با ایجاد یک پلتفرم باز به دنبال الزامآور کردن یکپارچگی کیفپول کلیه شرکتهای فعال در این حوزه است و در گام بعدی، برچسبهای کیو آر کد این شرکتها هم یکپارچه خواهد شد.
او از همکاری بخش خصوصی در این راه تشکر کرد و یکی از دلایل گسترش پرداخت الکترونیکی در تاکسیها را انگیزه بخش خصوصی برای درآمدزایی ضمن بهبود کیفیت و رفع نیازهای شهروندان دانست.
.
گسترش فعالیت کیفپولها در سایر حوزههای کیفپول الکترونیکی
در ادامه برنامه، ابراهیم سوادینژاد، مدیرعامل فونپی و امیرعلی عبادی، مدیرعامل ریالو در صحبتهای کوتاهی به برنامههای آتی این دو شرکت اشاره کردند.
سوادینژاد با اشاره به همکاری این دو استارتآپ و تاکسیرانی برای به سرانجام رسیدن طرح همپذیرندگی این دو کیفپول، ابراز امیدواری کرد که طرح همپذیرندگی کیفپول فونپی و ریالو به استقبال بیشتر رانندگان و مسافران منجر شود.
سوادینژاد همچنین از ورود فونپی به سایر حوزههای پرداخت کیفپول و سایر پرداختهای شهری خبر داد.
امیرعلی عبادی هم با اشاره به اینکه ذات استارتآپها این است که انحصاری نباشند اظهار امیدواری کرد که روشهای مشابه با این کیفپولها، در اتوبوسرانی و مترو هم رخ بدهد.
.
هنوز جزئیات زیرساخت یکپارچه کیفپولها مشخص نیست
در ادامه برنامه، علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
او در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «زمانی که پارسال مکاتبات برای فعالیت رسمی استارتآپهای پرداخت کرایه تاکسی آغاز شد، 20 شرکت برای همکاری با تاکسیرانی اعلام همکاری کردند. در ادامه 7 شرکت قرارداد اولیه را پذیرفتند و سه شرکت بهصورت عملیاتی وارد طرح شدند و حالا یکپارچگی برای دو شرکت از این شرکتها عملیاتی شده است.»
ببینید: پنج شرکت پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی تهران به تفاهم رسیدند
با توجه به پاسخهای قنادان به خبرنگاران، هنوز جزئیات عملیاتی و چهارچوبهای لازم برای یکپارچگی تمام کیفپولهای استارتآپهای این حوزه، بحث کارمزد شبکه میان این شرکتها و … مشخص نشده است.
او در پاسخ به سوال دیگری، به طرحهای تشویقی تاکسیرانی برای تشویق رانندگان تاکسی به استفاده از روشهای پرداخت موبایلی اشاره کرد. همچنین به گفته او، تاکسیرانی خواسته تا استارتآپهای حاضر در حوزه پرداخت کرایه تاکسی، به جای رقابت در سمت رانندهها، در سمت مسافران با یکدیگر رقابت کنند و از دادن امتیاز به رانندگانِ پذیرنده خدماتشان جلوگیری کنند.